Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 19:22:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:18:29
Dat overkomt mij niet. door Eric B
Vandaag om 19:02:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Bert55
Vandaag om 18:57:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 18:55:53
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 18:55:13
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 18:46:44
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:33:51
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak  (gelezen 94314 keer)

HenkZ

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #225 Gepost op: 21 March 2010, 23:04:47 »
Wat de plaats van het opstapje beteft, geen idee, alle fotos die ik heb zijn te donker om zeker te zijn. Er is een foto in het Utrechts archief van de 9501 van achteren, het lijkt dat de opstapjes inderdaad onderin het gat horen.

In 1934 zijn met constructiewijziging 2304/1302/283/30-1-1934 dubbele luchtpompen gemonteerd. Op de foto in "De Nederlandse stoomlocomotieven" op blz. 229 staat de 9502 met 1 pomp van het grotere type in 1921. Op de foto in "Tussen vuur en stoom" op blz. 241 staat de 9505 met 1 luchtpomp van het kleinere type in 1938?? Op de foto in "Vervlogen stoom" op blz. 35 staat de 9501 met 2 luchtpompen van het kleinere type (zomer 1939). Er zijn ook Philotrain modellen met 2 luchtpompen van het grotere type.

Stig, ik zou nog wel wat doen aan de passing van de rookkamer, die van mij heeft er ook zo uitgezien en ik heb geprobeerd de naad vol te laten lopen met tin maar vond het toch niet mooi genoeg. Ik heb toen de vraag aan Philotrain gesteld die mij hebben aanbevolen de ommanteling strak om de rookkastdeur te solderen en het overtollige messing aan de onderkant af te knippen. Uiteindelijk heb ik maar doorgepakt en de vlam er weer opgezet. Het bleek dat de rookkast daarna ook veel beter om de ketel paste. Ik heb een tweede rookkastdeur (uit een 6200 kit) aan de achterkant gebruikt om e.e.a. zodanig in model te krijgen dat alles goed recht was voordat ik het vastsoldeerde.

M.vr.gr.
Henk
« Laatst bewerkt op: 21 March 2010, 23:06:46 door HenkZ »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #226 Gepost op: 22 March 2010, 00:08:53 »
Raar, dat van die luchtpompen. Dat je de kleinere juist in latere data ziet... Of heeft men juist twee kleinere geinstalleerd ter vervanging van 1 grotere? De kleinere afkomstig van andere locseries, bijv. 5500.

Henk, ik ga hem nu niet meer lossolderen. Dat word huilen. Maar ik zal het in de gaten houden voor een volgende. Is de 6200 ook zo beroerd? Want die ligt er ook nog...  ;D

Overigens, de delen waren al korter gemaakt. Maar anders paste de ketel weer niet. De rookkastgietdeel is ook niet mooi rond aan de rechterkant. Ik ga plamuren. Niks volgieten met tin, dat kruipt op dit moment naar waar ik het niet wil.  ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #227 Gepost op: 23 March 2010, 00:17:08 »
Stig,

De 6200 heeft ook zijn eigenaardigheden. Aan de achterkant passen delen van de tender niet zoals het zou moeten. Maar dat is wel te corrigeren. Wat ook niet klopt is de hoogte van de bufferbalken. Maar dat is nodig om te passen op het onderstel van de duitse lok. Eigenlijk moet je zelf een onderstel maken, want een aantal zaken zijn niet echt goed te krijgen:

De diameter van de drijfwielen klopt niet, de remblokken staan verkeerd om, de cylinders waren voor de 6200 toch heel anders en de schuifbeweging werkt andersom: vooruit is achteruit en omgekeerd. Zie je dat niet? Wel omdat de excentriek aandrijving op de aangedreven as aan de andere kant staat en ook de schaar vanaf het ganghendel aan de andere kant wordt bediend. Dan zijn vervolgens de spatborden boven de loopassen voor en achter niet rond met het hart van de as als middelpunt van de boog van het spatbord, maar hebben de NS spatborden een grotere diameter.

