Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De spoorhaven van Zuidbarge.
door
mass am see
Vandaag
om 14:40:01
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules
door
Lucien
Vandaag
om 14:24:32
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden
door
Buchberg
Vandaag
om 14:20:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:08:48
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:05:52
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 13:39:32
Onshape gebruikersgroep
door
Joz
Vandaag
om 13:35:24
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
door
Pauldg
Vandaag
om 13:16:46
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 12:57:20
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 12:39:17
Rivarossi br 56 HR2891S
door
Stefan88
Vandaag
om 12:26:49
Roco 2026
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 12:22:41
13 december modelspoorbeurs Houten
door
Florisw
Vandaag
om 12:08:21
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
741230
Vandaag
om 12:06:18
Da's Daz 2
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:55:12
Bentheimer Eisenbahn Reactivering deel 2 Bad Bentheim--Gronau
door
Hans Reints
Vandaag
om 11:36:39
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 11:11:13
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0
door
spoorijzer
Vandaag
om 10:42:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Teun
Vandaag
om 10:22:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 09:06:41
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
MOVisser
Vandaag
om 09:00:27
De (3d) knutsels van Ronald.
door
Huup
Vandaag
om 06:50:33
Alternatieven voor servo's
door
Frank 123
Vandaag
om 06:37:16
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven
door
ckikilwai
Vandaag
om 04:31:34
Voordelige treinkaartjes
door
Seinhuis
Vandaag
om 00:24:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
11 December 2025, 23:53:24
ratelende 1300 van Electrotren
door
B2
11 December 2025, 23:09:20
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig?
door
Petertje
11 December 2025, 22:05:55
Roco 2025
door
1200blauw
11 December 2025, 21:48:34
AMC Amsterdamse Modelbouw Club
door
schipcas
11 December 2025, 20:58:36
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
Vorige
-
Volgende
-
1
...
22
23
[
24
]
25
26
...
65
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's (gelezen 300652 keer)
JSRail
Gast
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
«
Reactie #345 Gepost op:
08 April 2013, 21:32:27 »
ff door oud draadje scrollen
http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=11789.15
Gelogd
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10489
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
«
Reactie #346 Gepost op:
08 April 2013, 21:46:10 »
Hoi,
Eigenlijk had er zoiets in gemoeten:
zit serieus er over na te denken er deze motor:
bij te kopen en een GM&S cardan tussen te zetten. Dan heb je weer alle vrijheid om de koppeling tussen de bakken goed te maken...
Had niet veel meer gekost voor MK:
Grozunder: AUS$ 77.00
Motor + Gearbox: AUS$ 49.50
BullAnt: AUS$ 124.30
Verschil: AUS$ 2.20 !!!
Tja.... komt dan nog wel een cardannetje van een euri of 8 bij bij ome Piet
Grtzz,
Karst
Gelogd
Biesje
Offline
Berichten: 2296
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
«
Reactie #347 Gepost op:
08 April 2013, 22:27:17 »
Ja die toko heeft mooie spullen. Ik zou graag eens vrij spel krijgen in de onderdelen voorraad van dit bedrijfje, hihihi
Jammer dat die bull-ant van mij niet lekker liep en een as op de verkeerde plek zat. Alleen bij een 3 assig langer draaistel word de uitslag groter en maakt de cardan een grote hoek in de bogen. Gaat dat niet ratelen of schokken in de bogen?
Groet,
Robert.
Gelogd
jjg koopmans
Offline
Berichten: 484
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
«
Reactie #348 Gepost op:
08 April 2013, 22:51:58 »
Citaat van: Arno V op 08 April 2013, 20:14:01
Dat zou ik graag willen zien!
Zou je een foto hiervan kunnen posten?
Ik wi het proberen, maar m'n fototoestel meldt op het moment permanent dat de batterij leeg
is onafhankelijk van batterijwissel, moet eerst even opgelost!
mvrgr
Koopmans
Gelogd
roadster36
Offline
Berichten: 5558
Team Mitropa
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
«
Reactie #349 Gepost op:
08 April 2013, 23:22:46 »
Ik heb ook wat negatieve verhalen gehoord over de bullant
De motor zou te veel toeren draaien waardoor de tandwelkastjes kapot gaan.
Zoals gezegd , dat heb ik gehoord.
Kan iemand dit beamen omdat ik ook op het punt sta een bullant ergens in te bouwen.
Gr Jan
Gelogd
Biesje
Offline
Berichten: 2296
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
«
Reactie #350 Gepost op:
08 April 2013, 23:29:27 »
De tandwielkastjes zijn in 2 formaten: 1:15 en 1:31.1. Ik zou de 1:31 willen hebben. Het ziet er degelijk uit afgezien van mijn problemen (die niet in het tandwielkastje zitten). Goed smeren en ik denk niet dat het zomaar stuk gaat. je kan ook voor een stillere riemoverbrenging kiezen. Dan heb je een snaartje/rubber bandje ipv tandwielen. Ook nog eens stiller.
heer koopmans: ik ben ook benieuwd naar fotos. Zeker ook van de construktie van de motordraaistellen en de koppeling van de bakken
Mvg,
Robert.
Gelogd
jjg koopmans
Offline
Berichten: 484
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
«
Reactie #351 Gepost op:
09 April 2013, 00:23:43 »
Wel, of ik iemand met foto's help weet ik niet want eea is knap ingewikkeld.
Mijn drie-as draaistellen zijn dubbele 3puntsopleggingen, dus alle wielen staan altijd op de rails.
Op het draaistel frame is een boutje gesoldeerd en op de kopschotjes van de bakken een
plaatje met een gat en zo zitten de bakken bijeen. Eea is wel geisoleerd want beide kopbakken
zijn anders gepolariseerd, ik stel goede stroomafname op prijs.
mvrgr
Koopmans
Gelogd
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10489
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
«
Reactie #352 Gepost op:
09 April 2013, 00:44:34 »
Het 3-assige draaistel is m.i. het minste van de problemen, omdat je de stroomafname over het hele stel kunt maken.
Een nette Jakobsoplegging tussen motor- en kopbakken is andere koek... Zeker als je niet alleen > 700mm radius 'bochten' door wilt kunnen rijden...
Grtzz,
Karst
Gelogd
Biesje
Offline
Berichten: 2296
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
«
Reactie #353 Gepost op:
09 April 2013, 00:51:17 »
Hihi, als het ingewikkeld is dan word het alleen maar interessanter voor ons
. Als ik het goed begrijp zitten de bakken dus gezamenlijk op één bout op het draaistel? Hoe gaat dat in bogen en wat is de kleinste radius? Ook ben ik wel benieuwd hoe de vouwbalgen âéj jou åÒ uit zien. En natuurliÊë de aanÄrijving: drie assen in een draÁIstel compenseren met aáÎdrijviNç klinkt héél interessaÎT
Qua stroomafnaíÅ valt èåt Bull-Ant geval erg måÅ trouwEÎs. Ik heb alleen strooMafname Ï@ de 3 assen om demontage eenvoudig te houden en bij testritten rijdt het niet slechter dan mijn Piko hondekop. maar mijn testrails is goed schoon. ik merkte het wel toen ik de r3 en r2 aankoppelde op de vloer. Motorwagen reed beroerd en ik dacht dat het door de boog kwam. Maar mijn rails was gewoon vuil, even een gummetje er over en geen probleem. Als ik de andere draaistellen ook erbij ga betrekken word dit alleen maar beter. Ik was van plan om met een stekkertje het andere draaistel ook elektrisch te koppelen maar ik was lui
Ik ben blij dat het draadje wat meer leeft nu, ik dacht werkelijk dat ik voor jodocus aan het schrijven was, hehe
Mvg,
Robert (die het even druk heeft en niet kan schurenschurenschuren, na het schuren en polijståî ga ikàÄakluiken, klassebordjeã`en venôIlatoren solderen en zo)
Gelogd
jjg koopmans
Offline
Berichten: 484
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
«
Reactie #354 Gepost op:
09 April 2013, 12:55:18 »
Nou voor jodocus heb je zeker niet zitten schrijven!
Vwb de oplegging, ik ga voor eenvoud en sluit dus andere compromissen dan anderen hier. De afstand
tussen de bakken is 520 mm volgens de tekening in het Handboek Spoorwegtechniek. Dat wordt 6 mm
in H0 en ik heb er 8,5 van gemaakt om zonder problemen de bogen met 450 mm straal (R?) op m'n baan te kunnen nemen. Aan de vouwbalgen ben ik nog niet toe, vandaar dat ik steeds meelas en eea heeft minstens 2 jaar stilgelegen wachtend op de bestelde bordjes e.d. Ik denk dat ik kies voor schuimrubber en er evt een lapje overheen doe, in werkelijkheid was het ook een floddergedoe.
Terugkomend op het Jacobsdraaistel, vanaf het moment dat je ervoor kiest er een aandrijving in te hebben haal je je een probleem op de hals, waar laat je de oplegpunten? Praktisch kun je alleen maar omhoog, je beperken tot een jacobsoplegging voor de kopbakken of de aandrijving verplaatsen naar de kopbakken.
Bij het kortkoppelen met een Symoba oid wordt ahw de koppeling verplaatst door de aansturing ervan door een draaistel. Dat is hier niet mogelijk doordat het koppelpunt bovenop het draaistel ligt. Een genie zou iets kunnen verzinnen waarbij de bakken uit elkaar worden gedrukt door hun onderlinge hoekverdraaiing, maar dan moet het krachtenspel zodanig beperkt blijven dat het draaistel steeds in de rails blijft. Als er een cardan met een schuifmogelijkheid aanwezig is kan in ieder geval de bak tov het draaistel in langsrichting bewegen. Aan die voorwaarde is dus te voldoen. Al schrijvend lijkt me een foef waarbij tussen de bakken cirkelbogen aanwezig zijn die de bakken uit elkaar drukken in een boog best haalbaar.
Mvrgr
Koopmans
Gelogd
jjg koopmans
Offline
Berichten: 484
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
«
Reactie #355 Gepost op:
10 April 2013, 23:59:33 »
Vanavond zat ik even te kijken naar m'n Lima mat '46. Tussen de bakken 6 mm en probleemloos
de bochten door. Als het twintig jaar geleden al opgelost was wat is dan nu nog het probleem met
een kortkoppeling bovenop een Jacobsdraaistel???
Mvrgr
Koopmans
Gelogd
Biesje
Offline
Berichten: 2296
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
«
Reactie #356 Gepost op:
11 April 2013, 04:06:13 »
Simpel gezegd: de aandrijving die meegeleverd is. Daarom zijn we ook zo benieuwd naar hoe jij dat gedaan hebt. Om hetzelfde te doen met de DEIII zit de motor in de weg. Stel je de Lima voor maar dan met de motor in het jacobsdraaistel in plaats van in de bagageruimte. Om de kortkoppeling te maken zoals bij de Limarossi mat "46 ontbreekt bij de mat '34 gewoon de ruimte op één draaistel. Het loopdraaistel is niet zo'n probleem voor de handige doet het zelvert...
De bakafstand vergroten kan natuurlijk ook. Maar we moeten het ons natuurlijk niet te gemakkelijk maken
Mijn gevoel zegt dat ik met wat frotten en proberen een éénzijdige kortkoppeling van kan maken. Dus de koppeling kopbak, motordraaistel word 'kortgekoppeld' terwijl het motordraaistel aan de motorwagen gewoon zo blijft. Aangezien de constructie met eerste klas kopbak en motorwagen nu net (eigenlijk net niet, het gaat wel heel strak en krap) door R2 gaat moet het kortkoppel gedeelte net de speling geven om betrouwbaar door een R2 te gaan. De afstand op 8.5 mm zetten kan altijd nog maar niet eerder dan dat ik de andere dingen heb uitgeprobeerd. Ik zat ook te denken aan de aandrijving in een van de kopbakken de proppen maar dan zit je weer met lelijke gaten in het interieur.
Mvg,
Robert
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22751
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
«
Reactie #357 Gepost op:
11 April 2013, 09:11:08 »
Het bestaat overigens wel hoor. De Märklin Lint heeft een rechtopstaande motor op het Jacobsdraaistel. Op het heel korte draaistel zit een wat langer plaatje gemonteerd waarop de motor staat met plek zat voor de balg en ophangpunten. Werkt prima. Zo'n draaistel van de diesel 3 is van zichzelf al langer.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Pauldg
Online
Berichten: 7757
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
«
Reactie #358 Gepost op:
11 April 2013, 09:30:24 »
Het allermooiste zou een draaistel zijn met conische tandwielen in plaats van wormen. Je zou dan de Jacobsdraaistellen kunnen uitvoeren met twee tussen-asjes tussen de wielassen, elk voorzien van een conisch tandwiel op de einden en de wielassen ook, steeds in verhouding 1:1. Na een van de buitenste assen komt nog een conisch tandwiel op een asje door het draaistel heen. En daarna wordt er een kogelkoppeling aangeprikt voor een cardanas. De voordelen hiervan zijn een overbrenging die een stuk minder wrijving heeft dan eentje met wormen, maar vooral de hoogte. De tussenassen zitten nu op dezelfde hoogte als de wielassen en niet er boven. Platter krijg je het niet. Nu moet er natuurlijk nog wel vertraagd worden. Welnu, neem twee Faulhabers met aangebouwde planetaire vertragingskast, cardanas van Piet er tussen, naar beide jacobsdraaistellen en presto.
Een etsplaatje voor nieuwe jacobsdraaistellen volgens dit concept is zo getekend. Bruikbare kegeltandwielen voor 2mm assen vind je bij Lemo Solar en de Faulhabers met gearbox moet je in surplus stores zoeken of webshops voor robot onderdelen.
Niet de goedkoopste oplossing. Ik denk wel dat je DE-III daarna rijdt als een Rolls Royce.
mvg, Paul
«
Laatst bewerkt op: 11 April 2013, 09:44:17 door Paul de Goede
»
Gelogd
Don't be part of the problem. Be the entire problem!
henk
Offline
Berichten: 22751
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
«
Reactie #359 Gepost op:
11 April 2013, 09:50:37 »
Misschien ook wat kwetsbaar?
Ik vind dat Märklin dit slim heeft aangepakt. Even de tekening opgezocht.
http://www.maerklin.de/service/produktservice/listengenerator.php?brand=1&artikelnummer=37730
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
Vorige
-
Volgende
-
1
...
22
23
[
24
]
25
26
...
65
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's