Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Albert's fantasie in schaal 0e door Scratchbuilt
Vandaag om 15:30:21
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:27:46
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 15:27:36
Opstelbaan door spoorijzer
Vandaag om 15:24:53
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door dennie
Vandaag om 15:23:47
Roco BR 93 stroomafname door Herb73
Vandaag om 15:03:37
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 14:58:39
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:41:05
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Herb73
Vandaag om 14:30:49
Dat overkomt mij niet. door wob
Vandaag om 14:14:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:10:59
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door wob
Vandaag om 14:09:20
The Summer of 69 door Gert Arkema
Vandaag om 13:08:55
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:45:45
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Sven
Vandaag om 12:45:16
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
Vandaag om 12:30:05
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door Vonkentrekker
Vandaag om 11:38:07
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:23:08
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Eric v C
Vandaag om 11:19:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:10:01
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 10:47:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:41:32
RTM in 0m door BartvD
Vandaag om 10:26:53
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door bask185
Vandaag om 10:20:13
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:44:52
Dönsdorfer Bauberichte door spoorzeven
Vandaag om 09:41:18
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:38:37
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 09:04:54
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door BartvD
Vandaag om 08:49:53
Ronald doet de Fork Challenge! door tothebeach
Vandaag om 07:58:49
  

Auteur Topic: Is een ns-stoomloc als hobbymodel mogelijk?  (gelezen 34281 keer)

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Is een ns-stoomloc als hobbymodel mogelijk?
« Reactie #60 Gepost op: 10 March 2009, 21:28:09 »

Nu vind ik dat je de piko couperijtuigen niet echt mag meerekenen. oke er staat een ns nummertje op, maar dat is dan ook het enige. Zo kan ieder merk wat couperijtuigen in het programma heeft ns-rijtuigen uitbrengen. Je ziet gelukkig wel dat er steeds meer oude voorbeelden uit de kast worden gehaald in model. Denk maar eens aan de stalen D van Lsm, dat is toch ook weer een vooroorlogs model. Zodra er steeds meer gaten in het moderne en middenmoderne segment zijn gevult zullen er automatisch merken komen met modellen die er nog niet zijn en de kans op oud materieel wordt dan groter. Ik zit het in de toekomst, ook met steeds betere en goedkopere technieken voor het maken van modellen er nog wel eens van komen dat er een ns-stomer is. Ik vrees/hoop alleen wel dat dat niet in het hobbysegment zal zijn, de rijders die tp2 rijden zijn toch meestal vrij kritisch op materiaalkeuze.

En verder sluit ik me helemaal bij Floris aan, het is tijd voor een domino-effect, maar dan niet alleen voor de stoomlocs op zich, maar ook voor het materieel wat er verantwoord achter kan hangen.

Sander

Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1280
Re: Is een ns-stoomloc als hobbymodel mogelijk?
« Reactie #61 Gepost op: 10 March 2009, 21:35:17 »
@Bert en @Hans,

Je mag best wel eerder reageren  hoor Hans. Alle ervaringen zijn meegenomen.
Mijn eerste zelfbouw witmetalen loc was een 6000 stoomloc, alleen niet van DJH, maar van afgietsels van een tandarts uit Vaassen. Die adverteerde daarmee ergens begin jaren 80 in het maandblad De Modelbouwer. Voor wielen en dergelijke moest je zelf zorgen. Pas enkele jaren later kwam DJH met Nederlandse stoomlocmodellen, eerst de 6300, toen de 3700, de 6000 en anderen.
Het model, datik het allermooiste vind rijden is de DJH 6000, die rijdt nog prettiger dan de 5500.

Zoals Hans ook al aangeeft, je dient echt wel werk te stoppen in het zuiver laten draaien van de wielen door de koppelstangen, er mag geen zwaar  moment inzitten. Soms dien je het wiel een fractie om zijn as te laten draaien voordat het lekker loopt.
Daarna pas kan je gaan denken aan het spuitwerk.
Persoonlijk ben ik erg te spreken over DJH en ik beschik over diverse modellen van hen.

