Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Montanbahn
Vandaag om 14:53:08
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 14:51:09
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 12:58:15
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
booster vraag door 1200blauw
Vandaag om 12:42:01
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12

Auteur Topic: Mass am See - (Baanplan H0)  (gelezen 17013 keer)

mass am see

• Offline Offline
  • de hondsrug baan
Mass am See - (Baanplan H0)
« Gepost op: 15 September 2009, 12:48:48 »
De naam Mass am See zullen jullie ongetwijfeld al meer gehoord hebben, ben hier regelmatig actief op beneluxspoor.Ben al ruim 40 jaar geïnteresseerd in (model)treinen, en daar ben ik nu de laatste dagen weer mee verder gegaan.Heb jaren lang een Nederlandse baan gehad en met uitsluitend nederlands materieel, Dus een gehele vlakke tafel geen problemen met op en afritten, gewoon rijden punt.Maar door mijn bezoekjes aan beursen met  mooie buitenlandse  modelbanen ben ik een beetje van mijn geloof afgegleden denk ik, maar mijn oudste zoon van 16 wil uitsluitend Nederlands materieel en die vrijheid geef ik hem dan ook.Maar heb mijn project Mass am See voor 2 jaar geleden gelanceerd dat zou een duitse baan worden waar ook nederlandse treinen kunnen komen.Ik zal eerst even de tafel beschrijven de lengte is 5,40 meter de breedte is op de hoeken waar de bogen liggen 1,20 meter en in het midden gedeelte 1,05. de baan is  geheel met dubbel spoor voorzien met elk 1 inhaalspoor. De binnenbaan heeft ook nog 2 opstelsporen,tot hier toe ben ik gekomen en ben ook best tevreden.Heb destijds een tweede tafel deels over mijn ander tafel aangelegd zodat de hele boog niet meer zichtbaar was, Deze tafel 3,00 meter bij 0,60 meter ook hier lagen een paar spoortjes met een op/afrit naar de hoofdbaan beneden. Het hoogte verschil is 9,5 cm maar mijn op rit was te stijl de lengte was 2,40 meter en een aantal dubbeldekkers bleef met de bodem op de rails hangen.Dit was een jaar geleden dus de grap was er snel af,maar door de studie gunde ik mij zelf weinig tijd om met de hobby verder tegaan. Maar na vorige week heb ik mijn eindgesprek met succes afgerond en  heb ik weer tijd over in mijn vrije dagen om met de hobby bezig tegaan.Heb deze week eerst grote schoonmaak gehouden Voor de nieuwe oprit had ik het volgende bedacht ik leg een extra boog binnen de binnenbaan aan van uit dat punt heb ik 4,20 meter over om op 9,5 cm te komen. Vanuit hier wil mijn opstel sporen aanleggen,deels met meegebogen wissels om zoveel mogelijk lengte te krijgen. De ene boog dan met 3 sporen wil ik een berg over heen bouwen zodat je deze sporen niet meer ziet, de achterse sporen komen uit het zicht door de oprit.
 ps al mijn rails is fleischmann profi, ik heb wel foto's van de baan maar even niet binnen handbereik,Mijn vraag is dan ook heeft iemand van jullie nog een idee

mvgr Evert Masselink
« Laatst bewerkt op: 16 September 2009, 21:38:57 door Hans van de Burgt »

rjr

• Offline Offline
Re:Mass am See
« Reactie #1 Gepost op: 15 September 2009, 13:32:14 »
.... Het hoogte verschil is 9,5 cm maar mijn op rit was te stijl de lengte was 2,40 meter en een aantal dubbeldekkers bleef met de bodem op de rails hangen....

Dat de dubbeldekkers met de bodem op de rails blijven hangen hoeft niet direct veroorzaakt te worden door een te stijle oprit, maar door een niet soepelgenoeg lopende overgang.
Al is de oprit wel stijl. Vaak wordt 3% als max aangehouden, 3 cm per meter kom je met 2.5 meter op 7.5 cm. dus nog geen 9.5 ( en je hebt 2.40 in plaats van 2.50 )

Bij 4.20 meter kom je dus beter uit. Maar dan nog steeds moet je letten op de overgang van vlak naar klimmen. Die moet niet te hoekig worden.

Misschien is het mogelijk een tekening te maken van het baanplan. Je beschrijft het wel goed, maar een tekening zegt toch nog meer. Dan is het ook handiger om daar wat op en aanmerkingen op te hebben.

