BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Ivo tB op 05 juni 2009, 21:39:36

Titel: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Ivo tB op 05 juni 2009, 21:39:36
Dankzij het uitleveren van de blauwe 2400 lees ik ook weer regelmatig over de set van Werps. Maar de handleiding ontbreekt!! Ik zal hier proberen een en ander te verduidelijken. Ik weet ook niet alles, maar ik denk dat ik de meesten een heel eind op weg kan helpen.

Ik geloof dat ik zelf schuldig  :o ben aan deze set, omdat ik eens op een beurs met Erwin in gesprek was over de Roco 2400 en ik het alleen wat jammer vond van de roosters, die wel weinig diepte hebben. En dat in vergelijking met een Philotrain Roco. Dat is voor mij een bijzonder model, want het eerste dat ik van messing bouwde. Ik heb toen heel lang lopen twijfelen, omdat ik er niet zoveel geld voor over had. Een nieuwe bouwset kostte toen (1991) 499 gulden. Daar zou ik er nu misschien wel een paar voor kopen. ;D ;D

Mijn set van Werps bestaat uit 2 dunne etsplaten in nieuwzilver:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/php8W05J2PM.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/php8W05J2PM.jpg)

Etsplaat 1 bevat de volgende onderdelen:
Van links naar rechts eerst 6 platen voor het rooster met de volgende onderdelen die op elkaar moeten komen:

Buitenste stuk is de klinknagelstrip bovenop het rooster, dan het rooster zelf, daarachter komt het 'hoekijzer' daarachter weer de plaat met de rechthoekige uitsparing en als binnenste plaat het rooster mer de 3 spijlen. Dit moet dan in zijn geheel komen in plaats van het rooster in de Roco kap. Dus nauwkeurig uitzagen en vijlen en met secondenlijm vastzetten. In het 'hoekijzer' zit ook nog een plaat die kan dienen voor de afdichting van het rooster. Dit kan enkel of dubbel.
Ter illustratie van dit rooster pak het boek Diesellocomotieven in Nederland erbij, kijk op pagina 67, 69, 78, 144, 146 en 163 en je ziet alle variaties.

Rechts van de 5 roosterplaten in de ets zie je de 2 hekjes voor onderin de bufferbalk. Rechtsboven daarnaast zitten dan nog de 2 cabineramen. Rechtsonder zitten 2 dunne strips als deurkozijnen voor de 2 deuren in de cabine.

Tussen het 4e en 5e deel van de roosters zitten 10 driehoekige bevestigingsplaatjes. Volgens mij zijn dat de plaatjes waarmee de sluitseinijzers vastzitten voor onder aan de huiven en zijn het de bevestigingsplaten van de ruitenwissers. In totaal heb je daar 8 van nodig, dus 2 reserve

Dan zitten helemaal rechstboven aan de ets 14 hijsogen voor op de huif. Die vervangen de dichte nokjes op de huif van Roco. Ik twijfel of je daar niet meer van nodig hebt: Roco heeft ook 14 nokjes, maar volgens mij heeft de Philotrain er 16.

Dan zitten er in het midden rechts 8 ruitenwissers met dubbele armen. 4 voor de grote ramen en 4 voor de kleine in de deuren van de cabine. Het zijn 2 verschillende typen ruitenwissers. In totaal zijn er dus 2 keer meer dan nodig.

Als laatste zitten er nog 8 kleine rechthoekige bevestigingsplaten met 4 boutimitaties en 3 iets grotere rechthoekige platen, die volgens mij zijn voor de deurklinken. Dus 1 reserve.

De 8 kleine bevestigingsplaten heb ik nog niet kunnen thuisbrengen.

Etsplaat nr 2:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/phpmusgrqPM.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/phpmusgrqPM.jpg)

Bovenin de zijwanden en het dak aan een stuk. Dat wordt even werken met de rollenbank.

Linksonder en rechtsonder de 2 kopwanden met de deuren eraan vast geetst. Deze moet je niet losmaken, maar langs de buiglijntjes in de strippen omzetten zodat de deur aan de buitenkant komt. Dat komt overeen met de foto's. De middelste 2 platen kan ik niet thuisbrengen. Iets voor het interieur misschien?

De bouw wijst zich verder vanzelf, maar ik zal in de komende tijd dit setje wel in elkaar zetten. Misschien dat met de nodige foto's een en ander dan duidelijk wordt.

Ik heb toch nog een bruine Roco kap over na de bouw van de 2530, zodat ik naar hartelust kan experimenteren.

De oplettende kijker zal een fout ontdekken op etsplaat 2: de rechter kopwand van de cabine is aan de bovenkant helemaal vast aan de etsfret en daar ontbreekt de vorm van het dak. Maar dat krijg ik wel goed: 2 platen op elkaar en vervolgens pas vijlen.

Is alleen bij mijn exemplaar. Een normale set van Werps heeft dit niet.

mvg,
Ivo

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Karst Drenth op 06 juni 2009, 00:10:55
Hey Ivo,

goed initiatief  8)

Iemand moet de eerste zijn. Ik volg je wel ;)

Grtzz,

Karst
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: mpol op 06 juni 2009, 00:12:57
Had op rail een setje besteld en een week later had ik deze in de bus liggen. Helaas zonder inleiding zoals vermeld, maar met deze info kan ik aan de slag  (y)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: PieterW op 06 juni 2009, 00:32:11
Citaat
De middelste 2 platen kan ik niet thuisbrengen. Iets voor het interieur misschien?

Ivo de twee plaatjes plaats je in het midden van de zijwandjes. De plaatjes sluiten het zocht naar de printplaat af en naar achteren, zodat je een cabine met mooie doorkijk krijgt!

Peter
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Gerrit F op 06 juni 2009, 01:09:26
Heb hier ook al geruime tijd een dergelijk zetje liggen.
Vanwege het ontbreken van een handleiding, ben ik er nog niet aan begonnen.
Wordt dan ook mijn eerste bouwsel met messing.
Heb aan Erwin nog om een handleiding gevraagd.
Hier zijn reactie van di 28-4-2009 8:58:
Hallo Gerit,

Er is blijkbaar inderdaad was mis gegaan met de mails. Maar ik ben blij dat deze dan toch is aangekomen.
In eerste instantie leek het mij bijna overbodig om een bouwbeschrijving te maken voor de ombouwset. Echter is mij de vraag al meer gesteld of er niet een tekening gemaakt kan worden waar op te zien is waar de verschillende onderdelen moeten komen. Hier ben ik momenteel mee bezig.
Zodra deze gereed is zal ik deze toezenden.

Met vriendelijke groet,

Erwin Werps


Kortom, er wordt aan gewerkt.

Gerrit F
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Ivo tB op 07 juni 2009, 09:58:10
Zonder tekening gisteravond maar een begin gemaakt:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/phpuxhp3oAM.jpg)

De onderdelen die het rooster moeten worden. Van links naar rechts de verschillende lagen beginnend met de onderste laag. De klinknagel strook rondom heb ik in de etsfret laten zitten, omdat die te makkelijk vervormd en ik de sandwich van 4 lagen daar eerst op wil solderen voordat ik dat losknip. Ervaring met de Tommy kit.

Overigens denk ik dat ik nu ook weet waar de 8 kleine rechthoekige bevestigingsplaten voor zijn. Dit zijn de bevestigingsplaten van de handrail die voor het rooster zit. Daar heb je er dan maar 4 van nodig, dus 4 reserve. Ik heb ook nog gekeken of het misschien de deurscharnieren kunnen zijn, maar dat denk ik toch niet.

Ik heb de dunne stift op mijn bout gezet, want ik wil dit klusje met heel weinig soldeer en warmte doen, omdat anders de gaten in de roosters makkelijk vollopen.

Het begin is om de binnenste 2 lagen op elkaar te solderen. Klem ze nauwkeurig op elkaar en gebruik dan een beetje vloeimiddel op de kopse naad en haal er een bout met heel weinig soldeer langs

Laagje 1 en 2 zitten vast:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/php23dNknAM.jpg)

Je ziet de buitenkant

Laagje 3 erop:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/phpzjIb2TAM.jpg)

En het rooster:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/phpqTe13oAM.jpg)

Vervolgens leg je dit aan de onderkant op de klinknagelstrip nog in de etsfret. Deze strip heeft een grotere omtrek dan de sandwichconstructie en dat levert dus uiteindelijk een mooi bevestigingsnaadje op. Je moet deze ook weer zorgvuldig op de juiste plek leggen zodat alle kanten ongeveer evenveel oversteken. Dan in de hoekjes een puntje soldeer met een klein beetje vloeimiddel en dan kun je met een snelle beweging, een beetje vloeimiddel en een beetje soldeer de hele naad dichtzetten. Doe dit echt heel spaarzaam, omdat anders de gaten van het rooster dichtlopen. Dat zie je pas als je je werkstuk omdraait.

Zo ziet het er dan uit als het goed is:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/phpD3HXQ5AM.jpg)

En met de afdichtplaten erop:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/phpaCCgQkAM.jpg)

Deze plaat kan ook enkel en dan alleen aan de onderkant. Dit doet me denken aan de Citroen 2CV of GS die ook dergelijke afdichtingen hadden voor de winter om de luchtgekoelde motor enigzins op temperatuur te krijgen.

Nog een plaatje van de achterkant dan kun je het randje zien.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/php6T5qYmAM.jpg)

In de huif van de Roco kap moet je het rooster aan de binnenkant van de klinknagelstrip uitzagen en dan net zo lang vijlen tot het nieuwe rooster erinvalt, waarbij het randje op de kap valt. Waarschijnlijk is het dan het mooist om ook het restje van de klinknagelstrip van de Roco kap eraf te frezen, maar zonder freestafel lukt dat niet.

Succes,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: fissy op 07 juni 2009, 10:32:44
Oh wat is dit een mooie rooster  :o...  Als ik het met de philotrain rooster zou vergelijken, is de Werps zeker twee keer mooier! Wat is de prijs van dit setje?

