Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps  (gelezen 46949 keer)

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1488
    • Mijn fotosite
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #75 Gepost op: 03 juli 2009, 13:51:37 »
@Jeroen,

Dank voor je uitgebreide reactie. Met monitoren moet je altijd uitkijken, want ze geven niet altijd het hele spectrum aan kleuren weer, ook wanneer ze gekalibreerd zijn. Je Gamma-tip ga ik zeker uitvoeren.

Ik heb overigens wel foto's van de 1201 tijdens de rit van de 1501 vorig jaar, herinner ik me nu. Hier was een deel al turquoise geschilderd. Kan natuurlijk ook die foto's nog eens goed bekijken (op mijn monitor  ;))

Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #76 Gepost op: 03 juli 2009, 17:02:57 »
Ha!, de turquoise discussie ;D ;D

Even serieus: heb je nog het THS turquoise? Daar ben ik dan wel in geinteresseerd.

Ik heb hier nog een busje THS turquoise staan

(foto van de deksel gemaakt , maar ik zie dan al zoveel kleurverschil , dat ik hem niet eens plaats)

Dat nummer S 3010-G10Y is precies de kleur (op mijn potje is hij zelfs iets donkerder ) maar dat is voor iedere monitor natuurlijk weer anders
« Laatst bewerkt op: 03 juli 2009, 17:16:14 door ronald1956 »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #77 Gepost op: 03 juli 2009, 21:12:16 »
Ronald,

Ik hou me aanbevolen voor een proefstukje. Een beetje goede autolakhandelaar kan deze dan wel op kleur mengen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #78 Gepost op: 03 juli 2009, 21:55:39 »
Ok , regelen we verder via PM.


janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #79 Gepost op: 03 juli 2009, 23:51:33 »
Jeroen
Citaat
Hierdoor kan je er van uitgaan dat de kleuren van THS overeenkomen met hetgeen dat door de NS gebruikt werd. Zo is er ook nog wel een mooie anekdote over de turquoise kleur van THS (die niet meer in archieven van Sikkens terug te vinden was), die ik je niet wil onthouden.
Deze kleur gemengd door Sikkens naar aanleiding van een bewaarde kleurenstaal van de kleur, die begin jaren ’50 ter plaatse van een NS 1100 loc werd gemengd (yep ... gewoon op het station). In verband met een NS 1100 bouwwedstrijd van het blad "Handig Bekeken" in 1950, heeft de chef van een autolakkerij deze kleur gemengd voor een modelbouwer. Het mooie is dat deze kleur bijna 40 jaar later bevestigd werd door een aantal verfresten die op de NS 1201 terug gevonden zijn. De Stichting Klassieke Locomotieven heeft namelijk contact gehad met de bouwer van het genoemde NS 1100 model en de verfresten met de kleurstaal vergeleken. Wat blijkt ... ze waren identiek. Op het moment dat de NS 1201 weer in zijn afleveringstoestand gaat rijden, kunnen het mintgroen dat bijvoorbeeld op de modellen van Roco zit naar het land der fabelen verwijzen.
en
Ik heb hier nog een busje THS turquoise staan
(foto van de deksel gemaakt , maar ik zie dan al zoveel kleurverschil , dat ik hem niet eens plaats)
Dat nummer S 3010-G10Y is precies de kleur (op mijn potje is hij zelfs iets donkerder ) maar dat is voor iedere monitor natuurlijk weer anders

Sorry voor de voortzetting van de off-topic, maar hier word ik bij wakker (ik zag flarden van deze discussie in andere draadjes, maar is een 'hoofd'-draadje voor dit onderwerp? dan kunnen we dit misschien daarheen verplaatsen? )