Een paar jaar geleden probeerde Wijktrein DJH te bewegen om ook een model te maken van de 8700, maar dat is jammer genoeg nog niet gerealiseerd. Van mij mogen ze dat ook uitbrengen, de 8700'en tenslotte zijn mooie rangeermachines.

Gerard

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re: Is een ns-stoomloc als hobbymodel mogelijk?
« Reactie #62 Gepost op: 10 March 2009, 21:37:27 »
waarom nou weer die 8700, die is er al van philo... als alles drie keer dubbel gemaakt wordt schiet t ook niet op he...

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1280
Re: Is een ns-stoomloc als hobbymodel mogelijk?
« Reactie #63 Gepost op: 10 March 2009, 21:39:02 »
Floris,

Ik beschik niet over Philogeld.
Ik geef gewoon weer wat ik mooi vind. ;D

Gerard

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Is een ns-stoomloc als hobbymodel mogelijk?
« Reactie #64 Gepost op: 10 March 2009, 21:41:06 »

De 8700 is overigens ook prima te maken uit een locje van liliput (3-assige vuurloze loc, omgerekende maximumsnelheid 45km/u). Als ik een nieuw donor model voor de motor en zwarte wielen binnen heb (staan nog in bestelling) verschijnt er wel wat meer over in het draadje van mij over een stukje arnhem in model.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1280
Re: Is een ns-stoomloc als hobbymodel mogelijk?
« Reactie #65 Gepost op: 10 March 2009, 21:48:05 »
Klopt die asafstand dan wel Sander?
Want ik heb ook wel eens gekeken naar de BR 80 om die om te bouwen tot een NS 8500 of NS 8700, maar hiervan staan de wielen te dicht bij elkaar. De schaarbeweging is wel redelijk goed hiervoor. Een andere bovenbouw is niet het grootste probleem.

Ik kijk uit naar je beschrijving!

Gerard


Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re: Is een ns-stoomloc als hobbymodel mogelijk?
« Reactie #66 Gepost op: 10 March 2009, 21:51:15 »
zo'n liliput-hok heeft een veel langerekter onderstel, dat klopt aardig.  ;)

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Is een ns-stoomloc als hobbymodel mogelijk?
« Reactie #67 Gepost op: 10 March 2009, 21:59:50 »
Gerard, Ik zal binnenkort al plaatsen wat ik al heb (en dat is al aardig wat). Ik heb in een duits tijdschrift een test gelezen van de loc en de maten van het onderstel van het 1:1 voorbeeld kwamen overeen met de 8700. volgens mij is er ooit zelfs vanuit het spoorwegmuseum nog gekeken naar zo'n loc om een replica van een 8700 op te bouwen.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1280
Re: Is een ns-stoomloc als hobbymodel mogelijk?
« Reactie #68 Gepost op: 10 March 2009, 22:04:37 »
Prachtig Sander.
Want op de site van Bachmann vond ik gegevens over de stoomloc en de onderdelenlijst ervan in pdf vorm.
Aan de hand hiervan van meetwerk verricht en ik kom op een geschatte asafstand van zo'n 1550 mm.
De 8500'en en 8700'en hebben asafstanden van 1850 mm.
Dus ik hoop dat ik het niet goed heb en dat jij met betere waardes komt.

Gerard

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Is een ns-stoomloc als hobbymodel mogelijk?
« Reactie #69 Gepost op: 10 March 2009, 22:11:42 »

U vraagt, wij meten. ik meet hier ongeveer 21mm asafstand wat neerkomt op ca 1827mm in 1:1. Dat komt wat mij betreft voldoende in de buurt, maar het ligt er maar net aan hoe kritisch je bent.

Ik zal morgenavond in het arnhem draadje wat foto's en een verhaaltje over de 8700 plaatsen.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1280
Re: Is een ns-stoomloc als hobbymodel mogelijk?
« Reactie #70 Gepost op: 10 March 2009, 22:15:32 »
Schitterend!

