Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 jaar BNLS door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:17:40
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 00:16:01
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 00:00:55
Piko 1136 van AC naar DC door Mug
22 June 2025, 23:49:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
22 June 2025, 23:17:18
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
22 June 2025, 22:40:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
22 June 2025, 22:28:06
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
22 June 2025, 21:57:18
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
22 June 2025, 21:46:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
22 June 2025, 21:01:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Twinkie
22 June 2025, 20:59:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
22 June 2025, 20:19:11
IJken van locomotieven door spartaan
22 June 2025, 20:12:23
Railcom zender bouwen door piksov
22 June 2025, 19:26:45
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Frank 123
22 June 2025, 18:43:08
Lichtprintjes NS2400 door Hans Gvz
22 June 2025, 18:33:11
Zaagsel? door Prutsert
22 June 2025, 17:56:51
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
22 June 2025, 17:53:52
't Boemeltje door RobVille
22 June 2025, 17:19:52
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
22 June 2025, 17:00:19
Station Roodeschool door Torikoos
22 June 2025, 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
22 June 2025, 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
22 June 2025, 16:41:18
US diorama in H0 door Frank 123
22 June 2025, 14:27:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
22 June 2025, 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
22 June 2025, 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
22 June 2025, 12:21:29
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
22 June 2025, 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
22 June 2025, 11:48:39
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
22 June 2025, 11:04:07

Auteur Topic: Denfeld III (N-spoor)  (gelezen 53716 keer)

Jerome

• Offline Offline
Re:Denfeld III (N-spoor)
« Reactie #75 Gepost op: 31 October 2010, 21:30:04 »
 ;D

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #76 Gepost op: 01 November 2010, 20:57:58 »
zoo dat is veel rijlengte.
mooie baan wordt dat.
blijf ik volgen (y)

gr,
mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Jerome

• Offline Offline
« Reactie #77 Gepost op: 18 November 2010, 00:23:17 »
Voordat ik verder ga met het verslag van de bouw van de baan, eerst maar even een foto/film verslagje van mijn eerste motorombouw. Ik wil dus mijn Minitrix Tee Ram ombouwen vanwege de belabberde trekkracht. Om te oefenen ga ik eerst een Brawa BR216 locje onder handen nemen. Van de BR216 is de motor overleden.  Op advies van Rob “Fantasia” Fongers een poelietrekker en Mashima motoren gekocht bij GM&S.

Dus eerst maar de loc uit elkaar gehaald en de motoren vergeleken:

Daarna met de Poelietrekker het wormwiel van de as halen. Maarrrr helaas, het asje zit te diep in het wormwiel…

Dus uit de spijker kist iets gezocht van vergelijkbare dikte om te gebruiken als verlengstuk:

Stukje afnippen en deze in de wormwiel stoppen als verlengstuk:

En jawel, het is gelukt de wormwielen kwamen eenvoudig van de as af met de poelie.

Bij gebrek aan een bankschroef het locje met McGuyver tape aan mijn werkplankje vastgeplakt:

Nog ff kijken hoeveel eruit moet worden gefreesd:

En gaan!

Kijk het past.

Vervolgens draadjes aan de motor gesoldeerd en…

Toen was de accu van de camera leeg.. dus ja.. geen foto´s meer. Eigenlijk zijn de volgende stappen eenvoudig, namelijk de motor in het chassis leggen en de draadjes aan de motoraansluiting van de print solderen. Ik heb de motor nu tijdelijk vastgetaped met,, jawel weer de McGuyver tape om eerst maar even de boel te testen. Later zal ik motor vastlijmen/kitten.

En dan de baan op ! Ik moet zeggen: geniaal ! Het locje heeft meer trekkracht dan dat ding ooit heeft gehad. Omdat het locje wat licht is, zal hij geen lange sleep de helix op kunnen trekken, maar een wagen of 4 a 5 gaat wel lukken. 

Ik heb ook een filmpje gemaakt om te laten zien wat de rijeigenschappen zijn (na ijking uiteraard). Was gelijk een leuke oefening om Windows Movie Maker onder de knie te krijgen (eitje!).  Je zal wel zien dat het beeld in elkaar gedrukt is, dat is omdat ik de conversie niet goed heb gedaan denk ik….

