Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Zoekfunctie ? door nighttrain1
Vandaag om 14:34:20
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
  

Auteur Topic: Is een ns-stoomloc als hobbymodel mogelijk?  (gelezen 32518 keer)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4835
  • Modelspoor is emotie...
Re: Is een ns-stoomloc als hobbymodel mogelijk?
« Reactie #30 Gepost op: 08 maart 2009, 15:58:12 »
Het leek mij ooit wel eens een goed idee dat Fleischmann de Anna eens ging vervangen voor de Hohenzollern Victor.

Groet,

Marco

Ik maak me sterk, dat Fleischmann de 'Anna' wel eens helemaal uit het assortiment zou kunnen halen. Sterk out-dated model, technisch en optisch volkomen achterhaald. Zal bij de betreffende firma zeker geen punt van overweging zijn om hier überhaupt iets mee te doen, laat staan voor de NL-markt.
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1259
Re: Is een ns-stoomloc als hobbymodel mogelijk?
« Reactie #31 Gepost op: 08 maart 2009, 16:15:31 »
@ GD

Ik denk dat je zelf aan de slag zal moeten gaan voor een Nederlandse stoomlok.
Je hebt al gelezen hoe andere hobbyisten daarop reageren ten aanzien van de ontwerpkosten door een fabrikant.

Even een klein verhaaltje uit het verleden betreffende de NS eloc 1000 gemaakt door Roco.
Destijds stond de importeur Avis garant voor de ontwerpkosten van de mal en daarom wilde Roco daar wel aan beginnen. Zo'n 20 jaar geleden was dat nog altijd goed voor een dikke miljoen gulden! De Roco NS 1000 is ook in hoofdzaak op de Nederlandse markt verkocht, zowel in het groen als in het blauw.

In de zeventiger/tachtiger jaren verkocht Philotrain heel veel Nederlandse stoomlocs als kant en klare modellen. Zijn kopers waren van wat oudere leeftijd, hadden de stoomloc nog bewust meegemaakt en beschikten inmiddels over contact geld om zoiets aan te schaffen. Maar die markt is al voorbij, want die mensen zijn er niet meer.

Uit eigen ervaring weet ik, als we tijdens een beurs als Rail of Eurospoor met een modulebaan rondreden met Nederlands stoom en donkergroene rijtuigen, dan bleven er altijd wel wat liefhebbers plakken bij de baan. Maar als we met flitsend gele treinen gingen rijden dan stond het publiek weer rijen dik voor onze modules te kijken. Met andere woorden, we spreken over een klein publiek van echte stoomliefhebbers. Een fabrikant wil voor jou met alle liefde een schitterende Nederlandse stoomloc ontwikkelen, maar hij wil daarbij wel graag zijn kosten eruit halen en ook nog wat eraan overhouden. Ook zijn schoorsteen moet blijven roken.

Moraal, je zal toch zelf aan de slag moeten (maar ik zal je echt niet tegen houden als je een financiele deal maakt met Heljan of een ander omtrent de ontwikkelingskosten).

Gerard

lrrw

  • Offline Offline
  • Berichten: 471
Re: Is een ns-stoomloc als hobbymodel mogelijk?
« Reactie #32 Gepost op: 08 maart 2009, 16:18:29 »
Als Heljan inderdaad stoomlocomotieven naar Deens Of Zweeds voorbeeld kan produceren voor een redelijke prijs, en dat nog wel met buiten liggend drijfwerk e.d., dan zou deze firma toch ook een betaalbaar model van een Nederlandse stoomlok uit moeten kunnen brengen.
Ik zal er dan in iedergeval 1 kopen.
Ze willen toch ook de Albatros uitbrengen, je weet wel dat lelijke Nederlandse HSL ding. Geen varianten mogelijk, en ze moeten wel een X aantal rijtuigen [lees mallen maken].Hoeveel zullen er van dit model buiten Nederland verkocht gaan worden?

Groet LRRW.

