Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silvolde
Vandaag om 17:47:43
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door bellejt
Vandaag om 17:12:38
Goede wensen voor 2026 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:10:24
20 jaar BNLS jubileum door KNed
Vandaag om 17:03:17
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 16:56:23
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:49:51
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 16:42:07
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:54
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door tothebeach
Vandaag om 16:07:46
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:07:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Erwin 054
Vandaag om 15:56:11
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door bellejt
Vandaag om 15:26:01
Starter met spoor G door MOVisser
Vandaag om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje door 008200
Vandaag om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:21:09
Show je realistische treinsamenstelling door VAM65
Vandaag om 13:15:56
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 13:07:17
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:39:36
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:24:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door basjuh1981
Vandaag om 12:21:49
VERPLAATST: upload deleten door Duikeend
Vandaag om 11:49:52
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Eric B
Vandaag om 10:32:21
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 10:01:59
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 08:54:10
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Kees-Jan
15 December 2025, 21:17:05
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak  (gelezen 98972 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #165 Gepost op: 18 January 2010, 09:29:56 »
Zou kunnen, maar het blijft raden. Mogelijk een goede referentie hiervoor is de C11, die in het NSM staat in HSM uitvoering.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #166 Gepost op: 18 January 2010, 11:06:49 »
Ja, die heeft het niet, maar die heeft ook niet dergelijke ruitjes. Bovendien, niet alles wat in het museum staat is correct. Nu gaan de foto's me van de handrails van de HSM 1920 me wel helpen (bijvoorbeeld), maar kleur blijft vaak een twistpunt.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3436
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #167 Gepost op: 18 January 2010, 11:15:49 »
Doe gewoon Teak joh :)
vroeger deden ze ook maar wat, dus waarom zou je dat niet gewoon nabootsen.
Er is denk ik niemand op de wereld die jouw het tegendeel kan bewijzen.
en het breekt zo lekker de dag...... heuh de kleur van alleen maar groene stammen  :)
maak niet dezelfde fout sie ik maakte, te Historisch correct te willen zijn :)
De bakken die je gemaakt hebt zijn al zo mooi, dat stammetje van jouw heeft mij mijn bouwzin weer terug gebracht, ken jou die ene mm correcte kleur schelen :D
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22755
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #168 Gepost op: 18 January 2010, 11:22:02 »
In zo'n geval lekker doen wat je mooi vindt en persoonlijk vind ik dat gelakte teak heel mooi. Wel goed imiteren hè.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #169 Gepost op: 18 January 2010, 11:27:22 »
Mart, je wilt hem echt heel graag leasen he? ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3436
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #170 Gepost op: 18 January 2010, 11:50:09 »
Klopt Stig, dan hoef ik me nog geen zorgen maken dat er ook daadwerkelijk wat rijdt over de modules, en me daar pas over hoef te buigen als de bakken klaar zijn, en niet weer staan te verstoffen zoals nu :D
Je hebt de bakken gezien, ze zijn nu wel extreem realistisch geweatherd :)
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
    • Dwangrail.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #171 Gepost op: 18 January 2010, 19:48:43 »
@Stig,

Als ik het bestek van de C11 lees, zijn de zakramen van Teak.
(serie HSM C 754-762)
Bij het hoofdstuk schilderen, word alleen maar het stalen plaatwerk en de strippen vernoemd om te schilderen.
ik ga er dus van uit dat de zakramen blank teak waren.
Op zich wel logisch, want deze moesten bewegen in de deuren.
Als ze geschilderd waren was de kans dat de verf beschadigde zeer groot.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #172 Gepost op: 18 January 2010, 20:44:34 »
Ok, blank teak. Grijzig dus. Ik zal eens in de tuin rond kijken voor de juiste kleur. (y)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1554
    • Raamsdonk spoor 0
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #173 Gepost op: 18 January 2010, 22:32:58 »
Teak of hout zal wel kloppen. En inderdaad, wat in het spoorwegmuseum staat klopt niet altijd. Volgens mij, hoort de C10 dus zonder biezen te zijn in de HSM versie. Dat werd dacht ik alleen bij de A en B's gebruikt.
Waarschijnlijk hoort de C10 in de HSM versie zelfs bruin te zijn!!!!
Maar hij ziet er wel fraai uit, dat mag ook verteld worden.

