Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0
door
Stefan88
Vandaag
om 22:09:24
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
door
orientexpress
Vandaag
om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar
door
Ronaldk
Vandaag
om 21:34:32
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
Ronaldk
Vandaag
om 21:31:18
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139
door
Bahn-AG
Vandaag
om 21:21:53
Sikje 225
door
Huup
Vandaag
om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
Mark D.
Vandaag
om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
Vandaag
om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
arnaud-ns/htm
Vandaag
om 20:00:46
Rocky Rail 6400
door
gtw6016
Vandaag
om 19:57:35
Station Roodeschool
door
Eric B
Vandaag
om 19:28:50
Locatie van foto gezocht
door
odaoda
Vandaag
om 19:13:38
Aachenau West
door
Silvolde
Vandaag
om 18:49:20
Raadplaatje
door
Nohome
Vandaag
om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Bob11
Vandaag
om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Railpassie
Vandaag
om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 16:14:37
Piko 2025
door
spoorijzer
Vandaag
om 16:04:09
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia
door
hervé
Vandaag
om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Vroeger
Vandaag
om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 13:51:12
Lima plan E bankjes
door
grossraumwagen
Vandaag
om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 12:51:41
Railpro 607
door
henk
Vandaag
om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
Vandaag
om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's"
door
MOVisser
Vandaag
om 12:15:59
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
Vorige
-
Volgende
-
1
...
23
24
[
25
]
26
27
...
65
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's (gelezen 288248 keer)
jakop
Gast
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
«
Reactie #360 Gepost op:
11 April 2013, 10:17:37 »
Ik wil me niet als Märklin voorvechter opwerpen, maar deze oplossing is wel heel erg KISS
Motor (onzichtbaar), 2 kortkoppelingen, 'versnellingsbak' en sleper op één draaistel
Gelogd
eenop87
Offline
Berichten: 1016
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
«
Reactie #361 Gepost op:
11 April 2013, 10:36:19 »
Ook wel een kostbaar motortje van 180 euro.
Gerrit
Gelogd
klusser
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
Offline
Berichten: 1101
zwols......maar geen balletje!!
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
«
Reactie #362 Gepost op:
11 April 2013, 14:13:47 »
Ik vind dat Märklin dit slim heeft aangepakt. Even de tekening opgezocht.
Henk,
Dat vindt ik ook ,het is een idee
Ik zal eens dit weekeinde proberen iets zoals dat in elkaar te frutselen.
Zie eerlijk gezegd er wel wat in,al moet je dan wel het oude concept, met de moteraandrijving op twee draaistellen verlaten.
Zal 1 aandrijving genoeg kracht opleveren voor mijn resin DE3 klompje?
Maar goed dat rijdt hier nu ook voor geen meter dus, wat heb ik te verliezen?
Ik hoop mij spoedig hier te kunnen melden.
«
Laatst bewerkt op: 11 April 2013, 19:13:21 door klusser
»
Gelogd
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...
jjg koopmans
Offline
Berichten: 475
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
«
Reactie #363 Gepost op:
11 April 2013, 16:01:32 »
Kortkoppelen dan. Als ik de Lima mat'46 goed bestudeer zitten daar 2 inrichtingen in om goed kort te koppelen.
De eerste zorgt ervoor dat de bakken t.o.v. elkaar uitgelijnd staan en blijven. Bij de Lima is dat die toog met de uitstekende strippen uit de kopwandjes die in de toog vallen. De tweede zorgt ervoor dat in een bocht de bakken onderling een andere afstand krijgen, dat is die vishaakgleuf in de bakken met de bijbehorende pennen op het draaistel.
Na een nachtje slapen was m'n conclusie dat dat wel na te maken zou zijn. Het voordeel van al erg lang modelbouwen is dat er allerlei afgekeurd en/of nog niet gereed spul in de kast ligt. Met de bakken van een mat'34 400 is eea dus geprobeerd. De eerste foto, sorry voor de kwaliteit-gebruik een ander toestel, toont de bakken op rechte rails op 6 mm afstand, wel met een drie-assig draaistel eronder.
De tweede foto toont de bakken na te zijn overgezet op een boog van Lima met R=360:
Uiteraard verschuift eea netjes op de baan.
Nu de details. In mijn geval is eea redelijk eenvoudig. Ik gebruik voor deze treinen een centraal draaipunt midden op het draaistel. De gaten hoeven alleen maar uitgezaagd te worden tot een sleufje in langsrichting. Nog steeds worden de bakken daarmee netjes uitgelijnd gehouden maar ze kunnen nu wel onderling een andere afstand krijgen. Foto:
Daarna komt de juiste afstand tot stand door de beide pennen/boutjes die op de kop van het draaistel zijn gesoldeerd. Die pennen vallen in de visgraatsleuven die in een plaatje messing zijn gezaagd en vervolgens in de bak zijn gesoldeerd. Dat plaatje zit in beide bakken zodanig dat in de kortste afstand tussen de bakken de pen van het draaistel in het middenste deel van de visgraat valt.
Die visgraat van Lima is een sleuf van 3,5 mm breed. Totale breedte 22 mm en lengte 10 mm, de afrondingsstraal onderin is 5 mm.