Groet
Bernd


Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Karst Drenth op 07 juni 2009, 10:37:42
@Ivo
Het begin is er ! Mooi werk, nu nog proberen na te doen ;)

@Bernd
Slechts 35 Euro :o  8)

Grtzz,

Karst
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: fissy op 07 juni 2009, 10:49:56
35 € dit is een verzoek waard, zou het draadje volgen, en dan aan mijn eerste metal kitje beginnen, weer iets nieuwes...

Groet

Bernd
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Ivo tB op 08 juni 2009, 00:26:56
@Pieter: kun je omschrijven wat je bedoelt of een tekening maken? Ik snap nog niet goed hoe je die 2 plaatjes in de cabine zou moeten plaatsen. Maar misschien moet ik eens wat beter kijken.

@Fissy: als eerste metalen kit weet ik het niet zo. Er zitten wel een aantal moeilijke bouwstappen in.

Vanavond de cabine:

De cabinewanden en het dak zijn aan een stuk en die moeten in de goede vorm gebogen worden. Erwin heeft de kopwandjes in dezelfde ets gemaakt zodanig dat de ramen exact op gelijke hoogte zitten, waardoor de onderkant zijwand en kopwanden exact gelijk aansluiten.

Dus voor het buigen van het dak eerst het middendeel in de rollenbank voor een mooie ronding. Daarna afgeplakt waar de eerste ronding begint in het dak:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P4050414_Medium.jpg)

Je legt een kopwand naast de zijwand aan de onderkant exact gelijk tegen elkaar. Waar in de zijwand de ronding begint plak je haaks een stukje tape over kopwand en zijwand. Vervolgens maak je de zaak los van de kopwand en plak je de tape helemaal om de zijwand heen, zodat je aan 2 kanten kunt zien waar de ronding moet beginnen. Dan zoek je aan de hand van een kopwand een ronde staaf uit met de juiste diameter. Ik heb een boortje van 3,5mm gebruikt, maar 3,2mm is misschien nog iets beter. Vervolgens klem je de zijwand met het boortje aan de binnenkant precies op de rand van het stukje tape in een bankschroef met platte bekken en met een stalen lineaal aan de buitenkant zet je het dak om. Dat doe je 2 keer en dan kijk je met de kopwand of dat klopt.

Vervolgens aan de slag met de kopwanden, waar de deur nog in moet plus nog wat kleine onderdelen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P4050415_Medium.jpg)

De deur laat je vastzitten aan de kopwand. In de etsfret zit de deur in het midden van de kopwanden. De deur klem je met de buitenkant achter de deurrand, die als dunne rechthoek in de andere etsfret zit. Niet uitknippen die rand, maar in de fret aan elkaar solderen. Als deze vastzit knip je de rand los en dan heb je een kopwand met deur en rand. Vervolgens buig je de deur 180 graden naar voren om, zodat de deur aan te voorkant van de kopwand komt te zitten. Deze soldeer je vervolgens aan de achterkant vast en je knipt de uiteinden los, waar de deur aan vast zat. Het eerste randje laat je zitten en daarmee krijg je 3 imitatiescharnieren.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P4050416_Medium.jpg)

De kopwanden zijn nu alletwee klaar. De uiteinden, die de scharnieren gaan vormen zijn hier nog niet afgeknipt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P4050417_Medium.jpg)

Hier zie je de zijwand met dak in vorm gebogen en de 2 kopwanden, waarvan er van een nu de uiteinden zijn verwijderd. De bovenste 2 moeten nog worden nabewerkt.

Nu heb ik het geheel met tape gepositioneerd en aan de binnenkant aan elkaar gesoldeerd. Dit is een nauwkeurig klusje, waarbij de kopwanden binnen de zijwand moet komen te zitten. Aan de onderkant exact positioneren en daar met een druppeltje soldeer vast zetten. Controleren of het goed zit en dan het wandje in het midden en daarna midden boven.

Als het geheel goed gaat kun je het passen op de Roco kap:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P4050418_Medium.jpg)

Hoera, het past ;D

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P4050419_Medium.jpg)

En de andere kant ook. :o

Nu moeten er nog verschillende details aan de cabine: 4 ruitenwissers met driehoekige bevestigingsplaat, 2 deurklinken met rechthoekige bevestigingsplaat en 4 hijsogen. Het werd te laat om dat nog allemaal te doen, maar de hijsogen zitten er al op. Ze zijn wel heeeeel klein, maar toch±

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P4050420_Medium.jpg)

Als je het hele dak hebt gesoldeerd en de gaatjes voor de hijsogen open hebt gehouden voldoet het als je de hijsogen zolang mogelijk afknipt en dan min of meer alleen dankzij het vloeimiddel aan de kopwand soldeert. Teveel vloeimiddel of soldeer betekent zonder meer een dichtgelopen hijsoog. De andere hijsogen moeten in de Roco huif, door het afvijlen van de Roco nokjes, gaatje van 0,3mm boren en hijsoog met een drupje superlijm vastzetten.

Waarom heeft Erwin nu deze cabine gemaakt? De ramen van de Roco kopwanden hebben niet de goede vorm. Deze moeten beide wat breder zijn. Ook de rand op deuren ontbreekt bij Roco vrijwel.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P4050421_Medium.jpg)

Pak de fotoboeken er maar weer bij en oordeel zelf of Erwin gelijk heeft.

mvg,
Ivo

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Overlast op 08 juni 2009, 08:40:45
Ik heb het idee dat Roco de ramer smaller heeft gemaakt om te voorkomen dat je de zijkant van het zijraam zou zien in het raam van de kopwand.

Maarten
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: henk op 08 juni 2009, 08:50:46
Ah ja, verschil tussen messing en wat dikker kunststof.
Ik ben overigens niet ondersteboven van de verschillen tussen beide cabines, eigenlijk.  :-[

Wel mooi gedaan Ivo. De ervaring met dit soort akkefietjes is op een kilometer afstand te zien.  (y)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: PieterW op 08 juni 2009, 09:10:17
Citaat
Ook de rand op deuren ontbreekt bij Roco vrijwel.

Niet alle deuren hebben deze rand!

Check de foto's maar.

Overigens moeten de twee rechthoekjes van Etsplaat Foto 2 bovenin gesoldeerd worden. De uitstekende scharnieren die hier(onnodig) zijn afgeveild vallen precies in de gleufjes.
Ik zal proberen vanavond hier nog een foto van te maken.

peter
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Overlast op 08 juni 2009, 09:16:48
Het is inderdaad wat beter gedetailleerd dan de Roco, maar om daar zo'n bedrag* aan uit te geven t.o.v. de prijs van de lok, is mij teveel.

*wat natuurlijk een normale prijs voor zo'n geëtste set is.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Dennis op 08 juni 2009, 19:03:49
Ziet er weer erg fraai uit Ivo (y)
Ik ben nog op zoek naar een donor kap, zodra die er is zal ik ook aanvang maken met dit setje.
Tis een leuk tussendoor projectje ;D
Dan zal ik zeker dit draadje als leidraad gebruiken.

Grts,
Dennis
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Ivo tB op 08 juni 2009, 19:11:24
Overigens moeten de twee rechthoekjes van Etsplaat Foto 2 bovenin gesoldeerd worden. De uitstekende scharnieren die hier(onnodig) zijn afgeveild vallen precies in de gleufjes.
Ik zal proberen vanavond hier nog een foto van te maken.

peter
Dank je Peter, nu snap ik de bedoeling van de 2 plaatjes. Ik vraag me alleen af of de kap dan nog over de printplaat past, maar dat zal wel.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: fissy op 08 juni 2009, 20:47:18
@Fissy: als eerste metalen kit weet ik het niet zo. Er zitten wel een aantal moeilijke bouwstappen in.

Ok, zou eens de draad tot einde volgen, en dan gaan overleggen over de investering..

Zeker zou jouw duidelijk bouwverslag een grote hulp zijn  (y)

Groet

Bernd
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: PieterW op 08 juni 2009, 23:03:35
Ivo het beloofde plaatje

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04747_small.jpg)

Peter
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Ivo tB op 09 juni 2009, 00:09:27
Het is inderdaad wat beter gedetailleerd dan de Roco, maar om daar zo'n bedrag* aan uit te geven t.o.v. de prijs van de lok, is mij teveel.

*wat natuurlijk een normale prijs voor zo'n geëtste set is.
Het is altijd aan een ieder om te bepalen of je het geld er voor over hebt. Ik vind de Roco zoals die uit de doos is al een heel mooi model. De cabine hoefde voor mij geen update. Ik vond met name de roosters in vergelijking met een Philotrain nogal vlak en de hijsogen op cabine en huif zijn bij Roco nokjes ipv hijsogen. Daar mag Erwin nog wel een hele partij los van etsen voor mij. Had ik ook graag willen hebben voor mijn plan U ;). En ik heb ze nog nodig op mijn 2530.

Overigens zijn de (door mij nog niet gemonteerde) ruitenwissers met dubbele opengewerkte arm wel snoepjes in vergelijking tot de kunststof versie van Roco.

@Peter,
Bedankt voor de foto. Ik had hem al begrepen na je opmerking over abusievelijk weggevijlde nokjes en nu is het helemaal duidelijk :). Maar volgens mij past de huif zo niet meer over het onderstel, maar zoals gezegd moet ik dat eerste eens goed bekijken. Ik verwacht dat in elk geval de print eruit moet.

@Fissy
Voor meer geld is een NS2000 als eerste metalen model meer aan te bevelen. Door de vele pasnokjes en andere hulpjes valt deze kit bijna in elkaar en hoef je niet tegelijkertijd te delen goed op elkaar vast te houden en te solderen. Voor deze Werps kit kom je handen tekort zonder toepassing van trucjes met tape of andere bouwhulpjes en moet je ook nog eens heel spaarzaam solderen. Maar ja, of een NS2000 past op Gouda weet ik niet en al helemaal niet in het tijdperk.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Ivo tB op 09 juni 2009, 22:25:14
Na een dik uur extreem priegelwerk zitten nu ook de ruitenwissers en de deurklinken op de cabine. Ik ben maar één driehoekige bevestigingsplaat kwijtgeraakt.

Hier ligt er een:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P4070422_Medium.jpg)

Ik zal verklappen dat deze schuin rechtsonder de plek ligt, waar deze moet worden vastgezet. Ook een ruitenwisser kwijt, maar die vond ik later terug aan mijn broek.

