Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door robin binsbergen
Vandaag om 22:14:36
Spoor 1 nem of finescale door Wies
Vandaag om 21:53:27
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:48:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Jeroen Trainz
Vandaag om 21:44:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eelco Storm
Vandaag om 21:40:47
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:58:39
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 20:32:58
NS 1700 transfers door ES44C4
Vandaag om 20:32:18
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 20:17:47
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
  

Auteur Topic: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"  (gelezen 143476 keer)

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1557
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #420 Gepost op: 11 April 2017, 00:50:23 »
Ik snap dat ruimtegebrek in Eindhoven ook niet zo goed. Spoor 1 is voor de IC Schiphol-Heerlen/Venlo (2x per uur, splitst), IC Amsterdam-Maastricht (2x per uur) en sprinter Tilburg-Weert (2x per uur). Spoor 2 is voor de IC Den Haag-Eindhoven (2x per uur, keert op emplacement). Spoor 3 is voor de sprinter Den Bosch-Deuren (2x per uur). Spoor 4 is voor de sprinter Weert-Tilburg (2x per uur). Spoor 5 is voor de IC Eindhoven-Den Haag (2x per uur, komt van eplacement) en IC Maastricht-Amsterdam (2x per uur). Spoor 6 is voor het combineren van trein Venlo/Heerlen-Schiphol (2x per uur). Ruimte zat dus op sporen 2, 3, 4 en 6). Met in de toekomst elke 10 minuten een trein tussen Schiphol en Eindhoven komt er wel een extra trein bij, maar vervalt het combineren/splitsen, dus dat maakt weinig uit qua tijd. Dus tenzij beide sprinter diensten een kwartierdienst gaan worden is er zat plek voor een extra IC vanuit Dusseldorf. Als deze IC uit Dusseldorf 1x per uur de reguliere IC vervangt zal de IC uit Schiphol moeten keren op Eindhoven, dus netto heb je dan toch een extra trein die aan een perron moet staan. Enige is dat er waarschijnlijk geen tijd/plek is voor kopmaken op het perron, dus er zal een keermogelijkheid ten westen van het station aangelegd moeten worden.

... Omdat Eindhoven toch een kwartierdienst naar Schiphol zou krijgen worden dat natuurlijk korte treinen die samen met de Keolis trein
best langs hetzelfde perron kunnen staan...
Dat gaat Prorail/NS niet leuk vinden, 2 treinen aan 1 perron. Twee kerende treinen op 1 perron is erg vervelend, want kost veel tijd en beide treinen zullen aan beide kanten veel sporen moet kruisen om van/naar de juiste lijn te komen. Kruiswissels zijn er niet op Eindhoven en is daar ook hopeloos onpraktisch omdat er geen derde inhaalspoor tussen de perrons ligt. Bovendien betwijfel ik of die trein uit Schiphol wel zo kort is. Ze willen juist elke 10 minuten een trein omdat ze tegen de lengte/hoogte limiet van een enkele trein zitten in de spits.

Overigens heb ik net begrepen dat de IJzeren Rijn enkelsporig in ere hersteld zou moeten worden? Lijkt me nogal 19e eeuws. Het lijkt me nogal geld over de balk smijten om miljoenen uit te geven aan een halfslachtig enkelsporige spoorlijn. Als die Belgen echt extra capaciteit nodig hebben zullen ze het toch wel tweesporig willen. Kunnen die paar treinen die over enkelspoor zouden gaan niet gewoon over de Montzenroute blijven rijden? Dan blijven de Luikenaren, Rotterdammers, Weertenaren en Roermonders ook gewoon blij.

könings

  • Gast
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #421 Gepost op: 11 April 2017, 07:23:59 »
Kunnen die paar treinen die over enkelspoor zouden gaan niet gewoon over de Montzenroute blijven rijden? Dan blijven de Luikenaren, Rotterdammers, Weertenaren en Roermonders ook gewoon blij.
Het verlengde van de Montzenroute mondt uit in Tongeren en gaat via Hasselt verder naar Antwerpen. Deze lijn zit nu zodanig vol goederentreinen dat de uurregelingen van de reizigerstreinen danig in het gedrang komen. De beheersovereenkomsten van de NMBS dwingen een beperking van de vertragingen op.
Decenialang is er geen aandacht aan besteed omdat enerzijds de NMBS een monopolie op het reizigersvervoer had (loopt binnenkort af) en anderzijds het goederenvervoer zich vooral 's nachts afspeelde. Dit laatste is allang niet meer het geval, waardoor ook voor het kiesvee de vertragingen merkbaar zijn toegenomen. Infrabel doet gouden zaken met de verkoop van rijpaden, maar loopt nu tegen een plafond aan qua capaciteit. De route van de Ijzeren Rijn heeft echter nog capaciteit zat en onder het mom voor meer comfort voor de reiziger is deze onlangs grotendeels geëlectrificeerd. De ware reden voor deze bovenleidingparade is gewoon anticipatie op wat er moet gaan komen, namelijk dat de "Ollanders" ophouden met vertragingsmanouevres. Kwestie van politiek en genoeg geld dus ;D

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22501
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #422 Gepost op: 11 April 2017, 08:15:58 »
De optie was om het enkelsporige lijntje voorbij Roermond voor heel veel vooral Belgisch geld weer in gebruik te nemen. Dat was inderdaad onzin, maar niemand in België ging dat zeggen. Uiteindelijk heeft Duitsland de knoop doorgehakt. Dat lijntje komt niet meer in gebruik voor het goederenvervoer.

Er loopt een studie naar alternatieven, maar opnieuw Duitsland heeft nu aangegeven dat alleen de route over Venlo wat hun betreft een reële optie is. Mogen Nederland en België bedenken of ze dat een idee vinden. Nederland hoeft niks. De optie via de Meinweg staat wat Nederland betreft nog altijd open. Dat Duitsland anders heeft gekozen en België daarvoor niet wil betalen, kan Nederland niet helpen. De vraag is nu of Nederland de dubbelsporigheid van de grensovergang bij Venlo en die intercities naar Duitsland belangrijk genoeg vindt om een route voor de IJzeren Rijn naar Venlo te forceren.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
  • Spoor N
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #423 Gepost op: 11 April 2017, 08:53:50 »
de "Ollanders"
Niet zo gek dat het traag gaat als je Limburgers Hollander noemt.  ;D

... dus netto heb je dan toch een extra trein die aan een perron moet staan.
Er staat toch ook nog een IC Eindhoven - Keulen in de planning?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2697
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #424 Gepost op: 11 April 2017, 09:23:35 »
NMBS moet eens ophouden met het geweer op ze'n eigen voet te richten.
Daar leven ze nog altijd in het stenen tijdperk met het idee " wij hebben monopoly op de rails, dus onze wil is wet".
Met het goederenverkeer dat al opengebroken is voelen ze al redelijk de warme adem in hun nek van de private railvervoerders, vanaf ook het personenvervoer voor iedereen beschikbaar komt daar idem, en als ze niet maken dat ze een oplossing vinden voor vervoer vanuit het ruhrgebied naar de Antwerpse en Zeebrugse haven, dan gaan alle containertrainen etc van China en Oost Europa binnenkort gewoon allemaal gewoon naar Rotterdam.
Zou me niet verbazen dat de Antwerpse en Zeebrugse haven de handen vroeg of laat in elkaar slaan en zelf een private spoormaatschappij opstarten om druk te zetten op de NMBS.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #425 Gepost op: 11 April 2017, 09:30:23 »
Er zijn verschillende redenen waarom vooral de Vlamingen graag de IJzeren Rijn hersteld zouden zien. Er is nogal een capaciteitsprobleem in Aken en de lijn zit vol. Bovendien is het een sta-in-de-weg voor verdergaande onafhankelijkheid of in ieder geval verdergaand federalisme: de spoorwegen is één van de weinige zaken die nog op federaal niveau geregeld zijn.

Maar zonder Duitsland rijdt er helemaal niets. Al zou het wel mooi zijn als ze de trein vanuit Hamont door zouden laten rijden naar Weert, maar ook daar kun je moeilijk meer treinen kwijt en er zullen ook niet zo heel veel reizigers gebruik van maken.

Ze kunnen trouwens natuurlijk ook het spoor vanuit Neerpelt naar Eindhoven opnieuw aanleggen. ;)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #426 Gepost op: 11 April 2017, 09:36:20 »
[...], en als ze niet maken dat ze een oplossing vinden voor vervoer vanuit het ruhrgebied naar de Antwerpse en Zeebrugse haven, dan gaan alle containertrainen etc van China en Oost Europa binnenkort gewoon allemaal gewoon naar Rotterdam.

Of via Kazachstan... de nieuwe zijderoute. Als de trein toch de beperkende factor is, kun je die net zo goed vanuit China laten rijden. Dat zal nog wel eventjes duren eer dat soepel werkt, maar ze zullen deze ontwikkeling in Rotterdam en Antwerpen met argusogen bekijken.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1557
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #427 Gepost op: 11 April 2017, 10:04:28 »
Dus de Duitsers zijn niet echt happig omdat ze al 20 jaar vooruit hebben gepland voor investeren in de infra. Nederland is niet echt happig omdat het door Nederlandse dorpen en steden gaat, groei van het eigen spoor belemmert (4x per uur per richting een trein Roermond-Nijmegen), door schaarse natuur gaat, concurreert met Rotterdam en bovendien moeten we er nog aan meebetalen ook. De Betuweroute is geheel nieuw aangelegd voor ontwikkeling van de Nederlandse economie, en ligt grotendeels in tunnels of langs een snelweg zonder door woonkernen te gaan. Maar de Belgische overheid verwacht dat we meebetalen aan treinen uit Antwerpen die over enkelspoor door woonkernen denderen? Lijkt me een leuke onderhandelingspositie.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #428 Gepost op: 11 April 2017, 10:33:03 »
Nou nee, dat is al beslist door het Permanente Hof van Arbitrage. Alleen heeft dat alleen iets te zeggen over het Scheidingsverdrag tussen Nederland en België, niet met Duitsland. Dooie mus en zo.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