Filmpje (met bonus  ;D ):  http://www.youtube.com/watch?v=s13fIHbHqkI

Na deze ervaring ga ik vol vertrouwen binnenkort met de Minitrix Tee Ram beginnen.

Rob, dank voor de tips!

Groet, Jeroen

Automatic-rock

• Offline Offline
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
« Reactie #78 Gepost op: 23 November 2010, 20:41:14 »
Goed gedaan!
Wat kost zo'n poelietrekker eigenlijk? Ik kon het op de website van GM&S niet vinden.  :-\

Vriendelijke groet,
AR
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Jerome

• Offline Offline
« Reactie #79 Gepost op: 26 November 2010, 23:31:43 »
Hi AR,

ik dacht 8 euro, gewoon ff een mailtje naar piet sturen en het komt goed.  (y)

Groet, Jeroen

Jerome

• Offline Offline
« Reactie #80 Gepost op: 10 December 2010, 10:52:08 »
Ja hoor, daar ben ik weer! 

Met lekker veel (en overbodige) Foto’s!  Het laden kan dus even duren!

Nu dat ik weer rondjes kan rijden, wordt het eindlijk tijd voor de scenery.  Na de zomervakantie ben ik er mee begonnen (sep). De tussenliggende maanden (mei-aug) heb ik gebruikt om onderhoud aan de treinen te plegen en lekker te rijden.

Om de helix te verbergen, heb ik een berg gebouwd. Om de bereikbaarheid van de helix bij calamiteiten te vergroten, moet deze afneembaar zijn. En dus niet te zwaar. Ik weet dat op het forum veel discussie is geweest over de bouw van bergen en dat bouwen met papier mache vaak niet het gewenste resultaat geeft. Maar zo eigenwijs als ik ben heb ik ze dus wel met een soort super papier mache gebouwd. (ok, zo eigenwijs ben ik niet, de bouw van deze berg is al van voor de discussie hahaha!)  Of ik nu weer hiervoor zou kiezen... kom ik nog op terug!

Eerst de berg maar gemaakt met materialen die ik nog thuis had liggen: karton, stokjes en gaas.  Op de berg moet een chalet of gasthof komen, maar dat komt later. Verder komt er een beekje die uitkomt bij de brug van het lokaalspoor.  De uitdaging van de berg is om het afneembare deel onzichtbaar te maken.  Ook is de vorm een uitdaging, hij loopt steil omhoog vanwege de benodigde vrije ruimte voor de treinen van de helix.

Voor  tunnelingang van het hoofdspoor gebruik ik een muur en portaal van Noch. De muur heb ik met een Fohn warm gemaakt en verbogen. De bedoeling was eigenlijk om deze portaal zef te maken, maar vanwege tijdgebrek toch besloten voor deze kant en klaar. Ik vind ze wel mooi! Voor het lokaalspoor gebruik ik ook een portaal van Noch.  Het lokaalspoor loopt eng dicht langs de rand, maar dat is niet anders (compromis...). Ik ga hier later  nog iets aan doen..Na het vastzetten van de basisvorm van de berg met  gaas heb ik stevige keukenrol nat gemaakt met verdunde houtlijm. Dit is de basislaag van de berg. Zie de foto’s hieronder.

Op de site van H@ns, freebit heb ik een artikel gevonden van Prutbeton, een nieuwere vorm van Papier mache.  http://www.freebit.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=100&Itemid=58

Dat leek me wel wat, dus daarmee aan de slag gegaan. Ik heb echter gebruik gemaakt van Keukenrol ipv goedkope grijze wc papier.  Ok, eerst maar ff de boel maken:

Keukenrol erin

Behangplaksel

Water, houtlijm en zaagsel. Onlangs hebben we onze houten vloer laten schuren waar door ik 2 vuilniszakken fijn zaagsel over had. Ik heb een kleine plastic zak zaagsel over gehouden en de rest weggedaan (nu heeel veel spijt van!!!)

Met een oude mixer ff lekker mixen, en zie daar een lekkere smurrie.

En nu kan je de berg gaan boetseren. Wat een heerlijk werkje om te doen!!! Leuk hoor. Net of je weer op de kleuterschool zit. Doordat ik een keukenrol heb gebruikt blijft het een beetje “vezelig” . Het verschil met gips is dat het betonprut heel lang (dagen!) nog te berwerken is, je kan dus rustig je tijd nemen.

