Eh... en hoe geraak je dan bij die sporen? Weert heeft twee perrons.Overigens stopten er vroeger ook zowel de stoptrein naar Eindhoven als de stoptrein naar België, dus dat zou nog steeds moeten kunnen. Het perron is in ieder geval lang zat. Misschien dat je wat geneuzel hebt met wisselstraten, maar daar is vast wel een mouw aan te passen.- Peter
ruim 2300 mensen hebben de petitie nu getekend. Wellicht nog enthousiasterikken onder ons die ook wel willen tekenen? https://petities.nl/petitie/treinweertbelgie
Als je kijkt naar geluidsnormen, dan zit het stuk tot aan Weert (vanuit Eindhoven) al zo'n beetje aan de grens. In dichter bebouwd gebied, of met meer treinen (er rijden immers geen stoptreinen naar Roermond), zou je geluidschermen moeten plaatsen. Zie jij al de hele spoordijk in Weert vol met geluidschermen staan?
Tsja.... Roermond schakelt al jaren sneller de pook in een hogere versnelling dan Weert, da's ook een feit!
Tja Jo, als dat nu het niveau van de argumenten is waar de Limburgse verongelijktheid op is gebaseerd? De situatie rond de IJzeren Rijn is volstrekt helder: de bal ligt bij België en misschien Duitsland, in die volgorde.Er is een plan dat voorziet in verplaatsing van de boog bij Roermond en een tunnel door het Meinweggebied. En er zijn in 2012 principeafspraken over de kostenverdeling gemaakt. Nederland heeft geen keuze en moet met het plan instemmen. Het is nu aan België om te beslissen of men enkele honderden miljoenen euro's overheeft voor alleen het Nederlandse traject.Vlaanderen en vooral de Nva hebben lang geroepen dat de regering onder Di Rupo de heropening van de IJzeren Rijn tegenwerkte. Nu is er een regering die wordt gedomineerd door Vlaanderen en waaraan zelfs de Nva meedoet. En die regering zal hoogstwaarschijnlijk tot dezelfde conclusie komen als de vorige regering: de kosten-baten verhouding is totaal zoek en er zijn in België en ook in Vlaanderen ruimschoots infrastructurele knelpunten die een hogere prioriteit hebben. Mocht de Belgische regering onverhoopt toch besluiten dat de IJzeren Rijn in Nederland weer in gebruik moet worden genomen, dan ligt er nog een Duits vuiltje. Duitsland is nergens toe verplicht en ook daar zijn omwonenden die hervatting van het goederenvervoer niet zien zitten. Duitsland gaat dit jaar een nieuw Bundesverkehrswegeplan voor de komende 12 jaar of zoiets maken. Ik denk dat het geschikt maken van het Duitse traject daar wel in komt, maar met een zo lage prioriteit dat de kans op uitvoering gering is, tenzij België ook daarvoor gaat betalen. Duitsland heeft wel andere infrastructurele problemen aan het hoofd.Het project had altijd al een hoog follygehalte, omdat zelfs de voordelen voor Antwerpen beperkt zouden zijn. Het project is op dood spoor gekomen met de uitspraak van het Internationale Hof van Arbitrage in 2005. Nederland moest meewerken, maar tegelijk werd vastgesteld dat daarbij de Nederlandse regels voor nieuwbouwtrajecten golden. Daarmee werd heropening van het stuk tussen Roermond en de Duitse grens zo duur dat zelfs Vlaamse nationalisten het maar laten zitten als het erop aan komt. In dat verband lijkt het wat typisch om met de opening van zo'n personenlijntje te laten zien dat het kennelijk toch eenvoudiger kan.