Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 23:37:16
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Jint Nijman
Vandaag om 23:10:23
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 23:01:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 22:57:57
roco maus 2 door Ronald Halma
Vandaag om 22:34:53
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
Vandaag om 21:34:40
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:17:18
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:02:36
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 20:58:25
Welke winkel voert deze merken? door haes
Vandaag om 20:10:44
44 Roco vs 44 Brawa door wob
Vandaag om 19:56:04
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 19:46:41
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Ronald69
Vandaag om 19:41:12
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 19:36:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 19:14:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 18:35:47
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:06:07
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Silvolde
Vandaag om 18:04:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:43:08
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door MOVisser
Vandaag om 17:01:40
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 16:52:55
roco br24 door H0_trainiac
Vandaag om 16:14:18
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 15:47:09
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
Vandaag om 15:22:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 14:52:31
Digitale kraan Roco 46801 door Herb73
Vandaag om 11:30:48
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 10:25:45
Au bord de la Cèze door Wim Vink
Vandaag om 10:10:40
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 08:50:08
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 07:40:28
  

Auteur Topic: Denfeld II - (Baanplan N)  (gelezen 2292 keer)

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 361
Denfeld II - (Baanplan N)
« Gepost op: 04 November 2007, 12:39:25 »
Zo, ik zal ook even mijn baanplan voorleggen. Sinds ruim een jaar ben ik bezig om een baanplaan te maken. Ik ben nog bezig met de bouw van Denfeld I om diverse technieken uit te testen (zie ook https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=6615.0).   Toch wil binnenkort gaan starten met de bouw van Denfeld II omdat ik wat meer vrije tijd krijg de komende weken en liever mijn geld steek in mijn nieuwe baan.

Net als velen heb ik helaas (veel) te weinig ruimte voor een grote baan. Sterker nog, ik heb eigenlijk geen ruimte! Maar... Ik ben nu op het idee gekomen om een baan te maken die ik kan opzetten boven de slaapbank en eenvoudig zou kunnen opbergen. Het stelt dus wel wat eisen. De modules mogen niet te groot worden en het onderstel moet demonteerbaar zijn.  Een bijkomend voordeel is wel dat ik ook evt in de woonkamer/tuin kan werken aan de baan, wat voor de rest van de familie ook wel fijn is.. Het nadeel is dat de constructie en verbindingen wat extra werk zullen geven.
   
Ik ben begonnen met een aantal uitgangspunten. Met het ontwerpen van de baan heb ik er heel veel moeten bijstellen (Ik ben inmiddels bij versie 26). De punten die nog steeds van toepassing op mijn huidige ontwerp zijn:

-Spoor N, Peco 55
-Beschikbare ruimte: 240 bij 150 cm
-Heuvel, bergachtig gebied.
-Baan moet deels dubbelspoor zijn
-Apart bergspoor
-Paradebaan
-Schaduwstation met minimaal 4 sporen
-Radius bogen op hoofdbaan minimaal R2, in het zichtbare deel vanaf R3 (niet helemaal gelukt)
-Maximale hoogte doorgang: 5,9 cm (uitzondering is bergspoor)
-Maximale stijging 2,7% op de hoofdbaan
-Baan moet evt uit te breiden zijn.
-De baan moet de Bietschtalbrücke bevatten (omdat ik deze erg mooi vind)


Ik ben uitgekomen op 3 modules van 80 bij 150 cm. Een vierde bergmodule zal op de andere worden geplaatst. Deze zal ik later pas ontwerpen.  Daarom zie je in het plan dat het bergspoor nu nog doodloopt in de berg.

Het ontwerp ziet er uit als een sporenspaghetti, maar dat valt echt mee. Het zijn eigenlijk gewoon 2 aan elkaar gekoppelde hondenbotten.  Ik heb getracht niet een baan te maken met op elke vierkante centimeter spoor (tenminste op het zichtbare deel), maar die toch wel veel variatie zal geven (waar komt die trein nou weer vandaan? ::)). Voor velen zal deze baan wellicht te vol zijn, maar voor mij is dit een mooie balans.