Groet,
Roelco

mass am see

• Offline Offline
  • de hondsrug baan
« Reactie #2 Gepost op: 15 September 2009, 13:48:07 »
Dankjewel voor je reactie, heb toch een paar foto's gemaakt.wat ik wel nu weet dat het laatste gedeelte van de oprit vlak moet zijn.

zo moet mijn oprit er vanaf het begin uitzien, maar moet ik hier al gaan klimmen???.

hier moet ik uitkomen dit gedeelte moet dan vlak worden.

zo ziet het er ongeveer uit op dit moment
De huisjes op de eerste foto blijven niet op deze plaats hier moet de berg komen en oprit,maar het is wel leuk om een stads deel hoger te maken waar de trein zonder in zicht te komen onder rijden.
Ook voor de besturing van de baan moet nog een plaats gevonden worden.

ps tekenen is niet mijn sterkste kant van daar deze foto's
mvgr Evert Masselink
« Laatst bewerkt op: 15 September 2009, 13:51:32 door mass am see »

mass am see

• Offline Offline
  • de hondsrug baan
« Reactie #3 Gepost op: 15 September 2009, 14:03:25 »
nog een paar foto's.

zo zag het er gisteravond uit tijdens de schoonmaak.

mvgr evert Masselink
« Laatst bewerkt op: 15 September 2009, 14:05:47 door mass am see »

rjr

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 15 September 2009, 14:14:24 »

zo moet mijn oprit er vanaf het begin uitzien, maar moet ik hier al gaan klimmen???.

Dat wissel zou ik anders om leggen, met de rails naar boven reageren de treinen er iets beter op:).

Ik zou niet direct na het wissel beginnen met de helling, maar 1 of 2 rail lengtes er na moet kunnen, een ook die heel soepel over laten gaan dan heb je geen probleem. Een lengte van 4 meter moet dan genoeg zijn, gemiddeld 2.5% geeft een hoogte van 10 cm.

In de bocht hebben treinen/wagens ook altijd al meer weerstand, dus zou de helling dan rustig in de bocht laten beginnen, op het rechte gedeelte wat meer klimmen, en bij begin en eind van de helling een soepele overgang maken. Dan moet all het materieel er moeiteloos door kunnen.

Groet,
Roelco

mass am see

• Offline Offline
  • de hondsrug baan
« Reactie #5 Gepost op: 15 September 2009, 14:42:29 »
Dat wissel zou ik anders om leggen, met de rails naar boven reageren de treinen er iets beter op:).reactie van RJR

had even geen goed wissel, gewoon even neergelegd om te kijken hoe het moet worden, dat klimmen halverwege in de bocht lijkt mij een goed plan,Dan wordt de 4,20 meter +een halve bocht.

dankje voor de tip

mvgr Evert Masselink.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 15 September 2009, 14:44:09 »
Gebaseerd op de foto's is dit wat ik er van gemaakt heb ( met name die extra plaat is moeilijk te zien, en de wisselstraat links is ook niet helemaal duidelijk )
het rode gedeelte wordt dan de oprit.

klikbaar

mass am see

• Offline Offline
  • de hondsrug baan
« Reactie #7 Gepost op: 15 September 2009, 14:52:13 »
1000 maal dank voor de tekening, dit is het helemaal wat ik samen met mijn zoon in het hoofd had, alleen is het de bedoeling om 2 meegebogen wissels in bocht de leggen op 9,5 cm niveau, zo om meer sporen  te krijgen. de linker wisselstraat loopt iets anders, maar zo als jij het op de tekening geplaatst heb is het nog simpeler om naar het rangeer gedeelte de rijden.

nogmaals bedankt evert en Bas Masselink.

« Laatst bewerkt op: 15 September 2009, 15:09:14 door mass am see »

mass am see

• Offline Offline
  • de hondsrug baan
Re:Mass am See - (Baanplan H0)
« Reactie #8 Gepost op: 23 September 2009, 18:26:22 »
Ben vandaag met de nieuwe oprit bezig geweest.

hier zie je het nieuwe gedeelte (nog ongeschilderd).het kleine stuk rechts is recht zodat mijn dubbeldekkers niet meer met de bodem over de rails schuren.

hier met het oude gedeelte

deze bocht wordt door een berg weggewerkt

zo gaat het er ongeveer uit zien, (sporen liggen nog los)vanaf het seinhuis heb 1,75m om het materieel te stallen.

zo dit was het voor vandaag binnenkort meer.

mvgr Evert Masselink.