Ik denk dat het een goede week duurt voordat je het kan schilderen. Je moet dus wel geduld hebben. Voor is dat juist handig omdat toch niet elke daar aan de baan kan werken.  Met 1 keukenrol heb ik ongeveer de halve berg kunnen opvullen. Overigens wel een leermomentje, het behangplaksel is gaan klonteren omdat ik het niet goed had gemengd... Hierdoor is de laag niet helemaal hard geworden, maar blijft wat zacht.

Nu maar eens kijken hoe het opdroogt.

Tussendoor ook nog even een remsectie ingekort naar het station. Dat is toch weer het mooie van met modules werken: je kan bijna niet bij deze plek. Maar nu kan ik dit deel gewoon uitemen en bewerken.

Binnenkort volgen er weer (veel) meer foto’s.

Groet, Jeroen

Jerome

• Offline Offline
« Reactie #81 Gepost op: 13 December 2010, 16:28:21 »
We gaan weer verder.

Voor het volgende stuk weer een lading prut aangemaakt. Hierbij heb ik eerst een soepje gemaakt van het water, behangplaksel,houtlijm en zaagsel. Hierdoor is het behangplaksel beter gemengd en heb ik geen klonten.  Ook heb ik dit keer geen keukenrol gebruikt maar goedkoop wc papier.Nadat het prutje is gemaakt is het weer boetseren geblazen!. Dit prutje werkt wat lekkerder omdat het gladder is. In de keukenrol is katoen verwerkt waardoor het vezelig blijft. Met WC papier is handiger, maar is voor de afwerking wel gladder. Het andere voordeel is dat ik nu het WC papier niet in kleine stukjes hoef te scheuren zoals met de keukenrol; het lost gewoon geheel op.

Het bovendeel komt later.  Na droging kwam de hamvraag: kan ik het afneembare deel scheiden van het vaste zonder al te veel brokken???  Dus met een mesje gaan “zagen”.   Sommige delen zijn beter gelukt dan andere.

Het is een gek ding als je berg weghaald, zeker met dat platte bovendeel hahaha!

Helaas bleek dat niet alle beton echt goed droog was, daarom zijn sommige randen een beetje gaan scheuren. Maar goed, dat lossen we wel weer op.

Ook nog even wat anders aangepakt. Helaas zit een knik in de keerlus waardoor met name de ertswagens ontsporen.  Dus de module van zijn plek gehaald en een stukje rails vervangen. Het ziet er niet helemaal netjes uit, maar dat valt niet op omdat de ladenkast op deze module staat.

Dat waren de plaatjes van oktober. Yep, ik loop dus nog steeds achter…

November volgt weer snel. (denk ik)

Groet, J

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #82 Gepost op: 13 December 2010, 16:40:35 »
Goed bezig man! (y)

Dat stukje van die motor-ombouw met behulp van poelietrekker boeit mij zeer.
Maar een kleine opmerking; datgene dat jij van de as trok met de poelietrekker was de worm. En dat wiel waar de worm overheen draait, je raait het al... is het wormwiel.  ;)

En verder: de behangerslijm kun je het best oplossen in schoon water, de aangegeven tijd wachten, dan weer doorroeren, dan de snippers, zaagsel etc, toevoegen.
Voor de stevigheid kun je er nog een hoeveelheid houtlijm aan toevoegen.
Ik heb al een trein

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #83 Gepost op: 13 December 2010, 16:41:10 »
ik vind het een aparte manier hoor met dat wc papier.
maar ik ben benieuwd naar het resultaat!
succes (y)

gr,
mathyn
Nu ook op instagram

Jerome

• Offline Offline
« Reactie #84 Gepost op: 13 December 2010, 19:29:45 »
Hallo,

@Huib, tja tometo, tomato... hahaha! Je hebt idd helemaal gelijk, het moet uiteraard de worm zijn.. Inmiddels ook mijn Minitrix TEE RAm omgebouwd. Ik ben bezig met een ombouw verslagje die ik binnenkort zal plaatsen (binnenkort is bij overigens een breed begrip hahaha!). Ik heb idd bij de volgende lading eerst het plaksel in water opgelost. De Betonprut is nu keihard.

@Marthyn: Apart hè. Nou ja, volgens mij zijn er wel meer mensen die papier drapjes gebruiken hoor. Het voordeel is dat het lekker licht is.

