Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop  (gelezen 263915 keer)

Brs

  • Offline Offline
  • Berichten: 315
    • Mat'89
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop
« Reactie #555 Gepost op: 18 januari 2012, 09:39:59 »
Bij de Digirails LED-strips maakt het niet uit waar je + en - aansluit, dus gewoon een kant aan de massadraad aansluiten (blauw) en de andere aan een vrije functieuitgang van je decoder, groen of paars bijvoorbeeld bij een ESU lokpilot. In de handleiding staat welke uitgang je schakelt met welke functieknop, dit is dan nog eventueel zelf te mappen met de CV's.

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 661
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop
« Reactie #556 Gepost op: 18 januari 2012, 09:52:22 »
dus de plus(+) op de blauwe draad en de min (-) op de functie draad en dan de motorloze bak aan sluiten op 2 vrij uitgangen van de stroomvoerende kopelingen

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6128
  • ***
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop
« Reactie #557 Gepost op: 18 januari 2012, 11:25:48 »
Ja, dat kan je zo doen,........maar je kunt ook een extra stroomafnemer voor de piko kopen en deze via de koppeling aansluiten op de motorwagen en vervolgens vanaf deze in de motorlozebak gemonteerde stroomafnemer een blauwe draad kreëren mbv 2 diodes op rood en zwart van de sleper. Dan nog door de koppeling een groene draad om ook deze verlichting gelijk met die van de motorwagen te schakelen.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop
« Reactie #558 Gepost op: 18 januari 2012, 14:57:15 »
Ik heb diverse stellen verbouwd en doe eigenlijk altijd (deels) hetzelfde als wat Ruud beschrijft : beide draaistellen van de niet-aangedreven bak voorzie ik van stroomafnemers en voeg enkele draden toe aan de koppeling tussen de bakken voor de stroomafname. Hiermee loopt het treinstel nog beter.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

pjotrtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 92
  • up up and awaaaay!
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop
« Reactie #559 Gepost op: 18 januari 2012, 15:09:35 »
Vernieuwde link voor de soldeermat: http://www.fohrmann.com/kleben-loten/lotplatte.html

Hoi Gerrit,

Idd zeer handig :) Het is een keramisch materiaal. Dus hitte bestendig. Ook voor werken met de brander !

Hier bij Fohrmann-Werkzeuge GmbH.

De klemmen vind je hier

Grtzz,

Karst
--------------------------------------
Pieter

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 661
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop
« Reactie #560 Gepost op: 18 januari 2012, 15:40:50 »
kan iemand misschien een foto plaatsen van hoe hij de verlichting heeft aangesloten in de motorloze bak (y)

Brs

  • Offline Offline
  • Berichten: 315
    • Mat'89
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop
« Reactie #561 Gepost op: 18 januari 2012, 15:56:21 »
Het aansluiten is toch niet specifiek voor de trein? Het hangt er gewoon vanaf of je stroomvoerende koppelingen hebt (ja dus) en hoeveel polig deze is. Persoonlijk zou ik voor een functiedecoder in de motorloze bak gaan, en vervolgens op die functieaansluitingen de front-,sluit- en interieurverlichting aangesloten. + op de blauwe draad, - op de geel/wit/paars/groene draad.

Als je het met een stroomvoerende koppeling wilt gaan doen, en alles afzonderlijk wilt kunnen schakelen (en dus afhankelijk bent van de bak met motor) heb je ten minste 3 draden nodig. De massa kan via de wielen terug.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10226
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop
« Reactie #562 Gepost op: 18 januari 2012, 16:37:15 »
Ooit een Piko HK van binnen gezien Brs ?  ;) :P ;D

@gtw6016 ( lekker al die anonieme nicknames :( )

In de koppeling is nog ruimte voor een extra draad. Die kun je vanuit de motorbak naar de koppeling trekken en dan kun je daar de binnenverlichting mee voeden.

Grtzz,

Karst

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 661
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop
« Reactie #563 Gepost op: 18 januari 2012, 17:47:46 »
haha @Karst zal me dan gelijk even mijn echte naam zegen en dat is Marc 18 jaar en nu eindelijk digitaal(=
vandaar dat ik dit vraag want de motor bak is mij nu duidelijk + op de blauwe en - op de functie uitang van de decoder en bij de motorloze bak hetzelfde: draad naar de koppeling en op de + aansluiten en de groenen draad verlengen ook op de koppeling aansluiten en deze naar de - laten lopen?
sorry dat ik het zovaak vraag ook alstaat er hier al een paar voorbeelden :-[

