Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Steenwijk poging 2 door Forever Rocofan
Vandaag om 20:20:14
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 19:41:54
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 19:38:36
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 19:38:07
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
Vandaag om 19:14:52
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 19:13:05
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 18:53:51
Rondom Charlois door R1954
Vandaag om 18:32:39
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
Vandaag om 18:24:08
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
Vandaag om 18:23:22
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 18:07:14
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
Vandaag om 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
Vandaag om 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:57
Resin kits best met of zonder grondlaag door Duikeend
Vandaag om 17:37:14
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:36:02
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
  

Auteur Topic: NS 16,17,1800'en in Maastricht  (gelezen 52532 keer)

EC Rembrandt

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #60 Gepost op: 10 November 2009, 22:56:10 »
Tja, bij NS heeft de anti-locomotief-kliek uiteindelijk toch de overhand gekregen.

Zelfs zo "anti" dat op de loks 1700 van de treinserie Schiphol-Berlijn/Hannover een Duitse machinist wordt gesteld? Ik meende dat schouwspel afgelopen week op Schiphol (tot mijn grote verrassing en misschien grote vergissing) te hebben gezien. Elkaar aflossende machinisten in "DB" oufit.

Duidelijk moet zijn dat ik natuurlijk helemaal niets tegen Duitse machinisten heb als Nederlanders omgekeerd worden "gecompenseerd" dus ook een flink eind Duitsland in mogen. Ik heb daar verder geen weet van.

Maar ik ben het met de schrijver eens; sinds vele jaren heeft "de anti-locomotief-kliek" het in "Utrecht" voor het zeggen. Dat mag in vele opzichten duidelijk zijn.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6447
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #61 Gepost op: 10 November 2009, 22:58:52 »
Tja, van die DDM is dat is dus doodzonde, met een goede make-over konden ze al heel wat jaren mee.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

EC Rembrandt

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #62 Gepost op: 10 November 2009, 23:01:06 »
Waar ik ook een beetje van schrok was dat DDM-1 in 2010 ook afgevoerd wordt: die dingen zijn voor mijn gevoel splinternieuw, ok ze zijn in 2010 25 jaar in dienst...

Tja, niet normaal meer. Waar spoorwegmaterieel "vroeger" minstens 40 jaar meeging.......

Bovendien kan NSR weer met "vreugde" een behoorlijk aantal eloks 1800 van de hand doen. Opgeruimd staat netjes! (zei ik enigszins cynisch......)

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #63 Gepost op: 10 November 2009, 23:01:25 »
Zelfs zo "anti" dat op de loks 1700 van de treinserie Schiphol-Berlijn/Hannover een Duitse machinist wordt gesteld? Ik meende dat schouwspel afgelopen week op Schiphol (tot mijn grote verrassing en misschien grote vergissing) te hebben gezien. Elkaar aflossende machinisten in "DB" oufit.

Duidelijk moet zijn dat ik natuurlijk helemaal niets tegen Duitse machinisten heb als Nederlanders omgekeerd worden "gecompenseerd" dus ook een flink eind Duitsland in mogen. Ik heb daar verder geen weet van.

Maar ik ben het met de schrijver eens; sinds vele jaren heeft "de anti-locomotief-kliek" het in "Utrecht" voor het zeggen. Dat mag in vele opzichten duidelijk zijn.

Ik sprak laatst op deze trein eens met een conducteur in DB-uniform. Was gewoon Nederlander. Weet alleen niet meer zeker of ie ook in dienst was van DB of HiSpeed

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5671
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #64 Gepost op: 10 November 2009, 23:06:39 »
Tja, bij NS heeft de anti-locomotief-kliek uiteindelijk toch de overhand gekregen.
Heb ik al eens eerder gesteld in het forum: NSR is bijna verworden tot een interlokaal trambedrijf. terwijl iedereen begrijpt dat een defect treinstel direct minus -tig zitplaatsen betekent en een defecte loc eenvoudigweg kan worden vervangen. Moet je natuurlijk wel klantvriendelijk denken en op strategische plaatsen een reserve exemplaar hebben klaarstaan.
De NMBS, met veel locs en losse rijtuigen, heeft klaarblijkelijk wel andere argumenten?
Groet, Frank

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #65 Gepost op: 10 November 2009, 23:07:07 »
Waar ik ook een beetje van schrok was dat DDM-1 in 2010 ook afgevoerd wordt: die dingen zijn voor mijn gevoel splinternieuw, ok ze zijn in 2010 25 jaar in dienst...