Dit wordt het dan:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P4070423_Medium.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P4070424_Medium.jpg)

De truc is om de ruitenwisser aan een draadje van 0,3mm te rijgen, vervolgens steek je dat door het driehoekige plaatje en het gaatje midden onder het raam. Van de binnenkant soldeer erin laten lopen tot de ruitenwisser in de juiste positie vast zit. Draadje aan de binnenkant en de buitenkant vlak afknippen en klaar. Als dit is gelukt is de deurklink een fluitje van een cent. De rechthoekige plaat blijft tegen de rand liggen, je buigt een 0,4mm draadje haaks om en je steekt het door het plaatje en het gaatje in de cabine. Ook weer van binnen een beetje soldeer en het draadje aan de buitenkant op de gewenste klinklengte afknippen. De dubbele arm van de ruitenwissers ogen wel aardig. Om het nog beter te maken had de -onderste- arm dunner moeten zijn dan de bovenste, maar dat werd misschien te lastig en ik ga er niet aan vijlen ;D ;D.

Klinkt allemaal eenvoudig, maar het is $%^*moeilijk :D

Nu ontbreekt nog een klein vierkant plaatje op het dak waar later een pijpje op is gezet en 2 ogen boven een van de grote ramen.

Nog even een rooster maken, de hijsogen in de Roco kap en 4 Philotrain sluitseinijzers in de huif vooraan (die Roco sluitseinijzers zitten in mijn Kleinspoor 2530). De doorzichtige lampen zal ik nog bij Roco als onderdelen bestellen.

Dan kan het geheel in de soda, de primer en de lak.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Ivo tB op 16 juni 2009, 23:50:27
Inmiddels is het 2e rooster gemaakt. Nu moeten de gaten voor de roosters in de Roco kap worden gemaakt. Met een mes snijden kan, maar ik schiet dan makkelijk uit met een kras op de kap als gevolg. Een figuurzaag krijg je er ook niet goed doorheen, dus ik heb dit gat maar gefreesd en dan kun je gelijk een sponning frezen, zodat het rooster er met de klinknagelrand mooi invalt:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P4090426_Medium.jpg)

Eerst de kap geklemd op de kruistafel van een Proxxon freesmachine. Lastig is dat de kap hol is :D, dus daarvoor vul je de kap aan de binnenkant op, anders drukt de frees de kap naar beneden. Daarvoor heb ik Ikea hulpstukjes gebruikt voor het leggen van parket of laminaat, om die vrij van de muren te houden.

Dan eerst de sponning gefreesd:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P4090427_Medium.jpg)

De sponning frees je exact langs de buitenrand van de klinknagelrand in de Roco kap.

Daarna frees je een stukje naar binnen het rooster eruit, zodat je een mooie sponning overhoudt:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P4090428_Medium.jpg)

Dan is dit het effect. Je kunt het beste een zo dun mogelijke vingerfrees gebruiken, want dan hoef je in de hoeken minder te vijlen. Na deze aktie kan de kap van de kruistafel en vijl je mooie rechte hoeken en snij je ook nog rechte hoeken in de sponning.

Na nog een beetje vijlen passen de roosters:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P4090429_Medium.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P4090430_Medium.jpg)

En dan kun je er ook doorheen kijken:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P4090431_Medium.jpg)

Tenslotte was het daar allemaal om begonnen. Met het chassis erin, kijk je er niet meer doorheen :(.

Nu nog de handrail met de bevestigingsplaatjes in de roosters en de hijsogen en de Werps set is volledig gebruikt.

Om het geheel te laten zien, moet ik nog ergens een Roco NS2400 kopen, want ik blijk er wel 3 te hebben, maar daarvan zijn er 2 omgebouwd in een blauwe en de NS2530 en dan heb ik nog een geel-grijze met een derde pit.

Maar dit wordt een bruine kap in de (goede??) Philotrain dieselbruin kleur.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Huup op 17 juni 2009, 08:42:19
Het is inderdaad wat beter gedetailleerd dan de Roco, maar om daar zo'n bedrag* aan uit te geven t.o.v. de prijs van de lok, is mij teveel.

*wat natuurlijk een normale prijs voor zo'n geëtste set is.
Ik vind het eigenlijk bar goedkoop.
Overigens begin ik er niet aan, ik vind de verschillen ook te klein, net als Henk. Een open rooster is inderdaad wel leuk, maar dan zou ook de juiste apparatuur erachter moeten ipv aandrijfdelen.
Ik hou de Roco maar zoalstie is.

Gr/H
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: henk op 17 juni 2009, 08:46:00
Ik zou het ook niet zo netjes krijgen hoor.
Het is vooral een genoegen het vakmanschap van Ivo te volgen.  :)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Rick op 17 juni 2009, 16:22:17
Tenslotte was het daar allemaal om begonnen. Met het chassis erin, kijk je er niet meer doorheen :(
;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Ivo tB op 18 juni 2009, 00:59:25
Nog maar iets extras gedaan op de kap ;D. Hiervoor biedt de Werps set geen onderdelen. Alleen een stukje 0,4mm draad en een 0,4mm boortje.

Wat heb ik gedaan: alle grendels op de deuren gezet, dus 2 per deur en dat is 20 per kant. Gelukkig kun je ze als paar erop zetten, zoals destijds Philotrain in hun kit ook had gedaan. Alleen kun je het niet helemaal voorbuigen, want de kapdikte in kunststof is groter dan die van messing.

Dus eerst de meegegoten handgrepen wegvijlen en met een scraper welke verkocht wordt als instrument voor plastic modelbouw om panelen in te krassen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P4100432_Medium.jpg)

Hier zijn 4 grendels aan de onderkant links al weg en de rest zit er nog op. Ik heb ook alle handgrepen van de deuren gehaald, want die beschadig je anders zeker met het vijlen.

Dan maak je uit messing draad U-tjes, die je nadat je bovenin elke voormalige handgreep een gaatje hebt geboord, van de binnenkant in deze gaatjes schuift. Voor de bovenste is het even zoeken, maar met een beetje geduld, lukt dat. Dan steken vervolgens de grendels recht naar voren. Je legt dan een dun plaatje (ik gebruikte een versleten mesje van een X-acto mes) aan de onderkant tegen de 2 grendels aan en je buigt het zo haaks mogelijk om naar beneden. Even met een tangetje richten en dan aan de onderkant recht afknippen. Eigenlijk had ik liever het dunne staaldraad gebruikt dat Kleinspoor in zijn kits stopt, maar daar maak ik al mijn kniptangen mee kapot.

Dan ziet het er zo uit:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P4100434_Medium.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P4100437_Medium.jpg)

Ze vallen zo wel erg op, maar als het straks gespoten is wordt dat veel minder.

Ter vergelijking de Philotrain grendels:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PC290151_Medium.jpg)

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Huup op 18 juni 2009, 12:16:01
Die handles zijn in het eggie zo dun dat ze nauwelijks opvallen. Wel eens zilverdraad overwogen? Dat is dunner, met een onopvallend-aanwezig resultaat.

Gr/H
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Ivo tB op 18 juni 2009, 12:41:34
Is een idee. Ik heb ze nog niet vastgelijmd, dus vervangen door dunnere is nog eenvoudig te doen. Waar vind ik dat zilverdraad in de juiste dikte? Bij zo'n hobby winkel als Pipoos? Bij verschillende modelbouwzaken vind ik nooit dunner dan 0,4mm als ze dat al hebben. En om nu GM&S een paar draadjes te laten opsturen vind ik ook weer een beetje overdreven.

Nu maar hopen dat dat een beetje haaks wil buigen. Ik merk daarin veel verschillende kwaliteit ook in messing draad. Soms breekt dat gewoon bij haaks omzetten.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Ivo tB op 18 juni 2009, 12:47:31
Ja, bij Pipoos, rollen zilverdraad in 0,7, 0,45 en 0,25mm en dun ;D ;D. In rollen van respectievelijk 11m, 22m, 100gr en 20m. Alles voor minder dan 10 euro.

Ik zal eens gaan kijken.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Floris Dilz op 18 juni 2009, 12:54:43
dat spul gebruik ik ook al 10 jaar ofzo. Voor blanke metalen handgrepen kun je t ook mooi gebruiken, t zilver heeft een mooiere glans dan staaldraad, het is minder blauwig van tint. bovendien donkert het mooi op na een paar jaar.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Huup op 18 juni 2009, 13:06:02
En makkelijk te buigen. Ook ideaal voor bovenleiding.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Ivo tB op 18 juni 2009, 13:17:42
Inmiddels heb ik een rol 0,25mm van 150m lang. Dat moet wel genoeg zijn voor één 2400. Waarschijnlijk kan ik hem daarmee onzichtbaar inspinnen.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: ronald1956 op 18 juni 2009, 21:44:58
Ivo,

Als handgreepjes voor de 2400 natuurlijk gelijmd , maar is dit draad ook gewoon te solderen ?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Huup op 19 juni 2009, 10:07:50
Ja, geen probleem!
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: PieterW op 19 juni 2009, 10:44:10
En wat nou als je geen freesmachine hebt? :-[
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: TonM op 19 juni 2009, 11:58:59
Als je geen freesmachine hebt:

- met een scherp mesje (Xacto o.i.d.) uitsnijden
- randen met een vijltje of schuurpapier afwerken.

Grtz,
Ton
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: fissy op 19 juni 2009, 14:34:02
Een open rooster is inderdaad wel leuk, maar dan zou ook de juiste apparatuur erachter moeten ipv aandrijfdelen.

Ik kan eer geen apparatuuren en aandrijfdelen herkennen:  ;)

(http://www.gouda-h0.de/forum/BF_VSM_25_04_09_394.JPG) (http://www.gouda-h0.de/forum/BF_VSM_25_04_09_394.JPG)

Groet

Bernd
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Karst Drenth op 19 juni 2009, 15:57:01
Ik ook niet Bernd :)

Overigens een mooi plaatje Bernd  (y)

Voor Ivo:

Hier zie je mooi, hoe dun de grendels zijn  :o

Grtzz,

Karst
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: fissy op 19 juni 2009, 17:04:05
Ja, mooi plaatje, maar ook een mooie loc (y) heb nog enkele plaatjes...