Ik heb in de jaren '80 drie plan D turkoois geschilderd met de THS verf (en een donkerblauwe baan). Die kleur ligt duidelijk dichter bij blauw dan bij groen. Ik heb dat altijd een heel overtuigend resultaat gevonden, maar ik ging natuurlijk twijfelen door de vele meer groene (gereconstrueerde) varianten van het turkoois die later verschenen (waaronder ook m.n. ook het 1100 model in het Spoorwegmuseum; NB dat model was tot ca. 1989 Berlijns blauw).
Uit een ander draadje op dit forum begreep ik onlangs dat de horizontale streep echt donkerblauw was (klopt toch?), nu lees ik hierin dat de THS verf een uitstekende benadering is van het originele turkoois. Is het hierboven staande kleurnummer S 3010-G10Y inderdaad dat turkoois?
Ik kan morgen als het weer licht is foto's van de genoemde rijtuigen maken, als iemand daarmee geholpen is.
Ander vraagje: waar zaten die sporen op de 1201? Hoe hebben ze de vele revisies kunnen overleven? Is de lok nooit helemaal kaal geweest? Zaten ze op een los te nemen stuk?
« Laatst bewerkt op: 03 juli 2009, 23:53:51 door janw »

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1488
    • Mijn fotosite
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #80 Gepost op: 04 juli 2009, 10:01:20 »
Dit draadje lijkt inderdaad wat te ontsporen; van het superen van een 2400 via de vraag naar het juiste bruin voor deze 2400 naar (wederom) de discussie over het turquoise. Maar het is wel een interessante ontsporing.

Als (amateur)fotograaf hou ik me heel veel bezig met kleuren en vanuit die achtergrond wil ik heel sterk waarschuwen voor kleurinterpretaties op basis van oude dia's, scans en wat dies meer zij. Allereerst waren de kleurenfilms in de jaren vijftig niet perfect; sommige kleuren worden gewoon anders weergegeven dan ze in werkelijkheid waren. Zelfs tot op de dag van vandaag zie je bij analoge films verschillen tussen de verschillende merken en dan met name in de groenweergave.

Hetzelfde geldt voor monitoren; nog los van de vraag of ze met een sRGB of Adobe RGB-profiel of helemaal niet gekalibreerd zijn; de kleurweergave is nooit 100% accuraat en ook hier weer voornamelijk in de groenweergave. Kijkend naar de foto van de bruine 2400 enkele pagina's hiervoor moet je dus in het oog houden dat:

de film destijds nog in de kinderschoenen stond
de dia in de loop van de tijd verkleurd zal zijn, en dan nog in verschillende mate voor de onderscheiden kleuren
dat de scanner, hoe goed ook, mogelijk niet gekalibreerd is of met een ander kleurprofiel werkt dan jouw monitor
dat je internetbrowser mogelijk helemaal geen ondersteuning biedt voor kleurprofielen
dat je monitor mogelijk weer een ander kleurprofiel gebruikt

Ter illustratie: Jeroen wist mij hierboven het NCS-kleurnummer te melden van het turquoise op basis van het verfrestant dat op de 1201 is aangetroffen. Als ik met mijn browser de NCS-site bezoek en dat kleurnummer opzoek, dan krijg ik een kleur te zien, die verrassend veel lijkt op het turquoise dat op mijn Roco-1100 en Plan D's zit; het mintachtige groen. Maar mijn browser werkt niet met kleurprofielen, mijn monitor is wel gekalibreerd, maar niet perfect, dus dat nummer is wel absoluut, maar de weergave op mijn scherm niet, het is een interpretatie. Vertaal ik NCS-codering naar RGB-waarden in Photoshop en kleur ik daarmee een vlak in Photoshop in in een AdobeRBG-profiel, dàn krijg ik het veel meer grijsgroene turquoise. Leg ik tenslotte op diezelfde monitor een foto van de 1201 ernaast, dan zie ik drie verschillende turqoises; dat van de NCS-site, het Photoshop-turqoise en dat van de 1201. Moraal van dit lange verhaal; vertrouw je beeld(materiaal) niet.

Maar ook het restant turquoise op de 1201, hoezeer dat ook het meest betrouwbaar is, is nooit met 100% zekerheid hét turquoise van de jaren 50 te noemen; destijds al werd gemopperd over het snel verbleken van de verf en het daardoor lelijk bijwerken van kleine schades. Hoe verkleurd is het restant van de 1201? Wat is de invloed van de blauwe laag die er na kwam op deze oudere verflaag, heeft die een licht impregnerende werking gehad op het ongetwijfeld opgeschuurde turquoise?