Is dit echt waar???? Zo ja, dan heeft NS echt te veel geld over, of ... veel te veel IRM gekocht!!!

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6447
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #66 Gepost op: 10 November 2009, 23:09:27 »
NS, wil er zo te zien meer een eenheidsworst van maken.
maar  treintypes waarschijnlijk.
Op de IC en sneltreinen de VIRM.
Op de stoptreindienst de Sprinter.

Gaat wel erg saai worden dan.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9021
  • Hengelooo 1:160
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #67 Gepost op: 10 November 2009, 23:16:58 »
Is dit echt waar???? Zo ja, dan heeft NS echt te veel geld over, of ... veel te veel IRM gekocht!!!

Volgens RM gaat het DDM-1 medio 2010 aan de kant. Geplande instructies op dit materieel zijn geschrapt. Dit gaat dus gepaard met het terzijde stellen van een aantal locs 1800. Het afvoeren van DDM-1 zal, naar ik aan neem, een optelsom zijn: wel of geen renovatie. DDM-1 is kennelijk aan renovatie toe. 25 à 30 jaar is op zich een normale levensduur voor rijtuigen en treinstellen. We zijn het alleen niet gewend in de afgelopen decennia. Nu we in het tijdperk zijn gekomen van het toonbankmaterieel kan slopen goedkoper zijn dan renoveren. 
« Laatst bewerkt op: 10 November 2009, 23:23:11 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5671
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #68 Gepost op: 10 November 2009, 23:23:25 »
Reed vanmiddag toevallig langs de Dijksgracht: staan ook al wat 1700-en buiten dienst zo te zien. :(
Groet, Frank

snoen

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #69 Gepost op: 10 November 2009, 23:37:36 »
Ik ben het met een aantal posters hierboven eens en begrijp ook niets van de situatie rondom de loks en het getrokken materieel vs. de aanschaf van steeds maar weer nieuw IRM. De 1800en hebben notabene rond 2003/2004 nog een revisie gehad.

Dat een treinstel zo veel goedkoper in exploitatie zou zijn dat het deze manier van materieel managen kan verantwoorden gaat er bij mij ook niet in, want in de ons omringende landen wordt nog gewoon nieuw getrokken mat aangeschaft (o.a. luxemburg en belgie). Maar blijkbaar is de kaspositie van NS dusdanig dat men het zich kan permiteren steeds gloednieuwe spullen aan te schaffen en betrekkelijk jong materieel al weer naar de sloper te sturen. Ik ben erg benieuwd wat we over 6 jaar mee gaan maken als ook de hoofdlijnen aanbesteed gaan worden.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #70 Gepost op: 10 November 2009, 23:38:18 »
25 à 30 jaar is op zich een normale levensduur voor rijtuigen en treinstellen. We zijn het alleen niet gewend in de afgelopen decennia. Nu we in het tijdperk zijn gekomen van het toonbankmaterieel kan slopen goedkoper zijn dan renoveren. 

DDM-1 had nog niet eens zijn mid-life beurt gehad. SGM-0 notabene uit 1975 is onlangs nog wel grondig gerenoveerd!!! Dat materieel is al 35 jaar oud en zal dus nog minstens 15 jaar meegaan!! Renoveren/levensduurverlenging blijft bijna altijd goedkoper dan nieuwbouw. Dat geldt zeker ook voor DDM-1.

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #71 Gepost op: 10 November 2009, 23:43:05 »
Ik had liever gezien dat ze die SGM troep naar de sloper verwezen ipv bepaalde andere materieelsoorten. Dit gezien door de ogen van de mcn dan....

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #72 Gepost op: 10 November 2009, 23:44:36 »
Kijk maar eens bij Amsterdam, al die 1800's met die ICL'en :(

Zoooo zonde, schitterende rijtuigen en prima locs en ze staan stil :(

Gr. Remco.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6447
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #73 Gepost op: 10 November 2009, 23:44:52 »
Waar de NS zich vooral op spitst is het oponthuod op de kopstations zo kort mogelijk te houden.
En met loc's duurt dit wel effe, want bij het kopmaken, ook met stuurrijtuig dienen de locs eerst te worden afgebouwd.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2201
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #74 Gepost op: 10 November 2009, 23:52:07 »
@Tedo: de 1605 is al weer heel wat jaartjes uit Haarlem weg ;)

Is dat zo? In augustus heb ik nog een exemplaar zien staan aldaar. Of is dat dan een andere 1600?
Grtz!
Tedo