Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Miniature Holland
Vandaag om 14:56:14
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Lobomotion69
Vandaag om 14:45:44
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Spoor- en tramweg parafernalia door Rob Ellerman
Vandaag om 14:05:02
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 13:53:03
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 13:47:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 13:39:13
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:36:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak  (gelezen 94201 keer)

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #195 Gepost op: 23 January 2010, 10:56:29 »
Die biezen waren vaak zo verschrikkelijk dun opgezet. Net dezelfde vraag heb ik nog altijd voor mijn Tommy met de zwarte biezen die zijn afgezet met een potloodlijntje wit.

Ivo,

Is dit misschien iets voor je Tommy? KLIK

Grtz,
Ton

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #196 Gepost op: 23 January 2010, 12:46:38 »
Ton,

Die wilde ik ook nog bestellen. Deze stond ook al in het Tommy draadje.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

xanderspoor1

  • Offline Offline
  • Berichten: 88
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #197 Gepost op: 25 January 2010, 16:17:54 »
Hallo,

Ik wilde ook nog even een duit in het zakje doen aangaande kleuren en belijning van HYSM rijtuigen. Kent iemand de artikelen van dhr. Verboom uit ''De modelbouwer''( ca. 1980-1990)? Daarin worden de rijtuigen van de HYSM besproken en hij zegt ook een en ander over kleuren. Hij stelt dat op een moment postrijtuigen bordeauxkleurig waren en locaalspoorrijtuigen donkerblauw. Het valt alleen niet te controleren...

Overigens is de architect Berlage ook nog bezig geweest bij de HYSM. Wat zijn rol was is mij niet gegheel duidelijk, maar het lijkt een soort ''huisstijlen'' te zijn geweest. In ieder geval maakte hij (of zijn bureau) tekeningen voor decoaties in de 4 assige D rijtuigen rond 1900. Ik zie zijn invloed ook in de vorm van de toen op het materieel geschilderde letters. Misschien heeft ie zch ook wel bezig gehouden met kleuren en belijning  van het het rollend materieel. Het zou een aanknopingspunt kunnen zijn... 

Overigens lijkt het, bij bestudering van oude foto''s dat er wat kleuren/lijnen betreft wel diverse perioden bestonden. midden-eind 19e eeuw lijken mij locomtieven rijker gedecoreerd dan later. Bij foto''s vanaf ca. 1900 is te ontdekken dat zowel locomtieven als rijtuigen zijn afgewerkt met een brede zwarte lijn op lijstwerk afgezet met een fijnere (rode?) bies.

Misschien is er nog een aanknopingspunt: oude blikken speelgoedtreinen. Misschien zijn deze werkelijkheidsgetrouwer gedecoreerd dan tot nu toe aangenomen is... weliswaar vaak van Duitse origine maar waarom zou een Nederlandse spoorwegmaatschappij hier zoveel van afwijken?

Alexander

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #198 Gepost op: 25 January 2010, 16:35:48 »
Welk deel, Alexander? Ik heb mijn exemplaren (=stapel kopietjes) uitgeleend.
Floris, kijk even na, of ligt-ie nog niet op de juiste plaats?
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #199 Gepost op: 19 February 2010, 23:54:58 »
Ik heb onlangs een gasbrandertje bij Conrad "moeten" kopen om via betaling met iDeal gratis verzending te krijgen.   ;D

En die heb ik net voor het eerst gebruikt om het dak op de 3-assige buik te solderen. Man, dat gaat leuk. Bye bye geklooi met de soldeerbout. (y)

Waarschijnlijk loop ik 100 jaar achter, maar ik dacht, ik meld het maar even. 8)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #200 Gepost op: 20 February 2010, 16:09:14 »
Staatsspoor zei je, mmmja inderdaad ongeveer honderd jaar, in het ergste geval meer  ;D .

