Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

mDDM, waarom 3 draaistellen? door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:14:16
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:58:49
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:41
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
Vandaag om 20:51:02
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door ruudns
Vandaag om 20:39:50
Camp 3 door Lucien
Vandaag om 20:35:09
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:34:37
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 20:33:37
Duits transport, waar in NL? door Oosterspoor
Vandaag om 20:27:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:25:50
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:24:26
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
Vandaag om 20:00:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 19:57:40
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Huup
Vandaag om 19:51:02
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:46:28
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 19:39:39
VAM containerwagens spoor-0 door FritsT
Vandaag om 19:23:06
ACME 2024 met NS ICNG! door Teoalessandro
Vandaag om 19:15:01
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Overet
Vandaag om 19:12:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 19:00:28
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 18:29:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
Vandaag om 18:29:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:28:00
Raadplaatje door ajb42
Vandaag om 17:36:58
Märklin 2025 door borotof
Vandaag om 17:19:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:12
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel door bellejt
Vandaag om 16:53:03
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:51:34
ESU 2025 door Marcel112
Vandaag om 15:44:52
Het verdwenen spoorwegmuseum van Piraeus door Bob R.
Vandaag om 14:32:13
  

Auteur Topic: Bouw Hilverdaal  (gelezen 90393 keer)

Ferry As

  • Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • **
Re:Bouw Hilverdaal
« Reactie #165 Gepost op: 28 May 2011, 19:05:20 »
Thx, wat betreft het sporenverloop, door schade en schande met vorige banen ietsie wijzer geworden ( hoop ik )  ;D

Gert, ik had op Google afbeeldingen al gezocht, maar echt een duidelijke nog niet gevonden. De meeste foto's zijn overigens van de kleine spoorbomen.

Gaan kijken kan niet meer, de overweg is weg met sinds de renovatie, ben net een paar jaar te laat  :(

Groeten,

Ferry

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1297
Re:Bouw Hilverdaal
« Reactie #166 Gepost op: 28 May 2011, 19:34:52 »
Ferry als eens op de site van Nico Spilt gekeken,
hij heeft een speciaal thema gedeelte met alleen maar station Hilversum en dan met name
de ombouw van oud naar heden.
Je vind daar dus alle foto's die jij zoekt gerangschikt van oude situatie zoals jij hem zoekt.

"ombouw hilversum" heet het en beslaat geloof ik 15 delen.

succes.

Ferry As

  • Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • **
Re:Bouw Hilverdaal
« Reactie #167 Gepost op: 28 May 2011, 20:10:32 »
Bedankt Rene !  (y)

Ken de site van Nico wel, maar om de een of andere vage reden heb ik dit stukje niet eerder opgemerkt   ???  ???  ???

Ik kan weer verder lezen  ;D

Hartelijk dank !

Gr.

Ferry

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re:Bouw Hilverdaal
« Reactie #168 Gepost op: 28 May 2011, 21:46:49 »
Hoi Ferry,

Wat liggen je sporen mooi strak zeg!

Ferry As

  • Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • **
Re:Bouw Hilverdaal
« Reactie #169 Gepost op: 28 May 2011, 21:57:59 »
Hallo Paul,

Thx. Tja, heb er wat extra aandacht aangegeven. Nu kan het nog.

Het zal de loop ten goede komen. Maar eerlijk gezegd ging het met de lange G4 stukken nogal eenvoudig.

De schuifmaat en het " oog " erlangs deden de rest  :)

Groeten

Ferry

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re:Bouw Hilverdaal
« Reactie #170 Gepost op: 28 May 2011, 22:05:29 »
Het resultaat zal er zeker naar zijn (y)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re:Bouw Hilverdaal
« Reactie #171 Gepost op: 29 May 2011, 08:58:02 »
Ferry als eens op de site van Nico Spilt gekeken,
hij heeft een speciaal thema gedeelte met alleen maar station Hilversum en dan met name
de ombouw van oud naar heden.
Je vind daar dus alle foto's die jij zoekt gerangschikt van oude situatie zoals jij hem zoekt.

"ombouw hilversum" heet het en beslaat geloof ik 15 delen.

succes.
Ik kan het niet vinden , linkje?
Gr Jan

eelco

  • Offline Offline
  • Berichten: 61
Re:Bouw Hilverdaal
« Reactie #172 Gepost op: 29 May 2011, 09:08:43 »
Op de site van Nico even scrollen naar beneden en ongeveer halverwege zie je een heel gedeelte over Hilversum.

Bijvoorbeeld http://www.nicospilt.com/index_index_hilversum.htm

Groet,

Eelco
Ook op Texel rijden modeltreinen.

Ferry As

  • Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • **
Re:Bouw Hilverdaal
« Reactie #173 Gepost op: 08 June 2011, 21:59:37 »
Weer een stuk verder!

Beide schaduwstationmodules zijn klaar. De boel is bedraad en servo besturing aangesloten.

Ook de beide bovenbouw stationmodules zijn klaar. Tenminste, de sporen liggen   ;D

Tussendoor ook nog de ladenkasten aangepast. Eerst had ik drie kasten met 4 laden elk, maar dat paste na de ombouw niet meer. Nu zijn het 4 kasten met 3 laden geworden  ::)





Nog een paar modules richting de tweede spiraal en ik kan weer "rond"

Ondertussen ook maar eens beginnen met wat aankleding voor de afwisseling.

