Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam  (gelezen 384424 keer)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8631
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
De bouw is al in de zomervakantie begonnen… ik vond het nu maar eens tijd om het een ander hier op het forum te zetten. Ik kijk en geniet al zo lang anderen die hun bouwkunsten laten zien dus bij deze:

Na jaren van ontwerpen, dromen van een eigen baan was het van het zomer zover. Het huisje is zo goed als gereed en het grootste deel van de verhuisdozen zijn leeg en ingeruimd. Tijd voor de hobby. Daarvoor is in overleg met mijn vriendin een deel van de zolderkamer bestemd worden voor mijn hobby. Het ontwerp lag al voor een heel groot deel klaar en moet nu nog uitgevoerd worden.







Het houtenframe is opgebouwd uit allemaal populieren multiplex. De frames zijn gemaakt van 9mm dikke stroken. De stroken zijn 60mm breed. De stroken zijn door de plaatselijke houthandel gezaagd. De bakken zijn 1220x650mm waardoor deze nog gemakkelijk te hanteren zijn. Ter versteviging van het frame zitten op 320mm van de zijkanten een extra strook. Deze dient meteen als steun voor de multiplex platen voor de rails. Door het bevestigen van de platen met spijkers en lijm ontstaat een constructie die maatvast en qua gewicht licht blijft.

Tijdens de bouw van het frame toch tegen een aantal kleine probleempjes aangelopen waarvan achteraf gezegd kan worden in de toekomst anders. De dikte van de stroken, deze zijn nu 9mm, een dikte van 12mm is toch wat handiger. De plaat om de rails op te bevestigen zou ook een plaatdikte dikker kunnen. Een plaat van 5mm is toch wel aan de dunne kant ondanks dat het op de hele baan op 3 of 4 kanten ondersteund word.





Een tweede probleempje is de bereikbaarheid van de rails op de schaduwstations. Tussen het laagste niveau en het niveau daarboven heb ik 240mm gehouden met een balk van 60mm heb je nog 180mm over dus dat is geen probleem. Nu het probleem bij het hoogste niveau en het niveau daaronder is het hoogteverschil maar 140mm, met een balk van 60mm geeft dat een vrije ruimte van maar 70mm. Net niet lekker genoeg om je hand er door te steken en iets achter weg te pakken. Door de balk met 30mm te verjongen ontstaat er genoeg ruimte om je hand er tussen te houden.



De baan is naar zolder gebracht en op de poten (met wieltjes om heen en weer te kunnen rollen) gezet, buiten in de tuin leek het niet zo’n grote baan. Maar in de zolderkamer bleek het toch wel een aardige baan te zijn.



Bij de bouwmarkt de bekende blauwe ondervloeren gehaald, deze kan je mooi op maat snijden en zorgen voor een goede geluidsreductie, deze zijn met speciale lijm verlijmt op het frame. De rails is van roco uit het rocoline 2.1mm assortiment. Na de eerste meters gelegd en verlijmt (met houtlijm) te hebben kon er proef gereden worden. Dat is echt mooi om te zien, de eerste meters rijden over je eigen baan! Ik wil gaan rijden met koploper, dus het een en ander moet voorzien worden van bezetmelding, daarvoor gebruik ik de printen van Wim Ros.



Ook de aansturing van het geheel door Koploper gaat gebeuren met de S88XpressnetLI-print van Wim Ros / Karst Drenth en de Roco multimaus. Daarvoor zijn de eerste draden aan de baan gesoldeerd en aangesloten op de bezetmeldprint







Na het grote houtenframe begonnen met de opbouw van de spiraal om van het onderste niveau naar het tussen niveau te kunnen rijden. Deze wordt gebouwd volgens het bekende principe van de website van “Rainers Modellbahn” link: http://www.stayathome.ch/gleiswendel.htm Voor de rest is vrij rechttoerecht aan met draadeinden, de rails op ondervloer.