könings

  • Gast
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #429 Gepost op: 11 April 2017, 10:53:57 »
Inderdead, Peter, een maat voor niks. Blijft over de struisvogelpolitiek van België en Nederland. Overigens schreef ik in een eerder bericht "Ollanders", omdat ik denk dat als het van Belgisch en Nederlands Limburg had afgehangen er al heel lang diverse verbindingen in ere waren hersteld. Bruxelles en des-Gravenhage hebben wat dat betreft veel schuld aan de huidige impasse. Mooi voorbeeld is de lijn van Mestreech naar Lanaken en door via Bilzen naar Hasselt; Infrabrol doet zogezegd een geste door het gedeelte vanaf de grens tot in Lanaken op orde te zetten, maar omdat er daarnaast in Limburg een lightrailproject van Hasselt naar Maastricht op stapel staat, weigeren ze om de rest van het vroegere tracé in orde te zetten. Dat is een directe concurrent en ondanks dat infrabel zogezegd een onafhankelijk lichaam is, blijft het onderdeel van de NMBS. Gevolg; die lijn mag niet gebruikt worden voor de lightrail en dus ook niet voor het goederenvervoer. Allemaal politiek.
Er blijft veel geld verspild worden, maar dat is eigen aan de Belgische structuur. Dus nee, de Ijzeren Rijn zal niet voor de komende 50 jaar zijn.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2697
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #430 Gepost op: 11 April 2017, 11:13:30 »
Volledig mee eens.
En zo helpt de NMBS en Belgische politiek onrechtstreeks mee aan het benadelen van ze'n eigen economie.
Want de DB is al jaren bezig om het vervoer uit het (verre) oosten in goede banen te leiden, NL idem zij het met enige vertraging, maar in Belgie denken ze nog altijd dat de containers etc gewoon met grote bootjes de Schelde gaan blijven opvaren.
En het enige waar ze dan in investeren zijn het opsmukken van treinstations ( wat ze dan wel erg goed doen, zie Antwerpen Centraal, Luik, ... ), maar verder krijgen ze het maar niet voor elkaar om passagierstreinen op tijd te laten rijden.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #431 Gepost op: 11 April 2017, 11:32:24 »
Misschien willen de Belgen die containers wel over het water hebben i.p.v over het spoor. Is ook wat voor te zeggen natuurlijk. ;)
Groeten Joop, machinist Lls

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #432 Gepost op: 11 April 2017, 12:28:43 »
[...], omdat ik denk dat als het van Belgisch en Nederlands Limburg had afgehangen er al heel lang diverse verbindingen in ere waren hersteld.

In geen der beide Limburgen zit er echter ook maar iemand te wachten op een herstel van de IJzeren Rijn als goederenverbinding. En ondanks dat je de nek breekt in Zuid-Limburg over de Belgische en Duitse nummerplaten, wil het eigenlijk nooit echt vlotten met grensoverschrijdende verbindingen. Persoonlijk zou ik het prachtig vinden als je vanuit Weert rechtstreeks naar Antwerpen zou kunnen reizen (al was het maar om eens dat traject in zijn geheel te kunnen zien), maar ik betwijfel de levensvatbaarheid. Weert is één van de heel weinige intercitystations waar je niet kunt overstappen in een andere richting en het is in feite een uit de kluiten gewassen halte aan de hoofdlijn.


- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22501
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #433 Gepost op: 11 April 2017, 13:25:11 »
Aan de IJzeren Rijn bedoel je.  :)
Wat wel opvalt. Tot nu toe werden in publieke uitingen vooral de verschillen uitvergroot, zeker in België. Dat weet je zeker dat het er voorlopig niet van gaat komen. Dit zijn berichten die erop wijzen dat naar gezamenlijke belangen is gezocht. In de loop van 2017 zouden de onderzoeksresultaten naar alternatieven worden gepubliceerd. Uit de reacties daarop is misschien op te maken wat de landen willen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

könings

  • Gast
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #434 Gepost op: 11 April 2017, 13:47:35 »
Het stuk Weert-Budel en verder is nog altijd in gebruik. De laatste keer dat ik er gereden heb, was rond oktober 2016. Diesel uiteraard (omgeleide Duisburgtrein) en tot groot (on)genoegen van de (tijdelijke) bewoners van dat vakantiepark aan de grens. Kan zo in de reizigersdienst worden opgenomen, met dieseltractie. Vanaf Roermond daarentegen, da's een ander paar mouwen, zeker nu DB netz "Nein" heeft gezegd.