Om het draadje weer te hersporen: hoe zit het dan met het vroege 2400-bruin? Was dat inderdaad rood-achtiger? Of is het donkerder 2200-bruin gewoon het verweerde oud-bruin? Zonder Jeroens opmerking over de twee verschillende soorten bruin in twijfel te willen trekken, ben ik in mijn 30-jarige spoorwegliefhebberij nooit iets hierover in de literatuur tegengekomen. Ik ben eerder geneigd te denken dat dit een misinterpretatie is van ouder beeldmateriaal in combinatie met het in de praktijk voorkomen van verschillende tinten bruin door verwering, verschillen in verffabrikant en vervuiling. Wel eens naar VIRM gekeken? De later geplaatste bakken zijn duidelijk anders geel dan de oudere. Ook in de hobby zijn kleurverschillen dus héél waarheidsgetrouw  ;)

grtz. Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #81 Gepost op: 04 juli 2009, 14:38:31 »
Carlo,

Het 2400 bruin. Volgens Jeroen is de interpretatie van Philotrain nr. 443 als oorspronkelijke kleur en 440 als uiteindelijke bruine kleur. Dan is de oorspronkelijke 443 dus inderdaad roodachtiger en komt de interpretatie van Roco (en de VSM en NSM) daar heel dicht in de buurt. Mijn herinnering aan de bruine 2400 is echter de nieuwe, dus veel donkerder kleur 440. Ik heb de jaren '50 niet meegemaakt. De kleur 440 verkleurde naar mijn mening eerder richting paars dan rood als het ouder werd.
Het 443 is eigenlijk het gewone NS goederenbruin, dus die vergelijking kan iedereen zelf maken.

Ik zie in andere draadjes ook wel eens opmerkingen dat op bruine 2400 ook vrij laat (eind jaren '70, begin jaren '80) het NS embleem ontbreekt. Dat is dan vooral verbleekt. Ik zal eens zoeken, maar ik heb nog ergens een 2400 foto gemaakt op station Apeldoorn, waar je dat verbleekte embleem nog net kunt herkennen.

Overigens ben ik allang gestopt naar kleuren op foto's of monitors te kijken als referentie. Het is niet meer dan een indicatie.

Binnenkort de foto's van de Roco/Werps 2400 zoals deze is geworden.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #82 Gepost op: 04 juli 2009, 14:55:45 »
Ook maar even on-topic dan: ik bezit een fabrieksplaat van een 2400 met het (latere) bruin erop. Als iemand daarvan de kleur wil opnemen, kan dat natuurlijk.

Er speelt trouwens nog een elemant dat Carlo in zijn terechte verhaal nog niet eens noemt: binnenshuis, onder kunstlicht, en op een verkleind object zien de kleuren ook nog weer anders uit dan dezelfde kleur buiten op de echte. Er zijn dus sowieso alleen benaderingen mogelijk.

Bovendien zijn die soms persoonlijk: uitgerekend met turkoois heb ik vaak discussies met anderen of 't nou 'groen' of 'blauw' is. Terwijl je samen naar hetzelfde ding in hetzelfde licht staat te kijken. Kun je er donder op zeggen dat als we elk zouden proberen die kleur na te mengen, er niet twee identieke kleuren zouden ontstaan. Net zo min als ooit twee lezers dezelfde roman op dezelfde manier navertellen.

Maar dat neemt allemaal natuurlijk niet weg dat de vragen -wat was(waren) de werkelijke turkooistint(en)? en  -waren er nu 1 of 2 varianten dieselbruin? van belang blijven; sterker, dat is het enige denkbare vaste punt dat overblijft. Des te belangrijker om te proberen tenminste dat in een gangbaar kleurnummer te 'vangen'.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #83 Gepost op: 04 juli 2009, 15:47:38 »
Hier ging het ook al eens over het turquoise.

Je hoeft trouwens bij de kleurenfoto van de 1200 de kleurtemperatuur ook maar iets te wijzigen en hij veranderd al snel van blauw naar groen en vice versa, eh op mijn monitor dan.

Groet Stephan
« Laatst bewerkt op: 04 juli 2009, 16:54:19 door prutser »

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1488
    • Mijn fotosite
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #84 Gepost op: 04 juli 2009, 19:05:49 »
@Ivo,

Dat van dat naar paars verkleuren kan ik beamen; ik ben oud genoeg om de 2200en en 2400en zelfs nog in het bruin meegemaakt te hebben  ;). Bijgaand een scan van een kodak-negatief uit 1978 met daarop de 2514 met een rij geelbanders in Oss. 



De loc had in 1976 een revisie gehad, maar had daarbij kennelijk geen schilderbeurt gehad. Ik ben nog niet helemaal tevreden met de kwaliteit van de foto, maar wel duidelijk is te zien dat hét bruin niet bestond; achter de inderdaad naar paars zwemende 2514 zien we een Gs die kennelijk pas geschilderd is en roodbruin is, daarachter nog een Gs in iets minder roodbruin livrei en daarna een Gls (yep, die van Artitec!) die het donkerbruin draagt dat je nu nummer 440 zou noemen. Let overigens op de vishaken, zowel op loc als op wagens én het blauwe zwaailicht op de 2514.

Variatie is dus mogelijk, maar modellen moeten alleen niet een uitgesproken verkeerde kleur hebben. In ieder geval komen zowel de roodbruine als de chocoladebruine 2400 mij niet onnatuurlijk over.

grtz. Carlo
« Laatst bewerkt op: 04 juli 2009, 19:08:42 door Dpc Fo »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #85 Gepost op: 04 juli 2009, 21:32:38 »
Stephan, dank voor de link. Over het turkoois maar verder daar.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #86 Gepost op: 04 juli 2009, 21:49:38 »
Zo goed als af. De fabrieksplaten moeten er nog op, de randen van de ramen in de deuren en aan de andere kant moeten nog zwart worden gekleurd én het model moet nog even schoon gemaakt van stof. Gelakte modellen trekken altijd stof aan.

Dit is hem dan af fabriek:



En na overspuiten in het 2200 bruin:



 ;D ;D ;D ;D, Hoe doe je dat? De eerste foto is geflitst en de andere niet. Dus geloof je ogen maar niet.

De cabine heeft een vrije doorkijk:



Wat mij betreft zijn ook de deurgrendels klein genoeg. Wel linksboven nog eentje terugbuigen.

De totale indruk vanaf de zijkant:



Het hendeltje van Overlast is geel

Roco heeft rekening gehouden met de Werps set, want je kijkt er nog steeds doorheen. Je ziet de cardanas wel zitten.



De indruk van voren:



En de hijsogen:



Met de Roco kap er boven op gezet voor het verschil:



Ruitenwissers voor en achter



Nu nog bovenstaande klusjes en het is klaar wat mij betreft.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1488
    • Mijn fotosite
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #87 Gepost op: 04 juli 2009, 21:54:48 »
Ivo,

ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat het een prachtmodel is  (y)

grtz. Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2519
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #88 Gepost op: 04 juli 2009, 22:31:24 »
Citaat
Het hendeltje van Overlast is geel

Zo, zo, wordt dat hendeltje naar mijn nickname genoemd?  8)

Maare, mooi resultaat Ivo! (y). Die ruitenwissers zien er wel heel goed uit!

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #89 Gepost op: 06 juli 2009, 10:29:41 »
Als ik het zo van een afstandje bekijk is die kap van Roco zo slecht nog niet .... *duik*
De ruitenwisser is wel erg gaaf.
Persoonlijk zou ik de grepen in dezelfde kleur schilderen als de kap. En natuurlijk die rare kluit die de koppeling moet verbeelden vervangen door een koppleing van bv Bavaria. Dat scheelt.
Maar mooi istie wel. Ik doe het je niet na. Compliment dus!

Groet,

Huibert

Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.