Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 13:21:26
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 13:15:12
Motorpost ombouwen ? door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:09:55
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 13:04:45
US diorama in H0 door Mark D.
Vandaag om 12:30:18
Ridder Gerco van Beelen door Edsko Hekman
Vandaag om 12:20:38
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Martijn193
Vandaag om 12:19:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:59:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:46:00
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 11:24:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
  

Auteur Topic: Is een ns-stoomloc als hobbymodel mogelijk?  (gelezen 32598 keer)

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2075
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Is een ns-stoomloc als hobbymodel mogelijk?
« Gepost op: 08 maart 2009, 10:58:57 »
Met enige regelmaat zie ik geruchten/speculaasjes/discussie over een NS 3700 in model. Dat zou natuurlijk hartstikke mooi zijn als dat een betaalbaar model zou kunnen worden. Wat ik me echter afvraag, is of de 3700 wel het meest geschikte model is voor een modelbaan. Natuurlijk heeft de 3737 (terecht) een reputatie als laatste stoomloc in dienst (officieel dan). Ik vraag me alleen af of een loc voor hoofdlijnen op veel modelbanen tot zijn recht komt. Volgens mij is een serie 5500 veel geschikter. En zou (volgens mij als niet-techneut) toch ook als betaalbaar hobbymodel uit te brengen moeten zijn: geen cilinders en complex drijfwerk, relatief sobere opbouw zonder al te veel leidingen en toestanden, en in dienst tot 1954, bijna het einde van het stoomtijdperk. De loc werd bovendien gebruikt op veel secundaire lijnen in het hele land. Ook een serie 6000 zou relatief eenvoudig moeten zijn en misschien zelfs een serie 1700. De 1700 is ook ingezet in buurtgoederentreinen (o.a. op de Hofpleinlijn), en biedt ook mogelijkheden voor ruime inzet. Of is deze gedachtengang nog minder dan speculaas en slechts gebakken lucht?

Groeten,

Gerard

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Is een ns-stoomloc als hobbymodel mogelijk?
« Reactie #1 Gepost op: 08 maart 2009, 11:08:19 »
de truc van een hobbymodel is een enorme hoeveelheid van een eenvoudig ding maken waardoor ze goedkoop zijn, het ontwerpen van een hobbymodel is namelijk ook duur. de nederlandse markt is jammer genoetg te klein voor zoiets omdat de meeste mensen die in nederland met treintjes spelen veel te achterlijk zijn om NS-stoom leuk te vinden. tis niet anders...  ;)

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2075
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Is een ns-stoomloc als hobbymodel mogelijk?
« Reactie #2 Gepost op: 08 maart 2009, 11:13:03 »
Floris, dat ben ik met je eens, vandaar dat mijn gedachten met name naar een serie 5500 gaan. Als ik zie wat Piko met de hondekop weet te bereiken, zouden er toch mogelijkheden moeten zijn. Een hobbymodel houdt voor mij ook in dat het niet helemaal 100% zal zijn. Ik zou daar best mee kunnen leven. Voor veel mensen zou het een uitkomst zijn, en de  mensen die graag een supermodel willen, kunnen met zelf(ver)bouw een gedetailleerder model maken. Met wat "modellers license" zou ik zo'n model ook gewoon als museummateriaal inzetten.

Gerard

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Is een ns-stoomloc als hobbymodel mogelijk?
« Reactie #3 Gepost op: 08 maart 2009, 11:15:17 »
Ik ben ook wel van mening dat een NS 5500 model zeker in de smaak zal vallen.
Alleen dan loop je tegen bovenstaande bezwaren aan dat er in nederland niet genoeg
fanatici zijn die zo'n loc willen afnemen.