De baan is ontworpen met Wintrack. Hier het 3D beeld:

Hier dan het sporenplan van het laagste niveau:

Naar niveau 1:

En dan het sporenplan op niveau 1.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan denken.   ;D


Groetjes, Jeroen
« Laatst bewerkt op: 04 November 2007, 17:20:37 door Hans van de Burgt »

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Baanplan Denfeld II
« Reactie #1 Gepost op: 04 November 2007, 13:02:24 »
Gevaarlijk hoor Jeroen, zo'n spoorlijn op de bodem van een meer...  ;D

Zou het dal naar tenminste een kant van de baan doortrekken. Je kan vrijwel niet rangeren, dat zal wel niet de bedoeling zijn.

Ik vind die brug die twee geheel verschillende trajecten combineert een goed idee. Het is wel zo dat je op deze baan niet van links of rechts rijden kan spreken, omdat je vertrekkend vanaf het station op de brug altijd 'op het andere spoor' rijdt...

En tot slot, vanaf het gele spoor zal je altijd via de hoofdbaan moeten zagen om bij je opstelspoortjes onder het station te komen. Dat geldt dan natuurlijk ook voor stationsspoor 1.

Groet, Sicco Jan

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 361
Re: Baanplan Denfeld II
« Reactie #2 Gepost op: 04 November 2007, 14:00:08 »
Hallo Sicco Jan

Dank voor je reactie.  Je hebt mijn plan goed bestudeerd!

Ja het lijkt wel een beetje op een meer!  ;) Maar goed, het is een compromis om toch op een beperkte oppervlakte een heuvel landschap te krijgen. Ik zie het als een soort dal. Het dal is inderdaad niet open. Dat komt omdat ik makkelijk bij het schadusstation wil kunnen komen via een afneembaar paneel (dat rotsachtige deel naast het parade spoor op niveau 0).

Overigens ben ik nog aan het denken wat ik in het dal ga doen. Misschien een klein station of wellicht een kolen overslag. 

Het rangeren zal op deze baan berperkt blijven tot het hoofdstation. Met het opstel deel ben ik nog niet echt tevreden. Ik ben overigens ook erg aan het pielen geweest met de sporen op het station. In een eerdere versie kon ik wel meer (inderdaad van de opstelsporen naar het eerste spoor), maar dan kan ik weer geen gebruik maken van de slankste wissels van Peco. Ik heb toch gekozen voor de oplossing met de slanke wissels.

De treinen rijden inderdaad op de brug aan verkeerde kant. Ik heb er zelf niet veel problemen mee.  8)

Groetjes, Jeroen




treinfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
  • 515,3 km/h - is toch al verbroken
    • Rens' Treinenpagina
Re: Denfeld II - (Baanplan N)
« Reactie #3 Gepost op: 05 November 2007, 20:27:44 »
Voor het probleem dat eigenlijk spoor 1 en de optelsporen beschikbaar moeten zijn vanaf het onderste niveau (dus gewoon van de linker kant) kan je makkelijk oplossen door 2 wissels in de bocht te leggen.
Je kan het huidige plan behouden, alleen een overloopwissel in de bocht links plaatsen ;) :)
mvg, Rens Bloom

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 361
Re: Denfeld II - (Baanplan N)
« Reactie #4 Gepost op: 05 November 2007, 20:45:47 »
Hallo Rens,

Dank vor je reactie.  ;D

Ik zal eens kijken of dit gaat lukken. Ik denk dat het moeilijk word omdat de radius van de gebogen Peco wissels te groot is. Je ziet het aan de gebogen wissels aan de rechterkant van het station, deze bocht is ruimer.

Ik kan helaas de wissels niet naar rechts verplaatsen omdat dan deze op de rand van de module zit  en daar dus de Dremel voor nodig is.   :(

Maar ik zal toch eens kijken wat ik kan doen.

Groet, Jeroen