Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gewoon wat busfoto's door oranda-jin
Vandaag om 09:43:23
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door meino
Vandaag om 09:35:56
19 Toen door spoorijzer
Vandaag om 09:21:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
Vandaag om 09:04:42
Les Billards du Vivarais door Sven
Vandaag om 09:04:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 08:52:35
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Wim Vink
Vandaag om 08:44:28
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 07:54:29
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 07:51:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Hans van de Burgt
Vandaag om 03:46:41
Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
20 en 21 april MobExpo door class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw  (gelezen 75307 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
« Reactie #15 Gepost op: 20 maart 2009, 13:50:02 »
Tsja, Edwin,

Als ik jou zo bezig zag op Rail in de Proto omgeving met je schaal railspijkers, dan denk ik dat deze kit het dus niet is. Geetste klinknagels is allesbehalve Proto. Ik weet niet of je een klinkset hebt voor 1:87, maar na die railspijkers denk ik wel dat dat er dan moet komen. ;D
En dan tegelijkertijd ook een model Ganz dieselmotor met aggregraat en een elektromotor gelijk op de assen. Hoef je ook geen geluidsdecoder meer in te bouwen ;)

Nee, er zit geen Faulhaber in de set, maar een ordinaire Mashima, die via een snaaraandrijving een as aandrijft, die in de lengterichting van de lok is geplaatst, met daarop 2 wormen die grijpen in 2 wormwielen op de assen.

Maar er is nog een kans: Erwin is van plan ook een oersik als kit uit te brengen (heb ik al besteld) en misschien zijn deze wensen nog in te brengen.
Ik heb al een oersik van Philotrain, maar daar zit toch wel een storend foutje in, omdat het machinistenhuis niet helemaal open is. Je raadt het al: die van Erwin wordt open!

@Paul: laat die echte klinknagels eens zien in schaal 0 :o

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
« Reactie #16 Gepost op: 20 maart 2009, 14:00:43 »
Gert,

Bedankt, dat wordt weer uitgebreid zoeken. Via Nico Spilt kom ik ook nog weer iets verder.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Lokwerkstatt_DRG

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
  • ''Einmal Maßstablich....immer Maßstablich''
    • Lokwerkstatt_DRG
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
« Reactie #17 Gepost op: 20 maart 2009, 15:30:57 »
Erwin heeft vast wel een reden voor de keuze van Mashima, maar persoonlijk vind ik het nogal lawaaierige motoren.
Heeft ook met de prijs te maken denk ik, maar ik zou dan een variant aangeboden hebben tegen meerprijs.
Ben benieuwd naar je resultaten Ivo hoewel ik verder niets met NL modellen heb, is dit wel een leuk modelletje.

grt
Edwin ;)
Railsport: ''Die Rodachtalbahn'' in spoor Nul 1:43,5
Vliegsport: Heli-schaalvlieger met Align T-rex 500 ESP combo /
Trex600 ESP Flybarless Mikado 5.0 /Trex 700E Flybarless Mikado 5.0/
Hangar-9 Spitfire in aanbouw

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
« Reactie #18 Gepost op: 20 maart 2009, 17:03:34 »
Het geluid van een dichte Mashima vind ik eigenlijk wel meevallen. Aan de andere kant rij ik niet zoveel. Ik weet ook niet of er een Faulhaber is van voldoende kleine afmetingen. Ik heb zelf een Weinert chassis met Faulhaber onder een Philotrain opbouw van een NS 6200 gezet. Het enige nadeel daarvan is dat die met een normale trafo er als een speer vandoor gaat, dus er moet een lagere spanning op. Maar wel een heel mooie motor en idem mechaniek. Ik heb er ook nog een (Faulhaber dan) voor een NS 6600. Die moet ik altijd nog eens afmaken.

Wie weet dat in aansluiting op je NS 2400 dit een NL model is dat je ook kan boeien. Op de Länderbahn past die natuurlijk niet.

Ik mis nu eigenlijk vooral nog een NS 2200 in messing. Na 30 jaar Roco 2200en met zijn compromissen, zou nu een messing 2200 wel eens interessant zijn.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Lokwerkstatt_DRG

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
  • ''Einmal Maßstablich....immer Maßstablich''
    • Lokwerkstatt_DRG
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
« Reactie #19 Gepost op: 20 maart 2009, 17:24:44 »
De dichte Mashima's zoemen nogal hoog....Faulhabers of Maxon motoren hoor je nagenoeg niet. Daarbij regel je deze met een hoge taktfrequentie van de decoders zeer goed af. Denk wel dat ze er ook zo klein zijn of zelfs nog kleiner dan de Mashima.

