Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door BartvD
Vandaag om 20:36:49
Minder wissels door hmmglaser
Vandaag om 20:27:27
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Huup
Vandaag om 20:12:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 20:04:43
6 en 7 september terug naar toen door Syb030
Vandaag om 19:47:08
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door daempfer
Vandaag om 19:27:19
Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 19:19:21
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:04:21
Welke winkel voert deze merken? door Valéry
Vandaag om 18:55:09
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door Seinhuis
Vandaag om 18:33:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:26:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:24:40
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
Vandaag om 17:57:50
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
Vandaag om 17:56:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 17:44:13
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
Vandaag om 17:38:35
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:26:39
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door StefanNL_Plays
Vandaag om 16:50:56
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 16:42:05
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 15:22:12
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 14:51:46
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
Vandaag om 13:47:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 13:16:08
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 12:21:06
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:24:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:38:28
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 09:16:20
LIMA IRM Cardanassen door 008200
Vandaag om 09:05:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Loki
Vandaag om 07:28:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 07:24:10
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak  (gelezen 95509 keer)

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2602
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #195 Gepost op: 23 January 2010, 10:56:29 »
Die biezen waren vaak zo verschrikkelijk dun opgezet. Net dezelfde vraag heb ik nog altijd voor mijn Tommy met de zwarte biezen die zijn afgezet met een potloodlijntje wit.

Ivo,

Is dit misschien iets voor je Tommy? KLIK

Grtz,
Ton

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #196 Gepost op: 23 January 2010, 12:46:38 »
Ton,

Die wilde ik ook nog bestellen. Deze stond ook al in het Tommy draadje.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

xanderspoor1

  • Offline Offline
  • Berichten: 88
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #197 Gepost op: 25 January 2010, 16:17:54 »
Hallo,

Ik wilde ook nog even een duit in het zakje doen aangaande kleuren en belijning van HYSM rijtuigen. Kent iemand de artikelen van dhr. Verboom uit ''De modelbouwer''( ca. 1980-1990)? Daarin worden de rijtuigen van de HYSM besproken en hij zegt ook een en ander over kleuren. Hij stelt dat op een moment postrijtuigen bordeauxkleurig waren en locaalspoorrijtuigen donkerblauw. Het valt alleen niet te controleren...

Overigens is de architect Berlage ook nog bezig geweest bij de HYSM. Wat zijn rol was is mij niet gegheel duidelijk, maar het lijkt een soort ''huisstijlen'' te zijn geweest. In ieder geval maakte hij (of zijn bureau) tekeningen voor decoaties in de 4 assige D rijtuigen rond 1900. Ik zie zijn invloed ook in de vorm van de toen op het materieel geschilderde letters. Misschien heeft ie zch ook wel bezig gehouden met kleuren en belijning  van het het rollend materieel. Het zou een aanknopingspunt kunnen zijn... 

Overigens lijkt het, bij bestudering van oude foto''s dat er wat kleuren/lijnen betreft wel diverse perioden bestonden. midden-eind 19e eeuw lijken mij locomtieven rijker gedecoreerd dan later. Bij foto''s vanaf ca. 1900 is te ontdekken dat zowel locomtieven als rijtuigen zijn afgewerkt met een brede zwarte lijn op lijstwerk afgezet met een fijnere (rode?) bies.

Misschien is er nog een aanknopingspunt: oude blikken speelgoedtreinen. Misschien zijn deze werkelijkheidsgetrouwer gedecoreerd dan tot nu toe aangenomen is... weliswaar vaak van Duitse origine maar waarom zou een Nederlandse spoorwegmaatschappij hier zoveel van afwijken?

Alexander

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4227
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #198 Gepost op: 25 January 2010, 16:35:48 »
Welk deel, Alexander? Ik heb mijn exemplaren (=stapel kopietjes) uitgeleend.
Floris, kijk even na, of ligt-ie nog niet op de juiste plaats?
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #199 Gepost op: 19 February 2010, 23:54:58 »
Ik heb onlangs een gasbrandertje bij Conrad "moeten" kopen om via betaling met iDeal gratis verzending te krijgen.   ;D

En die heb ik net voor het eerst gebruikt om het dak op de 3-assige buik te solderen. Man, dat gaat leuk. Bye bye geklooi met de soldeerbout. (y)

Waarschijnlijk loop ik 100 jaar achter, maar ik dacht, ik meld het maar even. 8)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4227
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #200 Gepost op: 20 February 2010, 16:09:14 »
Staatsspoor zei je, mmmja inderdaad ongeveer honderd jaar, in het ergste geval meer  ;D .

