Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Gerard
Vandaag om 15:50:10
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Montanbahn
Vandaag om 14:53:08
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 14:51:09
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
booster vraag door 1200blauw
Vandaag om 12:42:01
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12

Auteur Topic: Mass am See - (Baanplan H0)  (gelezen 17021 keer)

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Mass am See - (Baanplan H0)
« Reactie #15 Gepost op: 02 October 2009, 14:25:53 »
Goedemiddag Evert,

Ik heb zelf voor de spiraal 2 platen van 3.6mm op elkaar geplakt, dit is steviger dan een plaat van 7mm. Daarnaast wat is de overspanning tussen de steunpunten? een steunpunt om de 40cm is een goede maat... Zelf zou ik het met draadeinden oplossen, dan kan je heel nauwkeurig de helling bepalen. Voor oplossingen met draadeinden zijn genoeg draadjes op het forum, zie anders mijn draadje van mijn baan...

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

mass am see

• Offline Offline
  • de hondsrug baan
« Reactie #16 Gepost op: 02 October 2009, 14:48:16 »
Hoi Ronald,Terwijl ik net op jou draadje zit te kijken en een reactie aan het typen ben je mij net voor, Ja aan draadeinden heb ik ook zitten denken,maar hoe werk ik die weg en hoe bevestig ik die aan de onderkant van de oprit.Voor het doorhangen wil ik een lat onder de volledige oprit maken. Jij maakt er ook iets mooi van dat ziet er super strak uit, blijf jou draadje volgen vooral hoe jij je baan gaat maken, Toen ik voor 2 jaar geleden mijn tafel gemaakt had heb ik meer ruimte overgehouden op zolder om ook nog eens dia's te kunnen kijken, en het grote voordeel is dat ik overal bij kan zonder dat ik halsbrekende toeren moet uithalen om ergens bij te kunnen komen.Maar van dia kijken komt er niet zo veel van dus ik kan er best nog een tafel bij maken met een keerlus boven het trapgat.

bedankt voor je reactie.
« Laatst bewerkt op: 02 October 2009, 15:06:59 door mass am see »

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 02 October 2009, 15:05:28 »
Hallo Evert,

De bevestiging op de bodemplaat doe ik door een gat en dan met twee moeren onder en één moer aan de bovenzijde vast te zetten natuurlijk met een aantal plaatjes er tussen. Voor het bevestigen onder de oprit kan je naar deze optie kijken inslagmoeren: een linkje op het 3rail-forum... deze man doet alles met draadeinden... een hele mooie baan : http://forum.3rail.nl/index.php?topic=15672.msg252381#msg252381 Zelf doe ik het met twee moeren en daar tussen klemt dan de moeren wegwerken in het landschap.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

mass am see

• Offline Offline
  • de hondsrug baan
« Reactie #18 Gepost op: 02 October 2009, 15:16:10 »
Dankjewel Ronald,Heb een paar plaajes bekeken en op geslagen, om het geheel weg tewerken kun je dus  inslagmoeren gebruiken. Krijg er (weer) zin aan om verder met de baan te gaan.Wat is de maat van de draadeinden M5 of kleiner.

nogmaals bedankt.

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 02 October 2009, 15:21:24 »
Zelf heb ik M8 gebruikt.... volgens mij volstaat M6 ook wel. Je moet gewoon rekening mee houden dat er een verband in zit en dus niet kan vervormen. Het kost je wel een bak met moeren....

Groeten Ronald K

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #20 Gepost op: 02 October 2009, 15:34:52 »
In de draad van de nieuwe baan van RonaldK las ik:
Hoi Ronald, ..., je had op mijn baan tips gegeven om met draadeinden te gaan werken, nu zit ik de denken om de draadeinden in een u vorm te buigen.

mvgr Evert Masselink
Waarom zou je de draadeinden buigen? Is het niet makkerlijker om de draadeinden te verzagen in kleinere delen? :)

Groet,
Basilicum

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 02 October 2009, 15:41:27 »
Inderdaad het opmaat maken van de draadeinden gaat heel gemakkelijk Of met een haakse slijper of zoals ik dat doe een ijerzaagje in de decopeerzaag. Met de dremel of ander gelijkwaardig heb ik geen ervaringen... Wel even een moer op het draad aanbrengen voordat je zaagt dan kan daarna het makkelijk gangbaar maken.

