Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Overstap naar HTM door g-j
Vandaag om 18:14:13
Rheinburg, TP V/VI door william_2
Vandaag om 18:12:22
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:11:34
Kibri station CALW ingekort als NS station door grossraumwagen
Vandaag om 18:04:36
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:03:37
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
Vandaag om 18:01:35
Vandaag bij pon door Stefan88
Vandaag om 17:56:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 17:47:05
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 17:43:52
Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
Vandaag om 17:24:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
Vandaag om 17:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:44:52
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:13:16
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 15:45:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:31:59
NRS 107 / HSM 353 / NS 1604 in schaal N door janw
Vandaag om 15:28:19
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:23:13
Decoder waarden van trix 22357 nmbs lok 25.5 door Vosptr
Vandaag om 15:20:08
Bauarbeiten im gange door Jelmer
Vandaag om 14:50:15
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
Vandaag om 14:43:10
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 14:24:24
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 13:51:55
Z21 en het programeren met de Z21App. door Ronald Halma
Vandaag om 13:31:36
Straalcabine, hoe en wat door Duikeend
Vandaag om 13:24:20
Exact-Train 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 13:16:32
Vr 19 en za 20 september raildagen 25 door Seinhuis
Vandaag om 13:10:25
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 12:09:35
The Summer of 69 door einte
Vandaag om 11:26:57
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 11:17:59
  

Auteur Topic: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"  (gelezen 145578 keer)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #135 Gepost op: 06 September 2012, 13:06:35 »
Hmm, lees voor de grap eens het artikel over de Montzenroute op de Nederlandstalige Wikipedia. Daar heeft iemand met een politieke agenda flinke stukken zitten toe te voegen over de IJzeren Rijn.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22557
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #136 Gepost op: 06 September 2012, 13:31:18 »
Ha ha, ja je zou haast denken dat het lemma over de IJzeren Rijn gaat.  ;D
Het echte lemma over de IJzeren Rijn is dan weer een stuk objectiever.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12278
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #137 Gepost op: 06 September 2012, 14:52:44 »
En om Jos' argument kracht bij te zetten kwam er juist een trein voorbij rijden toen Google plaatjes maakte: http://goo.gl/maps/AZq7M

mvg,
Gert

Euh even voor de duidelijkheid,de datum onderop die foto is van 2010  ::) ,in hoeverre dit dus actueel zou moeten zijn in het verhaal is me even omduidelijk.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Rinus H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #138 Gepost op: 07 November 2012, 23:06:52 »
"Ontwikkelingen" omtrent Ijzeren Rijn.

Graag jullie aandacht en steun voor het volgende;

Petitie trein Antwerpen - Weert vv.

Vanaf december 2013 rijdt de personentrein van Antwerpen naar Neerpelt door naar Hamont, 700 meter van de Nederlandse grens in Weert. Sinds enkele dagen is er een petitie online waarin wordt opgeroepen om deze personentrein door te laten rijden naar Weert.
Tom Brouwers uit Eindhoven heeft de petitie opgericht namens burgers en reizigersorganisaties uit Nederland en België en richt zich tot de NS en NMBS. De petitie is inmiddels al ruim 400 keer digitaal ondertekend.
In de petitie wordt gesteld dat het doorrijden naar Weert aan beide zijden van de grens wenselijk wordt geacht. Daarbij is de infrastructuur al grotendeels aanwezig. Ook is recentelijk aangetoond in een onderzoek door MOVARES dat er potentie is voor deze personentreinverbinding.
Met de petitie wil men de wens voor een treinverbinding tussen Weert en België op korte termijn kenbaar te maken aan de NMBS en samen met de beide provincies Limburg (NL en BE), de provincie Noord-Brabant en het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven te werken aan de verlenging van de treindienst Antwerpen – Hamont naar Weert.


Tekenen petitie; https://petities.nl/petitie/treinweertbelgie
Initiatief op Twitter; https://twitter.com/TreinWB



bron; www.weertdegektste.nl
Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1474
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #139 Gepost op: 08 November 2012, 14:42:46 »
Je kunt ook wat opstelsporen weghalen in weert en er kopsporen met perron maken
groet dennie

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #140 Gepost op: 08 November 2012, 14:53:39 »
Eh... en hoe geraak je dan bij die sporen? Weert heeft twee perrons.

