Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 15:17:25
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:15
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 14:39:25
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 14:12:50
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 13:08:22
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
  

Auteur Topic: Baan electroniseren  (gelezen 10560 keer)

Beusi

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
  • Pindakaas is lekker
Baan electroniseren
« Gepost op: 22 november 2007, 15:59:48 »
Goeiedag allemaal,

Ik ben volop bezig aan de bouw van mijn N-spoor baan, en daarmee ben ik nu gekomen op het punt van de electronica. Nu wil ik graag de treinen netjes af laten remmen en weer weg laten rijden en een bepaalde tijd laten stoppen ed. Nu heb ik van die modules gezien van conrad voor een mooie prijs.

Is dit aan te raden en makkelijk in gebruik? Ik heb ook de systemen van mecktronics gezien maar dan heb ik weer aparte trafos en dingen nodig. Het gaat alleen om het station en een bezetsmelden voor een klein schaduwstation, die ik zelf met de hand wil gaan bedienen.

Wissels worden ook met de hand bedient. Is er eventueel al een topic of een website waar ik alle info en een uitleg kan vinden hoe ik mijn baan goed in blokken kan verdelen voor analoge trein besturing?

Verder gebruik ik minitrix wissels, wat voor wipschakelaartjes kan ik daarvoor gebruiken?

groetjes Niels
« Laatst bewerkt op: 22 november 2007, 16:15:26 door Beusi »

Beusi

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
  • Pindakaas is lekker
Re: Baan electroniseren
« Reactie #1 Gepost op: 22 november 2007, 17:08:16 »
Of zijn de remweerstanden en optrekweerstand van minitrix (art nr: 66631 en 66629) aan te raden?

Koos Kranenburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: Baan electroniseren
« Reactie #2 Gepost op: 23 november 2007, 23:11:50 »
Je wilt treinen netjes laten afremmen en optrekken en ook bezetmelden, waarom niet digitaal? Ik heb met van Meekeren modules gereden maar mij voldeed het niet omdat dergelijke systemen geen rekening houden met de rij-eigenschappen van de treinen. Digitaal rijden is wel wat duurder maar geeft veel meer voldoening en veel meer mogelijkheden.

P.S.
Op welke oorlogje slogan slaat weet ik niet maar Krieg schrijf je met een hoofdletter.

Beusi

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
  • Pindakaas is lekker
Re: Baan electroniseren
« Reactie #3 Gepost op: 23 november 2007, 23:15:41 »
Hey Koos, heb je goed opgemerkt. Dat hele digitale gebeuren heb ik een beetje opzij geschoven, omdat als je is een nieuw treinstel of nieuwe locomotief koopt, je gelijk een decoder van 40E in moet bouwen. Beetje zonde geld en daar komt bij dat je in N-spoor locs zeer weinig ruimte hebt.

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Baan electroniseren
« Reactie #4 Gepost op: 24 november 2007, 00:18:36 »
Nu kost een goede decoder voor N-Spoor geen 40,- euro, en als het echt een nieuwe modelis dan is deze digitaal voorbereid, en kun je de decoder er zo inprikken.

Een goede decoder kost ergens tussen de 25,-- en 30,-- euro. En daarbij krijg je dan rijeigenschappen waar geen enkel analoog systeem aan kan tippen.

Verder heb je al eens gekeken wat een analoog bloksysteem kost, ik schat zo maar in dat het uiteindelijk duurder zal zijn dan de digitale oplossing.
Verder zal het analoge bloksysteem heel erg star zijn, en iedere verandering of toevoeging zal erg veel bedradings veranderingen in de hand werken, waarbij je al snel door de bomendraad het bos niet meer ziet.

Dus als je verstandig bent en je moet nu helemaal opnieuw starten, ga dan gelijk voor de digitale oplossing.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Beusi

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
  • Pindakaas is lekker
Re: Baan electroniseren
« Reactie #5 Gepost op: 24 november 2007, 08:48:15 »
Het punt is een beetje dat ik eerst een beetje wil experimenteren met een module van een euro of 10, want dat kosten ze bij conrad namelijk. De decoders die klein genoeg zijn voor de locs die ik op dit moment in bezit hebt waren tot nu toe nog 40 euro. Tevens laten de locs die ik nu heb het niet toe om een decoder in te gaan bouwen, of ik moet erin gaan frezen ed. Het is hier nog voornamelijk kinderspel dus wilde ik het een beetje betaalbaar houden.

Ik heb ongeveer uitgerekend dat ik bij elkaar 25 euro kwijt ben om het een beetje netjes te maken wat station betreft. Verder heb ik een schaduwstation van 2 sporen die ik met behulp van een normale bezetsmelder en een eigen schakelbord zelf wil gaan bedienen. Dan ben ik voor 40 euro klaar ongeveer, daar kan een decoder niet aan tippen?  En dan kan ik met iedere gewenste trein of locomotief gaan rijden.