Ik vind de grendels ook niet echt nodig voor het model. Op het philotrain model lijken ze ook erg groot.. :-\
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Overlast op 19 juni 2009, 17:20:13
Door de foto van Bernd ben ik erachter gekomen dat Roco een leiding op een verkeerd draaistel heeft geplaatst:
(http://www.gouda-h0.de/forum/BF_VSM_25_04_09_394.JPG)
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/P6190235.jpg)
Deze, rechtsboven op het draaistel te zien, hoort op het andere draaistel aan de andere zijde van de loc te zitten.

Maarten
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Huup op 19 juni 2009, 18:41:43
Ik kan eer geen apparatuuren en aandrijfdelen herkennen:  ;)
Groet

Bernd
Nee, maar bij het model wel.....
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Ivo tB op 19 juni 2009, 21:36:07
@Bernd, inderdaad een mooie foto. Ook op onderstaande foto geplaatst door Sneek in het draadje van de blauwe 2400 kun je het goed zien hoe klein de handgrepen zijn:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/aflevering_2403.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/aflevering_2403.jpg)

Daarom ga ik nu aan de slag met 0,25mm zilverdraad. Dan worden ze veel dunner en kleiner, maar ook kwetsbaarder in de zin dat het makkelijk verbuigt. Overigens moet je je niet verkijken op mijn huidige messing exemplaren. Dat ziet er met dat kleurverschil meteen veel te prominent uit.

Of je ze na moet maken? Dat moet ieder voor zich weten, maar met de superfijne hijsogen van Werps, moet je ook wat met de handgrepen. Maar dat vind ik. Binnenkort op dit forum met zilverdraad en iets later in gespoten uitvoering ;D

Overigens heet het zilverdraad, maar dat is het vast niet. Hoogstens verzilverd draad en ook dat betwijfel ik eigenlijk voor die prijs. Solderen lukt vast wel, zoals Huibert ook al zegt.

Dan het frezen van het gat, Peter.

Ik heb zelf al gezegd dat het waarschijnlijk met een mesje ook is uit te snijden. Alleen duurt dat mij dan te lang en dan wordt ik ongeduldig, dan schiet het mes uit en heb ik een kras op het model. Deze freesmachine wilde ik allang hebben voor dit soort klusjes (NS 8600 uit T3 en daken van Benelux hondekop en roosters in schortplaten (zie plan U) en dat bleek uitstekend te werken. Het apparaat kost minder dan een Marklin/Trix Koploper en die heb ik nog niet gekocht.

Het mes is een mogelijkheid, maar ik denk dat het ook een mogelijkheid is om zo'n klein cirkelzaagblad in een mini boormachine te zetten. Uiteindelijk moet je altijd vijlen om het pas te krijgen. Je hebt ook nog een soort mini schrobzaagjes die je in een X-acto messenhouder kunt klemmen. Gaatje boren in de hoek van het rooster en met het schrobzaagje de rest doen. Ik heb dit soort gereedschap wel eens gezien in de Aviation Megastore in Aalsmeerderbrug (hebben ook een website)

Maar of er goede alternatieven zijn voor het maken van een sponning betwijfel ik, maar zonder sponning gaat het ook wel, want de dikte van de klinknagelstrip van het rooster van werps is heel gering. Ik denk dat het weghalen van de imitatie klinknagels in de rand van de Roco kap voldoende is.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Huup op 19 juni 2009, 21:39:54


Overigens heet het zilverdraad, maar dat is het vast niet. Hoogstens verzilverd draad en ook dat betwijfel ik eigenlijk voor die prijs. Solderen lukt vast wel, zoals Huibert ook al zegt.
Na buigen en voor inbrengen vertinnen maakt het een stuk steviger.

Groet weer,

Huibert
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: fissy op 19 juni 2009, 21:57:56
@Bernd, inderdaad een mooie foto.

Als je nog enkele detail plaatjes nodig hebt, ik heb een hele reeks plaatjes gemaakt van de VSM 2400 en 2530...

@huibert, dan heb ik je fout verstaan...

Groet

Bernd
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: ronald1956 op 19 juni 2009, 23:03:21
Na buigen en voor inbrengen vertinnen maakt het een stuk steviger.

Een meter afknippen , 1 kant in de bankschroef en de andere kant in de boormachine ,en dan met een laag toerental een minuutje laten draaien , en hierna ineens een stuk steviger.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Floris Dilz op 20 juni 2009, 22:57:05
juist. Daarna met zo koel mogelijke bout solderen, tot 270 graden ofzo, anders gloei je de draad weer uit en wordt ie weer slap.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Ivo tB op 22 juni 2009, 23:01:44
Aan de slag met het zilverdraad. De andere kant van de kap met de 0,25mm grendels:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P4140452_Medium.jpg)

Op de foto zie je het verschil niet zo, maar in het echt zijn ze nu erg dun. Meteen aan de onderkant voor en achter 4 Philotrain sluitseinijzers ingelijmd en op de huif nog 10 hijsogen. Daar ben ik er inmiddels 1 van kwijt, die uit de huif viel, omdat die blijkbaar niet goed gelijmd zat. Dat wordt informeren bij Erwin, of hij er nog over heeft uit een mislukte ets.
De sluitseinijzers had ik nodig, omdat er 2 van Roco in de NS2530 zitten. De andere 2 zijn permanent verdwenen in het vloerkleed ::)

De hijsogen zijn echt heel klein. Misschien zie je ze op de foto boven en deze foto nog zitten. In elk geval onderaan de sluitseinijzers:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P4140453_Medium.jpg)

De voorste 4 hijsogen bij het rooster op de huif zitten een beetje aan de zijkant en de rest zit er bovenop. Roco heeft dat ook zo gedaan.

Voor de vergelijking nog even de andere kant met de 0,4mm messing grendels op de deuren:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P4140457_Medium.jpg)

Nog een paar handrails maken, 2 op de achterkant van de huif en 2 voor de roosters en de kap gaat in het sop en vervolgens de primer. Ik ga denk primer via mijn airbrush spuiten en niet uit de Alabastine of Motip spuitbus, want dan zit waarschijnlijk het rooster, de hijsogen en de handgrepen mooi dicht ipv open.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Ivo tB op 22 juni 2009, 23:03:45
P.S.,

De hardheid van het zilverdraad viel na de tips van Ronald en Floris (eerst stevig torderen in de bankschroef met een handboortje) wel mee, maar het blijft relatief buigzaam.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Floris Dilz op 22 juni 2009, 23:16:06
klopt, tis bepaald geen verenstaal. Wil je heel dunne handgreepjes die heel sterk zijn neem dan n dunne gitaarsnaar ofzo...
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Huup op 23 juni 2009, 04:58:29
Buigzaam blijft het, net wat Floris zegt. Maar goed, je pakt zo'n lok toch niet bij de handles, neem ik aan? Wie een mooie lok wil houwen moet er voorzichtig mee zijn.
Gr/H
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Ivo tB op 23 juni 2009, 08:51:18
Een E snaar is nog niet zo'n slechte suggestie. Gevoelsmatig is die dikker dan ik zou willen, maar ik zal eens kijken op mijn oude Jazz gitaar, die metalen snaren heeft.

Tegelijkertijd pak ik een 2400 altijd vast bij het chassis, dus het zal inderdaad wel meevallen.

En af en toe heb je nog eens geluk. Gisteravond bij het opruimen, plakte toch nog ergens mijn vermiste hijsoog aan het tafelkleed. Dus nu is het dak weer compleet. :)

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: HSB op 23 juni 2009, 22:28:48
Een E snaar is nog niet zo'n slechte suggestie. Gevoelsmatig is die dikker dan ik zou willen, maar ik zal eens kijken op mijn oude Jazz gitaar, die metalen snaren heeft.

Beter een verse snaar nemen want oude snaren breken sneller als je er een scherpe bocht in buigt.

Een gangbare dikte E-snaar is 0,09 inch en dat is ongeveer 0,23 mm. Perfect dus.  (y) Je hebt ze overigens ook van 0,08 inch als het nog iets fijner moet.

M.vr. gr. Herman
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Ivo tB op 26 juni 2009, 11:17:17
Herman,

Die dikte is inderdaad perfect. Wie weet voor een volgende, want bij mij zitten er nu 40 grendels van zilverdraad in. Het lijkt me voor de stevigheid de beste optie, alleen zal het buigen lastig zijn, want dat doe je pas als ze door de huif steken. Haaks is dan misschien niet haalbaar en een goede gehard stalen kniptang een vereiste.

Bij de vervanging van mijn messing grendels door de zilverdraad versie, was ik ook weer 5 hijsogen kwijt. De pennen zijn behoorlijk dun en zo dun dat ze aan de grote kleine kant zijn voor de 0,4mm gaatjes die ik heb geboord. Daarom kun je deze hijsogen beter vastzetten met secondengel dan met gewone dunvloeibare cyanoacrylaat.

mvg,
Ivo

Stomme verschrijving aangepast
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Huup op 26 juni 2009, 15:08:53
Mits je een vaste hand hebt, en het materiaal ernaar, kan insmelten ook een optie zijn.

Mooi wordtie trouwens wel, al begin ik er zelf nog niet aan.

Gr/H
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Ivo tB op 27 juni 2009, 13:29:10
Insmelten als principe vind ik wel een goed idee. Alleen zijn deze hijsogen zo klein, dat je zo nooit warm kunt houden anders dan aan een soldeerbout of zoiets. Dat wordt dan naast een vaste hand wel erg priegelig. Maar ja, sinds ik 'Edwin Lokwerkstatt DRG' op Rail 2009 railspijkers op schaal H0 in bielzen heb zien drukken, geloof ik wel dat alles kan.