Of een Hippel in messing..... (y)
Die zou ik ook graag willen hebben, dus Erwin......ontwerpen die hap ;D

grt
Edwin ;)
« Laatst bewerkt op: 20 maart 2009, 17:37:09 door Lokwerkstatt_DRG »
Railsport: ''Die Rodachtalbahn'' in spoor Nul 1:43,5
Vliegsport: Heli-schaalvlieger met Align T-rex 500 ESP combo /
Trex600 ESP Flybarless Mikado 5.0 /Trex 700E Flybarless Mikado 5.0/
Hangar-9 Spitfire in aanbouw

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
« Reactie #20 Gepost op: 21 maart 2009, 02:41:56 »
Lees ik dat goed? Een snaaraandrijving? Heeft iemand daar dan goède ervaringen mee?

Groet,

Huibert, die op een kit van 400 ballekes ook wel een Faulhaber verwacht, eerlijk gezegd. Dan maar 450 ofzo.

Lokwerkstatt_DRG

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
  • ''Einmal Maßstablich....immer Maßstablich''
    • Lokwerkstatt_DRG
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
« Reactie #21 Gepost op: 21 maart 2009, 07:24:57 »
Brawa, Köf I
Railsport: ''Die Rodachtalbahn'' in spoor Nul 1:43,5
Vliegsport: Heli-schaalvlieger met Align T-rex 500 ESP combo /
Trex600 ESP Flybarless Mikado 5.0 /Trex 700E Flybarless Mikado 5.0/
Hangar-9 Spitfire in aanbouw

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1519
    • Dwangrail.nl
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
« Reactie #22 Gepost op: 22 maart 2009, 13:37:30 »
@Ivo,

ik heb geprobeerd een aantal van jou vragen hieronder te beantwoorden, de sikken zijn in verschillende leveringen gebouwd.
Om het leuk te maken zijn er tijdens de leveringen nog aanpassingen geweest. Hierdoor is dit antwoord zeker niet kompleet  :'(
ook zijn huiven gewisseld tussen diverse locomotoren, waardoor latere foto's een vreemd beeld opleveren mbt handgrepen en trappen.
Mijn advies is om bij bouwkits foto's te zoeken van het te bouwen nummer, en deze ook zo af te werken.  ;D


Zo'n bouwset vraagt altijd om uitgebreide bestudering en levert vervolgens allerlei vragen op. Zo zijn er een groot aantal opties, waarvan niet meteen duidelijk welke Sik wanneer in een bepaalde uitvoering rondreed.

De belangrijkste:

  • Er is een automatische koppeling bijgeleverd als alternatief voor een gewone schroefkoppeling. De automatische koppeling resulteert ook in 4 bedieningshandgrepen op de voetplaat boven de aspotten
  • De huif kan in 2 varianten worden gebouwd. Variant 1 is de oorspronkelijke met 3 luiken van gelijke grootte aan elke kant en variant 2 is de latere versie waarbij de 2 voorste luiken groter zijn uitgevoerd
  • De radiator zit ook in het model. De voorkant van de huif kan worden uitgevoerd met een soort rolgordijn, dat betekent dat als je die in opgerolde toestand monteert je de radiator ziet zitten. De voorkant kan ook worden uitgevoerd in de uitvoering met jalouzie (zoals het Roco model), waarbij de jalouzie weer in gesloten en open uitvoering kan worden gemaakt
  • De bijgeleverde zandkisten zitten op sommige Sikken wel en op andere Sikken weer niet
  • De handgrepen langs de huif zijn tussen verschillende Sikken ook verschillend. Het meest opvallende is dat op sommige Sikken de handgreep aan de voorkant ook verticaal doorloopt, maar op andere Sikken is dat weer niet zo

Nu zijn sommige zaken wel te achterhalen, maar een aantal niet dus misschien weten Beneluxspoorders raad, maar dit zijn mijn voorlopige conclusies:

