Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:58:39
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 20:32:58
NS 1700 transfers door ES44C4
Vandaag om 20:32:18
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 20:17:47
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:11:13
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Ben
Vandaag om 20:09:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 19:53:44
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 19:19:01
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak  (gelezen 94246 keer)

AB 7216

• Offline Offline
    • Dwangrail.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #210 Gepost op: 21 March 2010, 10:59:30 »
Hoi Ewout,

Ik heb geen foto liggen van de achterzijde van een 9500, dat word even struinen in de boeken.

Er zijn drie lantarens meegeleverd, een daarvan hebben een imitatie van de lantaarsteun al aan de onderzijde zitten (plankje) twee stuks hebben alleen een pen aan de onderzijde en een imitatie ophangsbeugel aan de achterzijde
Als ik het model zie, hadden er drie van de lampen met steun geleverd moeten zijn.

Jouw oplossing werkt goed, de steun op de bufferbalk monteren, en daarop de lantaarn.
de beugel achterop de lantaarn grijpt in het echt in de vertikale steun, dus de beugel van de lantaarn zul je in moeten korten.

Heb je al een aandrijving gevonden voor je lok, ik heb er nog een liggen.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

TonM

• Offline Offline
« Reactie #211 Gepost op: 21 March 2010, 12:07:08 »
Het is mij niet helemaal duidelijk welke opstapjes waar zitten. Er zijn 2 afwijkende, die zijn iets langer en hebben een stukje blanco.

Ewout,

Er zijn zes gelijke treden en twee bredere.
De zes gelijke komen twee aan twee aan weerszijden van de tender tegen de achterkant, van beneden naar boven. Helemaal bovenaan is plaats voor nog twee treden, die iets naar binnen komen te staan. Daar komen de bredere treden.

Grtz,
Ton
« Laatst bewerkt op: 21 March 2010, 12:10:57 door TonM »

stig

• Offline Offline
« Reactie #212 Gepost op: 21 March 2010, 12:57:59 »
Hoi Ton, met langer bedoelde ik dieper. De brede zitten al op de juiste plek. Dat is ook te zien aan de etsing op de kolenbak. Waar juist die diepe *precies* moet, wil ik weten. Anders maak ik wel even een foto van hoe het er nu bij mij bij ligt. Dan zie je ook het grote gapende gat. Let wel. Ik soldeer nu een model welke door iemand anders al eens gebouwd is (lijmen).

Arjan, de vorige bouwer heeft de pin afgeknipt en de lantaarn koud tegen de bufferbalk gelijmd. De gigantische klodder 2 componentenlijm moest denk ik het ondersteuningsplankje voorstellen...

Ik kan het op de 2 foto's in De Nederlandse stoomlocomotieven (iod) niet goed onderscheiden...

Een aandrijving zit er al bij, maar bedankt voor je aanbod Arjan!
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #213 Gepost op: 21 March 2010, 13:27:02 »
In het boek "Tussen vuur en stoom" staan 2 foto's, 1 duidelijke van de voorkant, en 1 van de achterkant welke onduidelijk is omdat het de schaduwzijde is.

Stephan.

HenkZ

• Offline Offline
« Reactie #214 Gepost op: 21 March 2010, 13:56:00 »
Wat betreft de opstapjes, ik heb eens naar mijn 9500 in aanbouw gekeken en vergeleken met de Philotrain bouwbeschrijving,  daaruit constateer ik dat van boven naar beneden eerst de brede moeten en daaronder de smalle, gevolgd door bovenin de bufferbalk de verder uitstekende (met het blanco stukje), dan weer een smalle en tenslotte helemaal onderin (op het laddertje) weer een brede.

In "Vervlogen stoom" staat onder op bladzijde 113 ook een 9500 achterkant.