Geeft niet hoor, ik loop ca 75 jaar achter  (y)
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #201 Gepost op: 07 March 2010, 03:25:03 »
Luitjes van de oude spoorwegbedrijven, het 3 assige buikje nadert de afbouw en ik vroeg mij af wat ik zwart dien te maken in het geval van dit (vroege NS, ex HSM NS4525-4584) rijtuig. Ik ken alleen de philotrain (zwart/wit) afbeelding van een modelletje en ik ga er van uit dat zij alles doodleuk groen spoten. Dat is voor mij natuurlijk niet goed genoeg, hoewel ik bij dit rijtuig de handgrepen nog niet conform de werkelijkheid heb gemaakt en er zal nog wel eea. op aan te merken zijn, maar wat ik mij vooral afvroeg, moeten de verticale profielen òòk geheel zwart, of is dat een beetje overkill? De lijsten rond de ramen en deuren?

Dank u. (y)

[edit] beetje zoals de E129 http://www.martijnhaman.nl/houten_SSE129.htm
« Laatst bewerkt op: 07 March 2010, 03:40:42 door stig »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #202 Gepost op: 09 March 2010, 13:04:59 »
Niemand? Dan ga ik maar gewoon wat leuks ervan maken... ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4227
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #203 Gepost op: 09 March 2010, 13:16:45 »
Doe vooral. Ik vind die E129 wel overtuigend, maar of het historisch klopt weet ik niet. Op oude foto's zie ik ook geen onderscheid, maar dat kan aan de soort film liggen.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #204 Gepost op: 09 March 2010, 14:08:13 »
Nou ja, de oude HSM uitvoering had wel zwart afgezet spul, dus waarom niet doorzetten toen het groen werd. Net als het personen materieel. Alleen zijn de u-profielen wel iets zwaarder dan een stripje en een biesje. Maar als je een beetje in die tijd denkt, was het wel een leuke bezigheid alles wat niet vlak is zwart af te zetten. Het is nog van ijzer ook, dus geheel verantwoord. 8)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1636
    • Dwangrail.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #205 Gepost op: 10 March 2010, 08:44:19 »
@Stig,

Zoals je al schreeft waren bij de HSM alle stalen delen zwart geschilderd.
in 1919 werd al besloten om het bruin van de derde klasse en de bagagewagens te vervangen voor groen en ook om vele biezen te laten vervallen.
Hier zijn voor de HSM-d van de bak waarschijnlijk alleen de hoekstijlen en de handgrepen zwart geschilderd.

De wagen van de mbs hoort in deze uitvoering bruin te zijn, maar ze vonden groen leuker.
Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #206 Gepost op: 10 March 2010, 12:18:19 »
De wagen van de mbs hoort in deze uitvoering bruin te zijn, maar ze vonden groen leuker.
Groeten Arjen

Ja, zo kan het ook...  ;D

Maarre, bedankt, ik twijfelde gisteravond eraan te beginnen...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #207 Gepost op: 21 March 2010, 00:20:54 »
Volgend probleem... Philotrain NS 9500 kit. Heeft iemand een duidelijke foto van de achterkant? Het is mij niet helemaal duidelijk welke opstapjes waar zitten. Er zijn 2 afwijkende, die zijn iets langer en hebben een stukje blanco. De vorige eigenaar heeft een beetje veel materiaal weggenomen, dus ik zit met een gat in de bufferbalk...

Nog wat. Er zitten 3 lantaarns bij. 1 duidelijke toplantaarn, 2 normale lantaarns. Ik dacht, die onderste zullen wel op zo'n plankje moeten aan de bufferbalk vast aan de voorzijde. Niet op de voetplaat. Dus ik heb het plankje genomen welke bij de DJH NS 5500 zit. Ziet er prima uit. Maar moet ik van de lantaarn nu die boog aan de achterzijde weghalen of niet? Of moet ik van het plankje het vertikale deel wegnemen en de voorzijde van de lamp met de voorzijde van het plankje gelijk houden?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #208 Gepost op: 21 March 2010, 00:52:49 »
Ewout,

Als je geen schokkende haast heb, kan ik je dat komende week wel laten zien.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #209 Gepost op: 21 March 2010, 00:57:54 »
Nee, heb nog zat liggen... ;D ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)