Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Quinzeedied
Vandaag
om 21:19:28
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 21:17:18
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 21:02:36
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok
door
Bas, Dordrecht
Vandaag
om 20:58:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Rick
Vandaag
om 20:43:00
roco maus 2
door
henk
Vandaag
om 20:31:33
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
IJmc
Vandaag
om 20:20:33
Welke winkel voert deze merken?
door
haes
Vandaag
om 20:10:44
44 Roco vs 44 Brawa
door
wob
Vandaag
om 19:56:04
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail
door
jack is back
Vandaag
om 19:46:41
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
door
Ronald69
Vandaag
om 19:41:12
Veevervoer ss/ ns
door
Huup
Vandaag
om 19:36:17
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje
door
Hasenwald
Vandaag
om 19:29:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Vroeger
Vandaag
om 19:14:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
william_2
Vandaag
om 18:35:47
Koppelingsmechanisme klemt?
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 18:06:07
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast
door
Silvolde
Vandaag
om 18:04:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:43:08
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
MOVisser
Vandaag
om 17:01:40
Mijnbouw Indonesië
door
MOVisser
Vandaag
om 16:52:55
roco br24
door
H0_trainiac
Vandaag
om 16:14:18
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 15:47:09
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
TonM
Vandaag
om 15:22:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
cor_b
Vandaag
om 14:52:31
Digitale kraan Roco 46801
door
Herb73
Vandaag
om 11:30:48
Sfeer op je modelbaan
door
Hans Reints
Vandaag
om 10:25:45
Au bord de la Cèze
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:10:40
Baanbouw Rehausen2
door
Wim Vink
Vandaag
om 08:50:08
Ovaalramer in messing. Schaal 0
door
FritsT
Vandaag
om 07:40:28
Modelspoorbaan van Einte
door
Lobomotion69
Vandaag
om 02:31:41
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
Vorige
-
Volgende
-
1
...
23
24
[
25
]
26
27
...
65
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's (gelezen 291854 keer)
jakop
Gast
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
«
Reactie #360 Gepost op:
11 April 2013, 10:17:37 »
Ik wil me niet als Märklin voorvechter opwerpen, maar deze oplossing is wel heel erg KISS
Motor (onzichtbaar), 2 kortkoppelingen, 'versnellingsbak' en sleper op één draaistel
Gelogd
eenop87
Offline
Berichten: 1016
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
«
Reactie #361 Gepost op:
11 April 2013, 10:36:19 »
Ook wel een kostbaar motortje van 180 euro.
Gerrit
Gelogd
klusser
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
Offline
Berichten: 1151
zwols......maar geen balletje!!
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
«
Reactie #362 Gepost op:
11 April 2013, 14:13:47 »
Ik vind dat Märklin dit slim heeft aangepakt. Even de tekening opgezocht.
Henk,
Dat vindt ik ook ,het is een idee
Ik zal eens dit weekeinde proberen iets zoals dat in elkaar te frutselen.
Zie eerlijk gezegd er wel wat in,al moet je dan wel het oude concept, met de moteraandrijving op twee draaistellen verlaten.
Zal 1 aandrijving genoeg kracht opleveren voor mijn resin DE3 klompje?
Maar goed dat rijdt hier nu ook voor geen meter dus, wat heb ik te verliezen?
Ik hoop mij spoedig hier te kunnen melden.
«
Laatst bewerkt op: 11 April 2013, 19:13:21 door klusser
»
Gelogd
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...
jjg koopmans
Offline
Berichten: 478
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
«
Reactie #363 Gepost op:
11 April 2013, 16:01:32 »
Kortkoppelen dan. Als ik de Lima mat'46 goed bestudeer zitten daar 2 inrichtingen in om goed kort te koppelen.
De eerste zorgt ervoor dat de bakken t.o.v. elkaar uitgelijnd staan en blijven. Bij de Lima is dat die toog met de uitstekende strippen uit de kopwandjes die in de toog vallen. De tweede zorgt ervoor dat in een bocht de bakken onderling een andere afstand krijgen, dat is die vishaakgleuf in de bakken met de bijbehorende pennen op het draaistel.
Na een nachtje slapen was m'n conclusie dat dat wel na te maken zou zijn. Het voordeel van al erg lang modelbouwen is dat er allerlei afgekeurd en/of nog niet gereed spul in de kast ligt. Met de bakken van een mat'34 400 is eea dus geprobeerd. De eerste foto, sorry voor de kwaliteit-gebruik een ander toestel, toont de bakken op rechte rails op 6 mm afstand, wel met een drie-assig draaistel eronder.
De tweede foto toont de bakken na te zijn overgezet op een boog van Lima met R=360:
Uiteraard verschuift eea netjes op de baan.
Nu de details. In mijn geval is eea redelijk eenvoudig. Ik gebruik voor deze treinen een centraal draaipunt midden op het draaistel. De gaten hoeven alleen maar uitgezaagd te worden tot een sleufje in langsrichting. Nog steeds worden de bakken daarmee netjes uitgelijnd gehouden maar ze kunnen nu wel onderling een andere afstand krijgen. Foto:
Daarna komt de juiste afstand tot stand door de beide pennen/boutjes die op de kop van het draaistel zijn gesoldeerd. Die pennen vallen in de visgraatsleuven die in een plaatje messing zijn gezaagd en vervolgens in de bak zijn gesoldeerd. Dat plaatje zit in beide bakken zodanig dat in de kortste afstand tussen de bakken de pen van het draaistel in het middenste deel van de visgraat valt.
