Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Albert's fantasie in schaal 0e door Scratchbuilt
Vandaag om 15:30:21
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:27:46
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 15:27:36
Opstelbaan door spoorijzer
Vandaag om 15:24:53
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door dennie
Vandaag om 15:23:47
Roco BR 93 stroomafname door Herb73
Vandaag om 15:03:37
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 14:58:39
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:41:05
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Herb73
Vandaag om 14:30:49
Dat overkomt mij niet. door wob
Vandaag om 14:14:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:10:59
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door wob
Vandaag om 14:09:20
The Summer of 69 door Gert Arkema
Vandaag om 13:08:55
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:45:45
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Sven
Vandaag om 12:45:16
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
Vandaag om 12:30:05
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door Vonkentrekker
Vandaag om 11:38:07
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:23:08
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Eric v C
Vandaag om 11:19:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:10:01
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 10:47:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:41:32
RTM in 0m door BartvD
Vandaag om 10:26:53
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door bask185
Vandaag om 10:20:13
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:44:52
Dönsdorfer Bauberichte door spoorzeven
Vandaag om 09:41:18
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:38:37
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 09:04:54
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door BartvD
Vandaag om 08:49:53
Ronald doet de Fork Challenge! door tothebeach
Vandaag om 07:58:49

Auteur Topic: Is een ns-stoomloc als hobbymodel mogelijk?  (gelezen 34241 keer)

Weerd

• Offline Offline
Re: Is een ns-stoomloc als hobbymodel mogelijk?
« Reactie #75 Gepost op: 11 March 2009, 09:58:24 »
@Herwim,

Natuurlijk is er belangstelling voor Nederlandse stoomlocs voor maximnaal 300 Euro.
Maar in principe is de fabricage van stoomlocs arbeidsintensiever dan die van bijvoorbeeld diesellocs. Denk maar aan het samenbouwen van het hele stoomverdelingsmechanisme en alle losse leidingen op de ketel en vaak nog een tweede rijtuig erbij in de vorm van een tender.

Bovendien is er ook gesteld dat, als je iets wil in deze prijsklasse, dat je dan aan zelfbouw vastzit. En dan kom je terecht bij DJH, welke witmetalen kits levert die je voor een heel groot deel met secondenlijm in elkaar kan zetten of aan messing kits van Philotrain, Kastelijn, Werps of anderen, waarvoor wat meer ervaring gewenst is.

Al met al, ik ben het met je eens, de discussie is wat breder geworden, maar aan je basiseis is voldaan. En dat de discussie wat breder is, daar kan ik alleen maar van genieten.

Groetjes
Gerard

Weerd

• Offline Offline
« Reactie #76 Gepost op: 11 March 2009, 10:03:15 »
@Gert,

Jij vertolkt wat ik nog in gedachten heb.
Als er met 3D een basiskap voor een 8700 getekend kan worden dan zou dat al een schitterende stap vooruit zijn.
Een losse schoorsteen erop en een messing stoomdom erbij en voilà, we hebben weer een fraaie stoomloc erbij die waarschijnlijk binnen de gestelde prijsklasse van Herwim zou kunnen vallen.

Gerard

sander1985

• Offline Offline
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
« Reactie #77 Gepost op: 11 March 2009, 10:08:33 »

@Herwim,

Volgens mij is er uit dit draadje gebleken dat er best belangstelling is voor kopers van de modellen, maar dat het nog afwachten is of er een keer een fabrikant opstaat die ook belangstelling heeft. Het leeft in ieder geval genoeg getuige de posts in dit draadje.
Omdat er nog niets is aangekondigd valt er op korte termijn waarschijnlijk ook geen grootserie model van een ns-stoomloc te verwachten. Daardoor kom je voor stoomlocs automatisch terecht bij kits of zelfbouw, en dat is het mooie van dit draadje vind ik. Je kan wel blijven roepen dat het waarschijnlijk niet komt om verschillende redenen, maar door hier juist wat oplossingen aan te dragen wordt het misschien voor meer liefhebbers mogelijk ook zoiets te bouwen.