  • De automatische koppeling lijkt op alle vooroorlogse Sikken te hebben gezeten en zijn kort na de oorlog gedemonteerd
  • Het is niet echt duidelijk wanneer de luiken zijn veranderd. Oorspronkelijk lijken ze allemaal klein, maar die blijven er soms lang (tot in de jaren '70) opzitten, terwijl er ook vroege foto's te vinden zijn met grote luiken
  • Het rolgordijn was volgens mij de standaard op de eerste Sikken. Het is niet duidelijk wanneer de jalouzie is ingevoerd
  • Zandkisten lijkt individueel te zijn in die zin, dat ik zo gauw geen verband kan vinden tussen de productieseries zoals ze in het boek Diesellokomotieven in Nederland zijn opgenomen en foto's met en zonder zandkisten
  • Handgrepen lijken ook individueel en ik zie zo gauw ook geen verband tussen oude en nieuwe huif

Kortom wie weet raad, al dan niet ondersteund met foto's? Ik heb nu het nummer 230, omdat dat nog een vooroorlogs gebouwde Sik is, die het bovendien gehaald heeft tot het Railion tijdperk.

Voor diegenen die zich dat nog afvragen: deze Sik wordt groen :)

mvg,
Ivo

Bouwserie 1: 201-212 Werkspoor 1934
Bouwserie 2: 213-253 Werkspoor 1935
Bouwserie 3: 254-280 Werkspoor 1936
Bouwserie 4: 281-306 Wpl Zwolle 1938
Bouwserie 5: 307-321 Werkspoor 1940
Bouwserie 6: 322-369 Werkspoor 1949-1951

Alle vooroorlogse sikken zijn gebouwd met de automatische koppelingen, van de naoorlogse ben ik niet zeker, op de fabrieksfoto van de 362 staan ze niet.
De motorluiken waren van de loks 201- tot 259 drie stuks lage deuren, welke naar boven schanierden.
Vanaf lok 259 waren de twee motorluiken groter en schanierden aan de buitenzijde. bij de drie deuren was het ronde werkspoor logo boven de middelste deur aangebracht. Deze originele huiven zijn bij revisie's aangepast aan het latere ontwerp. 
Volgens de fabrieksfoto van de 284 is bij de zwolse locomotoren de motorhuif gedeeld, het motor en generator deel zijn los van elkaar te verwijderen. de handgrepen lopen ook niet meer door.

Het rolgordijn is bij alle locomotoren aangebracht, en rond 1951 vervangen door de jalouzie.

De eerste zandkisten zijn rond 1940 verschenen.

De locomotoren van de eerste bouwserie hebben vierkante gaten in het frame, de later geleverde ronde (er zitten ook nog 4 stuks tussen met half rond/half vierkante gaten, maar ik weet zo niet welke nummers).
De eerste serie hadden ook een vierkante luchtinlaat voor de generator, welke vanaf de tweede serie rond werd.
vanaf bouwserie 4 komen deze luchtinlaten niet meer voor, bij de andere lokken zijn deze ook komen te vervallen.

De kenmerkende fluit is ook pas in de jaren 40 aangebracht, daarvoor hadden ze een thyphoon op het dak of aan de linker zijde van het mcn huis.

Handgrepen op motorhuif:
van lok 201 tot 259: handgreep onder de deuren, en haaks naar boven.
vanaf 259, alleen onder de deuren, en aan de linkerzijde traptreden aan de mcn zijde van de motorhuif. Hierbij verhuizen ook de handgrepen van de zijkant van het mcn huis naar de voorzijde. 
(op de foto van de 260 in het boek diesellocomotieven is de huif gewisseld, kijk maar naar de handgreep op het mcn huis. Op de fabrieksfoto is de huif gelijk de bovenstaand tekst.)

Bij de eerste series was het snelheidskenmerk nog 60, dit werd later 65. In de jaren 50 werd het lettertype univers ipv het ns lettertype.

En zo zijn er nog echt veel meer details op te noemen, zoals rangeerdershandgrepen, sluitseinjizerhouder op bufferbalk, drukknop voor bijzetten. wel of geen handrem, alleen olielampen, gecombineerd olie en electisch, beugel voor handbel.....  :)

Ik weet zeker dat dit niet kompleet is, dus wie het weet vult het aan

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
« Reactie #23 Gepost op: 22 maart 2009, 14:10:38 »
Arjen,

Bedankt voor deze uitgebreide reactie.  (y) Je bevestigt een aantal vermoedens/conclusies die ik had getrokken en je maakt ze hier en daar specifieker. Je voegt er ook nog enkele nieuwe aan toe:

De luchtinlaat voor de generator is een voor mij nieuw detail. Ik heb deze ook zo snel nog nergens gezien of zit deze op het dak? Dan heb ik deze wel gezien, maar wist ik niet dat dat een luchtinlaat was. Het nummer dat ik nu heb is de 230, dus de 2e bouwserie, dus deze zou rond moeten zijn. Ik heb een rond gietstuk voor op het dak erbij, dus dat zou dan kunnen kloppen.