M.vr.gr.
Henk
« Laatst bewerkt op: 21 March 2010, 14:01:40 door HenkZ »

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #215 Gepost op: 21 March 2010, 14:46:02 »
Volgend probleem... Philotrain NS 9500 kit. Heeft iemand een duidelijke foto van de achterkant? Het is mij niet helemaal duidelijk welke opstapjes waar zitten. Er zijn 2 afwijkende, die zijn iets langer en hebben een stukje blanco. De vorige eigenaar heeft een beetje veel materiaal weggenomen, dus ik zit met een gat in de bufferbalk...

Nog wat. Er zitten 3 lantaarns bij. 1 duidelijke toplantaarn, 2 normale lantaarns. Ik dacht, die onderste zullen wel op zo'n plankje moeten aan de bufferbalk vast aan de voorzijde. Niet op de voetplaat. Dus ik heb het plankje genomen welke bij de DJH NS 5500 zit. Ziet er prima uit. Maar moet ik van de lantaarn nu die boog aan de achterzijde weghalen of niet? Of moet ik van het plankje het vertikale deel wegnemen en de voorzijde van de lamp met de voorzijde van het plankje gelijk houden?

Ewout.

Ik weet niet wat voor kit je hebt, maar ik krijg ook de indruk dat je de handleiding niet hebt. Daar staat in elk geval elk opstapje genummerd in, inclusief de plek in de etsfret. Die laatste heb je ook niet, maar ik kan je waarschijnlijk wel helpen met de vraag wat waar moet. Voor de handleiding moet je me maar een PB sturen.

Ik heb de 9500 al lang geleden gemaakt, dus al je vragen begreep ik niet direct. Ik zie in elk geval dat mijn 3 frontlantaarns alle 3 gietstukken zijn. Althans dat lijkt het en die passen dan als geheel voor in de bufferbalk. Als je die (dus lantaarns met aangegoten lantaarnhouder) dan kun je ook losse Philotrain lantaarnhouders nemen, de naar boven uitstekende pen eraf knippen en de standaard bovenop glad vijlen en daar een normale Philotrain lantaarn op solderen.

Maar foto's zeggen meer dan woorden, dus kijk zelf maar:

Onderstaand de trapjes in de etsplaat.

Op de bovenste foto zie je onder de stukken voor de tenderbak achter 4 opstapjes zitten en die zijn voor de trap naar het machinistenhuis aan de zijkant. Erboven zitten rechts de 2 trapjes die achterop bovenaan de bufferbalk zitten. De 4 links daarnaast zitten op de kolenbak achterop en de 4 helemaal links zitten aan de voorkant op de waterkasten. Op de foto daaronder zie je 4 trapjes, waarvan de buitenste 2 onderaan de bufferbalk in de trap hangen en de binnenste 2 zitten in hoogte gezien in het midden van de bufferbalk. Dus vanaf beneden als je de rangeerdersopstap onder de buffer meerekent 6 traptreden om bovenop bij de kolenbak te komen.

En nog een foto van een 9500 en een etsplaat.

Succes,
Ivo
mvg,
Ivo

*

stig

• Offline Offline
« Reactie #216 Gepost op: 21 March 2010, 15:23:16 »
Heel hartelijk dank, nu kan ik verder!

Nogmaals, het is een kit, welke gebouwd is geweest (gelijmd) en de vorige bouwer heeft allerlei nokjes verwijderd, of gaten veel te groot opgeboord. Je vraagt je af of het niet beter was een nieuwe kit te kopen. Maar laat ik eraan toevoegen dat de prijs niet verkeerd was. Ok, het zal ook in mijn handen nu geen superloc worden. Maar daar hebben we dan ook andere kits voor gekocht. (y)

Ik heb 8 gaten in de ketel (niet de wasluiken zijnde) met 1mm rond dichtgezet... Bijvoorbeeld. Ik heb dus nooit een etsplaat gezien.  ;D De handleiding heb ik wel, maar ik twijfelde tussen de exacte positie voor die opstapjes. Deze (zeer duidelijke) fotos spreken boekdelen. Dank u!

