Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 20:48:19
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 20:32:58
NS 1700 transfers door ES44C4
Vandaag om 20:32:18
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 20:17:47
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:11:13
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Ben
Vandaag om 20:09:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 19:53:44
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 19:19:01
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
  

Auteur Topic: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"  (gelezen 143469 keer)

Miljoenenlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #435 Gepost op: 13 April 2017, 00:28:20 »
De soep wordt niet zo heet gegeten als ze opgediend wordt.
Zolang het gekibbel rond Roermond blijft gebeurt er niets.
Laat men eerst de spoorwegprojecten beginnen, waar allang nieuwe  treinen zouden rijden.
Spoorlijnen aanpassen en vernieuwen ,zoals  Heerlen Herzogenrath en rond Kerkrade Aachen.
In Nederland zijn goed in borden langs die spoorlijnen zetten wanneer er vermoedelijk wordt begonnen.
Terwijl de oosterburen al volop bezig zijn.
Want als alternatief voor de aftakking naar Roermond Dalheim zijn,via Visé of Haanrade.
Er rijden al meer cargo treinen dan een aantal jaren geleden.
Voordat Limburg die veranderingen aan de spoorlijnen komen,is al veel water door de Maas gestroomd.
Mijn advies is gewoon afwachten,papier is zeer geduldig.

Gr.Jo
 

JKER

  • Offline Offline
  • Berichten: 91

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #437 Gepost op: 26 April 2017, 14:39:51 »
Zullen ze in Venlo blij mee zijn.

Ik ben zo eigenwijs te menen dat als die treinen via Roermond eenmaal rijden, de natuur zich daar snel op aanpast.
Voer de spoorvernieuwing uiteraard niet in het broedseizoen uit, maar de dieren zijn snel genoeg aan het lawaai gewend, veel sneller dan veel mensen.
Zie het Naardermeer en elders.
Als dieren eenmaal weten dat een bepaald verschijnsel geen gevaar oplevert, negeren ze het.

Dirk

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #438 Gepost op: 15 October 2017, 10:10:02 »
Denk maar eens aan het Plan Euregiorail 2018, dat helaas nergens meer is terug te vinden.
Dat plan omvatte de volgende verbindingen:
-Maastricht-Heerlen Aachen, cq. Maastricht-Simpelveld Aachen
-Heerlen-Avantis-Aachen
-Maastricht-Lanaken-Hasselt (thans omgezet in tramproject Spartacus)
-Maastricht-Luik-Brussel
-Roermond-Dalheim

De doorgestreepte verbindingen zijn van de baan of liggen in een sluimertraject.
En ik vrees dat het Spartacus plan hetzelfde lot gaat wachten.


Even een update die al een tijdje bekend is.
De onderste regel in de citaat bleek weer te kloppen: ook een streep door de Spartacus.
Met andere woorden, alle Limburgse projecten zijn van de baan.

Alleen de electrificering van Landgraaf-Herzogenrath, in combinatie met een spoorverdubbeling gaat wel door, die aanbesteding loopt nu.

Tevens ligt de site van het project er uit: http://www.spartacuslimburg.be/


Jos.
« Laatst bewerkt op: 15 October 2017, 10:15:49 door NS 1607 »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1240
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #439 Gepost op: 15 October 2017, 11:06:13 »
En wat gaat er nu verdubbeld worden, Heerlen- Herzogenrath of alleen het stuk vanaf Heerlen t/m Landgraaf?
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #440 Gepost op: 15 October 2017, 11:12:51 »
Heerlen- Herzogenrath in zijn geheel.
Hierbij gaat ook de halte Eijgelshoven Markt vervallen.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #441 Gepost op: 15 October 2017, 11:25:00 »
Dan moet ik je tegenspreken jos alleen tussen heerlen en landgraaf wordt spoor verdubbeld en tussen landgraaf herzogenrath wordt gelektrificeerd ;D
Eygelshoven markt gaat inderdaad vervallen al loopt hier een onderzoek van arriva nog mogelijk dat station toch behouden blijft.
Station de kissel blijft bestaan.
Andere project weert neerpelt wordt ook weer opgepakt en elektrificeerd
groet dennie

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #442 Gepost op: 15 October 2017, 11:50:10 »
Dennie,

Weert-Neerpelt loopt nog steeds in de planfase, kunnen we in feite beschouwen als sluimerend.
Het enige concrete tot nu toe is Heerlen-Aachen.
En ja, ook de rest van de spoorlijn gaat hoogstwaarschijnlijk verdubbeld worden, er lopen namelijk met diverse grondeigenaren langs de lijn onderhandelingen voor strookjes grond aan te kopen, danwel te onteigenen. ( in ieder geval rondom Eijgelshoven en Haanrade)


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #443 Gepost op: 15 October 2017, 12:31:29 »

spoorverdubbeling heerlen landgraaf

Een directe treinverbinding tussen Luik, Maastricht en Aken wordt mogelijk nu een belangrijk spoortraject tussen Heerlen en Landgraaf wordt verdubbeld. Daarover heeft het ministerie van Infrastructuur en Milieu afspraken gemaakt met regiobestuurders.

