Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Michiel 80
Vandaag om 16:31:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:23:51
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:20:02
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 15:56:09
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 15:47:06
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
Vandaag om 15:42:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
Vandaag om 15:12:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:29:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
Vandaag om 14:22:42
Sikje 225 door spoorijzer
Vandaag om 14:05:04
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:41:32
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 12:59:21
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 12:57:55
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 12:53:23
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
Vandaag om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
Vandaag om 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 08:55:50
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
16 July 2025, 20:00:59
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's  (gelezen 287947 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12222
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #330 Gepost op: 07 April 2013, 10:14:16 »
Stilte zegt niks,lezen doen mensen je verhaal toch wel  ;D
(ondanks dat ik er niks mee heb,lees ik t hier in elk geval wel  ;) )
Jammer dat je zoiets koopt en dat t dan niet eens werkt,das duur hobbyen zeg maar  :-\
Zou eigenlijk niet moeten kunnen,zo iets op de markt brengen in zo'n staat,zelfs niet als bouwpakket.
Des te knapper dat je staps gewijs t toch voor mekaar krijgt  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

AB 7216

  • Online Online
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #331 Gepost op: 07 April 2013, 11:18:33 »
Hoi Robert,

Als ik de aandrijving zie, is dit een standaard Bull-Ant.
Die zouden gewoon moeten werken, er is niets aan veranderd door MK.
Waarschijnlijk heb je gewoon een aandrijving met een productiefoutje.

Heb je al contact opgenomen met Maykel om dit probleem te bespreken? 
(bellen, niet mailen. dat geeft de beste kans op resultaat 8))
Dan scheelt het ook een hoop frustratie, en bouw je weer een stuk gezelliger (y)

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
    • Biesje.nl
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #332 Gepost op: 07 April 2013, 20:35:18 »
Ah, bedankt mannen :)

Ik dacht al dat niemand geïnteresseerd was. Ik zal mijn camera zoeken en wat fotos bakken wanneer ik tijd heb ;D

Vergeleken met de kunsten van de anderen ziet mijn drietje er maar armetierig uit. Maar misschien breng ik anderen op ideeën wat betreft de bevestiging en ophanging van de bakken aan elkaar. Ik ben er ook nog niet 100% zeker van of mijn idee haalbaar is.

De aandrijving is idd een bull-ant, maar ik heb er inmiddels al zoveel zelf aan lopen k**ten dat enige aanspraak op garantie naar het rijk der fabelen verbannen is. Ik ben een rare wat dat betreft. Ik kan er niet aan weerstaan om dingen dan maar zelf (proberen) te fixen.

Op de site van de fabrikant van de bull-ants zie ik dat er ook exemplaren zijn met een grotere vertraging. Het ding dat bij de kit geleverd word heeft 1:15 vertraging. Dat resulteert in TGV gedrag. Jammer dat de fabrikant zegt dat ze geen losse onderdelen leveren. Ik had graag een 1 op 31 reductie gehad.

Dat de kit niet simpel is was bekend, mijn probleem is voornamelijk te wijten aan de aandrijving en de drang om een koppeling te maken die ruimte overlaat voor interieurverlichting. Ik ben lekker eigenwijs ::) En garantie claimen is veel te makkelijk :P

Mvg,

Robert

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10474
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #333 Gepost op: 07 April 2013, 20:58:21 »
Ben wel benieuwd naar foto's Robert.

Heb vanaochtend het ding ook eens weer uit de doos gehaald... en eens gekeken wat ik met de nagestuurde stukken resin aka (kort)koppelingen zou kunnen....  :'( :'( :'(

Dat wordt toch nog weer verder denken ;)

Grtzz,

Karst

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #334 Gepost op: 07 April 2013, 20:59:04 »
Ik geloof dat het Franse merk GPP ooit magnetische vouwbalgen
produceerde en mogelijk nog produceert...wat de koppelig
betreft, er zijn stroomvoerende modelkoppelingen, zoals Piko
bijvoorbeeld heeft in de treinstellen :)

Veel succes bij de bouw!

mvg,

Tis
********

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10474
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #335 Gepost op: 07 April 2013, 21:01:09 »
Allemaal bekend Tis, en geevalueerd, maar niets gaat zonder de eigenlijk missende bakverbindingen...

Thnx anyway voor de tip ;)


Grtzz,

Karst

klusser

  • Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • Berichten: 1101
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #336 Gepost op: 07 April 2013, 21:17:22 »
Misschien is het antwoord al eens gegeven maar hoeveel versies zijn er? ???
Zie bij Robert ook een andere aandrijving als ook geheel messing kappen.

Wil hem toch wel dit jaar nog mechanisch gekoppelt krijgen, maar dat wordt een zaak met een lange adem vrees ik :-\
Eigenlijk jammer dat door deze problemen het stel verdwijnt in een vitrine of in de doos.
Bij de versie van mij waren de kappen te kort, kreeg hiervoor nieuwe langere kappen om op dezelfde bakken te monteren.
Echt blij ben ik er inmiddels niet over maar de aanschafprijs dwingt me toe >:( maatregelen te treffen om het goed te krijgen  ;D

Groet Wim.
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22498
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #337 Gepost op: 07 April 2013, 21:27:26 »
Volgens mij is er niet echt een antwoord te geven op de vraag hoeveel versies er zijn. Noem het maar permanente work in progress. De constante daarbij is wel steeds minder giethars en steeds meer messing.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
    • Biesje.nl
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #338 Gepost op: 08 April 2013, 00:02:06 »
Wat foto's gemaakt maar geen spectaculaire dingen. Fotos zijn klikbaar.