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2068
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Is een ns-stoomloc als hobbymodel mogelijk?
« Reactie #33 Gepost op: 08 maart 2009, 19:45:43 »
Een boeiende discussie tot nu toe. Ik realiseer me een aantal dingen erg goed. Een locomotief ontwerpen en in productie brengen kost veel geld. De Nederlandse markt is klein, en inderdaad, omdat stoomtractie in januari 1958 tot het verleden behoorde, is er een groot deel van ons die nooit bewust Nederlandse stoom meer hebben meegemaakt. Ik ook niet, ik ben van bouwjaar 1964. Aan de andere kant, ik heb me in het verleden Engelse treinen beziggehouden, en ook nu nog blijf ik dat daar volgen. Ik zie dat daar wel voor lage prijzen redelijke modellen kunnen worden gemaakt. En echt niet elke Engelsman loopt warm voor de LNER of SR om maar wat te noemen, ook daar zijn kleinere deelmarkten.  Dan ga je wel eens van die dingen dromen. Dat het er ooit van zal komen, een eenvoudig en betaalbaar model van een Nederlandse stoomlok, acht ik zelf ook niet waarschijnlijk, maar het zou zo leuk zijn. Aan de andere kant, je weet maar nooit. Ik droom in elk geval lekker verder, en ik hoop met mij nog veel anderen. En als ik dat toch doe, misschien heeft Hornby of Bachmann wel ergens een 2B1 chassis met asafstanden en wielmaten die voor een 5500 bruikbaar zou zijn, dan is er al een begin (grote olijfgroene wolk, roze is nou eenmaal voor andere dromen)....

Groeten,

Gerard

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: Is een ns-stoomloc als hobbymodel mogelijk?
« Reactie #34 Gepost op: 08 maart 2009, 20:28:30 »
Laat ik ook eens wat geks roepen:

Hornby/Bachman onderstelletje, 3-d geplot kapje, wat handgrepen en frutsels ertegen en de verf eropkletsen, klaar het NS stomertje.

Groet Stephan.

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Roco Fccpps vriend
Re: Is een ns-stoomloc als hobbymodel mogelijk?
« Reactie #35 Gepost op: 08 maart 2009, 20:31:21 »
Ze willen toch ook de Albatros uitbrengen, je weet wel dat lelijke Nederlandse HSL ding. Geen varianten mogelijk, en ze moeten wel een X aantal rijtuigen [lees mallen maken].Hoeveel zullen er van dit model buiten Nederland verkocht gaan worden?

Dat "ding" gaat wel tussen Amsterdam en Parijs rijden. Dus ook interessant voor Belgische en Franse tijdperk 5/6 rijders.
En dat over de grens rijden ontbreekt bij de NS-stomers.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Is een ns-stoomloc als hobbymodel mogelijk?
« Reactie #36 Gepost op: 08 maart 2009, 20:32:25 »

Er hebben NS-stoomlocs tot aan antwerpen gereden, dus dat is toch wel aardig internationaal.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12302
    • sleutelspoor
Re: Is een ns-stoomloc als hobbymodel mogelijk?
« Reactie #37 Gepost op: 08 maart 2009, 20:41:32 »
Ik denk niet dat er Belgen zijn die een NS2100 zullen kopen omdat die ooit eens tot aan Antwerpen heeft door gereden.
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Maasdam

  • Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Berichten: 675
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
Re: Is een ns-stoomloc als hobbymodel mogelijk?
« Reactie #38 Gepost op: 08 maart 2009, 20:43:36 »
Ik zie wel mogelijkheden voor zo'n groot serie model (Roco, Piko, Hornby international etc.) Ook al is de Nederlandse markt klein, zo'n model zal ook op buitenlandse markten scooren. Het zou dan om een exotisch model gaan, verzamelaars genoeg. Daarnaast zijn er ook in het buitenland mensen die een Nederlandse modelbaan bezitten. Tenslotte worden er ook modern Nederlands materieel in model op de markt gebracht. Ook voor deze modellen geld dat zij terecht komen op een kleine markt.

Miscchien moeten wij gaan lobbyen bij de diverse importeurs/Roco. Kijken of we iets teweeg kunnen brengen. Want zeg zelf een model van €600/€1000 hoeveel van ons kunnen dat opbrengen. Hoeveel van ons kunnen een bouwpakket goed in elkaar zetten......

De 3737 was niet de laatste stoomloc op het spoor. Op enkele rangeer terreinen bleven tot eind jaren '50 nog rangeerstomers in dienst.

Groet vanuit regenachtig Rotterdam
Ben.
« Laatst bewerkt op: 08 maart 2009, 20:53:45 door Maasdam »

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Is een ns-stoomloc als hobbymodel mogelijk?
« Reactie #39 Gepost op: 08 maart 2009, 20:53:57 »
En dat over de grens rijden ontbreekt bij de NS-stomers.