Of zie ik het nu verkeerd?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25273
    • Pagina van klaas
Re: Baan electroniseren
« Reactie #6 Gepost op: 24 november 2007, 09:52:09 »
Niels, als ik je goed begrijp zit je met een vrij veel voorkomend probleem: je wilt van alles, maar je hebt geen geld, en ook te weinig kennis van elektro(nica) om het zelf te maken.

Ik vind dat je een beetje onlogisch bezig bent. Je hebt al wel een Lokmaus aangeschaft, maar je wilt geen decoders inbouwen. Daarvoor heb je verschillende redenen. Je vindt een decoder zonde van het geld, maar die loc zelf, heeft die niks gekost dan? En was dat dan geen zonde van het geld?
Je vindt dat er te weinig ruimte is in een N-loc. Nou, dat moet je tegen Wim Ros niet zeggen, want die prutst een decoder in elke loc die hij tegenkomt. :) En ja, soms moet je een beetje frezen, nou en? Vijlen kan trouwens ook.

Het eerste wat je moet doen is een duidelijke keuze maken: ga ik digitaal, of blijf ik analoog? Als je digitaal gaat, dan moet je accepteren dat je wat financiele offers moet brengen, maar op de lange duur profiteer je van het feit dat je gebruik kunt maken van beproefde standaard oplossingen. Het kan betekenen dat je je wensen nog wat moet uitstellen om eerst de schatkist wat te spekken.

Als je analoog wilt blijven, dan zul je toch eerst wat basisinzicht moeten verwerven in de elektrotechniek. Dat kost niet zo zeer geld, maar vooral tijd om die kennis bij elkaar te sprokkelen. Een manier om die kennis te vergaren is gewoon ergens beginnen. Dus koop die module van Conrad en ga er mee experimenteren. Het kan zijn dat je dat ding uiteindelijk aan de kant gooit omdat je er achter komt dat dat niet de manier is waarop je verder wilt, maar je leert er waarschijnlijk wel wat van.

Beusi

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
  • Pindakaas is lekker
Re: Baan electroniseren
« Reactie #7 Gepost op: 24 november 2007, 10:09:06 »
Tja daar heb je wel helemaal gelijk in, maar ik ga inderdaad maar is wat uitproberen. Bedankt in ieder geval!! De locomotieven hebben me inderdaad niks gekost, stonden allemaal nog op zolder;) maar dat is even niet interesant. Die lokmaus had ik voor weinig kunnen overnemen omdat ik toen nog met de grote twijfel zat om een begin te maken in het digitaal. Alleen toen kwam het probleem decoder. Deze aankoop was een typisch geval van een impuls aankoop. Helaas 1 van mijn slechte punten. Ik zie iets en ik wil het hebben. Maar goed ik ga is het een en ander proberen dan horen jullie het wel!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25273
    • Pagina van klaas
Re: Baan electroniseren
« Reactie #8 Gepost op: 24 november 2007, 13:05:59 »
Okee.
En mocht je tegen problemen aanlopen, dan weet je ons te vinden. :)

Wurlitzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re: Baan electroniseren
« Reactie #9 Gepost op: 24 november 2007, 19:24:29 »
Citaat Wim Ros: "Verder zal het analoge bloksysteem heel erg star zijn, en iedere verandering of toevoeging zal erg veel bedradings veranderingen in de hand werken, waarbij je al snel door de bomendraad het bos niet meer ziet."


Wil je dat eens verder uitleggen Wim? Ik ga er n.m.l. vanuit dat ook bij een dig. bloksysteem  de rails in afzonderlijke van elkaar geïsoleerde "vakken" verdeeld moet worden. Ik heb het dan natuurlijk over stroom-detectie.  Jaap

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Baan electroniseren
« Reactie #10 Gepost op: 24 november 2007, 19:40:12 »
Als je digitaal gaat of wil rijden in een bloksysteem en met schaduwstations, dan doe je dat m.b.v. een besturingsprogramma. Daarmee los je softwarematig alle hardwarematige verbindingen mee op.

Het enigste wat je nodig hebt in de baan is bezet/terugmelding. Aan de hand van die bezetmelding maak je blokken. Die Blokken koppel je softwarematig aan elkaar, en je laat eventuele tussen liggende wisselstraten schakelen aan de hand van deze koppelingen.

