Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 09:37:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 09:23:54
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 08:47:07
NS 1700 transfers door Jeroen Water
Vandaag om 08:45:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 08:22:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's  (gelezen 288611 keer)

JSRail

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #345 Gepost op: 08 April 2013, 21:32:27 »

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #346 Gepost op: 08 April 2013, 21:46:10 »
Hoi,

Eigenlijk had er zoiets in gemoeten:



zit serieus er over na te denken er deze motor:



bij te kopen en een GM&S cardan tussen te zetten. Dan heb je weer alle vrijheid om de koppeling tussen de bakken goed te maken...

Had niet veel meer gekost voor MK:

Grozunder: AUS$ 77.00
Motor + Gearbox: AUS$ 49.50

BullAnt: AUS$ 124.30

Verschil: AUS$ 2.20 !!! :o :o :o


Tja.... komt dan nog wel een cardannetje van een euri of 8 bij bij ome Piet


Grtzz,

Karst

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2265
    • Biesje.nl
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #347 Gepost op: 08 April 2013, 22:27:17 »
Ja die toko heeft mooie spullen. Ik zou graag eens vrij spel krijgen in de onderdelen voorraad van dit bedrijfje, hihihi ;D Jammer dat die bull-ant van mij niet lekker liep en een as op de verkeerde plek zat. Alleen bij een 3 assig langer draaistel word de uitslag groter en maakt de cardan een grote hoek in de bogen. Gaat dat niet ratelen of schokken in de bogen?

Groet,

Robert.

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 475
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #348 Gepost op: 08 April 2013, 22:51:58 »
Dat zou ik graag willen zien!
Zou je een foto hiervan kunnen posten? :D
Ik wi het proberen, maar m'n fototoestel meldt op het moment permanent dat de batterij leeg
is onafhankelijk van batterijwissel, moet eerst even opgelost!
mvrgr
Koopmans

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #349 Gepost op: 08 April 2013, 23:22:46 »
Ik heb ook wat negatieve verhalen gehoord over de bullant
De motor zou te veel toeren draaien waardoor de tandwelkastjes kapot gaan.
Zoals gezegd , dat heb ik gehoord.
Kan iemand dit beamen omdat ik ook op het punt sta een bullant ergens in te bouwen.
Gr Jan

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2265
    • Biesje.nl
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #350 Gepost op: 08 April 2013, 23:29:27 »
De tandwielkastjes zijn in 2 formaten: 1:15 en 1:31.1. Ik zou de 1:31 willen hebben. Het ziet er degelijk uit afgezien van mijn problemen (die niet in het tandwielkastje zitten). Goed smeren en ik denk niet dat het zomaar stuk gaat. je kan ook voor een stillere riemoverbrenging kiezen. Dan heb je een snaartje/rubber bandje ipv tandwielen. Ook nog eens stiller.

heer koopmans: ik ben ook benieuwd naar fotos. Zeker ook van de construktie van de motordraaistellen en de koppeling van de bakken  (y)

Mvg,

Robert.

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 475
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #351 Gepost op: 09 April 2013, 00:23:43 »
Wel, of ik iemand met foto's help weet ik niet want eea is knap ingewikkeld.
Mijn drie-as draaistellen zijn dubbele 3puntsopleggingen, dus alle wielen staan altijd op de rails.
Op het draaistel frame is een boutje gesoldeerd en op de kopschotjes van de bakken een
plaatje met een gat en zo zitten de bakken bijeen. Eea is wel geisoleerd want beide kopbakken
zijn anders gepolariseerd, ik stel goede stroomafname op prijs.
mvrgr
Koopmans

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #352 Gepost op: 09 April 2013, 00:44:34 »
Het 3-assige draaistel is m.i. het minste van de problemen, omdat je de stroomafname over het hele stel kunt maken.

Een nette Jakobsoplegging tussen motor- en kopbakken is andere koek... Zeker als je niet alleen > 700mm radius 'bochten' door wilt kunnen rijden...