@gert (en gerard), het is helaas niet zo simpel, er is wat meer gedaan dan alleen een kapwissel. Er moet flink gesleuteld worden aan het drijfwerk, maar dat zou op te lossen zijn door iemand die kan etsen. Maar daarover vanavond meer in het arnhem draadje.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Weerd

• Offline Offline
« Reactie #78 Gepost op: 11 March 2009, 10:14:44 »
@Sander,

Het maken van etstekeningen is niet zo'n groot probleem voor mij.
Ik beschik over bijna complete etstekeningen van de NS 8500 en voor een deel over de 8700.
Maar 3D ervaring heb ik niet.
Het etsen zelf dient door iemand anders te gebeuren, met dat geklieder ben ik jaren geleden gestopt.

Gerard

MR

• Offline Offline
« Reactie #79 Gepost op: 11 March 2009, 10:27:08 »
En vergelijk deze locomotief maar eens met de SS1-4, 79-84, NS 501 (achtste druk, blz. 140-141) uit het boek van Waldorp

Nog een foto

groet,

Marco

GD

• Offline Offline
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
« Reactie #80 Gepost op: 11 March 2009, 10:46:25 »
@Marco. Als ik het goed heb, waren de staatsspoorwegen in 18zoveel laat met het bestellen van hun eerste locomotieven. De serie 1 t/m 4 komt uit een oorspronkelijk Zweedse bestelling die aan de staatsspoorwegen is geleverd om aan de geeiste levertermijn te kunnen voldoen. De fabrikant was er kennelijk wel wat aangelegen de staatsspoorwegen als klant binnen te halen. Dat verklaard de op z'n minst grote gelijkenis, maar waarschijnlijk zijn het locs van hetzelfde type. Volgens mij staat het in de tekst van Waldorp, of anders in een dikke pil van Guss Veenendaal.

Groeten,

Gerard

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #81 Gepost op: 11 March 2009, 10:53:06 »
Als je dan toch  gaat tekenen, begin dan eens met een NS3300 of NS3400. Heb je gelijk de ketel voor een NS2100. Met een 33/3400 heb je gelijk een hoofdlijnmachine die het ook goed in de rangeer en buurtgoederentreinen doet, Drie vliegen in een klap.
SK

ps, ik weet dat er verschillen zijn, maar mijn Roco 01 die de SSN 1075 moet voorstellen is ook niet conform. Dat gaat trouwens ook op voor de 23-ers, 41, 65, alle 50 en 52 ers, de 80 en 64 en ga zo maar door.
« Laatst bewerkt op: 11 March 2009, 11:48:21 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Post49

• Offline Offline
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
« Reactie #82 Gepost op: 11 March 2009, 10:57:34 »
@Herwim,

Mss niet zo'n slecht idee om een draadje te starten over de bouw van een 5500. De kit heb ik ik al een maand of wat liggen :-X. Maar eerst nog wat andere wagentjes afmaken. Het wordt anders zo onoverzichtelijk... ;).

Maar een hobby-model op basis van een bestaande stoomloc moet mogelijk zijn. En dan zelf oppimpen natuurlijk. Kijk anders eens bij MK voor de NS 4500 (ex-NBDS) op basis van de Roco BR 57. Ook voor de minder getrainde bouwer moet dit lukken. Blijf je toch onder die 300 Euri!

Groet, Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

HaHoHo

• Offline Offline
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
« Reactie #83 Gepost op: 11 March 2009, 11:27:43 »
@Marco. Als ik het goed heb, waren de staatsspoorwegen in 18zoveel laat met het bestellen van hun eerste locomotieven. De serie 1 t/m 4 komt uit een oorspronkelijk Zweedse bestelling die aan de staatsspoorwegen is geleverd om aan de geeiste levertermijn te kunnen voldoen. De fabrikant was er kennelijk wel wat aangelegen de staatsspoorwegen als klant binnen te halen. Dat verklaard de op z'n minst grote gelijkenis, maar waarschijnlijk zijn het locs van hetzelfde type. Volgens mij staat het in de tekst van Waldorp, of anders in een dikke pil van Guss Veenendaal.