Overigens stopten er vroeger ook zowel de stoptrein naar Eindhoven als de stoptrein naar België, dus dat zou nog steeds moeten kunnen. Het perron is in ieder geval lang zat. Misschien dat je wat geneuzel hebt met wisselstraten, maar daar is vast wel een mouw aan te passen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #141 Gepost op: 08 November 2012, 15:09:57 »
Je bedoelt denk ik 2 perronsporen? Volgens de actuele tekeningen van Sporenplan.nl is er een perron, langs sporen 602 en 603a/b

Aangezien 603b 'slechts' 272 meter nuttige lengte heeft lijkt mij dat een probleem in de spits met 2 VIRM-6 stellen als de stopper gepasseerd moet worden. Meest eenvoudige lijkt mij na wissel 131a/b een kopspoor maken, door het perron langs 603a door te trekken.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1474
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #142 Gepost op: 08 November 2012, 16:06:26 »
Simpel, komend vanaf de stamlijm uit budel,gaat de trein de hoofdlijn op en wordt nou de opstelspoor geleid.
Als je nou 2 opstelsporen ombouwd tot kopspoor met 1 perron in het midden,dan heb je verder niks met de betaande perron/station te maken/te doen.
Het kleine oude laadperron wordt toch allang niet meer gebruikt door het leger.
En je hebt dan nog zelfs 1 goederenspoor ter beschikking,wat wel nog wordt gebruikt.

Herman2012

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #143 Gepost op: 08 November 2012, 18:52:38 »
Veel techneuten hier. Vraagt niemand zich af hoeveel reizigers er , met alle respect, op dit marginale traject zullen zijn? Als deze verbinding aangeboden wordt dan zal daar altijd subsidie nodig zijn voor de exploitatie.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8534
  • Spoor N
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #144 Gepost op: 08 November 2012, 19:01:15 »
En dat is anders op andere spoorlijnen?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #145 Gepost op: 08 November 2012, 19:30:45 »
@JAB: in het verleden heb ik de intercity en de stoptrein naar Eindhoven tegelijk op spoor 3 (a en b) zien staan. Maar toen waren er nog geen V-IRM's en waarschijnlijk waren het ook geen 12 bakken ICR. Jammer trouwens dat ze de dienstregeling gewijzigd hebben, want 12 bakken V-IRM aan beide kanten van het perron is een imposant gezicht.

@Herman: de voordelen zouden vooral voor de Vlamingen zijn, denk ik en daarom is de NMBS de aangewezen partij om dit te organiseren. Je kunt namelijk met één overstap vanuit Weert zo'n beetje heel Vlaanderen bereiken. En het ontsluit oostelijk Belgisch Limburg. Met één overstap vanuit een groot deel van Nederlands Limburg naar Antwerpen reizen is ook mogelijk. Dus zo marginaal is de verbinding niet, in ieder geval niet marginaler dan die naar Gronau.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Rinus H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #146 Gepost op: 08 November 2012, 21:35:56 »
Peter,

Klopt, dat is héél lang zo geweest, intercity en stoptrein achter elkaar op spoor 3. Het is eigenlijk best simpel te realiseren door gewoon het perron ter verlengen. Je krijgt dan inderdaad wat geneuzel met wisselstraten en sporen maar dat lijkt me icm perronverlenging de minst dure variant.

Ik vermoed dat de NMBS al verder heeft gedacht. Je wilt niet weten hoeveel mensen uit de regio Weert zich per auto laten afzetten in Neerpelt om op de trein te stappen richting oa Antwerpen. Bovendien kan dit voor de stad Weert sowieso alleen maar voordelen opleveren (lijkt me vooralsnog niet te onderschatten, is hier ooit al een onderzoek naar gedaan?). En goederenvervoer per spoor "Ijzeren Rijn" komt op deze manier alleen maar dichterbij. Win-win situatie dus (afgezien van inderdaad de nodige financiële injecties door de overheid cq afdracht eigen salaris/belasting).

Gr.Martijn

Aanvulling; reeds meer dan 750 personen hebben petitie getekend.
« Laatst bewerkt op: 08 November 2012, 21:38:39 door RinusH0. Reden: aanvulling »
Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #147 Gepost op: 08 November 2012, 21:40:12 »
Het perron aan de kant van spoor 3 is al bijna 600 meter lang, dus echt veel verlengen hoeft waarschijnlijk niet eens. Eerder een stel wissels erbij. En ja, ook mijn vrouw en ik zijn ooit in Neerpelt afgezet om vervolgens met de trein naar Antwerpen en vervolgens Gent te gaan. Retourtje voor twee of drie dagen kostte zeven euro de man...

Alleen ben ik absoluut geen voorstander van nog meer goederenvervoer door Weert, maar dat heb ik al eerder in dit draadje verschillende keren betoogd.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Rinus H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #148 Gepost op: 08 November 2012, 22:04:20 »
Alleen ben ik absoluut geen voorstander van nog meer goederenvervoer door Weert, maar dat heb ik al eerder in dit draadje verschillende keren betoogd.

Dat ben ik met je eens. Maar de stap naar ook een goederenverbinding komt op deze manier wel dichterbij.
Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen

Rinus H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #149 Gepost op: 10 November 2012, 12:31:31 »
@allen,

Svp teken de petitie voor een treinverbinding Antwerpen-Weert !!!

Tekenen petitie; https://petities.nl/petitie/treinweertbelgie
Initiatief op Twitter; https://twitter.com/TreinWB

meer dan 1200 personen gingen jullie voor in de afgelopen dagen.
Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen