Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door spoorijzer
Vandaag om 15:50:03
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
Vandaag om 15:44:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
Vandaag om 15:39:43
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 15:37:32
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 15:26:16
Verschil leveranciers DCC decoders? door spoorijzer
Vandaag om 15:24:36
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
Vandaag om 15:20:44
Op YouTube! door Quinzeedied
Vandaag om 15:09:27
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:50:36
Voor een beginner welk spoor is handing bij bepaalde oude treinen door spoorijzer
Vandaag om 14:39:10
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 14:18:28
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:09:07
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg' door Ronald Halma
Vandaag om 14:02:33
Piko NS1100, materieelbespreking door Petertje
Vandaag om 14:00:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:52:44
Een nieuw begin door spoorijzer
Vandaag om 13:46:52
20 jaar BNLS door StefanNL_Plays
Vandaag om 13:46:32
City Scape Studio: Inspirerend door tijgernootje
Vandaag om 13:31:51
Draadbreuk in draaischijf aandrijving door stoombr38
Vandaag om 13:13:40
Bahnstrecke 5867 door Bert V
Vandaag om 13:05:03
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door tijgernootje
Vandaag om 12:48:03
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door astrantia
Vandaag om 12:40:47
lais dcc decoder aan sluiten door Josephes
Vandaag om 12:34:29
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
Vandaag om 12:30:42
Zug-archiv website met samenstellingen door Jeronimos
Vandaag om 12:23:03
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door tijgernootje
Vandaag om 12:12:10
Vraag iz ballast door Ronald69
Vandaag om 11:21:30
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 11:12:30
Rails roestig verven door rjr
Vandaag om 09:32:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 09:09:26

Auteur Topic: Tandrad /tandwiel afslijpen  (gelezen 7803 keer)

jmu

• Offline Offline
    • Tandradbaantje blog
Tandrad /tandwiel afslijpen
« Gepost op: 07 October 2008, 13:24:24 »
Hallo,

Ik heb een kleine HO bergbaan met een tandrad (Fleischmann). Één van mijn locs, de blauwe Edelweiss, heeft moeite met het tandrad: bij het inrijden zie je de loc een klein beetje omhoog komen. Dat heeft natuurlijk consequenties voor de rij- en contactkwaliteit. Waarschijnlijk ligt het tandrad net iets te hoog, maar om dat nu te gaan herstellen, dat is een hele klus (en een boel slopen).
Ik vroeg me af of het een oplossing zou zijn als ik het tandwiel op de loc iets zou afslijpen. Heeft iemand daar ervaring mee? Is het asje en het tandwiel makkelijk te verwijderen? En loopt het tandwiel daarna nog goed over het tandrad? Het gaat over enkele tienden van een mm.

Ik hoop dat iemand mij raad kan geven.

Joop
« Laatst bewerkt op: 07 October 2008, 13:26:24 door jmu »

Nico Hoogerwerf

• Offline Offline
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re: Tandrad /tandwiel afslijpen
« Reactie #1 Gepost op: 07 October 2008, 14:47:37 »
misschien moet je net als in Zwitserland een "inloopstukje" maken, dwz een stukje van enkele cm lengte waarin de tanheugel als het ware langzaam omhoog komt, kortom, de eerste 3-4 cm schuin afslijpen qua hoogt. Hierdoor heet het tandwiel van je lok gelegenheid om er goed in te vallen. Ik zou NOOIT het tandwiel van de lok afslijpen!

Nico
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

Jan Willem Wildeman

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 07 October 2008, 15:44:34 »
Ik heb even de service sheet van het locje voor je opgezocht:
http://www.hobbyparts.nl/service-sheets/html/fleischmann/ho/4306.html

Het lijkt me niet handig om dat tandwiel af te vijlen. Ik ben bang dat het je niet goed zal lukken om de diameter van het tandwiel gelijkmatig kleiner te maken.
En het zit op de wielas geperst (zie bovenaanzicht van het aandrijfgedeelte) dus het lagerpunt verplaatsen zit er niet in.