Die visgraat van Lima is een sleuf van 3,5 mm breed. Totale breedte 22 mm en lengte 10 mm, de afrondingsstraal onderin is 5 mm.
Vwb het gebruik van een motor op het draaistel, de hoogte van het gemeenschappelijk draaipunt van beide bakken is irrelevant(!!!). Je kunt dus een toog om de motor maken en bovenin de bakken die sleuf inrichting, zolang die maar boven de middelste as zit.
Duidelijk zo?
Mvrgr
Koopmans
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22563
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
«
Reactie #364 Gepost op:
11 April 2013, 19:44:01 »
Scherpere foto's zouden toch wel fijn zijn. Ik wordt er tureluurs van.
Er ontbreekt iets aan de oplossing van Lima en dat zijn veertjes die ervoor zorgen dat de boel na een boog wat soepelder weer bij elkaar komt. Alleen de geleiding is daarvoor niet altijd genoeg. Het beruchte 'klemmen' van de mat '46 wordt daardoor veroorzaakt. Als je de Jacobsdraaistellen bekijkt van Märklin, maar ook van Fleischmann of Piko, dan hebben die in feite complete kortkoppelmechanieken aan weerszijden: geleiding, starre verbinding en die veertjes.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
AlfaArjen
Offline
Berichten: 820
NS in het echt, FS in 1:87
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
«
Reactie #365 Gepost op:
11 April 2013, 19:55:51 »
Zou het niet al schelen als de geleiding gesmeerd is door vet oid?
Gelogd
FRIE
Offline
Berichten: 180
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
«
Reactie #366 Gepost op:
15 April 2013, 20:41:11 »
Bijgaand een paar plaatjes van hoe ik het bij een twee-assig draaistel (in dit geval onder een Hoek van Hollander) heb opgelost.
Erwin
«
Laatst bewerkt op: 15 April 2013, 22:50:23 door Ronald Koerts. Reden: Even de linkjes gerepareerd.
»
Gelogd
roadster36
Offline
Berichten: 5554
Team Mitropa
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
«
Reactie #367 Gepost op:
15 April 2013, 23:28:16 »
ik zou er nog wat ringetjes onder leggen en de moertkes iets minder vast
Gelogd
ruudns
Offline
Berichten: 6349
***
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
«
Reactie #368 Gepost op:
16 April 2013, 08:16:07 »
ziet er netjes uit. idd een ringetje er onder en een druppeltje lijm op de schroefdraad zodat het moertje niet helemaal naar beneden vast trilt.
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
FRIE
Offline
Berichten: 180
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
«
Reactie #369 Gepost op:
16 April 2013, 23:07:21 »
Of nog een andere optie: twee moertjes op 1 schroefdraad; dan kun je ze mooi vastdraaien.
Erwin
Gelogd
GerardvV
Offline
Berichten: 3837
Enge buur bij de buren
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
«
Reactie #370 Gepost op:
16 April 2013, 23:27:55 »
En nog veel mooier zijn asjes met een borst, kan je de moertjes nooit te vast draaien. En natuurlijk ook dan een ring onder de moer.
Gelogd
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/
.
Trein1:1;
http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;
http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10485
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
«
Reactie #371 Gepost op:
17 October 2013, 15:06:04 »
Hoi,
Zo... na de PolderModelSpoor omBC, hier weer verder
Besloten zelf de Bull Ant om te gaan bouwen naar een cardan versie, wat het volgende mogelijk maakt...
... eerst alle klompen resin maar eens vlak en op uniforme hoogte gefreesd.
... zodat daar stukkies printplaat van 2mm dik op gelijmd kunnen worden. het opleggebied van de bakken op de jacobsstellen wordt dan mooi vlak, sterk en uniform.
... na het lijmen kunnen de restanten nog netjes vlak gefreesd worden, zonderdat er stukken van de bodems afbreken.
... van de nageleverde 'kortkoppellingen' wordt een oplegplaatje gemaakt. 1 Recht affrezen, de andere er tegenaan lijmen.
... dat plaatje gaat dan op het draaistel...
... zodat de bakken mooi vlak, strak en haaks opliggen...
... aan het plaatje worden dan ook de vouwbalgen bevestigd.
Nu nog even aan het tekenen en plotten met de geleiding, die op het middenstuk, over de bakken valt om de kortkoppelbeweging te realiseren.
Grtzz,
Karst
«
Laatst bewerkt op: 17 October 2013, 15:20:03 door Karst Drenth
»
Gelogd
martijn v m
Offline
Berichten: 4536
Heerwijk in H0
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
«
Reactie #372 Gepost op:
17 October 2013, 15:20:35 »
Zo
dat is een hele constructie.
Ga zo door
Groet Martijn
Gelogd
Bouwt aan H0 modeltrambaan
Heerwijk
Bert_Apd
Offline
Berichten: 1904
N-Spoor DB Epoche III
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
«
Reactie #373 Gepost op:
17 October 2013, 16:23:08 »
Hoi Karst
Even laten weten dat ik je weer "op de voet volg"...
Succes!
Groetjes,
Bert
Gelogd
thonis
Offline
Berichten: 450
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
«
Reactie #374 Gepost op:
17 October 2013, 17:03:30 »
Hup Karst!
Groet van Thonis
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
Vorige
-
Volgende
-
1
...
23
24
[
25
]
26
27
...
65
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's