Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
Vandaag om 20:00:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 19:57:40
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Huup
Vandaag om 19:51:02
Duits transport, waar in NL? door 1200blauw
Vandaag om 19:49:13
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:46:28
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 19:39:39
VAM containerwagens spoor-0 door FritsT
Vandaag om 19:23:06
Bahnstrecke 5867 door einte
Vandaag om 19:20:50
ACME 2024 met NS ICNG! door Teoalessandro
Vandaag om 19:15:01
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Overet
Vandaag om 19:12:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 19:00:28
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 18:29:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
Vandaag om 18:29:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:28:00
Rondom Charlois door Wim1969
Vandaag om 18:03:52
Raadplaatje door ajb42
Vandaag om 17:36:58
Märklin 2025 door borotof
Vandaag om 17:19:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:12
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel door bellejt
Vandaag om 16:53:03
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:51:34
ESU 2025 door Marcel112
Vandaag om 15:44:52
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
Vandaag om 15:22:05
Het verdwenen spoorwegmuseum van Piraeus door Bob R.
Vandaag om 14:32:13
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 14:13:26
Artitec 6300 door MathynK
Vandaag om 14:10:08
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 14:02:35
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
Vandaag om 13:53:58
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 13:52:30
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 13:48:22
Yet Another Servo Decoder door Menno
Vandaag om 12:46:04
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak  (gelezen 97300 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #165 Gepost op: 18 January 2010, 09:29:56 »
Zou kunnen, maar het blijft raden. Mogelijk een goede referentie hiervoor is de C11, die in het NSM staat in HSM uitvoering.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #166 Gepost op: 18 January 2010, 11:06:49 »
Ja, die heeft het niet, maar die heeft ook niet dergelijke ruitjes. Bovendien, niet alles wat in het museum staat is correct. Nu gaan de foto's me van de handrails van de HSM 1920 me wel helpen (bijvoorbeeld), maar kleur blijft vaak een twistpunt.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3434
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #167 Gepost op: 18 January 2010, 11:15:49 »
Doe gewoon Teak joh :)
vroeger deden ze ook maar wat, dus waarom zou je dat niet gewoon nabootsen.
Er is denk ik niemand op de wereld die jouw het tegendeel kan bewijzen.
en het breekt zo lekker de dag...... heuh de kleur van alleen maar groene stammen  :)
maak niet dezelfde fout sie ik maakte, te Historisch correct te willen zijn :)
De bakken die je gemaakt hebt zijn al zo mooi, dat stammetje van jouw heeft mij mijn bouwzin weer terug gebracht, ken jou die ene mm correcte kleur schelen :D
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22624
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #168 Gepost op: 18 January 2010, 11:22:02 »
In zo'n geval lekker doen wat je mooi vindt en persoonlijk vind ik dat gelakte teak heel mooi. Wel goed imiteren hè.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #169 Gepost op: 18 January 2010, 11:27:22 »
Mart, je wilt hem echt heel graag leasen he? ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3434
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #170 Gepost op: 18 January 2010, 11:50:09 »
Klopt Stig, dan hoef ik me nog geen zorgen maken dat er ook daadwerkelijk wat rijdt over de modules, en me daar pas over hoef te buigen als de bakken klaar zijn, en niet weer staan te verstoffen zoals nu :D
Je hebt de bakken gezien, ze zijn nu wel extreem realistisch geweatherd :)
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #171 Gepost op: 18 January 2010, 19:48:43 »
@Stig,

Als ik het bestek van de C11 lees, zijn de zakramen van Teak.
(serie HSM C 754-762)
Bij het hoofdstuk schilderen, word alleen maar het stalen plaatwerk en de strippen vernoemd om te schilderen.
ik ga er dus van uit dat de zakramen blank teak waren.
Op zich wel logisch, want deze moesten bewegen in de deuren.
Als ze geschilderd waren was de kans dat de verf beschadigde zeer groot.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #172 Gepost op: 18 January 2010, 20:44:34 »
Ok, blank teak. Grijzig dus. Ik zal eens in de tuin rond kijken voor de juiste kleur. (y)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1546
    • Raamsdonk spoor 0
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #173 Gepost op: 18 January 2010, 22:32:58 »
Teak of hout zal wel kloppen. En inderdaad, wat in het spoorwegmuseum staat klopt niet altijd. Volgens mij, hoort de C10 dus zonder biezen te zijn in de HSM versie. Dat werd dacht ik alleen bij de A en B's gebruikt.
Waarschijnlijk hoort de C10 in de HSM versie zelfs bruin te zijn!!!!
Maar hij ziet er wel fraai uit, dat mag ook verteld worden.