Groeten,

Ferry


Gert1

  • Gast
Re:Bouw Hilverdaal
« Reactie #174 Gepost op: 09 June 2011, 09:55:33 »
Tussendoor ook nog de ladenkasten aangepast. Eerst had ik drie kasten met 4 laden elk, maar dat paste na de ombouw niet meer. Nu zijn het 4 kasten met 3 laden geworden  ::)

Deze aandachtige toeschouwer telt toch vier handgrepen per ladeblok. Of is de bovenste handgreep bedoeld om het gehele ladeblok onder de baan uit te kunnen trekken?
Het ziet er allemaal zeer degelijk uit.

mvg,
Gert

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Bouw Hilverdaal
« Reactie #175 Gepost op: 09 June 2011, 10:08:05 »
Indrukwekkend Ferry !  (y)

Ik heb iets dergelijks in mijn hoofd, alleen wil ik dan het geheel nog op wielen zetten ;)

Vraagje: wat is de afstand tussen niveau 'schaduw' en de bovenste grijze langs-lat ?

Grtzz,

Karst

Ferry As

  • Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • **
Re:Bouw Hilverdaal
« Reactie #176 Gepost op: 09 June 2011, 19:32:17 »
Deze aandachtige toeschouwer telt toch vier handgrepen per ladeblok. Of is de bovenste handgreep bedoeld om het gehele ladeblok onder de baan uit te kunnen trekken?

Hallo Gert, dat klopt. Scherp gezien! Eerst hadden de ladenblokken met 4 laden, 5 grepen  ;D

De bovenste zit idd vast om die makkelijk te kunnen wegtrekken. Onder de kasten zit vilt en dat glijdt wel over laminaat  ;)

@  Karst,

Ik neem aan dat je bedoelt de afstand tussen bovenkant rail schaduw station tot onderzijde dwarsdrager voor de bovenkant; dat is 9 cm.
Het hoogteverschil tussen de sporen is 33 cm.
Die 9 cm zou voldoende moeten zijn. Echter, het is door de constructie, beide dwarsdragers zijn met draadeind met elkaar verbonden, nog makkelijk na te stellen en iets te verhogen indien nodig.
De dragers zijn gemaakt van een strip multiplex van 18mm dik en 10 cm breed. Daaronder een balk van 33 x 67 mm.

Die balk had wat minder "lomp" gekund, maar ik had daar van de voorgaande constructie nogal veel van over. Om dat nou allemaal te promoveren tot brandhout is ook weer zo wat ....

Groeten,

Ferry


Ferry As

  • Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • **
Re:Bouw Hilverdaal
« Reactie #177 Gepost op: 11 June 2011, 13:26:19 »
Na wekenlang aan de baanconstructie te hebben gewerkt, vanochtend maar eens besteed aan het kleinere werk, voor de afwisseling.

Priegelen met messing is leuk om te doen. Het eerste spant voor de perron overkapping van station Hilversum.

Vanmiddag naar Hilversum, even op het station kijken en neuzen bij MCH.

Gr.

Ferry


Ruben1990

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Re:Bouw Hilverdaal
« Reactie #178 Gepost op: 11 June 2011, 17:29:23 »
Hoi Ferry,

Wat een prachtige baan heb jij daar liggen. Zeer mooi hoe jij die brug met dat mechanisme hebt gemaakt. Ook de Portalen bij de brug hoe jij dat met messing doet. Respect (y)

Kan jij is even een PM sturen hoe jij dat in elkaar geflanst hebt of hier op het forum zodat de rest ook weet hoe je dat hebt gedaan. ik wordt er nog niet heel veel wijzer van. Maar ik weet wel dat het er heel mooi uitziet.
De snelweg is ook wel geniaal verzonnen met de matrixborden etc. Voor een ieder hier een bekend gezicht.
Ook het landschap en het water zien er ook briljant uit.

Hoe komt het altijd dat bij jullie altijd precies uitkomt met de rails in de wisselstraten etc. ;D
Als ik een beetje een complexe wisselstraat hebt dan komt het alweer niet uit en ben ik weer genoodzaakt om de boel te slopen omdat ik dan net weer 2 cm bijv. te kom. :-\
Of dat de bogen liggen te wringen dat het net niet lekker past. :-\
Zelfs als ik met Anyrail wat pruts komt het niet uit. Ben ik dan te ingewikkeld bezig of iemand een leuke tip voor mij dat het wel uitkomt


Ik blijf met zeer veel intresse je draadje volgen. Maar kan je me eventueel een pm sturen hoe je dat voor elkaar hebt gekregen?

Hartelijke groet,
Ruben Korteland

Ferry As

  • Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • **
Re:Bouw Hilverdaal
« Reactie #179 Gepost op: 18 June 2011, 13:47:52 »
Afgelopen week bezig geweest met een deel van het perron.

Uiteindelijk heb ik toch gekozen voor de perronplaten van Auhagen. Vervelend is dat deze per plaat zelf verschil van dikte hebben, links en rechts  :(     Bij het aan elkaar laten aansluiten moet het uitgevlakt worden.

Dit deel is 122 cm, ongeveer de helft van de totale perronlengte. Op dit gedeelte zal de overkapping komen.
De zijkanten zijn van kunstof lamellen en ingekrast.

De perronplaten gespoten en gevoegd ( AD ). Daarna de witte banden erop. Een klus die je het beste kan doen met verstand op nul en blik op oneindig. Gelukkig lukt me dat  ;D

Daarna de gaten geboord voor de perronoverkapping. Daar maar een mal voor gemaakt, om de juiste afstand te behouden.


Als laatste een dun laagje matte vernis. En een gat voor de trap.
Op 2 juli in Houten kijken voor wat perron meubilair. In de tussentijd nog 22 spanten solderen...  8)
Het spant op de foto staat nog iets te hoog....



Gr.

Ferry