Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Holland rail 2416 door Carl
Vandaag om 11:29:32
EifelBurgenBahn door Krokodil68
Vandaag om 11:28:01
NS 2200 zonder en met demper door spoorzeven
Vandaag om 11:23:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:13:24
Richtingsafhankelijke detectie / melding door VvKan
Vandaag om 11:12:38
Magnorail in grotere schalen door Hans1963
Vandaag om 11:10:52
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door AndréDev
Vandaag om 11:09:19
Stadtstrecke in spoor 1 door Wies
Vandaag om 11:03:15
Restanten loc NS 164 naar vlechtmuseum in Noordwolde door AB 7216
Vandaag om 11:02:55
Uit en Thuis, de bouw door Eric B
Vandaag om 11:02:28
De bouw van een 5e klasse station in H0 door Bart Zegers
Vandaag om 11:00:05
Raccordement diorama door Bart Zegers
Vandaag om 10:55:28
PCC’s en andere trams voor Delft, h0 door Tulpendaal
Vandaag om 10:52:05
Heen, En en Weer: de tram. door Huup
Vandaag om 10:51:17
Drukke spoorlijn Den Dolder? door Thom
Vandaag om 10:49:05
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door bosje77
Vandaag om 10:45:23
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:21:07
Lima locs, welke antislipbanden kun je gebruiken? door Carl
Vandaag om 10:21:04
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Frycio82
Vandaag om 09:48:06
Baan in Los Angeles door bosje77
Vandaag om 09:46:15
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Bram w
Vandaag om 09:25:22
Artitec 2021 HO (vooralsnog geen railmateriaal) door edwin1974
Vandaag om 09:08:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 09:05:38
Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking. door Arnold
Vandaag om 08:55:46
Artitec: Plan E, serie 2007 door Esperopt
Vandaag om 05:15:38
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door roadster36
Vandaag om 01:20:13
Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door Martin Hornis
Vandaag om 00:39:09
Roco OBB 1089 krokodil rijdt slecht. door Dwergsein
Vandaag om 00:36:06
Test: rails reinigen met RVS-reiniger. door Menno
Vandaag om 00:05:27
Piko h0 NS 2200 door KNed
16 januari 2021, 23:58:20
  

Auteur Topic: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam  (gelezen 292472 keer)

Johan Trix

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
  • Ontspoorde N-spoor liefhebber
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #45 Gepost op: 15 april 2010, 13:27:43 »
Tjonge wat een mooi baan Ronald,

Bedankt voor het posten van je baanplan dit bracht mij de nodige helderheid die ik nodig heb bij het ontwerpen van mijn eigen baan! Zat al een paar keer aardig klem maar hier zie ik hoe mooi je het oplost!

Ik blijf je baan zeker volgen het ziet er geweldig uit!

Johan.
Wie ik ben & Ons NIEUWE baanplan <- Wat vind u van ons baanplan? graag reacties!

Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 7971
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #46 Gepost op: 22 mei 2010, 17:12:17 »
Zo... even een update... De laatste tijd niet stil gezeten. Na het verven van de blauwe isolatiesplaten naar mooi bruinachtig zandkleurig... (volgens het blik). Even de rails tijdelijk teruggelegd om af te meten waar we de gaten van de wisselaandrijvingen moesten boren. Na het boren defintief de rails met houtlijm op de geverfde ondergrond bevestigd.



Even op de werkbank de draden van de wisselaandrijvingen verlengd met de juiste draden en kleuren, de overlengte knip ik wel af. Reststukjes kunnen toch wel hergebruikt worden. De wisselaandrijvingen zijn met dubbelzijdig tape onder de baan geplakt. En ook aangesloten op de wisseldecoder.


Ik moet nog even sommige draadjes wisselen, volgens de muis gaat de trein rechtdoor terwijl hij toch echt afgaat...Meteen de wisselshartstukken gepolariseerd. Het testen daarvan kan je makkelijk met je multimeter doen. Even op de piep-stand en je kan zo achterhalen hoe het hartstuk gepolariseerd moet worden.

Van de week op een bekende website een tweedehandsje gezien en laten reserveren: de schi-stra-bus van Brekina, zie ook: website Brekina Shi-stra-bus. Hij pas niet helemaal in het tijdperk maar goed... Ik heb nog andere treinen die niet passen... Het is een geinig ding en weer eens wat anders dan de standaard modellen op je modelbaan :)



Dus vanochtend even naar Doornenburg gereden. Dat is helemaal geen straf omdat het binnendoor een mooie route is en leuk even met de veerpont bij Pannerden over te steken. Nog even snuffelen en ook nog even een paar goederenwagons meegenomen een set van Roco, 44048 'quarzwerke'. Alle onderdelen moeten daar nog opgezet worden. Een leuke set. De Shi-stra-bus bleek al een DCC-decoder te hebben, weer een kleine meevaller. Dus van de week maar eens met de lokprogrammer kijken wat voor een decoder erin zit...