Maar je kan natuurlijk wel proberen of het vijlen wil lukken, je kan bij Hobbyparts altijd een nieuw onderdeeltje bestellen als het niets wordt.

succes,

Jan Willem

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 07 October 2008, 16:07:18 »
In theorie zal het afslijpen niet helpen: als het tandrad niet in de tandbaan grijpt, maar de tand van het tandwiel precies op de tand van de tandbaan komt, blijf je dus hetzelfde probleem houden.

In het echt zie je dus een inloopstuk voor het tandwiel (verend!!) en gaat het ingrijpen nog steeds met een behoorljke dreun gepaard, terwijl het tandwiel toch met een bepaalde speling op de as bevestigd is.

In het klein kun je dus beter een stukje tandbaan schuin afslijpen, dus van (bijna) geen tanden naar de volle hoogte van de tanden, zodat het tandwiel van de lok er soepel in kan grijpen. Dan vindt er hoogstens een heel kleine horizontale verschuiving plaats, maar dat zul je nauwelijks kunnen zien.

Maarten.

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #4 Gepost op: 07 October 2008, 16:39:51 »
Kijk eens de in Railhobby van oktober 1993. Daar staat op pagina 18 een verhandeling over NEM 121 "Tandradspoorwegen.
Hieronder twee foto's van de aanloop van het tandwiel naar de tandheugel. Let even op de buitengewoon grote slijtage aan het begin. De schrijver heeft hier duidelijk zijn best gedaan om een en ander aanschouwelijk te maken.
(op pagina 50 staat ook nog iets leuks ;D)

Het begin van het tandradtraject volgens et systeen "Riggenbach"Boven de glijbaan wordt het ronsel in stelling gebracht om iets verder in de open tandheugel aan te grijpen

Aan de beschadigingen is duidelijk te zien waar het ronsel in werking is getreden.

SK
« Laatst bewerkt op: 07 October 2008, 19:11:13 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

jmu

• Offline Offline
    • Tandradbaantje blog
« Reactie #5 Gepost op: 07 October 2008, 18:09:00 »
@ Allen,

Hartelijk dank voor de vele en snelle reacties!. Ik ga inderdaad een inloopstuk maken door het tandrad ter plekke af te slijpen.
Maar ik ben dan nog niet van alle problemen af: het lijkt erop dat er bij het tandrad een kantel-situatie ontstaat. De as komt iets omhoog, waardoor de wielen niet goed contact maken, met alle gevolgen van dien.
Ik ben er nog niet uit.

Joop

wisselstromer

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 07 October 2008, 19:09:13 »
hallo Joop.
Als je nu eens aan de begin ,de onderkant ( ipv de bovenkant )van de tandheugel over een cm of 5 alles wegvijld of slijpt, tot bijna aan de tanden.
Dan is dat stukje verend.
Wel zo dun maken dat het een beetje naar beneden buigt tussen de rails.
Nu zal de lok de tandheugel naar beneden duwen als hij er overheen rijd.
Volgens mij is het probleem dan opgelost.
Try before you cry.

Gr.Patrick

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #7 Gepost op: 07 October 2008, 20:20:52 »
Citaat
Waarschijnlijk ligt het tandrad net iets te hoog, maar om dat nu te gaan herstellen, dat is een hele klus (en een boel slopen).

En toch is dat waarschijnlijk wel het beste.... Heb zelf ook eens zo'n stukkie gebouwd. De tandheugel (heet dat zo?) moet goed tussen/op de bielzen liggen. Als je de Fl* monteert zoals de gebruiksaanwijzing zegt moet het eigenlijk goed funktioneren. En als je ze netjes met schroefjes vastgezet hebt moet het veranderen geen probleem zijn.

