Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:27:59
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 16:11:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:02:05
Piko 1136 van AC naar DC door saskia
Vandaag om 15:55:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 15:36:58
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Martijn193
Vandaag om 15:03:42
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 14:58:05
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
  

Auteur Topic: digitaal of analoog?  (gelezen 32450 keer)

p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
    • DutchRoco
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #75 Gepost op: 22 November 2006, 12:19:34 »
Hallo Henk,

Lees ik het verkeerd?, zoals ik het begrijp wil Digital Train beide boosters op een aansluiting op het spoor zetten en zodoende 100 VA te verkrijgen.
Dit geeft problemen.

Groetjes Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22509
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #76 Gepost op: 22 November 2006, 12:22:09 »
Dat staat er denk ik niet, maar het kan inderdaad wel zo zijn dat DigitalTrain dat wil.

Iedere versterker moet een eigen stuk elektrisch gescheiden baan hebben DigitalTrain. Is overigens altijd zo, ongeacht het merk booster.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #77 Gepost op: 22 November 2006, 12:33:49 »
Citaat
2 boosters ga gebruiken en een kabeltje in mn booster out en bij die andere booster out erin prikken zodat ik 100 Va op mn baan heb?

Dat staat er wel, maar of Digital Train dat ook zo bedoeld.

Ik zou mijn baan gewoon in 2 delen verdelen en per deel een trafo+booster aanschaffen.
zo heb je op elk deel, uitgaand van die 100VA, een 50VA staan goed voor een 4 tot 6 treinen tegelijk, afhankelijk van te schakelen materiaal, verlichting enz enz enz.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22509
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #78 Gepost op: 22 November 2006, 13:02:45 »
Da's maar goed ook, want het kan niet anders.  ;)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

wvdm

  • Gast
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #79 Gepost op: 16 September 2008, 08:56:04 »
Digitaal of analoog? en vervolgens lees ik alleen maar over digitaal.
Bah, digitaal wordt de hobbyist al op gedrongen door de modelspoor fabrikanten. Analoog rijders betalen voor een decoder, maar kunnen hem niet gebruiken.

Ik rij analoog en met plezier.
Ja, ik heb digitaal locomotieven bestuurd en het beviel me niet, vanwege een lijstje met nummers voor de locomotieven.
Ik wil geen geluiden horen uit mijn locomotieven. Ik wil geen dansende stellen in een wagon, Ik wil niet de deuren openen of de pantograaf laten zakken en helemaal wil ik niet een kraan op afstand bedienen.

De snelheid wordt met digitaal in 24 stappen verhoogd.
Met mijn analoog systeem gaat dat lineair gelijkmatiger.
Van Meekeren/Mecktronics zou een star systeem zijn. Dat ligt aan je baan plan.
Digitaal kom je al snel tegen capaciteits problemen.
Met analoog blok systeem kan je een onbeperkt aantal treinen laten rijden.
Bij digitaal reageren alle treinen hetzelfde op de commando's stoppen of rijden.
Bij analoog kan ik elk blok zelf de optrek, afrem en maximum snelheid bepalen met potmeters. De ene loc rijdt al bij 3 volt de andere pas bij 6. Nou en? Als een sein groen wordt, dan reageren machinisten ook niet allemaal hetzelfde en dus gaat die trein die pas bij 6 volt gaat rijden ook wat later weg bij een groen sein.

Maar het meeste baal ik van de opmerking, dan ga je toch digitaal, alsof dat " DE OPLOSSING " is  voor modeltrein problemen.

Voor mij geldt hier het liedje van Kinderen voor kinderen: Ik ben toch zeker sinterklaas niet.