Dit is tot nu toe het laatste wat aan de baan is gebeurd. Komend weekend hopelijk meer tijd om te knutselen.

Groeten Ronald K
« Laatst bewerkt op: 02 december 2012, 20:49:56 door Bert van Gelder »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Bart Zegers

  • Offline Offline
  • Berichten: 858
    • Mijn gescande foto's op Flickr
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #1 Gepost op: 02 oktober 2009, 13:30:57 »
Leuk om te volgen dit Ronald! Het ziet er allemaal strak uit  (y). Ik ben benieuwd naar het vervolg. Nog een tip, misschien kan je op plaatsen die doorbuigen een lat op zijn kant onder de plaat aanbrengen, wordt het toch weer ietsje steviger van. Ik weet natuurlijk niet of je daar (overal) de ruimte voor hebt.

Succes met de verdere bouw (heb je ook een baanplan?).

Groeten,

Bart
Met vriendelijke groet, Bart

Van NS 600 naar Strukton 300609
Een Roco NS

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8631
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #2 Gepost op: 02 oktober 2009, 13:50:01 »
Hallo Bart,

Bedankt voor het compliment,

Nou het doorbuigen is niet echt een probleem, de overspanningen zijn niet groot genoeg om door te buigen. En op sommige plaatsen zit al een extra "balk" gemonteerd ook waar twee platen bij elkaar komen. Het is meer de stevigheid van een dunne plaat.  Je kan niet met je complete gewicht midden op een plaat leunen, dat is niet goed voor de plaat. De spiraal is gemaakt van twee platen van 3.6mm op elkaar verlijmd en dat is al steviger dan 1 plaat van 5mm dikte. Het leunen op het frame gaat wel goed. 9mm is net is aan de dunne kant, schroeven zijn meestal 12 mm of 16mm dan is 12mm dikke stroken makkelijker werken.

Groeten Ronald K

Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3722
  • de hondsrug baan
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #3 Gepost op: 02 oktober 2009, 15:02:08 »
Hoi Ronald,Ik hoop dat je foto's en uitleg van je te bouwen baan blijft updaten, je had op mijn baan tips gegeven om met draadeinden te gaan werken, nu zit ik de denken om de draadeinden in een u vorm te buigen.wat zijn trouwens jou afmetingen van, de baan, lijkt wel een grote baan verder veel succes met het bouwen en ik hou dit draadje in de gaten.Het ziet er tot nu toe super strak en netjes uit.


mvgr Evert Masselink

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5330
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #4 Gepost op: 02 oktober 2009, 15:22:51 »
Je hebt een goede start gemaakt, Ronald. (y)
Ik snap, dat je achteraf liever dikker hout had gebruikt. Toch hoeft het geen groot probleem te zijn. Stel dat je een kroonsteen onder de baan wilt schroeven met een schroef van, bijvoorbeeld, 15mm lang. Door de kroonsteen zal hij maar een millimetertje of 7 in het hout draaien.
Veel plezier met de verdere bouw. Ik houd je in de gaten. ;)

Groet,
Basilicum

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1050
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #5 Gepost op: 02 oktober 2009, 18:57:24 »
Heb je al plannen hoe je het gaat aankleden? Bergen, grote stad, weiland, haven? :)
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2474
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #6 Gepost op: 02 oktober 2009, 21:28:22 »
Ronald
Ik heb het frame van 18m/m populieren plaat gemaakt en waar de rails en het andere spoorweg gebeuren op 9m/m plaat gemaakt.
Maar zo tezien wordt het een leuke baan.

Cor

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8631
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
H0: De bouw van mijn baan (update 1)
« Reactie #7 Gepost op: 04 oktober 2009, 22:08:42 »
Het weekend is bijna ten einde en ik heb wat kunnen doen. Van een weekendje bouwen is dit het resultaat:





De rails op de windingen worden vastgezet met houtlijm. Om deze goed te verlijmen worden deze met klemmen goed vastgedrukt. Na het vastlijmen worden de verschillende draden aan de rails vastgesoldeerd.