Brs

  • Offline Offline
  • Berichten: 315
    • Mat'89
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop
« Reactie #564 Gepost op: 18 januari 2012, 18:00:51 »
Ik heb inderdaad nog nooit een Hondekop van binnen gezien ;) maar over het algemeen is de bekabeling hetzelfde. In de encyclopedie staat ook een stukje over decoderinbouw en (in de meeste gevallen) gebruikte kleuren, misschien handig om dat ook even door te lezen. Lijkt me dat Piko en de maker van je decoder zich aan de NMRA-standaarden houden ;)

Even voor je opgezocht: http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E10.08.05_-_Stappenplan_decoderinbouw

@gtw6016: Probeer wat meer hoofdletters, punten en komma's te gebruiken (waar het hoort ;)) dat maakt het lezen van je posts een stuk leesbaarder.
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2012, 18:03:01 door Brs »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6128
  • ***
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop
« Reactie #565 Gepost op: 18 januari 2012, 18:04:07 »
Lees dit HELE draadje eens door, Karst en ook andere hebben hierin alles beschreven met foto's ;D
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1050
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop
« Reactie #566 Gepost op: 18 januari 2012, 18:07:36 »
Oeps, alleen men verslag op het zusterforum gezet. Dan hier ook maar even omdat het over de verlichting gaat:

De piko hondekop, bijna iedereen heeft hem wel op een Nederlandse baan. Echter heeft hij geen interieurverlichting.................

Er zat al een sounddecoder in, echter was deze niet mooi weggewerkt. En het geluid kon mooier naar mijn mening.

Verder wat pimpwerk verricht, de raamstijlen zwart gemaakt. En er wat pasagiers ingeplakt.

Decoder - Esu locsound V3.0 MFX
Functie's
F0 - Lichten                                   F8    - Conducteurfluit
F1 - Rijgeluid                                 F9    - Omroep 1
F2 - Interieurverlichting                F10   - Omroep 2
F3 - Rangeergang                         F11  - Omroep 3
F4 - Optrek/Remvertraging           F12  - Pantograven
F5 - Hoorn 1                                  F13  - Generator
F6 - Hoorn 2                                  F14  - Compressor
F7 - Deuren                                   F15  - Druk afblazen


Speaker wegwerken

We beginnen met de speaker wegwerken. Inprincipe is er genoeg ruimte op de bodem. Echter moet er een klein gedeelte vloer worden uitgesloopt.


De klankenkast op de bodem

Om de klankenkast te laten passen moesten de zijkanten worden bijgevijlt.



Waar de '+' te zien is op het interieur moest de bodem verwijderd worden. Met een mes wou het niet snijden, dus het maar letterlijk breken.



Alles eruit, de boel moet nog een beetje netjes gevijlt worden.



En dan wordt dit de bedoeling.




Valt de speaker direct op?

Interieurverlichting

Een tijdje geleden de bekende ledstrips op rol uit Azië besteld. (geen idee meer waar het weg kwam)

Het voordeel van deze ledstrips dat je ze kunt inkorten per 3 leds, en ze een plakrand hebben. Je plakt ze zonder veel moeite in de Hondekop. Je hoeft het interieur bijna niet aan te passen.

De niet aangedreven kop

Het achterste stel, oftewel het niet aangedreven deel is zeer makkelijk te ombouwen. Je hebt namelijk niet last van het motorblok. Er passen precies 15 leds in, tevens zit er dan een ledje in de cabine. Staat wel zo mooi naar mijn mening.


Een deel van de ledstrip

Waar de draden door het interieur/plafon gaan moet verlegd worden naar 1 van de zijkanten, de ledstrip wordt namelijk over het orginele gat geplakt. Als je alle draden los zou maken hoef je alleen een gat er extra bij te boren. Zelf heb ik dat niet gedaan en heb het gat verruimt. Een volgende keer maak ik gewoon alle bedrading even los en doe het netter.



Ledstrip vervolgens op het plafond geplakt.





Vervolgens een extra draad op de koppeling gesoldeerd. Hier was nog 1 pen van vrij, ideaal dus. Helaas foto's vergeten te nemen van deze stap. Daarna de draden wat net weggewerkt. Ze worden op hun plaats gehouden door dubbelzijdige tape.



De aangedreven kop

Veel van hetzelfde, echter zit de motor in de weg om er 1 stuk ledstrip in te plakken. Er zitten 12 leds boven de banken. Bij de motor zit geen licht, en de bagage ruimte heeft een ledstrip van 3 leds. Hier zit weer 1 led in de cabine.