WANT DIGITAAL BLIJFT DUUR!

het meest stomme van digitaal vind ik de decoders met last regeling. Ha, ha, ha, ha, in het echt kregen NS machinisten een speciale cursus om door de Willemspoortunnel in Rotterdam te rijden.
Want in het echt remt een trein wel af door een helling. Wat doet de digitaalrijder, ach, welnee, tegen een helling op gaat de loc met de sliert wagons net zo hard als op de vlakke baan.
Schiet mij maar lek. Modellen zijn precies op schaal, de snelheid in model is precies goed, de modellen rijden door een bijna niet van echt te onder scheiden omgeving, maar natuur getrouw vertragen bij een helling, DAT HOEFT PLOTSELING NIET????????

De moraal van dit betoog is: Analoog of digitaal maakt niet uit, zolang je maar plezier hebt in je hobby. Ik rij met plezier analoog. De modelspor fabrikanten dringen al digitaal aan me op. Laten we het op dit FORUM a.u.b. niet doen!!!!!

Veel modelspoor plezier en groetjes
van
Wil

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22509
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #80 Gepost op: 16 September 2008, 09:13:42 »
WANT DIGITAAL BLIJFT DUUR!

Eeeeh, nee, al lang niet meer.

Het Van Meekeren systeem ken ik door en door. Het is aanzienlijk complexer dan een digitaal systeem en kent nog niet de helft van de mogelijkheden.
Overigens blijkt uit je verhaal dat je de mogelijkheden van een digitaal systeem niet echt door hebt en de ontwikkelingen niet echt hebt gevolgd.
Lijstje met nummers?
Snelheidsregeling in 24 stappen?
Capaciteitsproblemen anders?
Alle locs reageren hetzelfde?

En wat de lastregeling betreft. Dat is een oplossing voor het feit dat de hellingen en bogen op de modelbaan weinig met de realiteit te maken hebben. Je zou gelijk hebben als de de hellingen en bogen op de modenbaan helemaal op schaal waren. Maar dat zijn ze niet en dus reageren modeltreinen zonder lastregeling in bogen en hellingen heel anders dan in het echt. Analoog is daar niets aan te doen. Digitaal kun je de lastregeling zo instellen dat een trein op een modelhelling precies zo reageert als in het echt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #81 Gepost op: 16 September 2008, 09:16:52 »
Laat me raden , je rijdt ook nog op de fiets van je opa met terugtraprem ;D
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

h.vermaat

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #82 Gepost op: 16 September 2008, 10:05:45 »
Helemaal niets mis met een fiets met torpedonaaf.
Problemen  krijg je pas met een doortrapper,
en beide systyemen zijn noch digitaal noch analoog  ;D

Hans

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #83 Gepost op: 16 September 2008, 10:42:55 »

De moraal van dit betoog is: Analoog of digitaal maakt niet uit, zolang je maar plezier hebt in je hobby. Ik rij met plezier analoog. De modelspor fabrikanten dringen al digitaal aan me op. Laten we het op dit FORUM a.u.b. niet doen!!!!!

Veel modelspoor plezier en groetjes
van
Wil


Hoe zo dringen ze dat op, de enige loks die ik met decoder koop waren de loks in een digitaale startset, en dat lijkt me normaal. Alle andere loks koop ik zonder decoder, al koop ik die er vervolgens wel bij aangezien ik digitaal rij.


Met analoog blok systeem kan je een onbeperkt aantal treinen laten rijden.
Bij digitaal reageren alle treinen hetzelfde op de commando's stoppen of rijden.
Bij analoog kan ik elk blok zelf de optrek, afrem en maximum snelheid bepalen met potmeters. De ene loc rijdt al bij 3 volt de andere pas bij 6. Nou en? Als een sein groen wordt, dan reageren machinisten ook niet allemaal hetzelfde en dus gaat die trein die pas bij 6 volt gaat rijden ook wat later weg bij een groen sein.

