Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:58:39
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 20:32:58
NS 1700 transfers door ES44C4
Vandaag om 20:32:18
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 20:17:47
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:11:13
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Ben
Vandaag om 20:09:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 19:53:44
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 19:19:01
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak  (gelezen 94245 keer)

AB 7216

• Offline Offline
    • Dwangrail.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #180 Gepost op: 20 January 2010, 22:31:45 »
@Stig,

bij dit bestek worden geen biezen genoemd,

Om het leuk verder leuk te houden:
Bij de HSM C 1861 (NS C 7031) welke ook bruin is, worden manila sierlijnen toegepast.
Maar de HSM 476 (NS P 6028) welke ook weer bruin is, komen rode sierlijnen voor op de bruine platen. bij alle zijn de sierstrippen zwart.

Ik ben nog op zoek naar een HSM bestek van een AB van rond 1900, iemand?
Deze waren volgens anderen bestekken groen met rode biezen en zwarte sierstrippen.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

stig

• Offline Offline
« Reactie #181 Gepost op: 20 January 2010, 23:46:29 »
Dat laatste klinkt aannemelijk. Zijn die bestekken gewoon in het archief te vinden? Of is dat liefhebbers bewaarwerk? Bedankt voor de tips in iedergeval, het is waardevolle informatie!

Als ik er aan denk maak ik morgen even een fotootje van die HSM 2-asser. Daar is het nu net te laat voor.

De C10c was nog niet klaar of heeft z'n eerste restauratie achter de rug. Ik denk dat er nog wel wat te redden is. De blanke lak staat nu te drogen. Ik had eergister het ding dus uit mijn handen laten vallen, maar ving het op door het tegen mijn trui aan te drukken. Of dat slim was? Beter dan op de grond vallen misschien.

Het dak heb ik van oneffenheden glad geschuurd met waterproof. Helaas blijft er een zweempje wit, dus die ga ik gewoon nog weatheren met wat er normaal gesproken uit een locomotief komt.

Morgen bij daglicht maar eens goed kijken of het om aan te zien is.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

AB 7216

• Offline Offline
    • Dwangrail.nl
« Reactie #182 Gepost op: 21 January 2010, 20:29:16 »
@Stig,

Ik heb de meeste bestekken gevonden in het Utrechts archief, maar een aantal heb ik gekocht op beurzen en bij de NVBS

En is de C10 nog te redden??

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

stig

• Offline Offline
« Reactie #183 Gepost op: 21 January 2010, 23:26:03 »
Ja, boven verwachting heeft de actie van gisteravond gunstig uitgepakt voor het dak. En door de hele bak nog eens af te soppen en nogmaals in de blanke lak te zetten, heb ik een paar oneffenheden redelijk weg kunnen werken. Ik zal op een later tijdstip eens wat macro opnames maken met wat foutjes, voorzover zulks op deze foto al niet te vinden zijn.  ;D [edit] ik zie nu al reedsch dat de gastank nog een likje verf mag hebben. (afdruk van pincet in het midden om de bodem vast te houden tijdens het spuiten...)  8)

En hier het HSM'metje in het bruin. Let op, dit heb ik ooit zo gekocht, dus is niet exemplarisch voor mijn prutswerk.  8)

Goed, het philotreintje bestaat nu uit een 2-tal C10c's, een BC9c, een AB7c en een C8c. Nu de personenrijtuigkits op zijn, gaan we verder met de bagagewagens. Bij de eerstvolgende personenrijtuigkit, zal ik er alles aan doen om er een echt SS of HSM kar van te maken. Wel even nog een belijningspen-ding kopen en wat tijd investeren in wat tekenwerk voor de decals. Maar voor nu wilde ik gewoon even wat karretjes "snel" klaar hebben.

Allen bedankt tot zover.  (y)

« Laatst bewerkt op: 21 January 2010, 23:27:52 door stig »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #184 Gepost op: 21 January 2010, 23:43:24 »
Ewout,

Mooie producten! Je laat wel alles zien, omdat jouw foto's heel groot zijn te maken. Maar dat komt zeker omdat je ze niet op Beneluxspoor zet, maar op een eigen webpagina.

Ik vind het teak randje in de deuren heel geslaagd op de C10c. De zwart gemaakte lijnen en biezen zijn ook heel goed gelukt. Wel had ik nog een vraag. Deze C10c met remmershuis heb ik nog niet gemaakt, wel een gewone C10c zonder remmershuis(was te zien in Rijswijk). Op het dak heb ik daar volgens mij altijd drie appendages naast elkaar staan: torpedo, gasschoorsteentje en torpedo. Ik heb die van mij er maar even bij gepakt en ik zie meteen het antwoord. Jouw C10c is een ex HSMer en die van mij een ex SSer. Bij mij zijn ook geen ramen te zien, dus helaas ook geen teak randje om te maken.
Nu je hem toch al zo mooi hebt gemaakt, zou je dan niet de verticale handgrepen naast de deuren kaal messing maken?

Het 2e rijtuig herken ik niet. Is dat een HSM C4? Van welk fabrikaat is dat?

Een echte HSM of SS maken is wel heel lastig. Die biezen waren vaak zo verschrikkelijk dun opgezet. Net dezelfde vraag heb ik nog altijd voor mijn Tommy met de zwarte biezen die zijn afgezet met een potloodlijntje wit.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #185 Gepost op: 22 January 2010, 00:03:08 »
waarom heb je dat lokaalbakkie nooit eerder laten zien?  >:(
ik moet die nog steeds maken, heb dr ooit een BD en een BP-versie van gebouwd.