In de software kun je dan bijvoorbeeld aangeven dan een bepaalde trein ergens niet mag komen, of juist wel naar toe mag, ook pendelverkeer is dan een fluitje van een cent.
Ook het schaduwstation kan dan op verschillende manieren worden gevuld en leeg gereden. Zonder dat je daar iets aan de bedrading hoeft te veranderen.
Het zelf beinvloeden van de treinloop blijft natuurlijk altijd mogelijk door het koppelen van een eigen bedieningspaneel (NX-Paneel)
Ook bewaakt rangeren is een optie. Welk programma je daar voor nodig hebt, kijk op www.pahasoft.nl


Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Wurlitzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re: Baan electroniseren
« Reactie #11 Gepost op: 08 december 2007, 16:50:12 »
Hallo Wim

Door familie omstandigheden ben ik dit draadje even vergeten, maar alsnog bedankt voor je duidelijke reactie.  Jaap

wvdm

  • Gast
Re: Baan electroniseren
« Reactie #12 Gepost op: 16 september 2008, 02:35:30 »
Hoi,

quote/een decoder kost 25 a 30 euro./unquote
Voor 25 euro kan je al drie blokken beveiligen met mecktronics of van Meekeren. Een digitale trafo is duur, dan moet je de wissel en de seinen digitaliseren, terugmelders kopen, en voor het langzaam afremmen en optrekken weer een duur apparaat kopen. Vervolgens moet je er nog een computer aan hangen, dus eerst kopen, een software programma eropzetten en dat bestuderen, vervolgens kom je erachter, dat de decoder, die je net in de locomotief gezet hebt, eigenlijk niet daarvoor geschikt is en dan rijdt de locomotief plotseling met hoge snelheid de verkeerde kant op, omdat de decoder het begeven heeft en oh, ja, welk nummer had die locomotief, waar is mijn lijstje? :(

Ik zet gewoon een loc vers uit de winkel op de rails en hij rijdt automatisch, ja, maar niet volgens een star rijschema, want dat ligt aan mijn baan plan. ;D
en het rijdt veeeeeeeeeel beter als digitaal. ;D
18 treinen rijden er straks automatisch en ik kan lekker rangeren, zonder op de restte letten voor de prijs van alleen een intellibox.
Met Nederlandse seinen, die rood, geel en groen volgens het NS voorbeeld  branden. :P

Groetjes
Wil

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Berichten: 15374
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Baan electroniseren
« Reactie #13 Gepost op: 16 september 2008, 08:40:24 »
Je hebt helemaal gelijk Wil.... Maar dan nog kan dat niet tippen aan de vrijheid van digitaal rijden. Jij (en anderen) kijken alleen naar wat het kost (wat uiteraard een belangrijke factor is), maar digitaal rijden is niet eens zo duur t.o.v. analoog. De prijzen van digitale systemen is de laatste jaren drastisch gedaald, en ook de decoders zijn een stuk goedkoper geworden. Kijk maar naar geluid, er zijn inmiddels geluidsdecoders van rond de 60 euro. En een rijdecoder met lastregeling ligt inmiddels op een gemiddelde van een 25 euri's.
Verder wordt inmiddels een groot deel van de loc's van fabrikanten al digitaal uitgebracht, en die zijn eigenlijk net zo duur in vergelijking tot hun analoge broeders eerder.

Wat Wim probeert te zeggen is dat de totale vrijheid na het bouwen van de hardware (bezetmelders/blokken e.d.) veel groter is. Als je dan iets veranderen wilt kan dat software matig, zonder op je rug onder je baan te moeten liggen om ergens iets te veranderen. Om nog maar te zwijgen over de vereenvoudiging in bekabeling.
En die pc? Dat mag een goedkoper exemplaar zijn, zonder alle toeters en bellen die er tegenwoordig opzitten. En die dingen zijn de laatste jaren ook alleen maar goedkoper geworden.
En als klap op de vuurpijl; de software is gratis! ;D

Ja, ik ben digitaal en blijf dat ook. Als ik mijn loc's zie rijden zoals ook hun grote voorbeeld dat doet, en ik zie dat ik gemakkelijk met meerdere loc's tegelijk kan rijden, ja zelfs met voorspan of 4-voudig, wie wil er dan nog terug naar analoog..... ::) Ik in ieder geval niet!

Maar het blijft: "een ieder moet doen wat hij of zij graag zelf wil". Wij geven alleen maar een, hopelijk, goed advies ;)

Grtz,  8) Ronald 8)

KroKo

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
  • Will It Be You?
Re: Baan electroniseren
« Reactie #14 Gepost op: 16 september 2008, 10:27:36 »
En waarom word er iedere keer weer die intellibox bij gesleept? :-[ er zijn veel goedkopere alternatieven.

Wanneer je analoog gaat rijden zit er ook een bepaald hobby gehalte in het bouwen, waarom dan bij digitaal niet. Met een "oude" PC en gratis software kom je al een heel eind. En kijk eens naar schakelingen zoals Karst en Wim en elkaar gefrot hebben.

Dan heb je voor nog geen €100,- een centrale, waar nog geen IB aan kan tippen 8) en je kan gewoon je Lokmaus er aan koppelen.

Groet,

Erik,Die hiermee overigens geen oordeel velt over de IB