Ik wil me ook nog even mengen in deze discussie: niet als techneut maar als liefhebber: Daarbij heb ik dan ook nog de pech dat ik N-spoorder ben, en de frustratie van H0-ers valt bij die van Nederlandse-Stoomminaars ten opzichte van " N" al helemaal in het niet... Daarom heb ik ook gekozen voor Engelse Loc's: inderdaad de Hall-of Kings-classes maar ook nogal wat Tenderloc's hebben eigenaardig veel weg van de Nederlandse Loc's ( of andersom, natuurlijk), en inderdaad, wanneer je genoegen neemt met hobby-achtig materiaal/ handig bent in het verfraaien kom je " in de verte" in de buurt.Vaak heb ik daarbij gedacht dat het toch mogelijk moet zijn, met niet al te veel ontwikkelingskosten, uitgaand van de Engelse Modellen ( wat natuurlijk ook destijds, in het groot, ook gebeurd is) e.e.a. voor de Nederlandse markt te ontwikkelen. Of daar vraag naar zou zijn? Als ik zie welke " run" er ontstaat wanneer er ergens weer een actuelere kleinserie op de markt komt heb ik daar geen enkele twijfel over. En natuurlijk lees ik de commentaren van de " techneuten" ook, maar, sorry, dat ik gebruikelijk, ook in het bedrijfsleven: de techneuten zien altijd allerlei beren op de weg, maar als je wat meer commercieel bent aangelegd kijk je eerder naar de kansen, dan naar de moeilijkheden....Dus het " bestoken" van HH fabrikanten, om nou eens een mooie serie Nederlandse Stoomloc's op te zetten ( voor H0 zowel als in N) lijkt me zeker de moeite waard, al was het maar onder het motto: Niet geschoten is altijd mis!!
Als je dan toch gaat tekenen, begin dan eens met een NS3300 of NS3400. Heb je gelijk de ketel voor een NS2100. Met een 33/3400 heb je gelijk een hoofdlijnmachine die het ook goed in de rangeer en buurtgoederentreinen doet, Drie vliegen in een klap. SK