Ik hoop niet dat ik je keihard in je ziel trap, maar je hebt de brede opstapjes aan de achterkant dus verkeerd zitten.  ;D

En de rookkastfront sluit net zo beroerd aan als die van mij. Gelukkig, de passing is inderdaad minder dan van de gemiddelde coupebak waar ik inmiddels aan gewend ben... (y)
« Laatst bewerkt op: 21 March 2010, 15:30:15 door stig »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Dennis

• Gast
« Reactie #217 Gepost op: 21 March 2010, 15:56:17 »
Ivo,

Fraaie platen.
Ik heb mijn kit er ook maar eens bij gepakt...

Stig,
Wij willen foto`s (y)

Mijn handleiding bestaat ook maar uit 1 A4`tje met een tekening???
Er zijn dus betere geweest?

Grtn,
Dennis

stig

• Offline Offline
« Reactie #218 Gepost op: 21 March 2010, 17:05:50 »
Ja, een telegraafstijl opsomming van volgorde van onderdelen samenstellen.

HenkZ

• Offline Offline
« Reactie #219 Gepost op: 21 March 2010, 17:32:45 »
Hier een foto hoe ik de opstapjes gemonteerd heb. Zoals je ziet zijn de onderste trapjes bij mij afgebroken, die moet ik er weer opzetten.

Wat betreft de passing van de rookkast, het etsdeel is te lang. Philotrain raadde mij aan het etsdeel strak om de rookkast te solderen en daarna het overtollige materiaal af te knippen. Zie hieronder het resultaat.

Tenslotte de luchtpompen, ik heb de ene Philotrain luchtpomp vervangen door twee exemplaren van MK die van een ander type zijn. Ik heb hiervoor de foto op blz. 35 in "Vervlogen stoom" als voorbeeld gebruikt.

Henk

Streamliner

• Offline Offline
« Reactie #220 Gepost op: 21 March 2010, 17:46:15 »
Ziet er mooi uit! Alleen het beeld van de gesloopte 94'er lijkt me een pijnlijk gezicht :'( (de 94 is één van mijn favolocs die ik graag nog eens in model wil ;D)
Mvgr Jan Wiebrand

stig

• Offline Offline
« Reactie #221 Gepost op: 21 March 2010, 19:39:27 »
Ok, ik zie nu ook dat het grote gat "hoort" thv het diepe opstapje. Raar, wat zou je er nog meer in willen monteren dan? Tevens zie ik dat Ivo zijn opstapje onder in het gat heeft gesoldeerd en HenkZ boven in het gat, gelijk met de bovenkant voetplaat. Hmmm.

Leuk detail die vroege pompen. Is dat een tussenstap geweest, van 1 grote pomp naar die 2 oude, of waren er eerst 2 van het oude type, die later vervangen werden door 1 van het grote type? Later bleek zelfs die capaciteit te kort te komen. Is het zo gegaan, weet iemand dat?

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #222 Gepost op: 21 March 2010, 21:39:23 »
ik ben er ook mee bezig
grappig zoveel jaar na het uitbrengen van deze kit
ook ik had problemen met de te lange rookkast om de ketel
overigens heeft hij nu even geen prioriteit
zal zo nog wel even blijven
jan

« Laatst bewerkt op: 21 March 2010, 21:41:54 door roadster36 »

stig

• Offline Offline
« Reactie #223 Gepost op: 21 March 2010, 22:18:32 »
Omdat erom gevraagd werd...  ::) :P

Let wel, nog niet schoongemaakt of wat dan ook. Wat je hier zit is tot hier volledig met de vlam gesoldeerd. Leek me leuk.

ronald1956

• OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #224 Gepost op: 21 March 2010, 22:29:17 »
O, wat zal dat mooi zijn als ie straks uit de straalcabine komt . (y)