Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DDAR op basis van een Artitec DDM door Corné81
Vandaag om 09:37:12
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 09:28:18
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:26:03
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 09:09:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 08:58:27
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 08:45:09
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door grossraumwagen
Vandaag om 08:35:09
Site Uhlenbrock door Ben
Vandaag om 08:34:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 08:10:39
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door puntenglijder
Vandaag om 08:07:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 01:30:19
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
08 August 2025, 21:35:29
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco  (gelezen 103597 keer)

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3432
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #150 Gepost op: 30 January 2011, 11:30:52 »
Ton, na een kwartier wordt ie warm?? zou je die er dan niet gelijk uitpeuteren ??
Veel van de bouwers hier bouwen voor tentoonsteliingsbanen, of gaan dat doen, dan is een kwartier wel erg kort, of moet je dan gewoon elke avond na een show maar weer een nieuwe bouwen, of heb je heel veel reserve wanden gegoten ?? :)
Volgens mij moeten die motors minimaal 8 uur kunnen draaien zonder schade, anders zijn zze alleen geschikt als vitrinemodelleenmotors toch ??
Mvg Marty,

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #151 Gepost op: 30 January 2011, 12:00:40 »
ik heb bij engelse witmetalen dingen weleens gezien hoe erg dat is, er ligt hier een LNER V2 van Keyser meen ik, ooit voor twee tientjes in houten op de kop getikt, drijfwerk soepel lopend gekregen en dat kreng loopt zonder kap best aardig... kap dr op en het ding trekt zn eigen tender al niet meer, en er loopt niet eens wat aan ofzo. Het motortje is trouwens geen mashima maar iets primitievers, qua formaat zon beetje 10x24. Niet doen dus en als t enigszins kan gewoon zo'n dikke roco-klont ofzo erin hangen en zorgen voor voldoende reductie.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2593
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #152 Gepost op: 30 January 2011, 12:35:43 »
Marty,

Als je hem dus langdurig (pak 'em beet meer dan een kwartier) rondjes wilt laten rijden, zou het best kunnen zijn dat je oververhitting krijgt.

Ik zeg dus niet dat 'ie na een kwartier warm wordt. Ik waarschuw alleen maar dat je door het kleine motortje in combinatie met het kleine gewicht dit soort verschijnselen zou kunnen krijgen bij meer langdurig onafgebroken gebruik. Een kwartier is ruw over de duim een inschatting ("pak 'em beet"). Kan ook een half uur of een uur zijn; heb ik nooit uitgeprobeerd.
Ik heb hem nooit langdurig rondjes laten rijden. Ik constateer wel dat als ik hem in het frame zonder opbouw laat proefdraaien, hij licht en soepel loopt; als ik dan de witmetalen opbouw erop zet loopt de motor aanzienlijk zwaarder. (Nee, er loopt niets aan.) Oftewel: hij moet er hard aan sleuren en volgens mij leidt dat tot meer warmte-ontwikkeling.

Jouw suggestie om de motor er uit te peuteren: Nee, want ik laat hem nooit lang achter elkaar rijden en kortdurend ontwikkelt hij ruim voldoende kracht.
Jouw conclusie dat het dus voor langdurig rondjes rijden ongeschikt is: Inderdaad, dat wat de waarschuwing die ik vanuit mijn eigen ervaring aan Huibert wilde geven. Of hij deze of een zwaardere motor gaat inbouwen is dus afhankelijk van het gebruik dat hij voor ogen heeft.

Volgens mij moeten die motors minimaal 8 uur kunnen draaien zonder schade, anders zijn zze alleen geschikt als vitrinemodelleenmotors toch ??

Ben ik niet met je eens. Jij stelt je eigen eisen op basis van jouw gebruik van een locomotief. Acht uur (of meer) onafgebroken rondjes rijden is in mijn ogen één uiterste; in een vitrine staan is een ander uiterste. Maar tussen zwart en wit zitten nog een paar tinten grijs: Ieder stelt zijn eigen eisen op basis van wat voor gebruik hij voor ogen heeft.