Grtzz,

Karst

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2265
    • Biesje.nl
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #353 Gepost op: 09 April 2013, 00:51:17 »
Hihi, als het ingewikkeld is dan word het alleen maar interessanter voor ons ;D . Als ik het goed begrijp zitten de bakken dus gezamenlijk op één bout op het draaistel? Hoe gaat dat in bogen en wat is de kleinste radius? Ook ben ik wel benieuwd hoe de vouwbalgen âéj jou åÒ uit zien. En natuurliÊë de aanÄrijving: drie assen in een draÁIstel compenseren met aáÎdrijviNç klinkt héél interessaÎT (y)
Qua stroomafnaíÅ valt èåt Bull-Ant geval erg måÅ trouwEÎs. Ik heb alleen strooMafname Ï@ de 3 assen om demontage eenvoudig te houden en bij testritten rijdt het niet slechter dan mijn Piko hondekop. maar mijn testrails is goed schoon. ik merkte het wel toen ik de r3 en r2 aankoppelde op de vloer. Motorwagen reed beroerd en ik dacht dat het door de boog kwam. Maar mijn rails was gewoon vuil, even een gummetje er over en geen probleem. Als ik de andere draaistellen ook erbij ga betrekken word dit alleen maar beter. Ik was van plan om met een stekkertje het andere draaistel ook elektrisch te koppelen maar ik was lui :-[

Ik ben blij dat het draadje wat meer leeft nu, ik dacht werkelijk dat ik voor jodocus aan het schrijven was, hehe  ;D

Mvg,

Robert (die het even druk heeft en niet kan schurenschurenschuren, na het schuren en polijståî ga ikàÄakluiken, klassebordjeã`en venôIlatoren solderen en zo)

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 475
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #354 Gepost op: 09 April 2013, 12:55:18 »
Nou voor jodocus heb je zeker niet zitten schrijven!
Vwb de oplegging, ik ga voor eenvoud en sluit dus andere compromissen dan anderen hier. De afstand
tussen de bakken is 520 mm volgens de tekening in het Handboek Spoorwegtechniek. Dat wordt 6 mm
in H0 en ik heb er 8,5 van gemaakt om zonder problemen de bogen met 450 mm straal (R?) op m'n baan te kunnen nemen. Aan de vouwbalgen ben ik nog niet toe, vandaar dat ik steeds meelas en eea heeft minstens 2 jaar stilgelegen wachtend op de bestelde bordjes e.d. Ik denk dat ik kies voor schuimrubber en er evt een lapje overheen doe, in werkelijkheid was het ook een floddergedoe.
Terugkomend op het Jacobsdraaistel, vanaf het moment dat je ervoor kiest er een aandrijving in te hebben haal je je een probleem op de hals, waar laat je de oplegpunten? Praktisch kun je alleen maar omhoog, je beperken tot een jacobsoplegging voor de kopbakken of de aandrijving verplaatsen naar de kopbakken.
Bij het kortkoppelen met een Symoba oid wordt ahw de koppeling verplaatst door de aansturing ervan door een draaistel. Dat is hier niet mogelijk doordat het koppelpunt bovenop het draaistel ligt. Een genie zou iets kunnen verzinnen waarbij de bakken uit elkaar worden gedrukt door hun onderlinge hoekverdraaiing, maar dan moet het krachtenspel zodanig beperkt blijven dat het draaistel steeds in de rails blijft. Als er een cardan met een schuifmogelijkheid aanwezig is kan in ieder geval de bak tov het draaistel in langsrichting bewegen. Aan die voorwaarde is dus te voldoen. Al schrijvend lijkt me een foef waarbij tussen de bakken cirkelbogen aanwezig zijn die de bakken uit elkaar drukken in een boog best haalbaar.
Mvrgr
Koopmans

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 475
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #355 Gepost op: 10 April 2013, 23:59:33 »
Vanavond zat ik even te kijken naar m'n Lima mat '46. Tussen de bakken 6 mm en probleemloos
de bochten door. Als het twintig jaar geleden al opgelost was wat is dan nu nog het probleem met
een kortkoppeling bovenop een Jacobsdraaistel???
Mvrgr
Koopmans