Voor een dergelijke loc zou ik gaan voor een type waarbij meerdere kleuren mogelijk
zijn en daaronder valt ook de 5500 want die reed ook in wijnrood. (slechts 1)

Ik denk dat dit best wel eens een moeizame discussie kon worden, maar misschien dat
er toch wat moois uit voort kan vloeien.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2075
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Is een ns-stoomloc als hobbymodel mogelijk?
« Reactie #4 Gepost op: 08 maart 2009, 11:17:58 »
Nou ja, soms is het gewoon leuk om eens hardop over dingen na te denken. Er moet toch zeker wat te dromen blijven in het leven. En misschien is een 5500 wel een goed model om eens de stap naar zelfbouw te wagen :-|.

Gerard

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Is een ns-stoomloc als hobbymodel mogelijk?
« Reactie #5 Gepost op: 08 maart 2009, 11:20:30 »
precies, ga lekker zelf aan de slag, je kan eindeloos wachten maar daar had ik ook geen zin in. Er zijn van de 5500 trouwens zo'n 4 versies te maken: HSM-rood, HSM-groen, NS groen vooroorlogs met biezen en koper al dan niet met hoge tenderbak en NS naoorlogs zonder koper en dus altijd met hoge tenderbak.

Maurice K

  • Offline Offline
  • Berichten: 535
  • Ooit komt het af....en dan maak ik het weer anders
    • Kleverdam
Re: Is een ns-stoomloc als hobbymodel mogelijk?
« Reactie #6 Gepost op: 08 maart 2009, 11:28:00 »
Hi Gerard.

Ik ben het zeker eens met je. Mijn voorkeur zou ook de 1700 of 5500 zijn. deze loc's zijn vanaf de HSM, NCS, SS tijd tot het einde van het stoom tijdperk ingezet op zo,n beetje alle soorten lijnen in Nederland.

Mbt. de prijs zijn er volgens mijn zeker mogelijkheden. Als je naar onze Engelse buren kijkt zie je dat Hornby voor zeer leuke prijzen stoomlocs kan maken. (lijken die ook niet heeel ;) erg op die van ons). Hellaas zijn die wel alle in de schaal 00. Nu dat zij Lima hebben overgenomen zou er misschien wel iets mogelijk moeten zijn in deze richting.
Ik vind het ook erg jammer dat de enigste NS stoomers die je in de normale (niet zelbouw of bataalbare) markt kan krijgen naoorlogse varianten zijn van DE of SBB loc's.

Ik hoop dat er iemand binnen importeurs ons gelukkig kan maken in de toekomst ;D

Ekklesia

  • Gast
Re: Is een ns-stoomloc als hobbymodel mogelijk?
« Reactie #7 Gepost op: 08 maart 2009, 11:57:17 »
Ik zou het zeer prettig vinden als er een Nederlandse stoomloc komt, zeker als de prijs zo tussen de € 200,= en de € 250,= ligt. Je kunt deze dan digitaal voorbereid uit brengen, maar ook met sound en welke serie het wordt maakt mij niet zoveel uit, zolang het maar overeen komt met de werkelijkheid (voor zover de detaillering het toelaat).

Als het een tijdperk III loc is, dan laat zich toch heel goed combineren met tijdperk III rijtuigen c.q.goederenwagons. Ik heb in een ander draadje gelezen of er annimo was c.q. dat dit daar werd onderzocht, echter de prijs was €549,= en dat vind ik te veel van het goede( kan het draadje niet zo gauw weer vinden en hoe deze heet).

Groenten Rob

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Is een ns-stoomloc als hobbymodel mogelijk?
« Reactie #8 Gepost op: 08 maart 2009, 12:03:51 »
Waarom niet de 7742?  Tijdperk I, II en III en als museumloc tijdperk V.

Groet,

Marco


RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Is een ns-stoomloc als hobbymodel mogelijk?
« Reactie #9 Gepost op: 08 maart 2009, 12:08:59 »
Klinkt ook als een leuk alternatief, deze loc is in omgenummerde vorm als eens uitgebracht
door lilliput (was zwart) en moest zelf geschilderd worden om het een echte NS'er van te
maken.

