Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Jos B.
Vandaag
om 23:07:18
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer...
door
Hasenwald
Vandaag
om 23:00:34
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
Vandaag
om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal
door
nighttrain1
Vandaag
om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Marc tramt
Vandaag
om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
defender
Vandaag
om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
MOVisser
Vandaag
om 22:02:33
Da's Daz 2
door
defender
Vandaag
om 21:59:07
Vreemd probleem
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens
door
defender
Vandaag
om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Benelux795
Vandaag
om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Martin Domburg
Vandaag
om 21:26:42
Aachenau West
door
Overet
Vandaag
om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
grove den
Vandaag
om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc?
door
marctrein
Vandaag
om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
spoorijzer
Vandaag
om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sven
Vandaag
om 20:17:22
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden.
door
Huup
Vandaag
om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
keesg
Vandaag
om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 18:21:43
Lokpilot 4 defect
door
spock
Vandaag
om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
vpeters1984
Vandaag
om 16:08:38
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht
door
Dick55
Vandaag
om 15:44:02
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Vorige
-
Volgende
-
1
...
9
10
[
11
]
12
13
...
17
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw (gelezen 79752 keer)
DV modelspoor
Offline
Berichten: 845
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
«
Reactie #150 Gepost op:
03 September 2016, 11:59:45 »
Schitterend Ivo , echt heel prachtig!!
Gelogd
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!
https://www.instagram.com/dvmodelspoor/
Ivo tB
Offline
Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
«
Reactie #151 Gepost op:
04 September 2016, 22:58:48 »
Vanavond bijna het laatste soldeerwerk:
Ik heb lang getwijfeld of de kleine traptrede op de voorkant van de huif er ook op moet, maar ik heb het toch maar gedaan. De grote zit onder de opening van de radiateur en de kleine zit er naast.
Ook heb ik de grendels op de achterste deuren geplaatst:
Je ziet het bijna niet, maar aan de onderkant van de deur zit de grendel rechts naast de handgreep in de klinknagelstrip en aan de zijkant achter langs de rand. Ik kan het zelfs met een macro opname niet zichtbaar maken, maar geloof me dat het de vorm heeft van een sleutel met 2 ogen. Dezelfde grendels zitten ook tussen de voorste deuren boven en onder de handgrepen.
Dan zag ik op de foto's hier geplaatst de tankaansluiting, die ik ook heb nagemaakt van een stukje 0,5mm messing buis en daarin een draadje van 0,2mm:
En op het dak nog het ontluchtingspijpje voor de brandstoftank:
Op het front van het machinistenhuis binnen heb ik de stangen voor het gashendel en de richtingsschakelaar nog gemaakt en nu moet ook nog de stang voor de fluitbediening. Maar die kreeg ik er niet netjes op, dus dat is iets voor later.
De huif en de kap zijn nu klaar om te spuiten, het chassis moet nog een kleine verbetering krijgen en het front nog de fluitbedieningsstang.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Ruvaria
Offline
Berichten: 10
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
«
Reactie #152 Gepost op:
04 September 2016, 23:08:48 »
Hoi Ivo,
Ik reageer eigenlijk nooit, maar hier maak ik graag een uitzondering voor. Wat een vakwerk
Hogeschool-modelbouw. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat!
Met vriendelijke groet,
Wil
Gelogd
Biesje
Offline
Berichten: 2267
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
«
Reactie #153 Gepost op:
04 September 2016, 23:20:55 »
Ik ben lekker stikjaloers
Ben ook wel benieuwd hoe het ding staat naast een Roco en naar het verschil in mm in de breedte van buitenkant frameplaten en evt de huif en cabine en het dak. Dan weet ik hoever ik nog moet frutten aan de Roco.
Mvg,
Robert
Gelogd
Ivo tB
Offline
Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
«
Reactie #154 Gepost op:
08 September 2016, 15:23:44 »
Ik zal ze nog wel naast elkaar gaan zetten.