Ook op deze kop de draad aangelsoten op de koppeling. De gebruikte kleur is groen, gezien naar het kleurenscheme van ESU. De interieurverlichting is aangesloten op Aux 1, en is te schakelen met F1.

Vergeet niet als je dit zelfinbouwd een voorschakelweerstand te plaatsen. deze moet in de functieleiding. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van een 1k weerstand. Stomtoevallig geeft dit precies het gewenste lichteffect.

Helaas schijnen de gele hondekoppen door, dit heb ik opgelost door de binnenkant te schilderen, 1 laag donkergrijze verf en 1 laag licht grijze/beige is voldoende om de kap lichtdicht te krijgen.


De donkere laag verf


Hier is duidelijk de uiteindelijk kleur te zien
AJ's volk
Aangedreven kop.





Niet aangedreven kop.








Paar Sfeer foto's die ook al in mijn baanbouwtopic te zien waren.


Mat'54 Nummer 351 kwam binnengereden op spoor 1, hij was een maand buiten dienst geweest.


2 Koplopers met interieurverlichting en de Hondekop. Het lijkt of de Hondekop veel meer licht af geeft, maar dit komt doordat hij gele leds heeft, en de Koplopers warmwitte.


Een mevrouw moet wel heel nodig naar de wc, haar handen heeft ze al bij haar kruis.


Sfeerplaatje

Meer foto's over dit project zijn in dit fotoalbum te vinden.



Als eerste het oude filmpje, hier werd er gebruik gemaakt van de sound van de ET65. Gevuld met de toeters van de TEE Ram, en een tweetal stationsomroepen.

http://www.youtube.com/watch?v=5vdVNo2uaLI&list=UUrL_ytFLJL3zJepxYsYjbeg&index=8&feature=plcp

Helaas niet echt wat ik zocht. :thumbdown:

Nu met de nieuwe sounds erin:

http://www.youtube.com/watch?v=LbuwSfkG4OQ&
Nu gebruik ik de sound van de ET11, wat ik veel mooier vind. Wederom aangevuld met de hoorns van de TEE Ram, en nu zelfs 3 stationsomroepen.


GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3503
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop
« Reactie #567 Gepost op: 09 april 2012, 19:38:51 »
Nu alle bestelde onderdelen binnen zijn (tot zover ik het nu kan verzinnen) ben ik maar eens begonnen met de Piko hondekop te verbouwen.
Als eerste zijn de wat vlakke draaistellen aan de beurt. Om met de makkelijkste te beginnen het loopdraaistel onder de ABDk bak aangepakt.
Om te weten welk draaistel waar zit gebruik ik de gedetailleerde tekening uit het Enter-boekje uit de tijd van Barrabas.
Het is handig het originele frame van het Piko draaistel te behouden en hierop de draaistelzijkanten van FRIE op te monteren. Om te voorkomen dat je dan wel heel dikke draaistelschenen krijgt moeten zowel de FRIE onderdelen als de Piko draaistelzijkanten dunner worden gemaakt. Eerst dus de nieuwe draaistelzijkanten onder de frees gelegd en aan de achterzijde afgefreesd. Voordeel is dat je dan meteen alle gietvellen tussen de openingen kwijt ben en een mooi open zijkant overhoud.


Hierna de Piko draaistelzijkanten zo dun mogelijk afgefreesd.


Op de plaatsen van de puntlagering in het Piko frame vallen gaten en die kunnen weer gebruikt worden om de lagerpunten in de FRIE onderdelen over te nemen. In de FRIE zijkanten worden messing puntlagerbussen gemonteerd. Hiertoe heb ik voorzichtig met de hand gaten geboord tot net achter het oppervlak van de voorzijde van het rollager en hierin worden de puntlagerbussen gelijmd.




Na het overnemen van de gaten voor de puntlagering kunnen de gaten in het draaistelframe worden opgeboord tot de diameter van de kraag van de puntlagerbus. De kragen van de puntlagerbussen die nu in de draaistelzijkanten zijn gelijmd vallen dan in de gaten van het draaistelframe en hierdoor zijn de nieuwe draaistelzijkanten gecentreerd op het frame en in lijn met de asgeleiders in het Piko frame zodat alles weer mooi kan draaien.




Het spul spuiten, wielen erin en weer monteren.


Dat ziet er al weer een stukje beter uit.


Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
128* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 661
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop
« Reactie #568 Gepost op: 12 april 2012, 09:47:41 »
 (y)

jakop

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop
« Reactie #569 Gepost op: 12 april 2012, 10:24:03 »
Kan je niet 2 foto's naast elkaar zetten: origineel en gemodificeerd ?

Groet,

Jakop