Vwb het gebruik van een motor op het draaistel, de hoogte van het gemeenschappelijk draaipunt van beide bakken is irrelevant(!!!). Je kunt dus een toog om de motor maken en bovenin de bakken die sleuf inrichting, zolang die maar boven de middelste as zit.
Duidelijk zo?
Mvrgr
Koopmans
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22502
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
«
Reactie #364 Gepost op:
11 April 2013, 19:44:01 »
Scherpere foto's zouden toch wel fijn zijn. Ik wordt er tureluurs van.
Er ontbreekt iets aan de oplossing van Lima en dat zijn veertjes die ervoor zorgen dat de boel na een boog wat soepelder weer bij elkaar komt. Alleen de geleiding is daarvoor niet altijd genoeg. Het beruchte 'klemmen' van de mat '46 wordt daardoor veroorzaakt. Als je de Jacobsdraaistellen bekijkt van Märklin, maar ook van Fleischmann of Piko, dan hebben die in feite complete kortkoppelmechanieken aan weerszijden: geleiding, starre verbinding en die veertjes.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
AlfaArjen
Offline
Berichten: 820
NS in het echt, FS in 1:87
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
«
Reactie #365 Gepost op:
11 April 2013, 19:55:51 »
Zou het niet al schelen als de geleiding gesmeerd is door vet oid?
Gelogd
FRIE
Offline
Berichten: 178
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
«
Reactie #366 Gepost op:
15 April 2013, 20:41:11 »
Bijgaand een paar plaatjes van hoe ik het bij een twee-assig draaistel (in dit geval onder een Hoek van Hollander) heb opgelost.
Erwin
«
Laatst bewerkt op: 15 April 2013, 22:50:23 door Ronald Koerts. Reden: Even de linkjes gerepareerd.
»
Gelogd
roadster36
Offline
Berichten: 5554
Team Mitropa
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
«
Reactie #367 Gepost op:
15 April 2013, 23:28:16 »
ik zou er nog wat ringetjes onder leggen en de moertkes iets minder vast
Gelogd
ruudns
Offline
Berichten: 6316
***
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
«
Reactie #368 Gepost op:
16 April 2013, 08:16:07 »
ziet er netjes uit. idd een ringetje er onder en een druppeltje lijm op de schroefdraad zodat het moertje niet helemaal naar beneden vast trilt.
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
FRIE
Offline
Berichten: 178
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
«
Reactie #369 Gepost op:
16 April 2013, 23:07:21 »
Of nog een andere optie: twee moertjes op 1 schroefdraad; dan kun je ze mooi vastdraaien.
Erwin
Gelogd
GerardvV
Offline
Berichten: 3804
Enge buur bij de buren
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
«
Reactie #370 Gepost op:
16 April 2013, 23:27:55 »
En nog veel mooier zijn asjes met een borst, kan je de moertjes nooit te vast draaien. En natuurlijk ook dan een ring onder de moer.
Gelogd
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/
.
Trein1:1;
http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;
http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
145* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10474
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
«
Reactie #371 Gepost op:
17 October 2013, 15:06:04 »
Hoi,
Zo... na de PolderModelSpoor omBC, hier weer verder
Besloten zelf de Bull Ant om te gaan bouwen naar een cardan versie, wat het volgende mogelijk maakt...
... eerst alle klompen resin maar eens vlak en op uniforme hoogte gefreesd.
... zodat daar stukkies printplaat van 2mm dik op gelijmd kunnen worden. het opleggebied van de bakken op de jacobsstellen wordt dan mooi vlak, sterk en uniform.
... na het lijmen kunnen de restanten nog netjes vlak gefreesd worden, zonderdat er stukken van de bodems afbreken.
... van de nageleverde 'kortkoppellingen' wordt een oplegplaatje gemaakt. 1 Recht affrezen, de andere er tegenaan lijmen.
... dat plaatje gaat dan op het draaistel...
... zodat de bakken mooi vlak, strak en haaks opliggen...
... aan het plaatje worden dan ook de vouwbalgen bevestigd.
Nu nog even aan het tekenen en plotten met de geleiding, die op het middenstuk, over de bakken valt om de kortkoppelbeweging te realiseren.
Grtzz,
Karst
«
Laatst bewerkt op: 17 October 2013, 15:20:03 door Karst Drenth
»
Gelogd
martijn v m
Offline
Berichten: 4531
Heerwijk in H0
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
«
Reactie #372 Gepost op:
17 October 2013, 15:20:35 »
Zo
dat is een hele constructie.
Ga zo door
Groet Martijn
Gelogd
Bouwt aan H0 modeltrambaan
Heerwijk
Bert_Apd
Offline
Berichten: 1904
N-Spoor DB Epoche III
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
«
Reactie #373 Gepost op:
17 October 2013, 16:23:08 »
Hoi Karst
Even laten weten dat ik je weer "op de voet volg"...
Succes!
Groetjes,
Bert
Gelogd
thonis
Offline
Berichten: 449
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
«
Reactie #374 Gepost op:
17 October 2013, 17:03:30 »
Hup Karst!
Groet van Thonis
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
Vorige
-
Volgende
-
1
...
23
24
[
25
]
26
27
...
65
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's