Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

RhB H0m, Albulisch door Benelux795
Vandaag om 18:17:37
13 december modelspoorbeurs Houten door Simplex
Vandaag om 18:15:18
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 18:04:22
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 18:01:23
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 18:00:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 18:00:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 17:53:25
ratelende 1300 van Electrotren door Von Rondstadd
Vandaag om 17:47:41
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:47:08
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door prutser
Vandaag om 17:36:03
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:31:21
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 17:25:25
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Eric B
Vandaag om 17:17:45
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 16:56:20
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
Vandaag om 16:46:41
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 15:59:26
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 15:46:06
Station Weert door LNS_047
Vandaag om 15:38:08
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 15:36:15
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door spoorijzer
Vandaag om 15:22:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:50:16
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 14:33:57
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Pauldg
Vandaag om 13:08:50
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:08:13
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Martijnstein
Vandaag om 12:06:03
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
Vandaag om 11:54:42
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 11:26:32
Rail away door henk
Vandaag om 09:49:23
Surava in modules door Boertje
Vandaag om 09:28:39
3 januari NVBS oliebollenrit door FreekH
Vandaag om 00:51:31
  

Auteur Topic: Ringleiding en draad  (gelezen 29053 keer)

RenevKL

  • Offline Offline
  • Berichten: 127
Re: ringleiding en draad
« Reactie #30 Gepost op: 27 February 2007, 16:38:11 »
Ik ben de rode 2,5mm2 draad (massief) tijdens mijn vakantie in Frankrijk in een bouwmarkt tegen gekomen.

Rene

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27031
    • Pagina van klaas
Re: ringleiding en draad
« Reactie #31 Gepost op: 27 February 2007, 19:32:14 »
80% van de mensen bouwen immers hier zelf en ze bepalen zelf hun kleurcode's. Of daar ondertussen een wet voor is weet ik niet.
Nou, dat weet ik wel. De kleurcodes voor huisinstallaties zijn Europees vastgesteld, dus niemand mag zijn eigen kleuren kiezen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hannes

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: ringleiding en draad
« Reactie #32 Gepost op: 27 February 2007, 20:19:53 »
Heeft een dikkere draad trouwens niet als nadeel dat de weerstand groter wordt en dus meer stroom vraagt om rond te komen.

ik ben een echte noob in elektronica, maar volgens mij is bovenstaande wel duidelijk. Toch  ??? ???
Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: ringleiding en draad
« Reactie #33 Gepost op: 27 February 2007, 20:23:03 »
Het is juist precies andersom. Dikkere draad heeft minder weestand. Draden hebben weerstand per oppervlakte, meer oppervlakte is minder weerstand dus ook minder vermogensverlies.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3397
    • nederlof.net
Re: ringleiding en draad
« Reactie #34 Gepost op: 27 February 2007, 20:35:16 »
Ik ben ook niet heel erg thuis in electronica maar ik heb ook weleens begrepen dat een té dikke draad ook niet goed is. Zeker niet bij digitale spanning.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27031
    • Pagina van klaas
Re: ringleiding en draad
« Reactie #35 Gepost op: 27 February 2007, 20:52:22 »
Nou, dan moet je het volgens mij wel erg bont maken. Maar hoe dik is te dik? En wat zou er dan mis kunnen gaan?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1459
Re: ringleiding en draad
« Reactie #36 Gepost op: 27 February 2007, 20:55:31 »
Ik ben ook niet heel erg thuis in electronica maar ik heb ook weleens begrepen dat een té dikke draad ook niet goed is. Zeker niet bij digitale spanning.

Interessant. Zijn de elektronen dan te verlegen in zo'n dikke draad, of hebben ze pleinvrees?

Een draad is te dik wanneer je de baan moet verstevigen omdat deze anders het gewicht niet kan dragen.  8)

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re: ringleiding en draad
« Reactie #37 Gepost op: 27 February 2007, 21:03:40 »
Ik denk dat dit een klok-klepel verhaal is. :)

Niet een te dikke, maar een te lange draad kan in sommige gevallen niet zo handig zijn. In een 'lange leiding' (kabel <= 1/10e lambda) kunnen er reflecties optreden, waardoor het signaal gestoord kan worden. Maar bij vermogenstoepassingen met een frequentie van 50Hz hoef je je hier om echt geen zorgen te maken! ;)

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11132
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: ringleiding en draad
« Reactie #38 Gepost op: 27 February 2007, 21:11:37 »
Heeft deze info eigenlijk nog wel zin ???
Hoeveel honderd kilometer draad is men van plan te gaan gebruiken ???
Duik in de rommeldoos, neem een stuk draad en leg dat in de vorm van een ring. Klaar is Kees. :)
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27031
    • Pagina van klaas
Re: ringleiding en draad
« Reactie #39 Gepost op: 27 February 2007, 21:15:32 »
Maar bij vermogenstoepassingen met een frequentie van 50Hz hoef je je hier om echt geen zorgen te maken! ;)

Bij digitaal gaat het om frequenties tot 10 kHz en stijgtijden van microseconden.
Maar dan nog denk ik dat je bij afstanden tot een kilometer nog weinig last zal hebben.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22750
Re: ringleiding en draad
« Reactie #40 Gepost op: 27 February 2007, 21:27:27 »
Heeft deze info eigenlijk nog wel zin ???
Hoeveel honderd kilometer draad is men van plan te gaan gebruiken ???
Duik in de rommeldoos, neem een stuk draad en leg dat in de vorm van een ring. Klaar is Kees. :)
Groet Jaap

10 meter.  :D
En het wordt geen ring maar een ster.
Omdat er wel kortsluitstromen van 10A moeten kunnen worden verwerkt (Edits booster), wil ik 2,5 mm massief installatiedraad gebruiken en dan wil ik het ook per se rood.  ;D
Dat is ten Zuiden van NL kennelijk nog te vinden. Mijn dank voor de info en ik zal het bij mijn volgende bezoek kopen, samen met een rol kurk.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27031
    • Pagina van klaas
Re: ringleiding en draad
« Reactie #41 Gepost op: 27 February 2007, 21:47:56 »
10 meter.  :D
Dat is ten Zuiden van NL kennelijk nog te vinden.
In Nederland ook. Bij de Technische Unie staat het gewoon in de catalogus. Maar dat zul je moeten bestellen via een installateur.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22750
Re: ringleiding en draad
« Reactie #42 Gepost op: 27 February 2007, 21:49:26 »
Zouden die dat per 10 meter verkopen Klaas?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1893
  • Roco Fccpps vriend
Re: ringleiding en draad
« Reactie #43 Gepost op: 27 February 2007, 22:15:19 »
Ik ben ook niet heel erg thuis in electronica maar ik heb ook weleens begrepen dat een té dikke draad ook niet goed is. Zeker niet bij digitale spanning.

Koen

Dit heet 'skin effect'. Inderdaad klok en klepel verhaal, geldt alleen bij massieve draden, en ik denk niet dat bij de spanningen, vermogens en frequenties die de gemiddelde modelspoorder gebruikt dit op zal treden. Voor zover ik me herinner heeft dit te maken met het feit dat de elektronen zich bij hele hoge frequenties aan de buitenkant van een draad makkelijker bewegen dan binnenin. De weerstand van een dikke massieve draad is daardoor niet lineair met de (oppervlakte van de) doorsnede. Een reden om in situaties waar dit gaat spelen geen massieve draad te gebruiken.

Albert
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3397
    • nederlof.net
Re: ringleiding en draad
« Reactie #44 Gepost op: 27 February 2007, 23:09:17 »
OK, weer wat geleerd!

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u