Maar het meeste baal ik van de opmerking, dan ga je toch digitaal, alsof dat " DE OPLOSSING " is  voor modeltrein problemen.

het meest stomme van digitaal vind ik de decoders met last regeling. Ha, ha, ha, ha, in het echt kregen NS machinisten een speciale cursus om door de Willemspoortunnel in Rotterdam te rijden.
Want in het echt remt een trein wel af door een helling. Wat doet de digitaalrijder, ach, welnee, tegen een helling op gaat de loc met de sliert wagons net zo hard als op de vlakke baan.
Schiet mij maar lek. Modellen zijn precies op schaal, de snelheid in model is precies goed, de modellen rijden door een bijna niet van echt te onder scheiden omgeving, maar natuur getrouw vertragen bij een helling, DAT HOEFT PLOTSELING NIET????????


Tuurlijk wel, en dat kun je digitaal heel mooi implementeren. Blokken met helling gaan loks langzamer, bochten of wisselstraten worden met lagere snelheid genomen. Oude bruggen worden met lagere snelheid genomen. Zware goederen loks trekken langzaam op, terwijl de relatief lichte personen treinen sneller weg zijn. Optrek vertragingen bij groen sein is geen probleem zelfs zo dat de "machinist" de ene keer 3 sec wacht, maar de volgende keer voor datzelfde sein met dezelfde trein pas na 6 sec wegrijd.

Ik rij analoog en met plezier.
Ja, ik heb digitaal locomotieven bestuurd en het beviel me niet, vanwege een lijstje met nummers voor de locomotieven.
Ik wil geen geluiden horen uit mijn locomotieven. Ik wil geen dansende stellen in een wagon, Ik wil niet de deuren openen of de pantograaf laten zakken en helemaal wil ik niet een kraan op afstand bedienen.

De snelheid wordt met digitaal in 24 stappen verhoogd.
Met mijn analoog systeem gaat dat lineair gelijkmatiger.
Van Meekeren/Mecktronics zou een star systeem zijn. Dat ligt aan je baan plan.
Digitaal kom je al snel tegen capaciteits problemen.
WANT DIGITAAL BLIJFT DUUR!


En dat digitaal duur blijft hangt heel erg af van wat je wilt, al die leuke opties betaal je natuurlijk voor, maar als je die niet wilt is dat ook niet nodig. Bij mij gaat er ook geen enkele pantograaf digitaal omhoog of omlaag hoor ( grootste reden hiervoor is trouwens dat stoomtreinen deze niet hebben:) )
En als jij analoog heel flexibiel wilt blijfen ben je ook duur uit.
We hebben gezocht naar analoge oplossingen voor ons schaduwstation, alleen geen systeem kon dit aan, aantal sporen, en de wisselstraten waren te complex.

En het aantal stappen wat je beschikbaar hebt voor de snelheid van de treinen is meer dan genoeg. Je ziet een trein echt niet meer in stappen versnellen, maar heel mooi geleidelijk.

Wil ik dus zeggen dat digitaal DE oplossing is, nee helemaal niet.
Je moet vooral dat doen wat jij leuk vindt, en waar je plezier aan hebt, en aan de vele reacties is te merken dat er veel zijn die plezier uit digitaal halen.

Groet,

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17849
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #84 Gepost op: 16 September 2008, 10:59:12 »
Citaat
Wil ik dus zeggen dat digitaal DE oplossing is, nee helemaal niet.
Je moet vooral dat doen wat jij leuk vindt, en waar je plezier aan hebt, en aan de vele reacties is te merken dat er veel zijn die plezier uit digitaal halen.

Precies. Wil schetst de situatie wel heel grimmig.... In een ander draadje (hier) hebben anderen en ik het Wil ook al geprobeerd uit te leggen waarom het ene meer voordelen bied als het andere. Niemand dringt iemand iets op, alleen zul je je er wel bewust van moeten zijn dat de " digitalisering" van het modelspoor gebeuren niet meer te stoppen is. Zo is het nou eenmaal. Voortgang van de moderne tijd zullen we maar zeggen ;D

Dus Wil, trek het je niet persoonlijk aan ;) Niemand dringt je iets op. Ikzelf sta veel op shows met een baan en merk dat veel mensen, ook de oudere generatie, met veel plezier overstapt op digitaal. Zelfs met alle moeite die het hun soms kost. Maar ze doen dit omdat ze de vele voordelen zien ten opzichte van analoog. Maar dat wil nog lang niet zeggen dat analoog niet kan of mag. Zeker dat niet.