Greetz, Jeroen

Jerome

• Offline Offline
« Reactie #85 Gepost op: 26 December 2010, 12:30:55 »

Ik heb op eurospoor 2010 een loc van Hobbytrain gekocht. Ik had al de Raillion van Hobbytrain. Met Raillion heb ik veel last gehad van een gebrekkige stroomafne van de lok. Het probleem is niet de sroomafname maar meer de overbrenging van het draaistel naar de lok. Dit heb ik uiteindelijk kunnen oplossen. Overigens klink dat ding als een grasmaaier (en staat een panto scheef zie ik). Ik heb de boel reeds helemaal uit elkaar gehaald, maar kan niet echt de oorzaak vinden..  Ik vind het wel een suffe constructie met dat gehalveerde chassis.. wat een gedoe om deze weer normaal in elkaar te zetten! Maar goed, toch dus een 2e Hobbytrain gekocht en.... helaas ook een haperende loc! Na de condensator eruit te hebben gehaald (ondanks dit eigenlijk niet nodig is bij de gebruikte decoder, de kuhn N025) loopt ie al een stuk beter, maar nog niet optimaal.  Gelukkig klinkt ie niet als een grasmaaier zoals zijn zus.

Ik ga geen HT´s met deze constructie meer kopen..

Later weer meer!

Bruce!!!

• Offline Offline
  • MK III
« Reactie #86 Gepost op: 26 December 2010, 14:34:44 »
Zijn deze beide digitaal?

Ik zelf heb ook de BR189 van HT maar dan in de MRCE versie, en heb hier (analoog) geen problemen mee.

Groetjes Bruce
Passat driver:)

Jerome

• Offline Offline
« Reactie #87 Gepost op: 26 December 2010, 20:57:11 »
Hai Bruce,

Nee, beide digitaal. De EU loc rijdt inmiddels wel beter omdat hij wss ingereden is.  Voorlopig zijn ze goed zo, al denk ik dat ik tzt de motor van die ene HT ga vervangen.

We gaan weer verder met de berg.

Ik heb er geen foto van, maar het prutbeton is na droging en na het splitsen van de berg aanzienlijk gaan krimpen. Hierdoor kwam er een aardige “scheur” tussen het vaste en losse bergdeel. Ik had nog gips van Noch liggen (droogt op als graniet), dus dat heb ik er maar opgesmeerd omdat ik niet weer een week wilde wachten voor de volgende bewerking. Na droging de boel afgesneden. Het ziet er allemaal gek uit, maar dat komt wel goed..

Da droging de boel weer gesneden, en het gaat al beter.

De berg was ik een beetje zat en ik had zin en een nieuwe uitdaging, ballasten!! Ik had al eerder gexperiementeerd met diverse soorten ballast. Ik heb gekozen voor Fine gray van Woodland.  Later zal ik de ballast oud maken met verf en poeders.  Dus wat water in een leeg flesje parfum gestopt, een flesje met verdunde boekbinderslijm klaargelegd (met een druppel afwas). En wat kwastjes.

Eerst heb ik met houtlijm wat graspolletjes tussen en naast de rails geplakt. In Duitsland zie je regelmatig grote hoeveelheden gras en onkruid tussen de rails.  Daarna rustig de ballast tusen de rails vegen met een kwastje. Neem er wel de tijd voor..

Daarna de rails nat maken en dan de boel indruppelen met lijm.

Hier is de ballast nog nat.

Na rails volgt de volgende uitdaging, het ballasten van wissels!

Greetz, J

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #88 Gepost op: 26 December 2010, 21:02:34 »
oow ik vind het wel interessant hoe je de wissels gaan inbedden. aangezien
dat hetzelfde zal gaan als in H0. en ik het zelf ook moet gaan doen.

Verder ziet het er erg goed uit je ballast (y) die graspolletjes hier en daar vind ik
ook wel erg leuk, anders word het zo eentonig grijs.

gr,
mathyn
Nu ook op instagram

Jerome

• Offline Offline
« Reactie #89 Gepost op: 26 December 2010, 21:08:53 »
Marthyn, thanks!

Dat eentonige grijs gaat ook weg (later).. gaat nog lekker vies gemaakt worden.

Geef me een halfuurtje en dan zal ik beschrijven hoe ik de wissels heb gedaan.

Greetz, J