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #186 Gepost op: 22 January 2010, 00:08:28 »
so hehheh klaar, ga je nu eindelijk aan je modulebakken verder ??  ::)
Mvg Marty,

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #187 Gepost op: 22 January 2010, 00:11:43 »
Mooi resultaat Ewout, ik zie geen truienharen meer! Maar het is dus 6023 geworden, mooi hoef ik de 6020 niet om te nummeren. Aan de andere kant; 't is onwaarschijnlijk dat ze in één stammetje terecht komen, dan zie je gelijk verschil tussen de schoorsteentjes op de '23 en die op de '20. Om van de rest van de verschillen nog maar te zwijgen  ;D .
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #188 Gepost op: 22 January 2010, 00:14:25 »
een speciekuip als teil is nog te klein (y)
gr Jan

stig

• Offline Offline
« Reactie #189 Gepost op: 22 January 2010, 09:49:41 »
Gut, daar zeg je me wat Ivo. Dat zie je nou pas als je foto's gaat maken. Zie meteen dat de AB ook nog messingloos is... Zo is er altijd wat... :)

stig

• Offline Offline
« Reactie #190 Gepost op: 22 January 2010, 17:32:42 »
Je laat wel alles zien, omdat jouw foto's heel groot zijn te maken. Maar dat komt zeker omdat je ze niet op Beneluxspoor zet, maar op een eigen webpagina.

Hoe groter de foto, hoe zekerder ik van het resultaat ben.  8) Met alle respect voor hen die dat niet zo onder de knie hebben (fotograferen) kleine wazige plaatjes, daar heb je niet zo veel aan. Zo zie ik dat ik de decal met type aanduiding met droogdeppen kapot heb gemaakt. Puntje voor de voldgende keer. (hoewel, ik doe steevast wel weer iets fout. Hetzelfde of weer wat nieuws... :))

Ik vind het teak randje in de deuren heel geslaagd op de C10c. De zwart gemaakte lijnen en biezen zijn ook heel goed gelukt.

Het was dit keer ook veel gemakkelijker omdat de etsing vel beter/scherper was. Ik had geen enkele moeite met dit rijtuig "binnen/op de lijntjes te blijven". De kleur teak is wel heel lastig. Het is dus onbehandeld teak geworden wat nog niet zo verweerd is. Ik heb dus echt een stoel uit de tuin gehaald en alle potjes revell en humbrol die in de buurt kwamen, van wat ik dacht dat nog originele kleur was, erbij gehouden. Ik ben er ook tevreden over.

Het 2e rijtuig herken ik niet. Is dat een HSM C4? Van welk fabrikaat is dat?

HSM C4-tje inderdaad. Serie 246-257 van 1885. NS C 36-47. Snap alleen niet wat Floortje hier nou zo interessant aan vind. Dit heb ik al eens een hele poos geleden gekocht. Jammer dat het van styreen is, alles breekt af waar je naar wijst...  ;D Ik denk dat ik wat van deze rijtuigjes bestel van 't Hollandsch Locaalspoor, voor bij m'n 7700. Die lijken er aardig op. Ik heb ook nog een kaal BD kapje Floor! Interesse? Maarre, dit styreen product met gefreesde raampjes is afkomstig van het voor mij onbekende "Modelspooratelier HSM" Er zitten zelfs verende buffers en Ribu koppelinghouders op. Jammer dat het lakwerk zo "klonterig" is. Anders dan dat moet het een leuk wagentje zijn geweest. De trappetjes hadden meteen al van messing uitgevoerd moeten zijn. Dat zien we nu ook met de plan U. Ze blijven afbreken bij mij...

Maar het is dus 6023 geworden, mooi hoef ik de 6020 niet om te nummeren.

Het was voor mij makkelijker even een nieuw printje te maken.

Aan de andere kant; 't is onwaarschijnlijk dat ze in één stammetje terecht komen, dan zie je gelijk verschil tussen de schoorsteentjes op de '23 en die op de '20. Om van de rest van de verschillen nog maar te zwijgen  ;D .

Was je anders van plan modelschroefkoppelingen te monteren Gert?  ;D Die van jou mogen er ook zijn hoor!

« Laatst bewerkt op: 22 January 2010, 17:36:24 door stig »

Dennis

• Gast
« Reactie #191 Gepost op: 22 January 2010, 19:26:38 »
Modelspooratelier HSM..... daar heb ik ooit eens wat over gelezen in een oude RM.
Daar kondigde ze een ovaleramer aan, of die er ooit is gekomen????

Mooiie bakkies stig (y)

Grts,
Dennis

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #192 Gepost op: 23 January 2010, 02:25:59 »
stig ,
als je dan toch zo onzeker word over de iets verschoven c10 aanduiding ???
de revisiedatum zit ook scheef. ;D
man hou op ,dat ding is prachtig (y)
gr jan

stig

• Offline Offline
« Reactie #193 Gepost op: 23 January 2010, 02:55:56 »
haha, dankjewel Jan.

Dennis, denk je dat je het bewuste artikel zou kunnen vinden in de RM?

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #194 Gepost op: 23 January 2010, 10:43:09 »
.........Die van jou mogen er ook zijn hoor!
In een sneltrein, ja  ;)
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.