De Rijksoverheid, provincie Limburg en de regio investeren samen in de noodzakelijke uitbreiding van het spoor. Dat maakt de weg vrij voor goede internationale verbindingen in de regio op korte termijn en nog snellere intercity verbindingen op de langere termijn.

dubbelspoor tussen heerlen en landgraaf maakt een tweede internationale trein tussen maastricht, heerlen en aken per uur per richting mogelijk.



Intercity

Ook Arriva – die tot 2031 het openbaar vervoer in Limburg verzorgd – wil graag bijdragen aan een kortere reistijd en verhoging van de frequentie. Dat kan door een tweede trein per uur tussen Maastricht, Heerlen en Aken aan te bieden. Maar hiervoor moet eerst het enkelspoor tussen Heerlen en Landgraaf verdubbeld worden. Met dubbelspoor wordt het dan ook mogelijk om de intercity van Eindhoven naar Heerlen door te trekken naar Aken en op den duur naar Keulen.

Om de capaciteit van het spoor beter te benutten is het tevens nodig dat seinverdichting wordt gerealiseerd tussen Landgraaf en de Duitse grens. Daarnaast dienen extra wissels geplaatst te worden en voor hogere snelheden de bestaande wissels en spoorbogen te worden aangepast.

Drielandentrein

Met het verdubbelen van het spoor komt tevens een ‘Drielandentrein‘ tussen Luik, Maastricht en Aken een stapje dichterbij. Voor reizigers is er zo twee maal per uur een directe treinverbinding vanuit Nederland met belangrijke treinknooppunten in Duitsland en België. Reizen in de grensregio wordt hiermee makkelijker en comfortabeler.

Elektrificatie Landgraaf- Herzogenrath

Om één keer per uur een doorgaande treindienst Maastricht – Heerlen – Aken zonder overstap te kunnen aanbieden, is elektrificatie van het traject tussen Landgraaf en Herzogenrath nodig. Een spanningssluis in Haanrade zorgt ervoor dat de elektrische treinen kunnen wisselen van het Nederlandse spanningsnet naar het Duitse net. Elektrificatie Landgraaf – Herzogenrath is een apart project en al eerder in gang gezet. Naar verwachting is de elektrificatie eind 2019 gereed.
bron website http://eurekarail.net/heerlen-landgraaf/elektrificatie-landgraaf-herzogenrath/


henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22502
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #444 Gepost op: 19 October 2017, 10:12:49 »
Dennie,

Weert-Neerpelt loopt nog steeds in de planfase, kunnen we in feite beschouwen als sluimerend.

Heeft zelfs een plekje met een positief besluit in het regeerakkoord gekregen (p. 40).
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rinus H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #445 Gepost op: 10 November 2017, 22:23:39 »
Heeft zelfs een plekje met een positief besluit in het regeerakkoord gekregen (p. 40).

En in België is de elektrificatie van de lijn Mol-Neerpelt-Weert bij de overheid prioriteit in het investeringsplan 2016-2020. Nederland zal haar kosten dekken(?) door een beroep te doen op de daarvoor beschikbare europese fondsen. De verbinding Antwerpen-Weert is daarmee dichterbij dan het decennia lang was.
Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #446 Gepost op: 11 November 2017, 19:01:35 »
Kijk, dat is fraai. Zodra de gelegenheid zich voordoet, reis ik een keertje over de IJzeren Rijn, al was het maar omdat ik me altijd heb afgevraagd hoe het uitziet – en omdat de kans aanwezig is dat de verbinding na een paar jaar weer gesloten wordt.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12227
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #448 Gepost op: 08 January 2018, 19:42:38 »
Ben ik benieuwd naar wie de vervoerder is en welke klant aan dit spoor bedient gaat worden.
Of word het doorgaand vervoer vanuit B naar Weert en verder,zonder een klant aan dit stuk spoor aan te doen ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

könings

  • Gast
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #449 Gepost op: 08 January 2018, 19:46:35 »
Blog/Lineas, Fnds Alaska-Geleen.

Mvg Bas