En verder? Nu bezig met de andere wisselaandrijvingen de draden te verlengen en te bevestigen, wisselharstukken polariseren, voor de tandradbaan kunnen de tandradrails bevestigd worden, dat gaat nog een uitdaging worden. Daarnaast moet er nog even wat draad netjes onder de baan wegewerkt worden. Natuurlijk blijven we aan het werk voor de encyclopedie

Tot een volgende update!

Groeten Ronald.

Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #47 Gepost op: 22 mei 2010, 17:23:29 »
Hoi Ronald.
Fraai gebouwd.
Ben altijd een beetje down als ik de aansluitingen onder de baan bewonder, meestal is deze overzichtelijk.
Bij mij is het binnen de korste keren een ratjetoe aan draden, ondanks mijn pogingen slaag ik er maar niet in dit een beetje te ordenen.
Groetjes.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 7971
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #48 Gepost op: 22 mei 2010, 17:30:41 »
Ha Matheus,

Dankjewel :) Bij de meeste bouwers is het een ratjetoe aan draden... Voorbeelden zat in de meeste bouwdraadjes :) ;) Ik probeer dat een beetje te voorkomen... Daarom ligt het bouwtempo niet echt hoog. Om de draden een beetje netjes te krijgen gebruik ik de kabelhouders van Conrad, artikelnr: 211035-89. Die zijn per 100st te verkrijgen. Misschien dat andere leveranciers ze ook hebben. Ik plak ze gewoon met hobbylijm vast aan de onderbouw. Als je toch aan het verbouwen gaat met digitaal dan kan je nog wel het een en ander aan de bedrading veranderen :) Gewoon stukje bij stukje en dan komt er vanzelf meer orde in.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 934
  • D813 Groningen-1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #49 Gepost op: 22 mei 2010, 19:44:02 »
Om de draden een beetje netjes te krijgen gebruik ik de kabelhouders van Conrad, artikelnr: 211035-89. Die zijn per 100st te verkrijgen.

Hallo Ronald,

Op het plaatje bij Conrad zie ik uitsparingen waar de draden in komen, maar niets eroverheen om de draden op hun plaats te houden. Terwijl ik op jouw foto er wel iets overheen denk te zien. Hoe zit dat?

Mvg,

Henk
H0 2-rail, ECoS, TwinCenter, LocoNet, Koploper

Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 7971
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #50 Gepost op: 22 mei 2010, 19:53:16 »
Hoi Henk,

Als het goed is zit er niets overheen :) De draden die ik gebruik zijn 0.14mm2 die druk je er echt in. Doordat deze niet zo heel dik zijn en er helemaal in zitten. Lijkt het alsof er iets overheen zit. Dus een beetje gezichtsbedrog :)

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3319
    • Klein Ende
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #51 Gepost op: 22 mei 2010, 23:09:46 »
ik heb dit draadje in een keer doorgelezen, en dat belooft wat!! (y)
ik heb alleen een vraag.. wat is wisselhartstukken polariseren ???

Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 7971
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #52 Gepost op: 23 mei 2010, 08:40:39 »
Hoi Martijn,

Veel wissels hebben tegenwoordig een metalen hartstuk, dit hartstuk is meestal spanningsloos. Als je dan met je trein over het hartstuk rijdt kan het gebeuren dat je trein op de wissel blijft staan. Dus je zal het hartstuk van het wissel van spanning moeten voorzien. Het polariseren geldt voor normale wissels, driewegwissels en engelse-wissels met een metalen hartstuk.



Dit kan je bij de meeste wissels gemakkelijk doen, in mijn geval heeft roco netjes 3 gaatjes aan de zijkant waar je simpel de draadjes insteekt. Deze moet je dan verbinden met je wisselaandrijving zodat het hartstuk de juiste spanning krijgt. Anders heb je kortsluiting als de trein er overheen rijdt. Wissels met plastic-harstukken kan je dat niet polariseren, op die wissels kunnen eventueel de treinen blijven staan.

Groeten Ronald.

Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3319
    • Klein Ende
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #53 Gepost op: 23 mei 2010, 14:31:05 »
okee, dus daar is dat lipje voor.
Heel erg bedankt, weer wat geleerd :P

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 11755
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #54 Gepost op: 23 mei 2010, 17:33:23 »
Hallo Ronald,

Je mag altijd "ankommen" voor een bakkie... :)

Groeten Ronald.

Hou ik je aan....

Soon..... ;)

BAMA

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • Bart
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #55 Gepost op: 27 mei 2010, 15:23:34 »
Hoi Ronald
Zoals je ziet is het gelukt
Het ziet er vakkundig uit
Ivm met mijn vakantie die morgen begint heb ik niet alles kunnen lezen
Maar dat komt wel goed
Ik ga naar Ameland daar is ook een modelspoor baan in aanbouw welke te bezichtigen is
Dus behalve de natuur ga ik daar ook een kijkje nemen
Groet Bart

Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 7971
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #56 Gepost op: 27 mei 2010, 21:00:56 »
Bart, dankjewel voor het compliment! Jij alvast een fijne vakantie op Ameland gewenst!

