Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 08:57:40
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Bert Senden
Vandaag om 08:46:50
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 08:43:50
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 08:30:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 08:15:09
Minibaan Visserskaai H0 door Hans GJ
Vandaag om 07:45:40
Piko 2025 door Corné81
Vandaag om 06:27:20
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Lolke Bijlsma
Vandaag om 05:34:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
30 September 2025, 22:56:41
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
30 September 2025, 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
30 September 2025, 22:06:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
30 September 2025, 21:52:03
Gewoon wat busfoto's door hervé
30 September 2025, 21:35:28
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Klaas Zondervan
30 September 2025, 21:33:58
De Projecten van RetroJack door RetroJack
30 September 2025, 21:19:52
Leubachtalbahn door Krokodil68
30 September 2025, 20:20:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
30 September 2025, 20:04:27
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
30 September 2025, 19:54:11
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500 door Remco vM
30 September 2025, 19:52:58
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
30 September 2025, 19:24:53
Roco 290 digtaliseren door Herb73
30 September 2025, 19:12:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door einte
30 September 2025, 19:11:57
Modelspoorbaan van Einte door 741230
30 September 2025, 19:00:11
Motor geluid door Johnwater
30 September 2025, 17:35:12
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Chris Westerduin
30 September 2025, 16:20:55
Roco 2400, h0 door spoorzeven
30 September 2025, 16:17:27
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum door Seinhuis
30 September 2025, 16:11:33
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
30 September 2025, 15:57:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
30 September 2025, 15:31:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
30 September 2025, 14:42:38
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco  (gelezen 105797 keer)

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3434
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #150 Gepost op: 30 January 2011, 11:30:52 »
Ton, na een kwartier wordt ie warm?? zou je die er dan niet gelijk uitpeuteren ??
Veel van de bouwers hier bouwen voor tentoonsteliingsbanen, of gaan dat doen, dan is een kwartier wel erg kort, of moet je dan gewoon elke avond na een show maar weer een nieuwe bouwen, of heb je heel veel reserve wanden gegoten ?? :)
Volgens mij moeten die motors minimaal 8 uur kunnen draaien zonder schade, anders zijn zze alleen geschikt als vitrinemodelleenmotors toch ??
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #151 Gepost op: 30 January 2011, 12:00:40 »
ik heb bij engelse witmetalen dingen weleens gezien hoe erg dat is, er ligt hier een LNER V2 van Keyser meen ik, ooit voor twee tientjes in houten op de kop getikt, drijfwerk soepel lopend gekregen en dat kreng loopt zonder kap best aardig... kap dr op en het ding trekt zn eigen tender al niet meer, en er loopt niet eens wat aan ofzo. Het motortje is trouwens geen mashima maar iets primitievers, qua formaat zon beetje 10x24. Niet doen dus en als t enigszins kan gewoon zo'n dikke roco-klont ofzo erin hangen en zorgen voor voldoende reductie.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2605
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #152 Gepost op: 30 January 2011, 12:35:43 »
Marty,

Als je hem dus langdurig (pak 'em beet meer dan een kwartier) rondjes wilt laten rijden, zou het best kunnen zijn dat je oververhitting krijgt.

Ik zeg dus niet dat 'ie na een kwartier warm wordt. Ik waarschuw alleen maar dat je door het kleine motortje in combinatie met het kleine gewicht dit soort verschijnselen zou kunnen krijgen bij meer langdurig onafgebroken gebruik. Een kwartier is ruw over de duim een inschatting ("pak 'em beet"). Kan ook een half uur of een uur zijn; heb ik nooit uitgeprobeerd.
Ik heb hem nooit langdurig rondjes laten rijden. Ik constateer wel dat als ik hem in het frame zonder opbouw laat proefdraaien, hij licht en soepel loopt; als ik dan de witmetalen opbouw erop zet loopt de motor aanzienlijk zwaarder. (Nee, er loopt niets aan.) Oftewel: hij moet er hard aan sleuren en volgens mij leidt dat tot meer warmte-ontwikkeling.

Jouw suggestie om de motor er uit te peuteren: Nee, want ik laat hem nooit lang achter elkaar rijden en kortdurend ontwikkelt hij ruim voldoende kracht.
Jouw conclusie dat het dus voor langdurig rondjes rijden ongeschikt is: Inderdaad, dat wat de waarschuwing die ik vanuit mijn eigen ervaring aan Huibert wilde geven. Of hij deze of een zwaardere motor gaat inbouwen is dus afhankelijk van het gebruik dat hij voor ogen heeft.

Volgens mij moeten die motors minimaal 8 uur kunnen draaien zonder schade, anders zijn zze alleen geschikt als vitrinemodelleenmotors toch ??