Toch is het model leuk om te bouwen en uiteindelijk oogt het echt als een 6200. Vooral het Heerlen boek staat vol met foto's van de 6200.

Overigens is het met de 6200 ook puzzelen met onderdelen wel of niet gemonteerd, net als de 9500. Bijvoorbeeld het zandreservoir voorop de waterkast zat er pas later op, de Knorr pomp was er eerst niet en is later weer verdwenen en ook de voorwarmer is pas later geplaatst. Kortom, foto's zoeken van de 6200 die je wilt bouwen en wel een foto van de periode dat je wilt uitbeelden.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #228 Gepost op: 01 November 2010, 22:15:33 »


Bijna af. Dakluchters zijn op... Kitje gebouwd uit zo'n restantje etswerk vorig jaar op Eurospoor gekocht voor 25 euro ofzo. Onderstel is een verbouwd Roco 3-assig afdelingswagentje. Koppelingen van Bavaria dit keer. Wielen van Luck zoals gewoonlijk. Geen idee waar de buffers vandaan komen. Misschien geruild met de SS postwagen. Eigen nummertjes.

Geinig dingetje al zeg ik het zelf.
« Laatst bewerkt op: 01 November 2010, 22:17:12 door stig »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #229 Gepost op: 01 November 2010, 22:23:38 »
schatje!  :-*

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #230 Gepost op: 01 November 2010, 23:45:14 »
Erg leuk. En erg mooi gebouwd.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6707
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #231 Gepost op: 02 November 2010, 00:04:05 »
Strak ding  (y)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #232 Gepost op: 02 November 2010, 00:33:51 »
Ga jij nou lekker in je postbakkie zagen. En goed vertellen wat je doet,d an kenne we ut nadoen he. ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #233 Gepost op: 02 November 2010, 08:45:40 »
Snoepie! Etsplaten gevonden op Eurospoor zei je? Heb ik toch wat gemist.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #234 Gepost op: 02 November 2010, 12:05:58 »
Vorig jaar Gert, vorig jaar... Ik had hem al een tijdje half-af, maar hikte nog tegen het ontbrekende onderstelletje aan. Dat is dus nu opgelost. Ik zag op deze editie van Eurospoor ook geen "rommelbak" bij de philo-stand. Maar k was er zondag, dus misschien was die al leeg.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #235 Gepost op: 02 November 2010, 16:59:04 »
Nee,

Dhr. Friskorn vertelde me met een glimlach dat hij dit jaar geen rommelbak bij zich had (ik heb daar vorig jaar aardig wat uitgevist). En ook geen onderdelen. Alleen een wand met loknummers. En je kon de pagina occasions die op de Philotrain website staan bewonderen in de vitrine.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #236 Gepost op: 04 December 2010, 23:23:46 »
En weer iets af. Deze kostte iets meer "late-diensten"... ;D

Thuis gespoten en nu net beglaasd en bebuffert...  De rest allemaal "buiten de werkplaats". Al doe je het op een plank op schoot op de WC. Het is niet moeilijk. Sorry, geen enkele bouwfoto... Transfers van eigen makelij. Draaistel niet van Philo in elkaar gesoldeerd, (want is een kutding) maar een Fleischmann Pruis verbouwd met philo veerpakket.  (y)





Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1153
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #237 Gepost op: 04 December 2010, 23:32:31 »
Stig: Kannonne...Prachtig!
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #238 Gepost op: 04 December 2010, 23:34:43 »
De gastank moet er nog onder. Die maak ik ook zelf, want dat gietding ziet er niet uit...

Ohja, en het dak nu eens gedaan op de manier van Maykel Kastelijn (?) straalgrit op nat dak strooien...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #239 Gepost op: 04 December 2010, 23:36:57 »
dat vraagt om een extra foto
prachtig bakkie  ;D ;D

gr jan