Victor was gewoon een standaard industrielokje van Hohenzollern. Dus ook interessant voor de Duitse markt. Maar als ik het enthousiasme zie waarmee mijn suggestie wordt opgepikt. Men gaat duidelijk voor de grotere stomers. Een stoomlok moet blijkbaar indruk maken en geen gevoelens van vertedering oproepen.

Ik maak me sterk, dat Fleischmann de 'Anna' wel eens helemaal uit het assortiment zou kunnen halen. Sterk out-dated model, technisch en optisch volkomen achterhaald. Zal bij de betreffende firma zeker geen punt van overweging zijn om hier überhaupt iets mee te doen, laat staan voor de NL-markt.

Dat Anna een modelspoormodelletje is dat niet mee kan, lijkt mij des te meer reden om het te vervangen door een nieuwe lokje voor piepkleine startsetjes en daarvoor leek mij Victor zo'n leuke kandidaat. Zeker niet minder interessant voor de Duitse modelspoorders en de Nederlanders ineens blij verrast met een vooroorlogs nl-stoomlokje. Een win-winsituatie! Maar jou redenering is: ze gaan Anna niet vervangen ooit, ze gaan er waarschijnlijk op een dag gewoon mee stoppen.  Misschien ook wel verstandig gezien het enthousiasme voor mijn suggestie. De nl-spoorder met interesse voor stoomlocs gaat niet voor een miniloc.

Groet,

Marco
« Laatst bewerkt op: 08 maart 2009, 21:01:18 door MR. Reden: stijl »

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re: Is een ns-stoomloc als hobbymodel mogelijk?
« Reactie #40 Gepost op: 08 maart 2009, 21:03:55 »
Een 6000 of 6300 zou mij bijzonder goed smaken, en mag wat mij betreft best rond de 400,- euro kosten.

Betrekkelijk kale locs (vooral de NS 6000.....!) met eenvoudig drijfwerk, als we het binnenliggende weglaten, natuurlijk/vanzelfsprekend.

6300 heeft dan wel twee draaistellen, maar die zouden hetzelfde kunnen, en alle wielen verder gelijk.
Dat hoeft toch niet ongelofenlijk veel te kosten.......

Gr pewiam
Ook Engelse treinen zijn leuk

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12302
    • sleutelspoor
Re: Is een ns-stoomloc als hobbymodel mogelijk?
« Reactie #41 Gepost op: 08 maart 2009, 21:19:31 »
Voor de liefhebber enkele plaatjes van de machines die hier regelmatig voorbij komen. Zoals je ziet zijn zij wel/waren in de handel (geweest)

NS 5500


NS6000


NS6000


NS6300 De Beul

-SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

lrrw

  • Offline Offline
  • Berichten: 471
Re: Is een ns-stoomloc als hobbymodel mogelijk?
« Reactie #42 Gepost op: 08 maart 2009, 21:38:25 »
Sobat,

Goed om een paar foto`s te laten zien om een indruk te krijgen.

Een NS 6000 zou toch mogelijk moeten zijn.

Groet LRRW.

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Is een ns-stoomloc als hobbymodel mogelijk?
« Reactie #43 Gepost op: 08 maart 2009, 21:41:30 »
Wat overigens bij de meeste ns sneltreinlocs met buitenliggend drijfwerk wel voor een probleem kan zorgen is de drijfstang. Deze bevindt zich bijna altijd ter hoogte van de achterste as van het draaistel. Als je een loc wilt maken die door de standaardbogen van de fabrikanten maken loopt dit wiel vaak tegen die drijfstang aan.
Oplossing is de drijfstang wat verder naar buiten monteren want dan wel weer een raar beeld op kan leveren. Daarom is het ook vrij moeilijk om de modellen van bijvoorbeeld van modelloco goed door kleine bogen te krijgen.

Daarom is er ook weer wat meer te zeggen voor een loc met binnenliggende cilinders.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12302
    • sleutelspoor
Re: Is een ns-stoomloc als hobbymodel mogelijk?
« Reactie #44 Gepost op: 08 maart 2009, 21:46:40 »
Dat klopt. Zowel bij de 6300 als bij de 3900 zijn de cilinders verder naar buiten gezet. Philotrain (Flip) noemde de DJH/Grandspot/Modelloco 6300 dan ook een oud wijf met boodschappen(fiets)tassen  ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.