Natuurlijk moet de spiraal getest worden, de hoogtes van de plateaus moeten nog iets aangepast. De test is goed verlopen, de grootste rijtuigen kunnen elkaar zonder problemen passeren. 



Dit is het uiteindelijke resultaat van een weekendje bouwen. Naast de spiraal heb ik ook nog een aantal blokken aangesloten op de bezetmelder. De spiraal is gereed en kan aangesloten worden op het tweede niveau.

Dit was het voor dit weekend...

Groeten Ronald K
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #8 Gepost op: 04 oktober 2009, 22:24:20 »
Ligt die rails niet erg kort aan de rand ???

Verder ziet het geheel er erg solide uit. Top! (y)

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8631
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #9 Gepost op: 04 oktober 2009, 22:31:41 »
Hallo Sander,

Ja dat is wel het geval ja. Daar moet ik nog even wat op vinden dat als er iets misgaat niet de treinen meteen een meter naar beneden vallen. Aan de binnenzijde is er wel genoeg ruimte, maar dat houdt op sommige plaatsen niet over. Ik heb het nog gecontrolleerd in het excel-staatje van de website maar dit waren toch echt de juiste maten.

Groeten Ronald K
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8631
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Update 2: Baanplan
« Reactie #10 Gepost op: 05 oktober 2009, 21:09:40 »
Iemand vroeg naar een baanplan  :)

Ik heb hier een plaatje van het zichtbare gedeelte. Deze is iets kleiner dan het schaduwgedeelte vanwege een schuine kap die in de weg zit.



afmetingen: L-vorm 1220x3880mm met 1300x1220mm

Het ontwerp is een doorgaand station aan een enkelsporige lijn met een (tandradbaan) zijlijn. Daarnaast zijn nog een aantal goederensporen aanwezig. Tijdperk is nog echt uitgedacht. Situering zal zuid-duitsland zijn, geen echte locatie in gedachte.

Tot zover.

Groeten Ronald K


Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8631
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Update 2: Niveau 2
« Reactie #11 Gepost op: 13 oktober 2009, 13:54:35 »
Tijd om een beetje bij te praten. Van het weekend zijn we weer aan het bouwen geweest. Op het tweede niveau een groot deel van blauwe ondervloeren voorzien. Nog meer draadjes aan de rails gesoldeerd. Een groot deel van de tijd aan het stoeien geweest met de aansluiting van de spiraal aan het tweede niveau. Daar moet namelijk ook de spiraal naar het hoogste niveau beginnen. De eerste halve ronding van de tweede spiraal in elkaar gezet en op zijn plek gepast. Deze moet nog wel op “maat” gezaagd worden zodat deze niet over de andere sporen hangt.







Van de week en volgend weekend kan er een begin gemaakt worden met het leggen en aansluiten van de rails op het tweede niveau.

Soms merk ik dat door de werkzaamheden van de spiraal de moeren lostrillen. Om dit op te voorkomen denk ik er over om de moeren met een beetje secondelijm of contactlijm vast te zetten. Dit moet dan na de niveau’s op de definitieve hoogtes zijn gebracht.

tot een volgende update!
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #12 Gepost op: 13 oktober 2009, 14:22:41 »
Ronald, je kun ook eens kijken naar borgmoeren zoals dit voorbeeld van Conrad. Ze zijn overal te koop.

Sander

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8631
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #13 Gepost op: 13 oktober 2009, 14:38:24 »
Hallo Sander,

Dat is ook een goed idee, daar zal ik eens naar kijken...

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2095
  • Zelfportret
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #14 Gepost op: 13 oktober 2009, 14:46:08 »
Of men doet dat met Loctite.
En dat is een engels woord  ;D

Gerrit f
Gerrit F

Van de draad af....