Afgelopen dagen weinig tijd gehad om iets te doen. Misschien is er nog wel informatie over het kleurengebruik: welke kleur had/heeft het luik op het dak en welke kleur heeft de luchtinlaat. Ik denk dat ik zowel zwarte als groene uitvoeringen zie, maar ik heb geen idee of daar een kleurvoorschrift voor was.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Ko.V
Offline
Berichten: 205
Ko is in 2020 overleden
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
«
Reactie #155 Gepost op:
11 September 2016, 17:30:46 »
Mooi gemaakt MEESTER IVo.
groet Ko
Gelogd
Huup
Offline
Berichten: 8529
May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
«
Reactie #156 Gepost op:
11 September 2016, 18:13:54 »
Ivo, bij het solderen van al dat kleingrut zo dicht bij elkaar... Ik lees net ergens dat dat kan als je de niet te solderen onderdelen nat houdt mbv watten. Is dat ook jouw methode, of doe je dat anders?
Gelogd
Zee. Land.
ingenium
TM
Offline
Berichten: 4350
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
«
Reactie #157 Gepost op:
11 September 2016, 20:16:39 »
Ivo houdt gewoon z'n tong er tegen.
Gelogd
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...
Huup
Offline
Berichten: 8529
May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
«
Reactie #158 Gepost op:
11 September 2016, 21:00:54 »
Ga jij nou maar geitjes voeren ;-) :-P
(grapje)
Gelogd
Zee. Land.
Ivo tB
Offline
Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
«
Reactie #159 Gepost op:
11 September 2016, 21:12:07 »
Tong niet, maar voor mijn vingers ben ik niet bang. Nee ik ken het fenomeen dat er onderdelen afvallen als je er naast gaat solderen. Maar dat is toch iets voor de beginner. Het gebeurt me eigenlijk zelden en natte watten heb ik nog nooit gebruikt. Dat komt omdat ik snel en direct soldeer. Dus de onderdelen die je wilt solderen schoon maken, vloeimiddel gebruiken en een goed hete soldeerbout, die die warmte ook vasthoudt als je aan een groter stuk metaal moet solderen. Maar het is ook een beetje vooraf nadenken. Waar kan je nog solderen zonder dat er weer iets los gaat, of wat moet ik hoe vasthouden.
Paar voorbeelden van gekke soldeerplekken:
Citaat van: Ivo tB op 04 September 2016, 22:58:48
De handrem en de voetrem zijn messing gietdelen, maar die zitten niet strak tegen het chassis. Aan de achterkant zat een 0,5mm putje dat ik een beetje heb opgeboord, totdat er een messing buisje in pastte. Die heb ik op lengte (paar centimeter) van achteren zo haaks mogelijk tegen het gietdeel gehouden en vervolgens vastgesoldeerd (paar keer overdoen, want het zit in één keer niet altijd haaks genoeg. Vervolgens doe je het buisje met handrem door het gat in het chassis en al dan niet stop je er een afstandstukje tussen bij voorkeur niet van metaal. Dan aan de binnenkant van het chassis vloeimiddel erop, beetje soldeer aan de punt van de bout, er snel tegenaan houden en het geheel zit vast. Er is bij mij geen enkel gietdeel weer van het buisje afgevallen.
Op de tweede foto zie je een groot aantal opgesoldeerde onderdelen: hijsogen, klinknagelstrips en scharnierstrips, handgrepen, borgklemmen en handrailhouders. De hijsogen en de borgklemmen zijn met een stukje tape vastgezet in de goede hoek aan de buitenkant en van binnen vastgezet, de klinknagelstrips zijn eerder al vastgezet met veel vloeimiddel en weinig soldeer, de handgrepen worden gebogen van draad en met een stukje karton (doos Honig Macaroni) op de juiste afstand gehouden en gesoldeerd. De handrailhouders worden los in de huif aangebracht en de handrail zelf met wat overlengte er doorheen vastgehouden. Zo kun je relatief ver weg de zaak vasthouden en per handrailhouder solderen. Als laatste zet je de rail in de handrailhouder vast met een "droge'' soldeerbout. Daarmee bedoel ik wel vertind, maar zonder vers soldeer. Er zit dan altijd nog voldoende vrij soldeer aan de bout om de verbinding te maken, maar ook weer mits je vloeimiddel op de verbinding hebt aangebracht.