Gerard,

volgens mij heb je dat goed. Erwin Werps heeft een jaartje (of twee?) geleden de Zweedse serie geproduceerd (voor de Zweedse markt) en heeft ook gelijk de SS1-4 op de markt gebracht.
Zie evt ook hier

Gr,
Hans.
« Laatst bewerkt op: 11 March 2009, 11:33:25 door HaHoHo »
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

Herwim Frank

• Offline Offline
  • De Franklin Rail Compagnie
« Reactie #84 Gepost op: 11 March 2009, 21:52:00 »
Hallo Sander, Gerard (weerd)

Jullie hebben gelijk had ik niet goed gelezen dat er voor die bedragen 250€,  300€ een bouw kit werd geleverd terwijl jullie in jullie discussie bedoelen een komplete lok voor die prijs
Ik ben ook nog niet zo thuis in deze materie.

Verder ben ik zeker eens dat dit een interessant draadje is met veel info waar verschillende mensen wat aan hebben.
Maar toch de vraag aan een ieder die al met een bouw project van een NS model bezig zijn of gaan beginnen misschien een apart draadje per model te starten.

Voor mij zelf is dit momenteel even niet van toepassing daar bij mijn vrouw sinds kort darm kanker is geconstateerd en we natuurlijk enorm druk zijn met medische trajecten.
Zo nu en dan ontspan ik me even dmv  praten en lezen op deze site.
Ik volg graag jullie discussie.
Met vriendelijke groeten

Herwim Frank
« Laatst bewerkt op: 11 March 2009, 21:53:43 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Weerd

• Offline Offline
« Reactie #85 Gepost op: 11 March 2009, 22:10:45 »
Dag Herwim,

Sterkte toegewenst in je gezinssituatie.
De hobby is inderdaad een mooie uitlaatklep en je hebt op modeltreingebied een paar snaren weten aan te roeren.
Natuurlijk heb je gelijk door te stellen dat het beter is om aparte draadjes hierover op te starten, maar soms is er een kleine chaos nodig om de trein weer in het spoor te krijgen.

Gerard van de Weerd

MR

• Offline Offline
« Reactie #86 Gepost op: 11 March 2009, 23:56:53 »
Volgens mij heb je dat goed. Erwin Werps heeft een jaartje (of twee?) geleden de Zweedse serie geproduceerd (voor de Zweedse markt) en heeft ook gelijk de SS1-4 op de markt gebracht.
Zie evt ook hier

Dat klopt inderdaad, ik had het ook gelezen op de pagina van het boek van Waldorp. Ik ben alleen zo verbaasd dat Werps hem al heeft uitgebracht voor Zweden en als spin off ook voor Nederland! Ik had net zitten zoeken of er geen Zweedse firma is die deze loc aanbiedt. De site van Werps is helaas niet zo verhelderend wat betreft zijn modellen. Ik ben blij dat er iemand is die ons dit even aanreikt. Hartelijk dank Hans!

In ieder geval is het een mooi voorbeeld dat er zelfs op het internationale vlak wel wat met modellen van Nederlandse stoomlocs valt aan te vangen. Alleen Werps modellen zijn geen hobbymodellen, niet wat betreft afwerking en niet wat betreft prijs.

Dus in ieder geval, mocht er een grootseriefabrikant stiekempjes mee zitten te lezen: Er is belangstelling voor Nederlandse stoomlocs en mocht er nog aan getwijfeld worden of die voldoende is dan kan er eens voorzichtig gekozen worden voor een model die ook in andere landen heeft gereden en zowel een Victor als een NS 700 zijn in handen van een Nederlands museum: aan u de keus!