Ben ik niet met je eens. Jij stelt je eigen eisen op basis van jouw gebruik van een locomotief. Acht uur (of meer) onafgebroken rondjes rijden is in mijn ogen één uiterste; in een vitrine staan is een ander uiterste. Maar tussen zwart en wit zitten nog een paar tinten grijs: Ieder stelt zijn eigen eisen op basis van wat voor gebruik hij voor ogen heeft.

Grtz,
Ton
« Laatst bewerkt op: 30 January 2011, 12:38:23 door TonM »

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3434
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #153 Gepost op: 30 January 2011, 13:02:10 »
Dat is zo, het ligt aan je eigen eisen en het doel voor gebruik, helemaal met je eens
Maar ik persoonlijk zou zeggen, iets wat na een kwartier, half uur, of uur niet betrouwbaar is zou verboden moeten zijn om verkocht te worden  :) .
Als er een beter exemplaar voor het zelfde geld er ook in past. zeker als de kans groot is dat je met bloed zweet en tranen gemaakt model als sneeuw voor de zon kan smelten.... Bij wijze van spreken, niette zwart lezen Ton  ;)
Of zit er echt zoveel prijs verchil tussen de verschillende maten ?
Neemt niet weg dat ik het een bijzondere goes aangehaald punt van je is, want ik zou daarnooit aan gedacht hebben, en dus zou bij mij zomaar kunnen dat ik er een te kleien motor inleg en de problemen krijg waar jij me nu voor gewaarschuwd hebt  :)
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #154 Gepost op: 30 January 2011, 13:19:31 »
@Floris

De motoren van Keyser (K's) kits staan ervoor bekend, dat je ze beter gelijk kunt vervangen.
Datzelfde geldt in veel gevallen voor de wielen.

Geen wonder dus dat je mooie V2, best een zware lok (en een mooie prijs), niet goed loopt.
Ik heb er hier ook een paar liggen en die ga ik echt niet gebruiken.

Leen.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8753
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #155 Gepost op: 30 January 2011, 17:22:47 »
Afgeraden dus. De 6000 moet ook de Fremobaan op, en rijdt dan echt wel einden. Toch ga ik m wel bestellen, al was het alleen maar voor een gecontroleerd en gesuperviseerd experiment ;)

Groet weer,

Huibert

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #156 Gepost op: 05 February 2011, 13:35:24 »
Hoi,

Nou....



... de lak is binnen. Nu is er geen excuus meer om hem niet te spuiten...  ;D :P

Grtzz,

Karst

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #157 Gepost op: 05 February 2011, 14:52:13 »
Dat was waarschijnlijk de hele weekvoorraad van Phildie...  ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #158 Gepost op: 05 February 2011, 18:15:24 »
Nee joh  :o

Van 14 dagen  ;D ;D

Maar, 6000 inmiddels tot op het laatste schroefje gedemonteerd, ligt lekker in de soda te badderen.

Vanavond misschien al wel in de washprimer  8)

Grtzz,

Karst

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #159 Gepost op: 05 February 2011, 18:34:40 »
Ben benieuwd wat je daarvan vind. Ik heb tot nog toe op messing geen primer gebruikt (wel allemaal gestraald natuurlijk).
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #160 Gepost op: 05 February 2011, 18:46:49 »
Ik ook,

Maar zal wel moeten vanwege het witmetaal. De verf + ML zegt alleen iets over gestraald messing.

Washprimer iets over alle andere vormen van metaal...

Grtzz,

Karst


Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #161 Gepost op: 05 February 2011, 18:51:22 »
Wash primer, Motip, Alabastine spuitplamuur bevalt me allemaal prima op witmetaal, messing en nieuw zilver. Ik heb slechte ervaringen als ik geen primer gebruik en de primer van Kleinspoor gebruik ik nooit meer. Daar kan ik blijkbaar niet mee omgaan.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #162 Gepost op: 05 February 2011, 20:44:08 »
Hè, zie dit draadje nou pas. De complimenten zijn niet van de lucht en daar is alle reden toe, maar één ding vraag ik me af: ga je nog ooit wat doen aan die dikke schroef in de drijfstangen?

(Misschien dat het ergens in het draadje staat, maar ik heb voornamelijk plaatjes gekeken, vandaar.)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #163 Gepost op: 05 February 2011, 20:47:39 »

Peter, de 6000 heeft alleen maar koppelstangen aan de buitenkant hoor. De drijfstang loopt van de cilinder naar de aangedreven as.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #164 Gepost op: 05 February 2011, 22:39:58 »
Goed, koppelstang dan, maar die schroef zit er nog steeds. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40