Moraal; lekker doen wat jij wilt, maar wel op de koop toe nemen dat het grote gros hier op Benelux (en in de modelspoor gemeenschap) de voorkeur heeft (en eigenaar is) van digitaal.

That's life! :) ;)

Grtz,  8) Ronald 8)


henk

  • Online Online
  • Berichten: 22509
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #85 Gepost op: 16 September 2008, 11:15:16 »
Ik bedacht overigens nog dat veel zaken die Wil noemt niet zozeer met analoog of digitaal te maken hebben, maar meer met het verschil tussen een blokgeoriënteerd systeem (snelheidsregelaars aan de blokken gehangen) en een locgeoriënteerd systeem (snelheidsregelaars in de locs, beter bekend als locdecoder).
Als ik nu een blokgeoriënteerd zou willen, dan zou ik nog niet voor het technisch verouderde systeem Van Meekeren kiezen, maar voor het veel modernere digitale bloksysteem van Leon van Perlo: veelzijdiger, eenvoudiger op te bouwen en nog goedkoper ook.
Ook dat dringt niemand op. Wil is tevreden met zijn besturingssysteem. Persoonlijk zou ik er ook niet over denken een bestaande baan om te gaan bouwen. Maar toen ik 10 jaar geleden weer eens een nieuwe baan wilde, heb ik voor digitaal gekozen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26656
    • Pagina van klaas
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #86 Gepost op: 16 September 2008, 19:05:59 »
En wat de lastregeling betreft. Dat is een oplossing voor het feit dat de hellingen en bogen op de modelbaan weinig met de realiteit te maken hebben. Je zou gelijk hebben als de de hellingen en bogen op de modenbaan helemaal op schaal waren. Maar dat zijn ze niet en dus reageren modeltreinen zonder lastregeling in bogen en hellingen heel anders dan in het echt. Analoog is daar niets aan te doen. Digitaal kun je de lastregeling zo instellen dat een trein op een modelhelling precies zo reageert als in het echt.

O nee, analoog niets aan te doen? Er bestaan ook analoge regelaars met lastregeling.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Roelof

  • Gast
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #87 Gepost op: 16 September 2008, 19:33:43 »
Citaat
"De moraal van dit betoog is: Analoog of digitaal maakt niet uit, zolang je maar plezier hebt in je hobby. Ik rij met plezier analoog. De modelspor fabrikanten dringen al digitaal aan me op. Laten we het op dit FORUM a.u.b. niet doen!!!!!

Veel modelspoor plezier en groetjes
van
Wil"

En toch gebeurt dit op het forum, bij een minst aan twijfel wordt er al gauw gezegd dat men "over" moet stappen op digitaal dus Wil ik deel je mening.

Groet, Ronald.
« Laatst bewerkt op: 16 September 2008, 21:06:59 door Sander Lageveen »

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #88 Gepost op: 16 September 2008, 19:40:10 »
Als de moraal van het verhaal van Wil is, dat het allemaal niets uitmaakt, vraag ik me af waarop hij dan een draadje, dat al twee jaar slaapt, wakker schopt.

Sander

Anne W

  • Gast
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #89 Gepost op: 16 September 2008, 22:04:52 »
Beste Wil,

Iedereen die zegt dat iedereen moet doen wat hij zelf leuk en goed vindt heeft gelijk, maar je moet je wel goed op de hoogte stellen van de mogelijkheden van alles, ander loop je toch een keer de kans om tegen een teleurstelling op te lopen.

Groet, Anne W