Het is een kwestie van rustig aan door bouwen. Vanavond bijvoorbeeld aan de werktafel nog de laatste draden aan wisselaandrijvingen solderen, testen van de aandrijvingen en van het weekend kunnen ze onder de baan hangen. Dus morgen eerst de decoder onder hangen, en aansluiten :) De groene Carl rijdt inmiddels naar boven... dat heeft nog wel wat voeten in aarde :) ik kom daar nog op terug (dit weekend, even een stukje met foto's schrijven) .

Groeten Ronald.
« Laatst bewerkt op: 27 mei 2010, 21:10:27 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 7971
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #57 Gepost op: 31 mei 2010, 21:04:52 »
In een vorig bericht gaf ik al aan dat het aanleggen van een Fleischmann tandradbaan in combinatie met Rocoline rails wat kleine problemen kan geven.

Een tandradbaan blijft een leuke gimmick voor op de baan. Als je Fleischmann rails gebruikt zijn er geen problemen te verwachten. Bij het gebruik van Rocoline rails wel. Rocoline rails is lager dan de modelgleis en profi-rails van Fleischmann. Rocoline rails gebruikt rails die 2.10mm (code 83 rails) hoog is en Fleischmann rails die 2.50mm (code 100 rails) hoog is, dat is een verschil van 0.4mm. De tandheugel van Fleischmann kan zonder problemen tussen de rails gelegd worden maar komen iets hoger boven de rails uit. Dit verschil is net genoeg om de wielen waar het tandwiel aan bevestigd zit om hoog te tillen. Daar door heeft de trein één as minder om stroom af te nemen. Dat is voor bijvoorbeeld de Groene Karel geen probleem, nog twee assen om stroom af te nemen.

Bij het oprijden van de tandheugel maakt de trein een klein sprongetje. Nu is er op het forum al een keer een discussie geweest over het aanpassen van het tandwiel op de aangedreven as, zie dit draadje.


De losse tandheugels klaar om gemonteerd te worden, links onder zie je de tandheugel met schuine kant als oploopgedeelte

Een van de oplossingen die daar genoemd werden was het schuin afzagen van de tandheugel. Ik heb voor deze oplossing gekozen.


De tandheugels in de baan gemonteerd

Hierdoor krijg je een kleine oploop waardoor de overgang niet abrupt is. In de praktijk werkt dit goed, de locomotief gaat er vloeiend op zonder een echt sprongetje. De tandheugels zitten gewoon met houtlijm gelijmd en let wel even op de visbekverbinding tussen te tandheugels onderling. Anders krijg je een gat in je handheugel. Daar gaat de trein op stotteren.

Alleen wel een probleem met de koppelingen. Door het verschil van 0.40mm komen de koppelingen net op de tandheugel. De Profi-koppelingen die er standaard onder zitten zijn net iets te groot. Ze komen tegen de tandradheugelaan.


Fleischmann Profi-koppeling komt tegen de tandheugel aan

Na het bedenken van allerlei mogelijke oplossingen, zoals het vervangen van de koppelingen door andere van een ander merk c.q. type. Is de uiteindelijke oplossing vrij simpel... Even iets aantippen met een warme soldeerbout dan kort je zo de koppeling in. Even een paar oudere rijtuigjes als test-object ingezet...


Verschil tussen links orgineel niet aangepast, rechts wel aangepaste Profi-koppeling


De testtrein op het tandrad-gedeelte, de aangepaste koppelingen raken net niet de tandheugel

Het idee werkt en de trein gaat zonder problemen over de tandheugel heen. Je kan dan nu wel niet meer makkelijk aan en afkoppelen maar dat is niet echt erg. Deze gaan toch in vaste samenstelling rijden.

Na wat speurwerk op internet las ik dat voor de tandradbanen bij Miniatur Wunderland Hamburg het profi-rails systeem gebruikt worden, zie gleissysteem MiWuLa. Dan heb je natuurlijk geen last van een te lage rails.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3319
    • Klein Ende
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #58 Gepost op: 31 mei 2010, 21:16:55 »
dat ziet er goed, Fleischmann heeft ook een profi-koppeling in het assortiment speciaal voor de tandrad baan, het H0 nummer is 6514. Ik weet niet of je H0 of N rijdt, ik gok H0.
Leuke wagons zijn dat hé! Ik heb ze zelf ook. ;D

Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 7971
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #59 Gepost op: 31 mei 2010, 21:21:39 »
Fleischmann heeft ook een profi-koppeling in het assortiment speciaal voor de tandrad baan, het H0 nummer is 6514.

Ja dat klopt... en die zitten er standaard op gemonteerd. Alleen het probleem zit hem in het hoogteverschil tussen de twee railssoorten. De Roco Rocoline rails is code 83, 2.10mm en de Fleischmann modellgleis c.q. Profi-rails is code 100, 2.50mm.... Daardoor komt de tandheugel hoger boven de rails uit en dat kan je niet opvangen met koppeling 6514 van Fleischmann.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!