Groeten,

Marco

GD

• Offline Offline
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
« Reactie #87 Gepost op: 12 March 2009, 07:59:15 »
Ik voel me toch geroepen terug te gaan naar het onderwerp van dit draadje. Ik ben dit onderwerp begonnen met een andere prijsklasse in het hoofd dan nu inmiddels naar voren komt. Onder hobbymodellen versta ik in elk geval een iets eenvoudiger uitvoering voor een prijs die toch zeker onder de €200 ligt, maar ik dacht oorspronkelijk aan prijzen onder de €150. Ik heb gisteren eens op de site van Hornby gekeken, daar worden loks vanaf ongeveer GBP40 aangeboden. Die zijn wel erg eenvoudig, maar voor ongeveer GBP90 kan je geloof ik al een Hall Class van de GWR kopen. Voordeel van een hobbymodel is dat de die betaalbaar is. Liefhebbers van verbouwen hebben dan een basismodel dat ze kunnen pimpen naar hartelust en zelfbouwers hebben mogelijk voor een aardige prijs alvast een kant en klaar chassis. Bedragen die neigen naar €300 vallen buiten wat ik in elk geval onder een hobbymodel zie. Niet iedereen kan of wil dergelijke bedragen neerleggen.

Groeten,

Gerard

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
« Reactie #88 Gepost op: 12 March 2009, 08:17:56 »
Die Hornby modellen lopen (in de basis) al jaren.
Er komt ook niet vaak een nieuwe Engelse stoomloc uit.
Bij een NS loc moet er toch een heel nieuw model ontworpen worden.
Duitse stoomlocomotieven kosten ook al snel 250 euro en van de prijzen van Fleischmann in de nieuwste katalogus gingen mijn oren toch wel klapperen.
Ook het instap model van Piko kost al 115 euro die dan ook nog eens uitgemolken wordt door er een West Duitse, Oost Duitse, Poolse, Franse, Belgische, Oosterijkse, en een Tsjechische versie van uit te brengen.
Vr. groeten,
Bob

jan dutij

• Offline Offline
« Reactie #89 Gepost op: 13 March 2009, 14:35:48 »
Ik wil me ook nog even mengen in deze discussie: niet als techneut maar als liefhebber: Daarbij heb ik dan ook nog de pech dat ik N-spoorder ben, en de frustratie van H0-ers valt bij die van Nederlandse-Stoomminaars ten opzichte van " N" al helemaal in het niet... Daarom heb ik ook gekozen voor Engelse Loc's: inderdaad de Hall-of Kings-classes maar ook nogal wat Tenderloc's hebben eigenaardig veel weg van de Nederlandse Loc's ( of andersom, natuurlijk), en inderdaad, wanneer je genoegen neemt met hobby-achtig materiaal/ handig bent in het verfraaien kom je " in de verte" in de buurt.
Vaak heb ik daarbij gedacht dat het toch mogelijk moet zijn, met niet al te veel ontwikkelingskosten, uitgaand van de Engelse Modellen ( wat natuurlijk ook destijds, in het groot, ook gebeurd is) e.e.a. voor de Nederlandse markt te ontwikkelen.
Of daar vraag naar zou zijn?  Als ik zie welke " run" er ontstaat wanneer er ergens weer een actuelere kleinserie op de markt komt heb ik daar geen enkele twijfel over. En natuurlijk lees ik de commentaren van de " techneuten" ook,  maar, sorry, dat ik gebruikelijk, ook in het bedrijfsleven: de techneuten zien altijd allerlei beren op de weg, maar als je wat meer commercieel bent aangelegd kijk je eerder naar de kansen, dan naar de moeilijkheden....
Dus het " bestoken" van HH fabrikanten, om nou eens een mooie serie Nederlandse Stoomloc's op te zetten ( voor H0 zowel als in N) lijkt me zeker de moeite waard, al was het maar onder het motto: Niet geschoten is altijd  mis!!