Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 00:12:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
NS 1700 transfers door ES44C4
19 July 2025, 20:32:18
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
19 July 2025, 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
19 July 2025, 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
19 July 2025, 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
19 July 2025, 15:14:06
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's  (gelezen 288559 keer)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7476
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #105 Gepost op: 04 April 2012, 14:44:42 »
@Karst, bij het bekijken van foto 'DEIII_41.jpg' viel het mij op dat de bankjes meer voor kabouters geschikt lijken dan voor volwassen reizigers. De hoofdsteunen komen niet boven de ramen uit. Komt dat nog goed? Vergelijk het maar eens met deze foto op de site van Bert Stortenbeker:



mvg, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #106 Gepost op: 04 April 2012, 16:39:06 »
Paul, de ramen van mat. '34 waren anders van vorm dan de latere stroomlijnstellen. D.w.z. dat de onderzijden van de ramen hoger zat waardoor het lijkt alsof de banken laag zijn.

Groeten,
Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7476
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #107 Gepost op: 04 April 2012, 16:47:48 »
Maarten, dat geloof ik onmiddelijk. En juist daarom ben ik gelijk op zoek gegaan naar een goede foto van het prototype. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de hoofdsteunen hier een stuk hoger staan ten aanzien van het raam ten opzichte van de foto van het model van Karst. Maar wellicht is het allemaal vertekening.

mvg, Paul
« Laatst bewerkt op: 04 April 2012, 16:54:52 door Paul de Goede »
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #108 Gepost op: 04 April 2012, 19:07:17 »
Banken in de Bk en ABk staan idd ca 2 a 3 mm te laag. Vreemde is , dat ze in de mBD wel goed staan. Zoals op de foto te zien is, komen de rugleuningen bijna tot de helft van de ramen.

Ik denk dat het echt zagen met een los zaagblad wordt ;)

Grtzz,

Karst

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7476
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #109 Gepost op: 04 April 2012, 22:02:40 »
Geen kit waarbij je je snel verveelt, dat blijkt maar weer.  :)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #110 Gepost op: 05 April 2012, 00:10:47 »
Hoi,

Vandaag geen schokkende updates. Vanmiddag een half dagje proberen te werken op de zaak... ging niet best, dus rest van de week maar weer thuis.

Anyway, vanavond de tweede bak de wanden ingesoldeerd. Allemaal met de brander dit keer :) Gaat me al beter af, al heb ik er nog niet de 'consistentie' mee als met de bout :) Maar mooie gelehenheid om te oefenen  :P

Ben/ga nu nadenken over de bakopleggingen... ;)

Grtzz,

Karst

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #111 Gepost op: 05 April 2012, 16:12:18 »
Hoi,

Zo... de eerste ontwerpstudie...



Het witte deel wordt vast op de jacobsdraaistellen gezet. Het heeft steun-/draainokken om de bakken om te laten scharnieren en een sleuf om de trekkrachten op te vangen. Je ziet de bakken onder een hoek van 30'. De blauwe lijnen zijn een boog van 422mm.

In het midden in donker geel is de vouwbalg te zien. evt. kunnen daar nog zijflappen aan, om het gat enigzins te camoufleren.

Het rondje in geel in de sleuven is een draaitap die aan de bak vast zit.


Het is nog niet klaar, een aantal dingen of bevallen me niet, of passen niet in de bakken zoals ik het graag zou willen... ;)

Dus: wordt vervolgd.

Grtzz,

Karst

sixkiller

  • Offline Offline
  • Berichten: 330
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #112 Gepost op: 05 April 2012, 16:24:05 »
Is er niet een passende rubbervouwbalg die enigszins vergelijkbaar is? zoiets oid? of zoiets en dan zwart spuiten. Kans is wel klein dat de maten precies kloppen, maar misschien dat de hoogte nog enigzins aan te passen is.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #113 Gepost op: 05 April 2012, 16:36:32 »
Hoi,

De vouwbalg is niet echt het probleem ;) Het is de, huidige, eenzijdige oplegging van de kopbakken star op de motorbak. Daardoor komt e.e.a te wijd boven de draaistellen uit en zijn die niet meer binnen de schorten te houden waardoor de minimum boogstraal ergens in de buurt van de 60cm komt te liggen.

Grtzz,

Karst

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #114 Gepost op: 05 April 2012, 17:41:02 »
Wat mij niet duidelijk wordt, is hoe de kopbakken dan op de motorbak bevestigd worden. Maar goed, ik ken de kit dan ook niet.

Ik heb wel een Con-cor burlington zephyr dieseltje, ook '34. En dat ding kan ik bijna 90gr knakken. Maar goed, constructie is anders, heeft maar 2-assige draaistellen, toch maar wat foto's gemaakt, wellicht heb je er iets aan. Indien niet, gewoon negeren.

klik
klik
klik
klik
klik
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #115 Gepost op: 05 April 2012, 20:08:43 »
Thnx Stig,

Dit treinstel volge een totaal aandere aanpak :) De oplegging is hier centraal geregeld. Ik zie geen koppelmechanisme.

De vouwbalg lijkt me hier wat meer ruimte te hebben in de bakken, waardoor de bakken naar elkaar toe mogen scharnieren binnen in de boog.
Die ruimte is er bij de DE-III helaas niet, temeer, daar de balgen zo goed als in lijn met de buitenwand liggen.