1850 / 87 = ongeveer 21 mm.
Dat betekent dat de basis al goed is.
Ik kijk morgenavond uit naar je Arnhemse gebeuren.
Bedankt voor het snelle meten.

Gerard

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Is een ns-stoomloc als hobbymodel mogelijk?
« Reactie #71 Gepost op: 11 March 2009, 09:30:12 »
Beste medehobbyisten.

Jammer dat niemand reageerd op mijn vraag een paar blokjes terug op pagina 4  wand het is mij nog steeds niet geheel duidelijk.

Het was toch de bedoeling om te inventariseren of er mensen zijn die interesse hadden in betaalbare NS loks tussen de 200€ en 300€ wat ik zelf trouwens nog heel veel vindt.
Maar ik zie nu een discussie ontstaan tussen nog maar een paar personen hoe deze heen en ander gemaakt hebben.
Daar is trouwens niets mis mee want dat is best intressant om te weten maar misschien had dit dan in een apart draadje besproken moeten worden zoiets als " wat zijn we aan het bouwen"
Met als aanhef "de bouw van een NS 5500 "of iets dergelijks

groetjes,

Herwim Frank
« Laatst bewerkt op: 11 March 2009, 09:34:33 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: Is een ns-stoomloc als hobbymodel mogelijk?
« Reactie #72 Gepost op: 11 March 2009, 09:37:13 »
Herwim, als je goed kijkt, zie je dat er wel gerageerd is op jouw mededelingen in de vorige posts.

Namelijk dat je die 200 a 250 euro neertelt voor een kit. De loc moet dus dan wel even gebouwd worden...

Wat moet men daar nog meer over kwijt?  ;)
Ik heb al een trein

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Is een ns-stoomloc als hobbymodel mogelijk?
« Reactie #73 Gepost op: 11 March 2009, 09:53:24 »
De stelling dat Nederlandse stoomlocomotieven niet internationaal genoeg zijn blijft mij een beetje bezig houden.

Victor oftwel NS 6501-6512 was een standaard Hohenzollern model. In Duitsland, Brazilië (meterspoor) zijn er nog rijdende exemplaren. Op Taiwan staat een exemplaar op een sokkel die geëerd wordt omdat hij de eerste trein op dat eiland heeft getrokken. (Bron: NMLDforum). De SHM is een Victor aan het restaureren om die als 6513 op de baan te zetten.


En dan staat er in het boek van Waldorp De Nederlandse stoomlocomotieven (achtste druk 2005) over de NBDS 1-5 (Nr 5 werd in 1919 SS 52 en na 1921  NS 775) op blz. 238 dat soortgelijke Beyer & Peacock locomotieven rond reden in Engeland en Australië. Deze locomotiefserie van de NBDS komt sterk overeen met SS 9-16, 21-78, 172-202 12-42 en in 1921 vernummerd tot NS 700-774. en ook Spoorwegmaatschappij Mechelen -Terneuzen heeft  2 van dergelijke machines gehad.

Internationaal liggen hier wel mogelijkheden zou ik denken

Groeten,

Marco
« Laatst bewerkt op: 11 March 2009, 09:55:54 door MR »

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4221
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Is een ns-stoomloc als hobbymodel mogelijk?
« Reactie #74 Gepost op: 11 March 2009, 09:54:08 »
Om even 1 en 1 bij elkaar op te tellen;
Sander heeft het over een onderstel van een Lilliput-locje wat voor een NS 8700 kan dienen,
Gerard heeft het erover dat een 8700 bij DJH er niet inzit
Frits Westers en Spoors (andere draadjes) maken mbv tekenen en rapid prototyping kappen voor materieel.
Wie begint dan, met een Lilliput vuurloze in de hand, aan een kap in de vorm van een NS 8700?
Voordeel; onderstel rijdt al, kap erop zetten en klaar
Nadeel; uittekenen is rel vrij veel werk en er zijn een paar proto's voor nodig voordat je er bent.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.