Grtz,
Ton
« Laatst bewerkt op: 30 January 2011, 12:38:23 door TonM »

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3432
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #153 Gepost op: 30 January 2011, 13:02:10 »
Dat is zo, het ligt aan je eigen eisen en het doel voor gebruik, helemaal met je eens
Maar ik persoonlijk zou zeggen, iets wat na een kwartier, half uur, of uur niet betrouwbaar is zou verboden moeten zijn om verkocht te worden  :) .
Als er een beter exemplaar voor het zelfde geld er ook in past. zeker als de kans groot is dat je met bloed zweet en tranen gemaakt model als sneeuw voor de zon kan smelten.... Bij wijze van spreken, niette zwart lezen Ton  ;)
Of zit er echt zoveel prijs verchil tussen de verschillende maten ?
Neemt niet weg dat ik het een bijzondere goes aangehaald punt van je is, want ik zou daarnooit aan gedacht hebben, en dus zou bij mij zomaar kunnen dat ik er een te kleien motor inleg en de problemen krijg waar jij me nu voor gewaarschuwd hebt  :)
Mvg Marty,

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #154 Gepost op: 30 January 2011, 13:19:31 »
@Floris

De motoren van Keyser (K's) kits staan ervoor bekend, dat je ze beter gelijk kunt vervangen.
Datzelfde geldt in veel gevallen voor de wielen.

Geen wonder dus dat je mooie V2, best een zware lok (en een mooie prijs), niet goed loopt.
Ik heb er hier ook een paar liggen en die ga ik echt niet gebruiken.

Leen.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8534
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #155 Gepost op: 30 January 2011, 17:22:47 »
Afgeraden dus. De 6000 moet ook de Fremobaan op, en rijdt dan echt wel einden. Toch ga ik m wel bestellen, al was het alleen maar voor een gecontroleerd en gesuperviseerd experiment ;)

Groet weer,

Huibert

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #156 Gepost op: 05 February 2011, 13:35:24 »
Hoi,

Nou....



... de lak is binnen. Nu is er geen excuus meer om hem niet te spuiten...  ;D :P

Grtzz,

Karst

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #157 Gepost op: 05 February 2011, 14:52:13 »
Dat was waarschijnlijk de hele weekvoorraad van Phildie...  ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #158 Gepost op: 05 February 2011, 18:15:24 »
Nee joh  :o

Van 14 dagen  ;D ;D

Maar, 6000 inmiddels tot op het laatste schroefje gedemonteerd, ligt lekker in de soda te badderen.

Vanavond misschien al wel in de washprimer  8)

Grtzz,

Karst

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #159 Gepost op: 05 February 2011, 18:34:40 »
Ben benieuwd wat je daarvan vind. Ik heb tot nog toe op messing geen primer gebruikt (wel allemaal gestraald natuurlijk).
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #160 Gepost op: 05 February 2011, 18:46:49 »
Ik ook,

Maar zal wel moeten vanwege het witmetaal. De verf + ML zegt alleen iets over gestraald messing.

Washprimer iets over alle andere vormen van metaal...

Grtzz,

Karst


Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #161 Gepost op: 05 February 2011, 18:51:22 »
Wash primer, Motip, Alabastine spuitplamuur bevalt me allemaal prima op witmetaal, messing en nieuw zilver. Ik heb slechte ervaringen als ik geen primer gebruik en de primer van Kleinspoor gebruik ik nooit meer. Daar kan ik blijkbaar niet mee omgaan.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #162 Gepost op: 05 February 2011, 20:44:08 »
Hè, zie dit draadje nou pas. De complimenten zijn niet van de lucht en daar is alle reden toe, maar één ding vraag ik me af: ga je nog ooit wat doen aan die dikke schroef in de drijfstangen?

(Misschien dat het ergens in het draadje staat, maar ik heb voornamelijk plaatjes gekeken, vandaar.)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #163 Gepost op: 05 February 2011, 20:47:39 »

Peter, de 6000 heeft alleen maar koppelstangen aan de buitenkant hoor. De drijfstang loopt van de cilinder naar de aangedreven as.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #164 Gepost op: 05 February 2011, 22:39:58 »
Goed, koppelstang dan, maar die schroef zit er nog steeds. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40