Op welke wijze geluidshinder in o.a. Weert, Roermond, Dalheim etc. aangepakt kan worden, wordt even buiten beschouwing gelaten.
L.S.bij (tijdelijke)reactivering van de IJzeren Rijn over het oude tracé, zijn alle aanpassingen in Nederland een inlandse aangelegenheid en dus voor kosten van Nederland. Het is immers een Nederlandse spoorlijn. Komt er een definitief nieuw tracé van Hamont naar Roermond door het Meinweggebied naar Dalheim dan is alleen de ondertunneling een zaak van België en Nederland. Deze landen dienen de kosten dan gelijk te dragen.
België heeft in zoverre aan een groot deel voldaan,alleen het stuk Hamont Budel moet het spoor vernieuwd worden.
Maar er is één Nederlands argument dat ik mis: zouden de Nederlandse Spoorwegen bijvoorbeeld zo gelukkig zijn bij herstel van de spoorwegverbinding via Weert naar Antwerpen? Vandaag de dag moet een reiziger in de regio van Weert die per trein Anwerpen wil bereiken voor een relatief hoog bedrag de omweg - met overstappen! -via Eindhoven en Roosendaal kiezen. Zodra een rechtstreekse spoorverbinding vanuit Weert naar Antwerpen ontstaat zal elke weldenkende reiziger die mogelijkheid toch kiezen? Dat lijkt me nogal logisch.
Tenslotte lijk je niet te beseffen dat reactivering van de IJzeren Rijn een voornamelijk Vlaams-nationalistisch project is. De Moresnetlijn heeft namelijk ruim voldoende capaciteit, zeker nu die geëlektrificeerd is, maar loopt door het verfoeide Wallonië. En dat willen de Vlaamse nationalisten niet. Dat de lijn Antwerpen-Hamont in Vlaanderen op maaiveldniveau ligt en dat het rijden van zware goederentreinen die kernen helemaal om zeep zou helpen, deert kennelijk niet.
Leuk hoor om weer om eens te lezen, die eeuwige Limburgse frustraties met de rest van Nederland en de zoveelste herhaling van argumenten over Vlaanderen, Wallonië, Ijzeren Rijn. Montzen, Rotterdam, Antwerpen en wie zal dat betalen.Een beetje hoog Pavlov gehalte....De posting van n-spoorder Erwin ging echter heel ergens anders over..............Dirk
Waar praat men dan over kijk eens de nieuwe bouwwerken en trajecten in de rest van Nederland en hier slapen ze verder.Dus het blijft een gebed zonder einde,
Prima verhaal, Coen. Personenvervoer juich ik toe, maar goederenverkeer ben ik mordicus tegen. Net zoals de meeste Limburgers die daar wonen of daar familie hebben wonen en net als de provincie en de betrokken gemeenten.
Even voor de duidelijkheid: ik vind het helemaal niet gek dat iemand dit standpunt heeft. Maar een goederentrein minder betekend simpelweg dat er zo'n 50 tot 100 vrachtwagens door iemand anders zijn achtertuin rijden...
Dat klopt niet helemaal Peter,De Montzenlijn zit behoorlijk tegen zijn grens aan te hikken.En dan is het niet zozeer de Monzenlijn zelf, Maar Emplacement Aachen-West loopt tegen het infarct aan.De treinen vanuit Visé richting Aachen worden op het Emplacement van Montzen aan de kant gezet om te wachten totdat er plek is om door te komen.