Citaat
Ik ga inderdaad een inloopstuk maken

Dat is sowieso geen slecht idee.... :)

Grtz,  8) Ronald 8)

Jan Willem Wildeman

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 07 October 2008, 21:59:48 »
Joop,

Heb je ook Fleischmann rail gebruikt of rail van een ander merk, evt. met een lager railprofiel? Dan zou je probleem verklaard zijn. De kop van de rail kan dan wat lager liggen t.o.v. de bovenkant van de bielzen dan bij de Fleischmann rail het geval is.

En heb je maar 1 tandradloc of heb je er meer en hebben die geen problemen?
Als dat zo is zou het weer aan die ene loc kunnen liggen.

Natuurlijk is een stukje inlooptandheugell het mooist, maar ik denk dat bijna niemand dat heeft in z'n Fleischmann baan. Voorkomt natuurlijk problemen aan het begin van het traject, maar helpt niet tegen het eigenlijke probleem dat jij beschrijft.

Probeer dus eerst eens duidelijk te krijgen waar het probleem ligt (baan of loc), evt. met hulp van een winkelier die spullen - evt FLeischmann rail en/of locje - op voorraad heeft.

groeten,
Jan Willem

jmu

• Offline Offline
    • Tandradbaantje blog
« Reactie #9 Gepost op: 08 October 2008, 11:19:34 »
Wederom bedankt voor de tips.

@Jan Willem,

Daar had ik nog niet aan gedacht. Inderdaad liggen er stukken Roco rail tussen. Zal eens nameten.
Ik heb ook de Groene Karel. Die heeft met z'n 3 assen minder moeite.

@ Ronald,

Ik heb de rail en tandheugel gelijmd (met Bisonkit)  ipv geschroefd. Ik weet het niet zeker meer, maar volgens mij zijn de problemen na het balasten ontstaan. Zou kunnen dat door vocht de tandheugel omhoog gedrukt is.

@ Wisselstromer,

Goede tip. Ik ga proberen de eerste tandheugel er uit te halen en wat af te slijpen. Hoewel ik hoop dat de zadels niet te veel roet in het eten gooien.

Joop

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
Re:Tandrad /tandwiel afslijpen
« Reactie #10 Gepost op: 31 May 2010, 21:24:15 »
de rails en wielen goed schoonhouden, ik heb zelf ook profirails-tandradbaan-edelweisslocje, en als de wielen al een beetje zwart worden staat hij soms stil of is hij aan het schokken. ik zit er aan te denken een speciale railslijper op een goederenwagon de gaan maken voor de baan, en extra lipjes voor stroomafname, ik ben er alleen nog niet helemaal uit..
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #11 Gepost op: 31 May 2010, 21:38:25 »
Hallo Martijn,

Dat jouw locomotief blijft stilstaan bij zwarte wielen, is een heel ander probleem dan hier genoemd wordt. Hier worden ook lagere rails gebruikt dan de profi-rails. Dus hetzelfde probleem als bij mij, zie daarvoor mijn bouwdraadje.

Jouw probleem laat zich makkelijk oplossen door de wielen en rails met een doekje (voor de wielen met een wattestaafje) met wasbenzine of alcohol schoon te maken. Dan moet het al beter gaan.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #12 Gepost op: 31 May 2010, 21:41:27 »
klopt, maar ik geef het als een tip om het in de gaten te houden, daar hebben de rijeigenschappen echt mee te maken, kantelen of niet, mijn locje kantelt ook iets inde bocht waadoor ik niet met alle wielen stroomafname heb. en ik snap je probleem, maar ik heb helaas geen ervaring daarmee om je te helpen.

groet,
mathynk
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #13 Gepost op: 31 May 2010, 21:45:36 »
Als je trein kantelt in de bocht... dan kan je de rails in de bocht iets schuin leggen, naar binnen toe zodat de trein iets naar binnen hangt. En de tandheugel dient ook zeer strak en gelijk aangebracht te zijn. Anders wordt de locomotief iedere keer opgetild.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #14 Gepost op: 31 May 2010, 21:58:00 »
je kunt ook extra sleepcontactjes onder de loc bouwen, dan kan ie met alle wielen in de lucht toch doorrijden.