Hopelijk te zien op deze fotos zijn de bak koppeling en het nieuwe draaipunt (niet meer in het midden). Dit is nog erg primitief en duidelijk te zien dat het rest stukjes van de ets fret zijn. Deze koppeling gaat met enige moeite door R2. Omdat de vouwbalgen er niet tussen zitten heb je deze extra ruimte. Met aan de kopbak zijde een kortkoppel mechaniekje win je wat extra ruimte zodat dit beter gaat.



Op de eerste foto is te zien hoe de bakken op ongeveer de juiste hoogte ten opzichte van elkaar staan. Ik ben hier niet ontevreden over. Ik moet de draaipunten van het loopdraaistel van de motorbak nog aanpassen. Ik hoop dat dit helpt om de andere kop bak ook door R2 te wurmen.

Overigens heb ik de resin draaistel zijkanten nog niet gemonteerd. Dus dit gaat waarschijnlijk tegenvallen zodra ik deze er op plak :(

Bij de aandrijving valt het nu op dat de motor niet meer horizontaal zit. Dit komt doordat het schroefje wat normaal in het midden zit nu op een ander plekje zit en de motor omhoog wipt. Grappig genoeg maakt dit niet uit voor de rijeigenschappen, sterker nog: hij lijkt zelfs beter te rijden, lol :o

Meer messing en minder giethars kan ik alleen maar toejuichen. Of bepaalde delen zoals draaistel zijkanten in witmetaal gieten ipv resin zodat het te solderen is. Ach, ik mopper heel wat maar in de basis is het een strak ding en ik heb er al veel plezier van. Lekker prutsen en klagen en verder prutsen en later hopelijk trots dat het eindelijk af is :)

Die magnetische vouwbalgjes waren meer voor plan D en zo. Ik heb deze nooit zo breed als een bak gezien. Ik dacht dat ik ergens las dat het bedrijfje deze niet meer maakte :( Desnoods ga ik vouwbalgen maken van papier: mooi stukje linnen uitprinten en op z'n plekkie plakken. Mischien zelf van overhead sheet. Voordeel is dat het dun is en dus in elkaar kan schuiven. Ook schuimrubber is een mogelijkheid mits zacht genoeg.

Genoeg uitdagingen in het verschiet. Nog maar even verder nadenken :P

Groeten,

Robert.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7475
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #339 Gepost op: 08 April 2013, 06:42:07 »
Ik heb een paar maanden geleden de bouwer van de Bull Ant maar eens gemaild met een paar vragen over deze aandrijvingen. Maar blijkbaar is het familie van Maykel want de e-mail respons is van het zelfde kaliber......

De vorm zit er wel geweldig in. Dat moet je Maykel toch nageven!  (y)

Mvg, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

jakop

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #340 Gepost op: 08 April 2013, 10:30:39 »
Ik volg dit draadje met belangstelling, niet dat het treinstel zo mijn belangstelling heeft (niet mijn tijdperk), maar voor de bouwverslagen, problemen en oplossingen.

Is het bij die bakoplegging t.p.v. de motor niet mogelijk om dat boven de motor te realiseren, al dan niet met een kortkoppelingsmechanisme.
Tussen de motor en het dak is volgens mij wel ruimte om iets dergelijks te maken.
Een soort van frame zo op de motor bevestigen dat daarop een koppeling gemaakt kan worden
Wel loop je dan risico dat de bakken misschien wat wiebelig worden, het oplegpunt is natuurlijk erg hoog, maar wellicht is dat lager in de bak fatsoenlijk te begrenzen.

Jakop

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 475
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #341 Gepost op: 08 April 2013, 19:54:21 »
Heb dit draadje gefascineerd gevolgd. Zelf heb ik een volledige zelfbouw DE-III met gegoten messing koppen van MV Modelspoorwegen uit de vijftiger jaren. Daar zitten nu draaistel zijkanten van Kleinspoor en vertilatoren van Philotrain bij. Wat mij echter bevreemdt is de keuze van de aandrijving van MK. Ikzelf heb ooit eenassige wormkastjes(nog bij mevr. Glasius) aangeschaft en die aan weerszijden van de motorwagen in de drie-assige draaistellen gebruikt. Ze vallen dan volledig binnen de bak en zitten niet in de weg. De motor zit in de machinekamer en drijft via cardans de wormkastjes aan. Na het wegen van wat elocs kwam ik tot de conclusie dat 450 gram voldoende was en de motorwagen is dus tussen de schorten met lood geballast tot dat gewicht. De dieseldrie rijdt nu dus als een trein, met één of desnoods twee Pecs erachter als dat aan de orde is. Als ik bekend was geweest met het fantastische assortiment van Bull Ant had ik het wel geweten.
Mvrgr
Koopmans

Arno V

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
  • Na-aper 1 en 2e klas!
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #342 Gepost op: 08 April 2013, 20:14:01 »
Dat zou ik graag willen zien!
Zou je een foto hiervan kunnen posten? :D

Arno V

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
  • Na-aper 1 en 2e klas!
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #343 Gepost op: 08 April 2013, 20:18:25 »
Ik geloof dat het Franse merk GPP ooit magnetische vouwbalgen
produceerde en mogelijk nog produceert...

Zover mij bekend is deze leverancier failliet.

Mvg, Arno

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #344 Gepost op: 08 April 2013, 20:19:23 »
Ik vind een beetje knutselen niet erg, een beetje aanpassen ook niet, maar ik ben blij dat ik dit treinstel afbesteld heb. Ik bewonder MK's doorzettingsvermogen en werk om nieuwe modellen uit te brengen, maar liever wat minder, maar wel een betere kwaliteit. Krijg hier, met al die verslagen, vooral het idee dat het wat afgeraffeld is. Zonde :(