Zie de site van MK, voor de kleuren, en die heeft toch heel wat onderzoekuurtjes in archieven doorgebracht, dus totdat iemand anders meer info heeft, denk ik wel dat dat klopt!

Edwin
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #174 Gepost op: 18 January 2010, 22:42:13 »
En toch zal het NSM ook niet over een nacht ijs gaan. Bovendien, zij zullen toch heel gemakkelijk toegang hebben tot de archieven? Maar een vier-as coupe bruin maken, lijkt mij een beetje vreemd. Bij de drie-assers was het gemakkelijker omdat die toch al uit latjes bestonden. Lakken en klaar. Of praat ik nu onzin? Ik heb een 2-as HSM C'tje (ik dacht #256) van HSM modelbouw atelier ofzoiets. Die is bruin... met rode bies om de gehele wand.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1546
    • Raamsdonk spoor 0
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #175 Gepost op: 18 January 2010, 23:02:28 »
Citaat
zij zullen toch heel gemakkelijk toegang hebben tot de archieven?
Tot hun eigen archief wel ja, maar de rest?????
En dan is het nog maar de vraag, wat er nog van overgebleven is, ik denk dat wij Hollanders erg van het opruimen zijn, dus alles wat oud is en niet meer bruikbaar was, weggegooit hebben. Ik heb zelfs gehoort, (of dat ook werkelijk zo is?????) dat archieven documenten digitaliseren/fotograferen/scannen, en daarna het origineel opruimen (lees weggooien!!) Bespaart natuurlijk heel veel ruimte, kan me dus helaas wel voorstellen.
Maar zeker weten doen we het nooit. Kleurenfoto's uit die tijd zijn er niet. Maar het lijkt mij wel mooi hoor, groene met rode biezen A/B's, bruine C's en D's, en dan een donkergroene, of zelfs rode lok ervoor!!! Wat een kleurenfeest moet dat geweest zijn.
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #176 Gepost op: 18 January 2010, 23:33:31 »
Ja, eigenlijk zoiets als nu met al die reclameuitingen. ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #177 Gepost op: 19 January 2010, 01:58:34 »
Zo, heb net een onbehandelde teakhouten stoel uit de tuin gehaald en met de potjes revell en humbrol de kleuren vergeleken. Het is een humbrol 29 geworden met een beetje 121 (bij gebrek aan wit) om het iets fletser te maken. Het heeft wel iets van die Duitse Fleischmann couperijtuigen nu. maar veel minder kleurig. Wel apart omdat de ex-SS bakken dan wat kaal afsteken. Foto's als ie af is.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #178 Gepost op: 20 January 2010, 00:02:02 »
Hoi Heren,

Alweer uit het bestek HSM C754-764 dd 8 feb 1907

IJzeren panelen zijn bruin (de zijwanden dus).
De zichtbare delen van het onderstel en het overige ijzerwerk van de bak (strippen) zjin zwart. de overige ijzerdelen zijn grijs (binnenzijde frame) onderzijde vloer is ook grijs.
aan de langszijde komt in beide bovenhoeken in goud het opschrift HSM en het rijtuignummer
(let op geen klasseletter en geen schaduw), op elk der bovenhoeken van de kopwand word het rijtuignummer aangebracht. Op de deuren in goud III, en daarboven de letter van de coupe's. op de stelbalk in oranje HSM en rijtuignummer, de overige opschriften in wit.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #179 Gepost op: 20 January 2010, 00:34:08 »
Hmmm, de blanke lak ging niet lekker vandaag en ik liet het ding ook nog uit m'n poten vallen... Het ligt nu bij kamertemp te drogen. Als het morgen een puinhoop is, knikker ik hem in de thinner... Wie weet wordt ie dan toch bruin...

Arjan, geen rode biezen?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)