Zie de site van MK, voor de kleuren, en die heeft toch heel wat onderzoekuurtjes in archieven doorgebracht, dus totdat iemand anders meer info heeft, denk ik wel dat dat klopt!

Edwin
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #174 Gepost op: 18 January 2010, 22:42:13 »
En toch zal het NSM ook niet over een nacht ijs gaan. Bovendien, zij zullen toch heel gemakkelijk toegang hebben tot de archieven? Maar een vier-as coupe bruin maken, lijkt mij een beetje vreemd. Bij de drie-assers was het gemakkelijker omdat die toch al uit latjes bestonden. Lakken en klaar. Of praat ik nu onzin? Ik heb een 2-as HSM C'tje (ik dacht #256) van HSM modelbouw atelier ofzoiets. Die is bruin... met rode bies om de gehele wand.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1554
    • Raamsdonk spoor 0
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #175 Gepost op: 18 January 2010, 23:02:28 »
Citaat
zij zullen toch heel gemakkelijk toegang hebben tot de archieven?
Tot hun eigen archief wel ja, maar de rest?????
En dan is het nog maar de vraag, wat er nog van overgebleven is, ik denk dat wij Hollanders erg van het opruimen zijn, dus alles wat oud is en niet meer bruikbaar was, weggegooit hebben. Ik heb zelfs gehoort, (of dat ook werkelijk zo is?????) dat archieven documenten digitaliseren/fotograferen/scannen, en daarna het origineel opruimen (lees weggooien!!) Bespaart natuurlijk heel veel ruimte, kan me dus helaas wel voorstellen.
Maar zeker weten doen we het nooit. Kleurenfoto's uit die tijd zijn er niet. Maar het lijkt mij wel mooi hoor, groene met rode biezen A/B's, bruine C's en D's, en dan een donkergroene, of zelfs rode lok ervoor!!! Wat een kleurenfeest moet dat geweest zijn.
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #176 Gepost op: 18 January 2010, 23:33:31 »
Ja, eigenlijk zoiets als nu met al die reclameuitingen. ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #177 Gepost op: 19 January 2010, 01:58:34 »
Zo, heb net een onbehandelde teakhouten stoel uit de tuin gehaald en met de potjes revell en humbrol de kleuren vergeleken. Het is een humbrol 29 geworden met een beetje 121 (bij gebrek aan wit) om het iets fletser te maken. Het heeft wel iets van die Duitse Fleischmann couperijtuigen nu. maar veel minder kleurig. Wel apart omdat de ex-SS bakken dan wat kaal afsteken. Foto's als ie af is.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
    • Dwangrail.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #178 Gepost op: 20 January 2010, 00:02:02 »
Hoi Heren,

Alweer uit het bestek HSM C754-764 dd 8 feb 1907

IJzeren panelen zijn bruin (de zijwanden dus).
De zichtbare delen van het onderstel en het overige ijzerwerk van de bak (strippen) zjin zwart. de overige ijzerdelen zijn grijs (binnenzijde frame) onderzijde vloer is ook grijs.
aan de langszijde komt in beide bovenhoeken in goud het opschrift HSM en het rijtuignummer
(let op geen klasseletter en geen schaduw), op elk der bovenhoeken van de kopwand word het rijtuignummer aangebracht. Op de deuren in goud III, en daarboven de letter van de coupe's. op de stelbalk in oranje HSM en rijtuignummer, de overige opschriften in wit.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #179 Gepost op: 20 January 2010, 00:34:08 »
Hmmm, de blanke lak ging niet lekker vandaag en ik liet het ding ook nog uit m'n poten vallen... Het ligt nu bij kamertemp te drogen. Als het morgen een puinhoop is, knikker ik hem in de thinner... Wie weet wordt ie dan toch bruin...

Arjan, geen rode biezen?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)