Ook de handbel heb ik zo gauw nog nergens gezien en een Sik met alleen olielantaarns is een zeldzaamheid.

De juiste combinatie in de juiste tijd wordt dus deels nog gokken voor de 230. Ik heb al aardig gezocht, maar een gedateerde foto van de 230 heb ik nog niet gevonden.

Voor een zo breed mogelijke inzet zou ik misschien 2 huiven kunnen maken, die ik op het model kan omwisselen. Er ontbreken een paar onderdelen voor de voor- en achterkant, maar anders biedt de kit bijna genoeg voor 2 huiven.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1519
    • Dwangrail.nl
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
« Reactie #24 Gepost op: 22 maart 2009, 16:50:57 »
@ Ivo,

Hierbij een foto van de lmt 264 die we nu bij de SGB aan het restaureren zijn.
De luchtinlaat is duidelijk zichtbaar op de huif, die ook weer uit een geheel bestaat.
In het midden liggen de onderdelen voor het rolgordijn.

De beugel voor de handbel is een vierkant plaatje met 4 klinknagels, en bevind zich boven de bedieningshandels.


foto J. kok

Groeten Arjen
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2009, 16:54:48 door AB 7216 »
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
« Reactie #25 Gepost op: 22 maart 2009, 20:51:35 »
Arjen,

Mooie foto. Die ronde schotel zit dus bij de bouwset, dus daarmee is die in de 2e serie voor de 230 te gebruiken.

Mijn Sik moet de concurrentie aan met deze in mijn verzameling:



De voorste is nog een Sik uit de set met 3 NS goederenwagens door Roco uitgebracht in de jaren '70. De Sikken erachter zijn van recenter datum. Voor allemaal heb ik supersets liggen van Philotrain met een nieuw dak, de zandstrooikisten, een stoomfluitjhe en 2 luchtslangen.



Om het af te maken moet je dan ook een nieuwe aandrijving van GM&S en de ramen inbouwen en niet te vergeten de handgrepen overal los aanzetten. Maar het is nogal wat om die mooi weg te krijgen.

De volgende foto laat de voor mij meest storende fout zien:



De ramen achterin de cabine zijn te klein. Verder heb dit model altijd heel geslaagd gevonden. Vooral omdat het voor mij de eerste echt betaalbare NS lok was.

Alle bezwaren worden door de kit van Werps opgelost. Nu nog even bouwen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
« Reactie #26 Gepost op: 22 maart 2009, 20:53:14 »
@Ivo : is die Philotrain kit nog te krijgen? Heb ik nog nooit gezien ....
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
« Reactie #27 Gepost op: 22 maart 2009, 21:06:56 »
Dacht het wel, maar ik heb even op de Philotrain site gekeken onder onderdelen en daar staan ze nu niet meer bij. Dus helaas zijn ze uitverkocht denk ik. Met name het dak is een enorme verbetering, omdat dit niet meer zo dik is. Nu heeft Erwin Werps een supersetje voor de NS 2400 van Roco gemaakt, dus misschien wil hij dit ook wel doen: een Sik setje maken voor een Roco Sik.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2009, 22:27:07 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
« Reactie #28 Gepost op: 23 maart 2009, 00:24:54 »
Even terzijde: waaruit bestond het 2400 setje? Werps is op zijn site nogal summier (lees: niks te vinden hierover). Kosten?

Groet,

Huibert

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
« Reactie #29 Gepost op: 23 maart 2009, 07:42:26 »
Huibert,

Even off topic:

De etsplaat geeft in 3 lagen nieuwe roosters voor de zijkanten van de huif en die zijn om te smullen. Daarnaast zit er ook een hele nieuwe cabine bij, omdat de ramen in de deuren van de Roco te klein zijn, met vervolgens een heel mooi zijraam erin.

Kosten waren volgens mij 35 euro.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*