Gisteravond het laatste detail op de huif aangebracht:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P4150458_Medium.jpg)

De handrail van Roco past weliswaar ook, maar ik wilde deze aan de klinknagelrand van het rooster van achteren vast solderen, omdat er ook nog miniscule bevestigingsflenzen in de set van Erwin zitten. Die zit op deze foto links al goed, maar rechts nog scheef. Je kunt ze eventueel ook weglaten, net als de driehoekige bevestigingsplaten van de ruitenwissers. Maar als ik eenmaal bezig ben moet het er allemaal op. De bevestigingsflenzen hebben keurig een ingeetst gaatje, waar 0,4mm draad doorheen gaat, maar de klinknagelstrips niet. Dus ik heb de roosters in de huif geklemd, het geheel op de freestafel en een gaatje exact op de gewenste plek geboord. Het alternatief is met de hand in een klein handboorhoudertje. Met een miniboormachine gaat het geheid mis.

Het geheel voor de passing van met name de dunne draadjes aan de binnenkant van de grendels, maar voor het spuiten op het chassis gepast:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P4150459_Medium.jpg)

Dit zat in een keer gewoon goed. Wel moet net als bij de Roco in de deurranden een gaatje worden geboord voor de handrails. Daar is op deze kap naast de deur ook geen plek voor.

Nog even het doorkijkje van de cabine:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P4150460_Medium.jpg)

Je ziet aan de bovenkant de print en in het midden verticaal 2 steuntjes van het chassis voor de print. Dus de keuze is om of het Roco kunststof deel ook in deze kap te gebruiken of de print ertussenuit te zagen en onderlangs door te verbinden en de verticale steuntjes af te zagen. De afdichtingsplaten zoals Peter eerder in dit draadje heeft laten zien kunnen alleen dan worden gemonteerd.

Nog een vraag, waar ik nog nooit een sluitend antwoord op het gezien: de middenstijl van het raam in de cabine heeft verschillende kleuren. Welke kleur moet dit nu eigenlijk zijn? Is dit een aluminium spijl van 2 schuiframen, of is het een zwartrubberen afdichting. Werps levert een compleet raam mee, dat ik apart zal spuiten. Dit is op een foto rechtsboven in de eerste post van dit draadje te zien.

Iemand een goed advies??

mvg,
Ivo

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Aspelix op 27 juni 2009, 13:51:44
Ik denk, dat je zelf het antwoord al geeft. Het lichte deel zal de raamspijl zijn, het donkere deel een rubber afdichtingstrip.

Groet, Ruurd
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Ivo tB op 28 juni 2009, 09:15:42
Bedankt Ruurd,

In aanvulling heb ik op de site van de feijenoordse meesters (kan de juiste pagina niet vinden) ook nog een perfecte foto gevonden. Het is inderdaad een stalen of aluminium frame, welke eigenlijk alleen bij de middenspijl of wel de plek waar de 2 schuiframen in het midden samenkomen zichtbaar is. En deze is dus metaalkleurig met een heel dun rubberen randje.

Antwoord is dus dat mijn ramen nu staalkleurige lak krijgen. Aluminium verf vind ik iets te licht.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Aspelix op 28 juni 2009, 15:09:04
Fijn dat je dat gevonden hebt, Ivo. (y)

Succes en ik ben heel benieuwd naar het resultaat.

Groeten, Ruurd
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Ivo tB op 28 juni 2009, 20:58:47
Gisteren aan het spuiten van het model begonnen. Eerst een dunne grondlak, omdat de kap van Roco gewoon ingekleurd kunststof is en natuurlijk het etswerk van Erwin kaal metaal. Vanochtend dan maar meteen het Philotrain dieselbruin erop en rvs staal metaliser van Model Master op de raamsponningen.

Ik dacht dat het goed gelukt was maar:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P4170462_Medium.jpg)

Zit er weer zo'n !#@$% ;D draadje in de verder onberispelijke laklaag. Dat wordt weer schuren met korrel 1000 waterproof op een houtje geplakt. Het komt wel weer goed, maar het kost weer een paar dagen extra voordat het af is.
Wat wel goed is gegaan: de hijsogen zijn nog allemaal open en je kijkt ook nog door het rooster heen, dat na het spuiten nog iets meer diepte heeft gekregen. Wel heb ik het idee dat het rooster fijner zou moeten zijn. Niet fijnmaziger, maar de gaten iets groter. Op veel foto's van het prototype kijk je vrijwel recht door het rooster heen.

mvg,
Ivo

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Dennis op 28 juni 2009, 21:13:06
Ivo,

Ziet er weer geweldig uit.
Leuk om te lezen en te bekijken (y)

Grts,
Dennis
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Ivo tB op 28 juni 2009, 21:21:05
Dennis,

Graag gedaan.

Nu de link naar de goede foto van het raam gevonden:

site feijenoordsemeesters (http://www.feijenoordsemeesters.nl/Botlek-Pernis-Maasvlakte.htm) en dan een beetje naar beneden scrollen en je komt via interieurfoto's van de 2530 op een mooie gedetailleerde foto van het cabineraam.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: PieterW op 28 juni 2009, 21:58:41
Fraai Ivo (y)

Peter
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Ivo tB op 01 juli 2009, 22:43:32
Bak gespoten, op naar de afbouw werkplaats

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P4190481_Medium.jpg)

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: saltreinenfan op 02 juli 2009, 10:09:13
Netjes (y)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Lokwerkstatt_DRG op 02 juli 2009, 10:27:38
Wordt mooi Ivo  (y)
Geduld en een vaste hand heb je bij zoiets wel nodig ja...

grt
Edwin ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Spoors op 02 juli 2009, 13:11:56
Ivo,
Heb je Philotrain/Phildie 443 of 440 voor de bruine kleur gebruikt? Voor zover bekend, heeft de 2400/2500 serie in twee kleuren bruin gereden.

Vanaf de NS 2423 zijn de 2400'en in het bruin vanuit Frankrijk afgeleverd en schijnt er voor de beschildering van "oud bruin" (niet het bier ... ) gebruikt te zijn. Deze kleur werd gebruikt voor het interieur van oudere rijtuigen, zo hadden de binnendeuren van Plan D deze kleur. Bij het verschijnen van de 2200 is voor deze loc een donkerdere kleur gebruikt, welke de 2400'en later ook bij het overspuiten hebben gekregen. Philotrain maakte bij het uitkomen van zijn NS 2400 in 1988 ook dit onderscheid en THS had het onderscheid (443 of 440) ook in zijn verfprogramma zitten (nr. 07 voor de 2200 en nr.14 voor de 2400).

Het verschil is duidelijk te zien bij de volgende Philotrain modellen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Philotrain_2400.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Philotrain_2400.jpg)
(klikken voor grotere versie)

Groet,

Jeroen
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Ivo tB op 02 juli 2009, 13:54:14
Beste Jeroen,

Kleuren uit de jaren '50. Ik heb het al opgegeven dat dat nog ooit goed komt. Maar ik probeer het zo goed mogelijk te doen, dus in reactie op jouw vraag:

Ik weet niet of ik 443 of 440 heb gebruikt, omdat dat de nieuwe nummers van Phildie zijn. Ik heb het Philotrain bruin (18 jaar geleden gekocht) gebruikt voor dieselloks. Uit je verhaal vermoed ik dat dat dan 440 is, dus de latere kleur en niet de kleur af fabriek. Op de Phildie site zie ik alleen 440 als dieselbruin aangegeven en 443 als goederenbruin.

Dus mijn kap is overgespoten ;D: letterlijk als model, maar ook als prototypekleur, dus niet af fabriek, maar na het overspuiten in de 2200 kleur. Over de Roco interpretatie van het 2200 bruin hebben we het dan maar even niet, want dat is zeker veel te lichtbruin. Overigens geven alle foto's uit het boek diesellokomotieven in Nederland mij het idee dat ze allemaal 2200 bruin zijn. Maar de meeste van deze kleurenplaatjes zijn al uit de jaren '60 en niet gemaakt ten tijde of kort na aflevering. Ik ben benieuwd of het nog te publiceren boek over de NS 2400 hier nog aandacht aan geeft. Wel een leuk feitje erbij  (y)

Waar haal je trouwens deze foto vandaan? Zijn er nog meer Philo foto's zo te vinden?

Of de kleur ook voor de deuren van plan D werden gebruikt is weer iets nieuws. Ik dacht dat plan D weer blank gelakte houten deuren had in tegenstelling tot de bolkoppen, waarbij ze van lichtmetaal waren. Ook weer een weetje dankzij Beneluxspoor.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: AB 7216 op 02 juli 2009, 19:55:44
Hoi Ivo,

ja hebt gelijk
De binnendeuren van plan D waren (en zijn) blankgelakt.
De deuren van de bolkoppen waren van lichtmetaal, bekleed met trijp en of leerdoek.

Maar mischien word de kleurstelling bedoeld

Groeten Arjen
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Tedo op 02 juli 2009, 20:42:30
Er wordt wel steeds naar het Philtrain model gerefereerd al zou dat altijd 100% correct zijn, maar ook Philotrain laat steken vallen; zo hebben alle versies korte grepen op de huifdeuren, wat zeker bij een blauwe loc echt onjuist is.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Ivo tB op 02 juli 2009, 21:02:06
Tedo,

Helemaal mee eens. Als deze klaar is zal ik hem naast de Philotrain zetten en dan zullen er een aantal zaken ten nadele van de Philotrain versie gaan opvallen. Er zit dan wel meer dan 20 jaar tijdverschil in in ontwikkeling.

Voor een andere leuke vergelijking moet je de oorspronkelijke NS 6200 van Philotrain eens zetten naast de Philotrain versie die ze rond 2000 uit hebben gebracht als kit o.a. via Totaltrain. Dat verschil is echt enorm, maar ook een verschil van 20 jaar in ontwikkeling. En dat zie je. Mijn meeste Philotrain kits zijn gesuperd :D

Nu ben ik extra blij dat ik alleen een zelfgespoten blauwe 2400 heb op basis van een Roco ;)

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Spoors op 02 juli 2009, 22:41:05
Ivo,
De foto's zijn een scan van de NS 2400/2500 in schaal 0 folder van Philotrain. En uit dezelfde foto deze van een NS 2400 in 1955:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2400_foto.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2400_foto.jpg)

Mijns inziens laat deze foto zien dat de afleveringskleur van de locs verschilt van hetgeen we later hebben gezien. Ik zeg zeker niet dat Philotrain heilig is in alles wat ze doen en verwijs ook naar THS, die ook een duidelijk onderscheid maakte in beide kleuren bruin. En THS voerde zeker niet dezelfde kleuren als Philotrain, aangezien THS de kleuren met toestemming van de NS rechtstreeks betrok bij Sikkens. Hierdoor kan je er van uitgaan dat de kleuren van THS overeenkomen met hetgeen dat door de NS gebruikt werd. Zo is er ook nog wel een mooie anekdote over de turquoise kleur van THS (die niet meer in archieven van Sikkens terug te vinden was), die ik je niet wil onthouden.

Deze kleur gemengd door Sikkens naar aanleiding van een bewaarde kleurenstaal van de kleur, die begin jaren ’50 ter plaatse van een NS 1100 loc werd gemengd (yep ... gewoon op het station). In verband met een NS 1100 bouwwedstrijd van het blad "Handig Bekeken" in 1950, heeft de chef van een autolakkerij deze kleur gemengd voor een modelbouwer. Het mooie is dat deze kleur bijna 40 jaar later bevestigd werd door een aantal verfresten die op de NS 1201 terug gevonden zijn. De Stichting Klassieke Locomotieven heeft namelijk contact gehad met de bouwer van het genoemde NS 1100 model en de verfresten met de kleurstaal vergeleken. Wat blijkt ... ze waren identiek. Op het moment dat de NS 1201 weer in zijn afleveringstoestand gaat rijden, kunnen het mintgroen dat bijvoorbeeld op de modellen van Roco zit naar het land der fabelen verwijzen.

Groet,

Jeroen


Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Ivo tB op 03 juli 2009, 11:25:22
Ha!, de turquoise discussie ;D ;D

Even serieus: heb je nog het THS turquoise? Daar ben ik dan wel in geinteresseerd. Ik gebruik nu altijd het turquoise van Philotrain. Dat wil ik wel eens vergelijken. Is THS verf eigenlijk nog te koop, misschien bij MCH?

Is er uit de 1100 wedstrijd in 1950 ook wat bekend over de draaistelkleur?

Nu weer back on topic:

Ik heb nu een bruine Roco, ongeschilderde kap, die dus eigenlijk redelijk goed overeenkomt met de aflevertoestand en een Roco met Werps set gesuperde, die de overgespoten toestand weergeeft.

Is er enige indicatie wanneer de 2400en in oorspronkelijk bruin werden overgespoten in 2200 bruin? Bij een van de revisies?

Overigens heeft mijn Philo bruin geen nummer. Het is gewoon een 50cc busje met de bekende blauwe matrixprinter sticker erop met als titel NS 2400 bruin, maar ik denk dat dit vergelijkbaar is met Phildie 440.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Dpc Fo op 03 juli 2009, 11:37:19
Jeroen,

Weet je ook het RAL-nummer of ander identificerend nummer voor dat turquoise dat nu het juiste (b)lijkt te zijn? Ben er wel benieuwd naar. Is het blauwer of juist groener dan het ROCO-turquoise?

grt. Carlo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Quinzeedied op 03 juli 2009, 12:38:12
Uit het topic "Het turquoise dilemma":

Klaas,
Zoal Henk aangeeft heeft Werkgroep 1501 inderdaad restanten teruggevonden en het laten analyseren. Begrijp dat het NCS S 5010-G10Y betreft. Deze kleur is nog iets te donker voor een model, aangezien een model op schaal is en je het altijd als het ware op afstand ziet (kleuren op afstand worden altijd een aantal tinten lichter).
Voor een model zou je dus het beste S 3010-G10Y of S 2010-G10Y kunnen gebruiken, al wordt de laatste wel weer iets te licht.

En dat zou dan weer HIER (http://www.resopal.de/kollektionen/dekor/451/17) te bekijken zijn.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Dpc Fo op 03 juli 2009, 13:15:43
Ok, thnX !  :)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Spoors op 03 juli 2009, 13:17:03
@ Carlo
Dat is inderdaad het kleurnummer dat op de NS 1201 zit ... en om een indruk te krijgen van de kleur, kan je het beste naar je lokale bouwmarkt gaan en daar een Histor kleurenkaart uit het rek vissen. Heb hem hier naast me liggen en net naast de monitor gehouden toen ik op de bovenstaande link klikte ... lijkt er niet op, de kleur van de link heeft te veel blauw er in zitten.

Om een beeld te krijgen, kan je natuurlijk ook even op de site van Stichting Klassieke Locomotieven kijken naar de foto's  (http://www.klassieke-locs.nl/klusverslagen.html)van de turquoise NS 1201. Ook is geeft deze NCS (Natural Color System) gids (http://fab.spoors.nl/wp-content/uploads/2009/07/ncs_digital_atlas_1950.pdf) wel een redelijke indruk van de kleur.


@ Dennis
Helaas heb ik de geen THS verf ... MCH heeft inderdaad nog restanten liggen, maar geen turquoise meer. Het enige wat ik kan bieden is een foto'tje waar een NS 1100 van THS op staat.

(http://fab.spoors.nl/wp-content/uploads/2009/07/ns_1100_3x.jpg)

In het artikel over een bouwwedstrijd van de NS 1100 staat dat het onderstel lichtgrijs is. Aangezien van het onderstel alleen de draaistellen zijn te zien lijkt dit dus op de draaistellen te slaan.
 
En dan weer terug on topic - ik weet niet wanneer de kleur gewijzigd is ... hoop eigenlijk dat het aangekondigd boek over de NS 2400 daar wat duidelijkheid kan brengen.

Groet,

Jeroen
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Dpc Fo op 03 juli 2009, 13:51:37
@Jeroen,

Dank voor je uitgebreide reactie. Met monitoren moet je altijd uitkijken, want ze geven niet altijd het hele spectrum aan kleuren weer, ook wanneer ze gekalibreerd zijn. Je Gamma-tip ga ik zeker uitvoeren.

Ik heb overigens wel foto's van de 1201 tijdens de rit van de 1501 vorig jaar, herinner ik me nu. Hier was een deel al turquoise geschilderd. Kan natuurlijk ook die foto's nog eens goed bekijken (op mijn monitor  ;))

Carlo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: ronald1956 op 03 juli 2009, 17:02:57
Ha!, de turquoise discussie ;D ;D

Even serieus: heb je nog het THS turquoise? Daar ben ik dan wel in geinteresseerd.

Ik heb hier nog een busje THS turquoise staan

(foto van de deksel gemaakt , maar ik zie dan al zoveel kleurverschil , dat ik hem niet eens plaats)

Dat nummer S 3010-G10Y is precies de kleur (op mijn potje is hij zelfs iets donkerder ) maar dat is voor iedere monitor natuurlijk weer anders
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Ivo tB op 03 juli 2009, 21:12:16
Ronald,

Ik hou me aanbevolen voor een proefstukje. Een beetje goede autolakhandelaar kan deze dan wel op kleur mengen.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: ronald1956 op 03 juli 2009, 21:55:39
Ok , regelen we verder via PM.

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: janw op 03 juli 2009, 23:51:33
Jeroen
Citaat
Hierdoor kan je er van uitgaan dat de kleuren van THS overeenkomen met hetgeen dat door de NS gebruikt werd. Zo is er ook nog wel een mooie anekdote over de turquoise kleur van THS (die niet meer in archieven van Sikkens terug te vinden was), die ik je niet wil onthouden.
Deze kleur gemengd door Sikkens naar aanleiding van een bewaarde kleurenstaal van de kleur, die begin jaren ’50 ter plaatse van een NS 1100 loc werd gemengd (yep ... gewoon op het station). In verband met een NS 1100 bouwwedstrijd van het blad "Handig Bekeken" in 1950, heeft de chef van een autolakkerij deze kleur gemengd voor een modelbouwer. Het mooie is dat deze kleur bijna 40 jaar later bevestigd werd door een aantal verfresten die op de NS 1201 terug gevonden zijn. De Stichting Klassieke Locomotieven heeft namelijk contact gehad met de bouwer van het genoemde NS 1100 model en de verfresten met de kleurstaal vergeleken. Wat blijkt ... ze waren identiek. Op het moment dat de NS 1201 weer in zijn afleveringstoestand gaat rijden, kunnen het mintgroen dat bijvoorbeeld op de modellen van Roco zit naar het land der fabelen verwijzen.
en
Ik heb hier nog een busje THS turquoise staan
(foto van de deksel gemaakt , maar ik zie dan al zoveel kleurverschil , dat ik hem niet eens plaats)
Dat nummer S 3010-G10Y is precies de kleur (op mijn potje is hij zelfs iets donkerder ) maar dat is voor iedere monitor natuurlijk weer anders

Sorry voor de voortzetting van de off-topic, maar hier word ik bij wakker (ik zag flarden van deze discussie in andere draadjes, maar is een 'hoofd'-draadje voor dit onderwerp? dan kunnen we dit misschien daarheen verplaatsen? )

Ik heb in de jaren '80 drie plan D turkoois geschilderd met de THS verf (en een donkerblauwe baan). Die kleur ligt duidelijk dichter bij blauw dan bij groen. Ik heb dat altijd een heel overtuigend resultaat gevonden, maar ik ging natuurlijk twijfelen door de vele meer groene (gereconstrueerde) varianten van het turkoois die later verschenen (waaronder ook m.n. ook het 1100 model in het Spoorwegmuseum; NB dat model was tot ca. 1989 Berlijns blauw).
Uit een ander draadje op dit forum begreep ik onlangs dat de horizontale streep echt donkerblauw was (klopt toch?), nu lees ik hierin dat de THS verf een uitstekende benadering is van het originele turkoois. Is het hierboven staande kleurnummer S 3010-G10Y inderdaad dat turkoois?
Ik kan morgen als het weer licht is foto's van de genoemde rijtuigen maken, als iemand daarmee geholpen is.
Ander vraagje: waar zaten die sporen op de 1201? Hoe hebben ze de vele revisies kunnen overleven? Is de lok nooit helemaal kaal geweest? Zaten ze op een los te nemen stuk?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Dpc Fo op 04 juli 2009, 10:01:20
Dit draadje lijkt inderdaad wat te ontsporen; van het superen van een 2400 via de vraag naar het juiste bruin voor deze 2400 naar (wederom) de discussie over het turquoise. Maar het is wel een interessante ontsporing.

Als (amateur)fotograaf hou ik me heel veel bezig met kleuren en vanuit die achtergrond wil ik heel sterk waarschuwen voor kleurinterpretaties op basis van oude dia's, scans en wat dies meer zij. Allereerst waren de kleurenfilms in de jaren vijftig niet perfect; sommige kleuren worden gewoon anders weergegeven dan ze in werkelijkheid waren. Zelfs tot op de dag van vandaag zie je bij analoge films verschillen tussen de verschillende merken en dan met name in de groenweergave.

Hetzelfde geldt voor monitoren; nog los van de vraag of ze met een sRGB of Adobe RGB-profiel of helemaal niet gekalibreerd zijn; de kleurweergave is nooit 100% accuraat en ook hier weer voornamelijk in de groenweergave. Kijkend naar de foto van de bruine 2400 enkele pagina's hiervoor moet je dus in het oog houden dat:

de film destijds nog in de kinderschoenen stond
de dia in de loop van de tijd verkleurd zal zijn, en dan nog in verschillende mate voor de onderscheiden kleuren
dat de scanner, hoe goed ook, mogelijk niet gekalibreerd is of met een ander kleurprofiel werkt dan jouw monitor
dat je internetbrowser mogelijk helemaal geen ondersteuning biedt voor kleurprofielen
dat je monitor mogelijk weer een ander kleurprofiel gebruikt

Ter illustratie: Jeroen wist mij hierboven het NCS-kleurnummer te melden van het turquoise op basis van het verfrestant dat op de 1201 is aangetroffen. Als ik met mijn browser de NCS-site bezoek en dat kleurnummer opzoek, dan krijg ik een kleur te zien, die verrassend veel lijkt op het turquoise dat op mijn Roco-1100 en Plan D's zit; het mintachtige groen. Maar mijn browser werkt niet met kleurprofielen, mijn monitor is wel gekalibreerd, maar niet perfect, dus dat nummer is wel absoluut, maar de weergave op mijn scherm niet, het is een interpretatie. Vertaal ik NCS-codering naar RGB-waarden in Photoshop en kleur ik daarmee een vlak in Photoshop in in een AdobeRBG-profiel, dàn krijg ik het veel meer grijsgroene turquoise. Leg ik tenslotte op diezelfde monitor een foto van de 1201 ernaast, dan zie ik drie verschillende turqoises; dat van de NCS-site, het Photoshop-turqoise en dat van de 1201. Moraal van dit lange verhaal; vertrouw je beeld(materiaal) niet.

Maar ook het restant turquoise op de 1201, hoezeer dat ook het meest betrouwbaar is, is nooit met 100% zekerheid hét turquoise van de jaren 50 te noemen; destijds al werd gemopperd over het snel verbleken van de verf en het daardoor lelijk bijwerken van kleine schades. Hoe verkleurd is het restant van de 1201? Wat is de invloed van de blauwe laag die er na kwam op deze oudere verflaag, heeft die een licht impregnerende werking gehad op het ongetwijfeld opgeschuurde turquoise?

Om het draadje weer te hersporen: hoe zit het dan met het vroege 2400-bruin? Was dat inderdaad rood-achtiger? Of is het donkerder 2200-bruin gewoon het verweerde oud-bruin? Zonder Jeroens opmerking over de twee verschillende soorten bruin in twijfel te willen trekken, ben ik in mijn 30-jarige spoorwegliefhebberij nooit iets hierover in de literatuur tegengekomen. Ik ben eerder geneigd te denken dat dit een misinterpretatie is van ouder beeldmateriaal in combinatie met het in de praktijk voorkomen van verschillende tinten bruin door verwering, verschillen in verffabrikant en vervuiling. Wel eens naar VIRM gekeken? De later geplaatste bakken zijn duidelijk anders geel dan de oudere. Ook in de hobby zijn kleurverschillen dus héél waarheidsgetrouw  ;)

grtz. Carlo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Ivo tB op 04 juli 2009, 14:38:31
Carlo,

Het 2400 bruin. Volgens Jeroen is de interpretatie van Philotrain nr. 443 als oorspronkelijke kleur en 440 als uiteindelijke bruine kleur. Dan is de oorspronkelijke 443 dus inderdaad roodachtiger en komt de interpretatie van Roco (en de VSM en NSM) daar heel dicht in de buurt. Mijn herinnering aan de bruine 2400 is echter de nieuwe, dus veel donkerder kleur 440. Ik heb de jaren '50 niet meegemaakt. De kleur 440 verkleurde naar mijn mening eerder richting paars dan rood als het ouder werd.
Het 443 is eigenlijk het gewone NS goederenbruin, dus die vergelijking kan iedereen zelf maken.

Ik zie in andere draadjes ook wel eens opmerkingen dat op bruine 2400 ook vrij laat (eind jaren '70, begin jaren '80) het NS embleem ontbreekt. Dat is dan vooral verbleekt. Ik zal eens zoeken, maar ik heb nog ergens een 2400 foto gemaakt op station Apeldoorn, waar je dat verbleekte embleem nog net kunt herkennen.

Overigens ben ik allang gestopt naar kleuren op foto's of monitors te kijken als referentie. Het is niet meer dan een indicatie.

Binnenkort de foto's van de Roco/Werps 2400 zoals deze is geworden.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: janw op 04 juli 2009, 14:55:45
Ook maar even on-topic dan: ik bezit een fabrieksplaat van een 2400 met het (latere) bruin erop. Als iemand daarvan de kleur wil opnemen, kan dat natuurlijk.

Er speelt trouwens nog een elemant dat Carlo in zijn terechte verhaal nog niet eens noemt: binnenshuis, onder kunstlicht, en op een verkleind object zien de kleuren ook nog weer anders uit dan dezelfde kleur buiten op de echte. Er zijn dus sowieso alleen benaderingen mogelijk.

Bovendien zijn die soms persoonlijk: uitgerekend met turkoois heb ik vaak discussies met anderen of 't nou 'groen' of 'blauw' is. Terwijl je samen naar hetzelfde ding in hetzelfde licht staat te kijken. Kun je er donder op zeggen dat als we elk zouden proberen die kleur na te mengen, er niet twee identieke kleuren zouden ontstaan. Net zo min als ooit twee lezers dezelfde roman op dezelfde manier navertellen.

Maar dat neemt allemaal natuurlijk niet weg dat de vragen -wat was(waren) de werkelijke turkooistint(en)? en  -waren er nu 1 of 2 varianten dieselbruin? van belang blijven; sterker, dat is het enige denkbare vaste punt dat overblijft. Des te belangrijker om te proberen tenminste dat in een gangbaar kleurnummer te 'vangen'.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: prutser op 04 juli 2009, 15:47:38
Hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,12265.0.html) ging het ook al eens over het turquoise.

Je hoeft trouwens bij de kleurenfoto van de 1200 de kleurtemperatuur ook maar iets te wijzigen en hij veranderd al snel van blauw naar groen en vice versa, eh op mijn monitor dan.

Groet Stephan
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Dpc Fo op 04 juli 2009, 19:05:49
@Ivo,

Dat van dat naar paars verkleuren kan ik beamen; ik ben oud genoeg om de 2200en en 2400en zelfs nog in het bruin meegemaakt te hebben  ;). Bijgaand een scan van een kodak-negatief uit 1978 met daarop de 2514 met een rij geelbanders in Oss. 

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bruin_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bruin_2.jpg)

De loc had in 1976 een revisie gehad, maar had daarbij kennelijk geen schilderbeurt gehad. Ik ben nog niet helemaal tevreden met de kwaliteit van de foto, maar wel duidelijk is te zien dat hét bruin niet bestond; achter de inderdaad naar paars zwemende 2514 zien we een Gs die kennelijk pas geschilderd is en roodbruin is, daarachter nog een Gs in iets minder roodbruin livrei en daarna een Gls (yep, die van Artitec!) die het donkerbruin draagt dat je nu nummer 440 zou noemen. Let overigens op de vishaken, zowel op loc als op wagens én het blauwe zwaailicht op de 2514.

Variatie is dus mogelijk, maar modellen moeten alleen niet een uitgesproken verkeerde kleur hebben. In ieder geval komen zowel de roodbruine als de chocoladebruine 2400 mij niet onnatuurlijk over.

grtz. Carlo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: janw op 04 juli 2009, 21:32:38
Stephan, dank voor de link. Over het turkoois maar verder daar.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Ivo tB op 04 juli 2009, 21:49:38
Zo goed als af. De fabrieksplaten moeten er nog op, de randen van de ramen in de deuren en aan de andere kant moeten nog zwart worden gekleurd én het model moet nog even schoon gemaakt van stof. Gelakte modellen trekken altijd stof aan.

Dit is hem dan af fabriek:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P4220490_Medium.jpg)

En na overspuiten in het 2200 bruin:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P4220491_Medium.jpg)

 ;D ;D ;D ;D, Hoe doe je dat? De eerste foto is geflitst en de andere niet. Dus geloof je ogen maar niet.

De cabine heeft een vrije doorkijk:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P4220494_Medium.jpg)

Wat mij betreft zijn ook de deurgrendels klein genoeg. Wel linksboven nog eentje terugbuigen.

De totale indruk vanaf de zijkant:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P4220493_Medium.jpg)

Het hendeltje van Overlast is geel

Roco heeft rekening gehouden met de Werps set, want je kijkt er nog steeds doorheen. Je ziet de cardanas wel zitten.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P4220495.jpg)

De indruk van voren:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P4220496_Medium.jpg)

En de hijsogen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P4220498_Medium.jpg)

Met de Roco kap er boven op gezet voor het verschil:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P4220501_Medium.jpg)

Ruitenwissers voor en achter

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P4220497_Medium.jpg)

Nu nog bovenstaande klusjes en het is klaar wat mij betreft.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Dpc Fo op 04 juli 2009, 21:54:48
Ivo,

ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat het een prachtmodel is  (y)

grtz. Carlo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Overlast op 04 juli 2009, 22:31:24
Citaat
Het hendeltje van Overlast is geel

Zo, zo, wordt dat hendeltje naar mijn nickname genoemd?  8)

Maare, mooi resultaat Ivo! (y). Die ruitenwissers zien er wel heel goed uit!