Overigens het draadje waar Rob op doelt is die van de NS 3700 á 549 euro.
Dat is ook een ambitieus project, nu maar zien wat er uit komt.
Overigens wel aan de prijs, ik vind een indicatie zo tussen de 200 á 250 (eventueel 300)
ook niet gek gezien sommige andere modellen dat ook doen (trix 1200 e.a.)
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6529
  • Spaar ze allemaal.
Re: Is een ns-stoomloc als hobbymodel mogelijk?
« Reactie #10 Gepost op: 08 maart 2009, 12:37:32 »
De liliput was niet een 7700 maar een 7800 en hoefde dus niet overgeschilderd te worden.
Alleen klopte de achterkant niet helemaal dacht ik.

Groet Stephan.

Maurice K

  • Offline Offline
  • Berichten: 535
  • Ooit komt het af....en dan maak ik het weer anders
    • Kleverdam
Re: Is een ns-stoomloc als hobbymodel mogelijk?
« Reactie #11 Gepost op: 08 maart 2009, 12:47:34 »
@ Stephan.

Klopt hier voor heeft Philotrain een ombouw setje voor gehad.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12333
    • sleutelspoor
Re: Is een ns-stoomloc als hobbymodel mogelijk?
« Reactie #12 Gepost op: 08 maart 2009, 12:48:39 »
Ik kan mij wel vinden in het concept van een lokaaltrein en/of lichte hoofdlijnmachine. Alleen is er wel een probleem, het moet ook verkocht worden!!!! Een 5500 is alleen voor de liefhebber en kenner van de HSM/NS en dat zijn er niet zoveel. Verder is het model alleen inzetbaar in Nederland. Welliswaar van Groningen tot aan Zuid-Limburg maar toch te weinig. De 6000 heeft wat meer kansen. Een kleindeel van deze serie is in WWI geconfisceerd door de ROD,( het Min. van Ooorlog in Engeland) en toegewzen aan Noord FRankrijk. De inzet is wat groter maar waarschijnlijk toch te klein als afzetgebied voor een evt fabrikant. Bij een door ons gewenste lage prijs kan hij dan niet uit de kosten komen, dus..........het model zal niet geproduceert worden.
Treinenfabrikanten zijn geen hobbiisten, die willen geld verdienen. Helaas maar waar.
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2075
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Is een ns-stoomloc als hobbymodel mogelijk?
« Reactie #13 Gepost op: 08 maart 2009, 12:57:35 »
Dat ze in Engeland goedkope modellen maken, weet ik. Ooit een Bachmann/Branchlines model van een J72 van de LNER gekocht als vakantieaandenken. Ik geloof voor een stuk minder dan €100, ik meen iets van GBP 40, wat toen in de buurt van €60 kwam. Maar die was dan ook wel heel eenvoudig. Kap uit één stuk, metalen chassis uit twee delen (split frame heeft dat geloof ik) en een loei van een motor die meteen begon te roken. Het ding zit dus nu onderin een doos. Iets meer kwaliteit zou mogen. Laten we zeggen voor een €150 tot €200 zou er toch iets redelijks te maken moeten zijn? Dat de Nederlandse markt klein is, ben ik me bewust, maar zoals al eerder opgemerkt, Piko durft het toch aan met een hondekop voor een scherpe prijs, en gezien het feit dat ze met varianten komen, denk ik in al mijn eenvoud dat het kennelijk loont. Maar misschien ga ik me inderdaad maar eens aan zelfbouw wagen, alleen met twee linker handen is de uitdaging wel groot (gebrek aan vertrouwen in eigen kunnen?  :-[)

Gerard

Gerard

Maurice K

  • Offline Offline
  • Berichten: 535
  • Ooit komt het af....en dan maak ik het weer anders
    • Kleverdam
Re: Is een ns-stoomloc als hobbymodel mogelijk?
« Reactie #14 Gepost op: 08 maart 2009, 13:00:47 »
Ja hellaas (en nu zeker) is dat een probleem. Maar toch heeft Piko ook een Hondekop uitgebracht.
Ik zit net even wat door een boek te bladeren. Als ik eens kijk naar een 2100 (blikke Tinus) is dat een zeer simpel ontwerp zonder al te veel details en een breed inzet gebied.