mass am see

• Offline Offline
  • de hondsrug baan
« Reactie #9 Gepost op: 24 September 2009, 20:11:22 »
vandaag weer een stukje oprit er bij gemaakt, dit was erg lastig omdat de betonnen gording mij aardig in de weg zat.
Moest een opening in de tafel maken waar de oprit naadloos in overloopt, gelukkig had mijn zoon ook nog een decoupeerzaag die iets wat kleiner was zodat ik het gat uit kon zagen, hier en daar de oprit vast gezet maar moet op verschillende plaatsen de oprit toch nog opvullen, op een mooie gelijkmatige glooiende oprit te krijgen.
binnenkort meer.

hier het uitgezaagde gat voor de oprit.

hier is het passende stuk weer geplaatst.

mvgr Evert Masselink

mass am see

• Offline Offline
  • de hondsrug baan
« Reactie #10 Gepost op: 28 September 2009, 12:49:35 »
Heb de afgelopen dagen weinig aan de baan kunnen werken,moest het weekend werken , maar vanmorgen even weer wat kunnen doen.Heb de ondergrond van de nieuwe oprit even zwart gemaakt zodat ik deze week de rail erop kan leggen.Maar mijn vraag is hoe en met wat kan de gaten van de oprit opvullen, met karton of hout het moet een geheel dichte wand worden de ondergrond ,(hout of karton) wil ik met steentjes beplakken.

deze gaten wil ik opvullen(oprit) en daarna met steentjes papier afwerken

mvgr Evert Masselink.
« Laatst bewerkt op: 29 September 2009, 09:24:49 door mass am see »

mass am see

• Offline Offline
  • de hondsrug baan
« Reactie #11 Gepost op: 30 September 2009, 08:29:16 »
Heb gezien dat er veel mensen hebben gekeken,maar geen antwoord hebben achtergelaten. misschien ben ik niet helemaal duideljk geweest,maar wil de oprit dicht maken met een wand zoals je vaak ziet  op duitse (model)banen Maar het gaat om de ondergrond met welk materiaal kan ik dat het beste afwerken,dun hout 5mm of stevig karton daar overheen wil ik dan het steentjes papier pakken.Wie weet hoe ik dat het beste kan aanpakken, of heeft een idee.

BVD Evert Masselink.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 30 September 2009, 09:17:00 »
Evert,

Hangt er een beetje vanaf. Opzich lijkt hout mij iets sterker. Maar als het karton dik genoeg is kan dat ook best wel.
Zo veel kracht komt er niet op te staan lijkt me, alleen met het beplakken van steentjes papier.
Zou zelf in eerste instantie werken met dat wat ik heb liggen, en als ik niets had liggen zou ik er een plaatje hout voor ophalen.

Groet,
Roelco

mass am see

• Offline Offline
  • de hondsrug baan
« Reactie #13 Gepost op: 30 September 2009, 13:07:37 »
wederom bedankt Roelco,

Ben vanmorgen met veel 5en en 6en bezig geweest met het rijdbaar maken van de oprit, omdat ik oude gebruikte rail gebruikt blijken veel raillassen het contact niet door te geven, een deel daarvan heb ik vervangen door Roco raillassen en mijn eerste lok en treinstel is zonder problemen boven gekomen (br216 mehano en een 2delige talent van brawa), wil de komende dagen proberen om met wat zware treinen te klimmen.Als dat allemaal goed verloopt dan neem ik dik karton mee van mijn werk (afval)om de oprit dicht te maken, heb er ook aangedacht om reliëf in de muur te maken door meerdere lagen karton op elkaar te lijmen.Dit geheel kan ik dan later gaan verven en met eventueel beplanting aan te brengen, Maar dat is een zorg voor later, eerst maar zien de baan rijdende krijgen en te houden.

ps maak binnenkort weer wat foto's 

mass am see

• Offline Offline
  • de hondsrug baan
« Reactie #14 Gepost op: 02 October 2009, 11:16:58 »
Heb gisteren besloten om de rail te vervangen voor nieuwe, geeft toch te veel storingen plus dat de oprit toch niet helemaal mooi glooiend is.Een deel is meer dan 3% geworden en heb het idee dat juist dat deel het oude dus ook door buigt. Dus weer een probleem er bij, ik dacht dat 9mm multiplex dik genoeg was. Heeft iemand van hier tips voor mij om een degelijke oprit te bouwen die goed glooiend is ,heb 3,80m dus 2,5 %.

ps heb geen ervaringen met bergen en op en afritten, heb jaren lang een vlakke baan gehad, dus wie kan mij helpen.

BVD Evert Masselink