Geeft niet hoor, ik loop ca 75 jaar achter  (y)
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #201 Gepost op: 07 March 2010, 03:25:03 »
Luitjes van de oude spoorwegbedrijven, het 3 assige buikje nadert de afbouw en ik vroeg mij af wat ik zwart dien te maken in het geval van dit (vroege NS, ex HSM NS4525-4584) rijtuig. Ik ken alleen de philotrain (zwart/wit) afbeelding van een modelletje en ik ga er van uit dat zij alles doodleuk groen spoten. Dat is voor mij natuurlijk niet goed genoeg, hoewel ik bij dit rijtuig de handgrepen nog niet conform de werkelijkheid heb gemaakt en er zal nog wel eea. op aan te merken zijn, maar wat ik mij vooral afvroeg, moeten de verticale profielen òòk geheel zwart, of is dat een beetje overkill? De lijsten rond de ramen en deuren?

Dank u. (y)

[edit] beetje zoals de E129 http://www.martijnhaman.nl/houten_SSE129.htm
« Laatst bewerkt op: 07 March 2010, 03:40:42 door stig »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #202 Gepost op: 09 March 2010, 13:04:59 »
Niemand? Dan ga ik maar gewoon wat leuks ervan maken... ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #203 Gepost op: 09 March 2010, 13:16:45 »
Doe vooral. Ik vind die E129 wel overtuigend, maar of het historisch klopt weet ik niet. Op oude foto's zie ik ook geen onderscheid, maar dat kan aan de soort film liggen.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #204 Gepost op: 09 March 2010, 14:08:13 »
Nou ja, de oude HSM uitvoering had wel zwart afgezet spul, dus waarom niet doorzetten toen het groen werd. Net als het personen materieel. Alleen zijn de u-profielen wel iets zwaarder dan een stripje en een biesje. Maar als je een beetje in die tijd denkt, was het wel een leuke bezigheid alles wat niet vlak is zwart af te zetten. Het is nog van ijzer ook, dus geheel verantwoord. 8)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #205 Gepost op: 10 March 2010, 08:44:19 »
@Stig,

Zoals je al schreeft waren bij de HSM alle stalen delen zwart geschilderd.
in 1919 werd al besloten om het bruin van de derde klasse en de bagagewagens te vervangen voor groen en ook om vele biezen te laten vervallen.
Hier zijn voor de HSM-d van de bak waarschijnlijk alleen de hoekstijlen en de handgrepen zwart geschilderd.

De wagen van de mbs hoort in deze uitvoering bruin te zijn, maar ze vonden groen leuker.
Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #206 Gepost op: 10 March 2010, 12:18:19 »
De wagen van de mbs hoort in deze uitvoering bruin te zijn, maar ze vonden groen leuker.
Groeten Arjen

Ja, zo kan het ook...  ;D

Maarre, bedankt, ik twijfelde gisteravond eraan te beginnen...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #207 Gepost op: 21 March 2010, 00:20:54 »
Volgend probleem... Philotrain NS 9500 kit. Heeft iemand een duidelijke foto van de achterkant? Het is mij niet helemaal duidelijk welke opstapjes waar zitten. Er zijn 2 afwijkende, die zijn iets langer en hebben een stukje blanco. De vorige eigenaar heeft een beetje veel materiaal weggenomen, dus ik zit met een gat in de bufferbalk...

Nog wat. Er zitten 3 lantaarns bij. 1 duidelijke toplantaarn, 2 normale lantaarns. Ik dacht, die onderste zullen wel op zo'n plankje moeten aan de bufferbalk vast aan de voorzijde. Niet op de voetplaat. Dus ik heb het plankje genomen welke bij de DJH NS 5500 zit. Ziet er prima uit. Maar moet ik van de lantaarn nu die boog aan de achterzijde weghalen of niet? Of moet ik van het plankje het vertikale deel wegnemen en de voorzijde van de lamp met de voorzijde van het plankje gelijk houden?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #208 Gepost op: 21 March 2010, 00:52:49 »
Ewout,

Als je geen schokkende haast heb, kan ik je dat komende week wel laten zien.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #209 Gepost op: 21 March 2010, 00:57:54 »
Nee, heb nog zat liggen... ;D ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)