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2265
    • Biesje.nl
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #356 Gepost op: 11 April 2013, 04:06:13 »
Simpel gezegd: de aandrijving die meegeleverd is. Daarom zijn we ook zo benieuwd naar hoe jij dat gedaan hebt. Om hetzelfde te doen met de DEIII zit de motor in de weg. Stel je de Lima voor maar dan met de motor in het jacobsdraaistel in plaats van in de bagageruimte. Om de kortkoppeling te maken zoals bij de Limarossi mat "46 ontbreekt bij de mat '34 gewoon de ruimte op één draaistel. Het loopdraaistel is niet zo'n probleem voor de handige doet het zelvert...

De bakafstand vergroten kan natuurlijk ook. Maar we moeten het ons natuurlijk niet te gemakkelijk maken ;D

Mijn gevoel zegt dat ik met wat frotten en proberen een éénzijdige kortkoppeling van kan maken. Dus de koppeling kopbak, motordraaistel word 'kortgekoppeld' terwijl het motordraaistel aan de motorwagen gewoon zo blijft. Aangezien de constructie met eerste klas kopbak en motorwagen nu net (eigenlijk net niet, het gaat wel heel strak en krap) door R2 gaat moet het kortkoppel gedeelte net de speling geven om betrouwbaar door een R2 te gaan. De afstand op 8.5 mm zetten kan altijd nog maar niet eerder dan dat ik de andere dingen heb uitgeprobeerd. Ik zat ook te denken aan de aandrijving in een van de kopbakken de proppen maar dan zit je weer met lelijke gaten in het interieur.

Mvg,

Robert


henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22501
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #357 Gepost op: 11 April 2013, 09:11:08 »
Het bestaat overigens wel hoor. De Märklin Lint heeft een rechtopstaande motor op het Jacobsdraaistel. Op het heel korte draaistel zit een wat langer plaatje gemonteerd waarop de motor staat met plek zat voor de balg en ophangpunten. Werkt prima. Zo'n draaistel van de diesel 3 is van zichzelf al langer.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7476
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #358 Gepost op: 11 April 2013, 09:30:24 »
Het allermooiste zou een draaistel zijn met conische tandwielen in plaats van wormen. Je zou dan de Jacobsdraaistellen kunnen uitvoeren met twee tussen-asjes tussen de wielassen, elk voorzien van een conisch tandwiel op de einden en de wielassen ook, steeds in verhouding 1:1. Na een van de buitenste assen komt nog een conisch tandwiel op een asje door het draaistel heen. En daarna wordt er een kogelkoppeling aangeprikt voor een cardanas. De voordelen hiervan zijn een overbrenging die een stuk minder wrijving heeft dan eentje met wormen, maar vooral de hoogte. De tussenassen zitten nu op dezelfde hoogte als de wielassen en niet er boven. Platter krijg je het niet. Nu moet er natuurlijk nog wel vertraagd worden. Welnu, neem twee Faulhabers met aangebouwde planetaire vertragingskast, cardanas van Piet er tussen, naar beide jacobsdraaistellen en presto.

Een etsplaatje voor nieuwe jacobsdraaistellen volgens dit concept is zo getekend. Bruikbare kegeltandwielen voor 2mm assen vind je bij Lemo Solar en de Faulhabers met gearbox moet je in surplus stores zoeken of webshops voor robot onderdelen.

Niet de goedkoopste oplossing. Ik denk wel dat je DE-III daarna rijdt als een Rolls Royce.

mvg, Paul
« Laatst bewerkt op: 11 April 2013, 09:44:17 door Paul de Goede »
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22501
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #359 Gepost op: 11 April 2013, 09:50:37 »
Misschien ook wat kwetsbaar?

Ik vind dat Märklin dit slim heeft aangepakt. Even de tekening opgezocht.

http://www.maerklin.de/service/produktservice/listengenerator.php?brand=1&artikelnummer=37730
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.