Maarten
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Huup op 06 juli 2009, 10:29:41
Als ik het zo van een afstandje bekijk is die kap van Roco zo slecht nog niet .... *duik*
De ruitenwisser is wel erg gaaf.
Persoonlijk zou ik de grepen in dezelfde kleur schilderen als de kap. En natuurlijk die rare kluit die de koppeling moet verbeelden vervangen door een koppleing van bv Bavaria. Dat scheelt.
Maar mooi istie wel. Ik doe het je niet na. Compliment dus!

Groet,

Huibert

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0223006c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0223006c.jpg)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Ivo tB op 06 juli 2009, 17:02:46
Blijf maar staan hoor: ik vind de kap van Roco ook mooi. Hoewel het begonnen was om het rooster en de hijsogen zijn alle verbeteringen kleine verbeteringen, die voor de totaalindruk niet echt heel veel uitmaken.

Wat is het ook al weer:


En de eigen verbetering, die niet in de Werps set zit zijn de losse grendels van de deuren, die ik toch echt een verbetering vind.

En dan de kleur. Ik dacht de juiste kleur te hebben (is die ook voor de latere versies), maar de Roco kleur klopt dus heel aardig met de afleverkleur in de jaren '50.

Tsja, Huibert, die koppeling vind ik ook niks en wordt zeker nog vervangen. Het schilderen van de handgrepen is een lastige klus. Ik heb al van alles geprobeerd om deze te ontvetten en met verschillende primers, maar uiteindelijk ontstaat er een harde laklaag, die bij de minste of geringste buiging van de handgrepen er weer afspringt. De handgrepen zijn van nogal flexibel kunststof. Ik wacht nog steeds op gele Roco reserve exemplaren voor de 2530 om dezelfde reden.

Geintje: als je nu zo'n mooie koppeling monteert (echt waar!) dan moet je wel even de bevestigingsplaten van de buffers zwart schilderen.

Komt zo'n model nu nooit af ::)

mvg,
Ivo

P.S., Ik vind het turquoise in mijn avatar ook wel mooi ;), maar ja die monitoren......
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Dpc Fo op 06 juli 2009, 19:10:16
 ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: fissy op 06 juli 2009, 19:47:13
...Ik wacht nog steeds op gele Roco reserve exemplaren voor de 2530 om dezelfde reden.

Zijn deze niet meer leverbaar? Ik had ook een setje besteld, was heel snel in huis, ...
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Spoors op 06 juli 2009, 21:42:04
Top ... hij ziet er echt mooi uit!

Groet,

Jeroen


 ... enne ... sorry voor de turquoise waas over dit draadje ...
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Dpc Fo op 06 juli 2009, 21:43:14
Sportief dat je kleur bekent Jeroen, doe ik dat ook!

grt. Carlo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Tedo op 02 januari 2010, 08:36:44
Weet iemand of het ook mogelijk is wat delen uit deze superset te bestellen?
Ik denk dan aan de hijsogen, ruitenwissers en afdekplaten voor de zijroosters.
Het maken van een nieuwe cabine en de zijroosters vind ik niet zo nodig, maar bovengenoemde delen hebben zeker mijn interesse. Zijn er meer die dat met mij vinden?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Spoors op 02 januari 2010, 09:25:29
Misschien handig om gewoon even een Werps zelf te vragen? Een telefoontje is zo gepleegd ...

http://www.werpsmodelbouw.nl/-INFO-.html

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Tedo op 02 januari 2010, 09:30:30
Bedankt, zal hem eens contacten. Mijn vraag hier was echter ook bedoeld om medemodelspoorders te vinden die hetzelfde willen; voor mij alleen word geen etsplaat aangepast/gemaakt, dat besef ik.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: ES44C4 op 02 januari 2010, 09:42:26

 En natuurlijk die rare kluit die de koppeling moet verbeelden vervangen door een koppeling van bv Bavaria.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0223006c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0223006c.jpg)

Wat is het bestelno. van die koppeling en waar is Bavaria te bestellen?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Rob Ellerman op 02 januari 2010, 09:46:50
Philotrain heeft dit soort koppelingen ook.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Ivo tB op 02 januari 2010, 11:32:43
@Tedo en anderen,

De losse onderdelen zijn waarschijnlijk niet te bestellen, omdat het onderdelen zijn die vastzitten aan de etsfret van het geheel (zie eerste post van dit draadje). Misschien als er veel belangstelling is kan er een apart supersetje worden geetst met alleen hijsogen en ruitenwissers en eventueel andere kleine onderdelen.

@Arjen en Wijktrein,

Dit soort koppelingen zijn eigenlijk overal verkrijgbaar van Philotrain, Weinert en Bavaria. Als je wat kits van MK modelbouw bouwt heb je waarschijnlijk ook nog wel messing exemplaren liggen, omdat Maykel over het algemeen van kleine onderdelen er teveel aan de etsfret maakt.
GM&S heeft ook hele mooie en ik heb zelfs dit soort koppelingen gezien waarvan de wartel ook echt schroefdraad is en aan te draaien is. Iets voor de H0 pur en Proto 87 clubs.
Volgende week in Houten is dit waarschijnlijk bij GM&S, Jophispoor, PB gewoon te koop.


mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Tedo op 02 januari 2010, 14:34:36
Precies, een uitgeklede ets met wat kleine delen om te superen.
Dat wilde ik even peilen hier, bij voldoende interesse is het misschien interessant.
Kent iemand een persoon die kan etsen?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Huup op 05 januari 2010, 21:29:26
Wat is het bestelno. van die koppeling en waar is Bavaria te bestellen?
Bavaria (http://www.bavaria-modellbahnen.de/), de koppelingen staan niet meer in het assortiment. Ik kocht ze voor €5,-- per paar op de beurs in Keulen, bij, idd, Bavaria.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: PieterW op 16 mei 2012, 20:34:09
IVO en anderen
Toch weer een update van mijn kant. Ik heb het een en ander zitten puzzelen met de print die dwars door de cabine zichtbaar is.
Hier is op redelijk makkelijke wijze iets aan te doen. Dat laat ik hier verder zien in foto's en wat bijgaand commentaar.

Dit is de manier waarop het printplaatje bevestigd zit, dwars door de cabine heen :(
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dsc00889_small.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dsc00889_small.jpg)

Dot is op de volgende manier op te lossen:
Draai het frame om en draai de twee kleine kruiskop schroefjes los. Even friemeln en je trekt de motor er zo uit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dsc00886_small.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dsc00886_small.jpg)

De motor is los en je ziet dan de twee nokjes aan de plastic schotjes waar de schroefjes in draaien.
Op de foto zie je rechts op het plastic motorschotje een wit vlekje. Dat is een rechthoekig stukje wat je er af moet knippen, anders pas de motor niet in het huis.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dsc00887_small.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dsc00887_small.jpg)

Als je het printplaatje terug legt zie je dat de twee paaltjes waarop het printje wordt vastgeschroefd(die nog verlengd moeten worden) precies goed uitkomen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dsc00890_small.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dsc00890_small.jpg)

De volgende foto's laten het effect zien met de WERPS superset geplaatst.
De lange paaltjes kun je dan gewoon afzagen en de bedrading onderlangs laten lopen. In de motorhuif zul je dan alleen het vliegwiel kunnen waarnemen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dsc00893_small.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dsc00893_small.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dsc00895_small.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dsc00895_small.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dsc00900_small.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dsc00900_small.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dsc00898_small.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dsc00898_small.jpg)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Ivo tB op 16 mei 2012, 21:14:32
Die doorkijk is heel mooi. Die wil ik ook zo maken. Volgens mij had ik de truc met de motorbevestiging al uitgevoerd, maar het is alweer lang geleden. Bedoel je nu dat je zowel de motor (vanwege de bevestigingen) en de print hebt omgedraaid in de lengterichting, waardoor de print niet meer bij het machinistenhuis zit? Doordat je alles omdraait, inclusief de verlichting moet dat goed gaan, maar je moet misschien wel de railaansluitingen omdraaien? Anders rijdt de lok de verkeerde kant op (norm, rechter rail is plus, gezien in de rijrichting)?

Ik zit er overigens over te denken om die hele print te vervangen door losse onderdelen. Vooral in de 2530, want daar past het me allemaal te krap. Ik moet nog eens een bruine 2530 maken, ooit..... en dan bij voorkeur met een pimprooster van Werps.

mvg,
Ivo

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: roadster36 op 16 mei 2012, 21:34:35
en dan bij voorkeur met een pimprooster van Werps.

mvg,
Ivo



die is dan te hoog
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Ivo tB op 16 mei 2012, 21:47:02
Ja en omgekeerd, dat weet ik, maar met enige zelfwerkzaamheid uitstekend bruikbaar voor een superrooster in de Kleinspoor/Roco kap.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: PieterW op 16 mei 2012, 23:45:43
Hoi Ivo

Ja alles is omgekeerd. Dat is hier het voordeel van. Zelfs analoog geen problemen.
Print zit idd niet meer in machinistenhuis. Is hooguit 5 minuten werk.

groet Peter
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Tedo op 17 mei 2012, 09:28:17
Ja en omgekeerd, dat weet ik, maar met enige zelfwerkzaamheid uitstekend bruikbaar voor een superrooster in de Kleinspoor/Roco kap.

Het Werps rooster moet je wel flink aanpassen voor de 2530, maar het is zeker te doen (zit er bij mij ook in)  (y)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Huup op 17 mei 2012, 11:00:22
Tussen haken: Bavaria bestaat niet meer?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Ivo tB op 17 mei 2012, 11:08:26
Geen idee, maar hun website is al een tijd offline. Is wel heel jammer, want Bavaria leverde prachtige details voor de zelfbouwer.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
Bericht door: Huup op 17 mei 2012, 15:14:24
'like!'