Groet Ronald K

mass am see

• Offline Offline
  • de hondsrug baan
« Reactie #22 Gepost op: 15 October 2009, 15:52:41 »
vandaag wat spulletjes gehaald van de plaatselijke gamma voor de oprit M6 draadeinden en een partij moeren en ringen om de heleboel mee vast te zetten, voor de oprit wil ik een lat onder door plaatsen om doorbuigen te voorkomen.

de rail had ik vorige week al gekocht, nu nog de tijd en zin op de oprit af temaken

groetjes Evert.

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 15 October 2009, 18:05:11 »
Ha Evert,

Dat moet helemaal goed komen met de oprit! Een lat onder de plaat is een verstandig idee, dat moet ik ook op verschillende plaatsen doen.

Succes ermee! Laat je ook even het eindresultaat zien?

Groeten Ronald K.

Dion

• powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
« Reactie #24 Gepost op: 16 October 2009, 21:02:51 »
Hallo Evert,

Heb je draadje bekeken, ziet er goed uit ga zo door. (y)
groetjes Dion

jeepney

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 17 October 2009, 01:34:28 »
9 mm dik triplex lijkt me niks mis mee, ik zou alleen wat op kortere afstand van elkaar wat meer steunpunten er onder doen.

mass am see

• Offline Offline
  • de hondsrug baan
« Reactie #26 Gepost op: 28 October 2009, 08:36:08 »

Daarnaast wat is de overspanning tussen de steunpunten? een steunpunt om de 40cm is een goede maat... Zelf zou ik het met draadeinden oplossen, dan kan je heel nauwkeurig de helling bepalen.

Hallo Jeepney,

Ik was al een poosje bezig met dit draadje en had van Ronald al een tip gekregen. maar in iedergeval bedankt ga maandag weer verder dan heb ik de hele dag de tijd. maak er wel foto's van.

groetjes Evert.

mass am see

• Offline Offline
  • de hondsrug baan
« Reactie #27 Gepost op: 30 October 2009, 15:05:56 »
vandaag wat voorbereidingen gemaakt voor de oprit, deze bestaat uit 3 delen multiplex van 9mm. Heb er een stevige lat onder gelijmd deze zit nu met lijmtangen vast aan de 3 delen, heb de gaten vast geboord in de oprit waar de draadeinden door moeten komen  , mijn plan is dan ook om de oprit eerst op de plek te leggen en de gaten doorboren in de tafel zo krijg ik de gaten goed onder elkaar.Maar ik heb een probleem de gording is wat aan de grote kant (is van beton) en krijg de boormachine er niet onder dus wat nu???. weet iemand van hier een oplossing.

mvgr Evert.

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 30 October 2009, 15:29:04 »
Hallo Evert,

Een bekend probleem... Net niet genoeg ruimte om de boor goed neer te zetten. Heb je de mogelijkheid om onder de tafel te kruipen? En dan de boor recht te krijgen? Dan zou ik van bovenaf een spijker door de bodemplaat slaan, Spijker eruit en je weet onder de baan de locatie van het gat en je kan aan het boren.

Succes!

Groet Ronald K.

mass am see

• Offline Offline
  • de hondsrug baan
« Reactie #29 Gepost op: 01 November 2009, 16:29:37 »
vandaag toch onbedoeld met de baan bezig geweest, had nachtdienst gehad (laatste)en meestal heb dan ik nergens zin aan, maar mijn vrouw ging met haar moeder en schoonzus naar ikea. dus toch maar eens op zolder kijken en van het een kwam het ander,  na een paar uur heerlijk knutselen is de oprit  zo stevig geworden dat ik niet eens aan alle draadeinden aan de onderkant van de baan een moer op moet draaien. ook de gaten boren in de tafel leek vanzelf tegaan, heb eerst met een kleinboortje wat net lukte een gat geboord door de tafel en daarna met een 6,5 boor van de onderkant van de tafel de gaten geboord.draadeinden op maat gezaagd en monteren maar.  

op deze foto kan je goed zien dat ik hier een stevige lat heb onder gelijmd.

Ronald nog bedankt voor de goede tips kan anderen dit ook aanbevelen kost bijna niets en werkt erg gemakkelijk en precies.

mvgr Evert.
« Laatst bewerkt op: 01 November 2009, 16:52:12 door mass am see »