Zo'n bouwset vraagt altijd om uitgebreide bestudering en levert vervolgens allerlei vragen op. Zo zijn er een groot aantal opties, waarvan niet meteen duidelijk welke Sik wanneer in een bepaalde uitvoering rondreed.De belangrijkste:Er is een automatische koppeling bijgeleverd als alternatief voor een gewone schroefkoppeling. De automatische koppeling resulteert ook in 4 bedieningshandgrepen op de voetplaat boven de aspottenDe huif kan in 2 varianten worden gebouwd. Variant 1 is de oorspronkelijke met 3 luiken van gelijke grootte aan elke kant en variant 2 is de latere versie waarbij de 2 voorste luiken groter zijn uitgevoerdDe radiator zit ook in het model. De voorkant van de huif kan worden uitgevoerd met een soort rolgordijn, dat betekent dat als je die in opgerolde toestand monteert je de radiator ziet zitten. De voorkant kan ook worden uitgevoerd in de uitvoering met jalouzie (zoals het Roco model), waarbij de jalouzie weer in gesloten en open uitvoering kan worden gemaaktDe bijgeleverde zandkisten zitten op sommige Sikken wel en op andere Sikken weer nietDe handgrepen langs de huif zijn tussen verschillende Sikken ook verschillend. Het meest opvallende is dat op sommige Sikken de handgreep aan de voorkant ook verticaal doorloopt, maar op andere Sikken is dat weer niet zoNu zijn sommige zaken wel te achterhalen, maar een aantal niet dus misschien weten Beneluxspoorders raad, maar dit zijn mijn voorlopige conclusies:De automatische koppeling lijkt op alle vooroorlogse Sikken te hebben gezeten en zijn kort na de oorlog gedemonteerdHet is niet echt duidelijk wanneer de luiken zijn veranderd. Oorspronkelijk lijken ze allemaal klein, maar die blijven er soms lang (tot in de jaren '70) opzitten, terwijl er ook vroege foto's te vinden zijn met grote luikenHet rolgordijn was volgens mij de standaard op de eerste Sikken. Het is niet duidelijk wanneer de jalouzie is ingevoerdZandkisten lijkt individueel te zijn in die zin, dat ik zo gauw geen verband kan vinden tussen de productieseries zoals ze in het boek Diesellokomotieven in Nederland zijn opgenomen en foto's met en zonder zandkistenHandgrepen lijken ook individueel en ik zie zo gauw ook geen verband tussen oude en nieuwe huifKortom wie weet raad, al dan niet ondersteund met foto's? Ik heb nu het nummer 230, omdat dat nog een vooroorlogs gebouwde Sik is, die het bovendien gehaald heeft tot het Railion tijdperk.Voor diegenen die zich dat nog afvragen: deze Sik wordt groen mvg,Ivo