Desalniettemin, bedankt voor de foto's, het geeft inzicht hoe anderen het opgelost hebben. Zelf heb ik hier een set Rivarossi DR-Doppelstockers met 3-assige Jacobsstellen. De constructie die daar gevolgd is, is fraai, simpel, maar laat ook de bakken naar binnen scharnieren... :(

Origineel zouden er aan de vouwbalgen 'opleglepels' moeten zitten. echter zitten die er bij mijn niet aan. Dus op dit moment is er geen sprake van opleggen :) :P Dus aangezien ik toch wat moet verzinnen, gelijk de hele boel maar fundamenteel aangepakt. Probleem in deze is het aangedreven draaistel. De motor zit daar danig in de weg om een nette constructie mogelijk te maken. Doel is om de koppelingen zo laag mogelijk in de bakken te laten aangrijpen. En... om bij benadering een originele oplegging op de draaistellen te krijgen. Dat weer betekent, dat zowel motorbak als kopbakken zelf op de draaistelconstructie moeten gaan rusten en niet op elkaar.

Grtzz,

Karst

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #116 Gepost op: 05 April 2012, 20:44:57 »

Die ruimte is er bij de DE-III helaas niet, temeer, daar de balgen zo goed als in lijn met de buitenwand liggen.


Dat zou bij de Zephyr ook moeten zijn. Er is duidelijk gekozen voor een technisch maakbare oplossing...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #117 Gepost op: 05 April 2012, 20:53:37 »
Heerlij die pragmatische Amerikanen ;)  (y)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #118 Gepost op: 05 April 2012, 20:58:16 »
Nou ja, het is natuurlijk wel een grootserieproduct, die door allerhande speelgoedbogen moet kunnen. Maar ook (in het eggie), die amerikanen, hadden best krappe bogen waardoor het materiaal zich moest kunnen wurmen naar een opstelplaats, een driehoek enzovoort. De Zephyr moest gedriehoekt worden, maar een run bestond wel uit enkele honderden mijlen. Kom daar hier maar n's om.

Nou ja, terug naar jouw diesel-3.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #119 Gepost op: 05 April 2012, 21:41:44 »
Thnx Stig,

Dit treinstel volge een totaal aandere aanpak :) De oplegging is hier centraal geregeld. Ik zie geen koppelmechanisme.

Desalniettemin, bedankt voor de foto's, het geeft inzicht hoe anderen het opgelost hebben. Zelf heb ik hier een set Rivarossi DR-Doppelstockers met 3-assige Jacobsstellen. De constructie die daar gevolgd is, is fraai, simpel, maar laat ook de bakken naar binnen scharnieren... :(

Origineel zouden er aan de vouwbalgen 'opleglepels' moeten zitten. echter zitten die er bij mijn niet aan. Dus op dit moment is er geen sprake van opleggen :) :P Dus aangezien ik toch wat moet verzinnen, gelijk de hele boel maar fundamenteel aangepakt. Probleem in deze is het aangedreven draaistel. De motor zit daar danig in de weg om een nette constructie mogelijk te maken. Doel is om de koppelingen zo laag mogelijk in de bakken te laten aangrijpen. En... om bij benadering een originele oplegging op de draaistellen te krijgen. Dat weer betekent, dat zowel motorbak als kopbakken zelf op de draaistelconstructie moeten gaan rusten en niet op elkaar.

Grtzz,

Karst

Karst,

De bouwbeschrijving voor de messing variant is wat onduidelijk. De opleglepels, waar jij het over hebt zitten bij mij in de messing etsfret en zijn vrij ver uitstekende messing flappen, die om het motordraaistel heen vallen en vast zitten als kopwand in de bakken. Althans zo begrijp ik het. Ik zal foto's maken van mijn kit om te laten zien wat ik bedoel. De kit in de oorspronkelijke versie (dus met veel resin en het eerder genoemde resin draaistel met een middenmotor, die met een lange cardanas aan het draaistel is verbonden) heeft een toch vrij logische constructie. Het komt erop neer dat er inderdaad resin lepels vanuit de motorbak uitsteken in de kopbakken, die daar weer bovenop liggen. Het geheel wordt bij elkaar gehouden door een veer onder de daken. Ook hiervan zal ik proberen foto's te laten zien om te begrijpen hoe dat zit. Op het eerste gezicht is de constructie onduidelijk, maar hij lijkt me toch wel te kunnen functioneren en er zitten ook afstelmogelijkheden in. Punt van het draaipunt van de draaistellen blijft wel bestaan. De Jacobs draaistellen hebben hun draaipunt net binnen de bak van de motorbak en de kopbakken kantelen om de buitenkant van de (nagemaakte) rubber flap aan de buitenkant van de bakken. In twee richtingen gezien draait de kopbak dus om 2 verschillende draaipunten, een voor naar links en een voor naar rechts, net als bijvoorbeeld scharnieren voor bar deuren, die twee kanten uit kunnen draaien. Dat klopt dus niet echt met de realiteit, maar werkt wel. Belangrijk is denk ik genoeg gewicht in de kopbakken zodat de draaistellen vlak onder de koppen van het draaistel bij de geduwde bak in de rails blijven.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*