Dit zijn maar een paar voorbeelden. Denk je nog ergens anders aan?
Inmiddels is het spuiten begonnen. Eerst vrijdagavond inspectie of ik nog iets vergeten was en daarna in een soda bad ter neutralisering van al het fosforzuur. Vervolgens de onderdelen gestraald en in de etch primer gezet. Inmiddels is het interieur op kleur, zijn de bufferbalken rood en hebben de handrails een zandgele kleur gekregen. Nu volgt een uitgebreide afplaksessie van de handrails, de bufferbalken en het interieur dat op het chassisdeel zit. Daarna het dak zwartgrijs evenals het deksel van de accubak. Dan het dak en het deksel afplakken en het resterende deel in lokgroen. Als laatste het lokgroen afplakken en de rest zwart spuiten. Het kan bijna in een avond, maar het ontbreekt me komende week aan tijd, dus het duurt nog even.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Huup
Offline
Berichten: 8529
May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
«
Reactie #160 Gepost op:
11 September 2016, 21:33:35 »
Ha Ivo. Dank voor je uitleg. Het komt me bekend voor, gelukkig.
Reden was dat ik aan een 1300 van Kastelein ga beginnen en daar al heel wat jaren tegenaan hik. Zeg maar, een soort laatste angst wegwerken. Kasteleijn heeft het in zn uitleg over natte watjes; had daar zelf nog nooit van gehoord. Heb al wel heel wat afgevloekt bij andere projecten met prulwerk.
Maar goed, rustig verder, of beter, in mijn geval, rustig beginnen. Het messing is inmiddels gereinigd. :-)
Nogmaals dank!
Gelogd
Zee. Land.
ingenium
TM
Offline
Berichten: 4350
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
«
Reactie #161 Gepost op:
11 September 2016, 21:36:25 »
Mocht je er geen brood meer in zien, ik bied de oud ijzer prijs +50 euro. (Om jan voor te zijn)
Serieus, succes. (Ivo durft de zijne niet af te bouwen...)
Start je een draadje?
Gelogd
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...
Huup
Offline
Berichten: 8529
May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
«
Reactie #162 Gepost op:
11 September 2016, 21:39:28 »
Voorlopig niet. Ik heb er 1 uit de eerste serie. Dat schijnen de ergste te zijn. Ik hik niet voor niets zo lang.
Op facebook staattie al wel (de projecten). Als plaatwerk ;-)
Gelogd
Zee. Land.
Ivo tB
Offline
Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
«
Reactie #163 Gepost op:
11 September 2016, 21:52:08 »
Citaat van: ingenium op 11 September 2016, 21:36:25
(Ivo durft de zijne niet af te bouwen...)
Ivo krijgt de wielen niet wobbelvrij op de assen en daardoor loopt het niet goed. Zodra dat gelukt zou zijn is die zo af. Ik heb zelfs een middag met Maykel die wielen er goed op zitten zetten (kostte hem nog een Proxxon handboor) en toen bleek de achterste as niet breed genoef
Dus zodra dat eens gelukt is, is die 1300 zo klaar.
Is overigens niet super lastig, behalve de wielen. De asafstand van de drijfwielen klopt ook niet meteen. Is goed te maken met de Avonside jig.
Zie mijn draadje (bijna 10 jaar geleden begonnen)
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
ingenium
TM
Offline
Berichten: 4350
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
«
Reactie #164 Gepost op:
11 September 2016, 21:58:16 »
Ik plaag je maar een beetje.
Huibert, waar vind ik je Facebook? Ja, op het internet. Iets preciezer graag.
Gelogd
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Vorige
-
Volgende
-
1
...
9
10
[
11
]
12
13
...
17
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw