Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

viessmann 4500 door Kees van der knijff
Vandaag om 21:46:44
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 21:44:08
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
Vandaag om 21:32:50
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Edwin2121992
Vandaag om 21:21:33
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 20:44:22
De bouw van station Laarbeek H0 door cor_b
Vandaag om 20:42:04
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 20:27:24
TAMS PZS-2.2 door Ronald Halma
Vandaag om 20:24:29
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door orientexpress
Vandaag om 20:19:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:58:42
Eurostar in brand door Arjan6511
Vandaag om 19:29:41
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:26:57
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:08:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:08:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door GerardvV
Vandaag om 18:58:42
Roco modellen op aliexpress door maartenvdb
Vandaag om 18:30:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 18:23:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 18:13:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 17:45:49
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Mar-Cas
Vandaag om 17:43:54
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
Vandaag om 17:25:26
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Miniature Holland
Vandaag om 17:19:21
sein decoder Z21 10837 programeren door kar
Vandaag om 16:15:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 15:50:54
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:33:01
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 14:40:38
Duits transport, waar in NL? door grossraumwagen
Vandaag om 14:30:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:21:35
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 13:13:20
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Besselspoor
Vandaag om 12:43:01
  

Auteur Topic: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"  (gelezen 148643 keer)

ijzeren rijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #255 Gepost op: 01 February 2015, 17:07:20 »
Hoe zou Arjon,

de uitspraak van 2005 is wat tot nu toe concreet vaststaat. De rest is gissen. Natuurlijk heeft elk land zijn eigen agenda en afspraken / wetten etc.

ijzeren rijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #256 Gepost op: 01 February 2015, 17:18:37 »
Hoi arjan,

begrijpt niet wat " alaaf" aan  deze discussie toevoegt.
Misschien zou je dit kunnen aangeven.

groet coen

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22627
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #257 Gepost op: 01 February 2015, 18:16:45 »

Het recentste overleg vond plaats op 6 december 2011. In de loop van de volgende weken zal een memory of understanding klaar zijn voor overleg met de Nederlandse minister van Infrastructuur en Milieu.
Gezien de delicaatheid van de onderhandelingen is het op dit moment nog te vroeg om meer in detail te treden inzake de inhoud van het memorandum. "[/i][/i]

Bij mijn weten is het memorandum of understanding in 2012 ook vastgesteld en wacht sindsdien op het fiat van België en Duitsland. Het lijkt ook nog steeds geheim. Mogelijk omdat alle drie de landen na een mogelijk positieve reactie nog een knokpartij met de eigen burgers en bestuurders ter plekke moet beginnen. Heb jij enig idee hoe de gemeenten langs de lijn daar in België tegenover staan Coen?
« Laatst bewerkt op: 01 February 2015, 18:18:45 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ijzeren rijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #258 Gepost op: 01 February 2015, 18:25:37 »
Hoi Henk,

kan wel een opsomming geven van meningen van de diverse plaatsen en bestuurslieden.
Gezien sommige reactie heb ik het idee dat dossierkennis en historisch beseft bij sommige forumleden ver te zoeken is.

Ook hoe soms gereageerd wordt getuigd van weinig respect voor de leden van dit forum.

Ik zal, wat betreft de IJzeren Rijn dan ook niet meer reageren.
Mocht je vragen hebben of informatie zoeken dan hoor ik dit wel via een persoonlijk bericht.

groet coen

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #259 Gepost op: 01 February 2015, 18:51:01 »
Behalve het taal gebruik wat jij en sommige anderen hanteren,kan je het gross van dit forum weinig "ten laste leggen"
Ontbreken van kennis in zaken is een gemeengoed,we zitten nou eenmaal niet allemaal in een speciale commissie die stilzwijgend het nieuws krijgt van t heetst van de naald om t zomaar te noemen.
Ik voel me dan ook niet aangesproken als je t hebt over "dossierkennis" en "historisch besef"
Zonde dat je zo'n besluit neemt,maar je zal er je redenen voor hebben,al blijf ik de kant tekening plaatsen dat je niet iedereen over dezelfde kam mag scheren.
En dat gebeurt hier nu wel  :-\
Afijn de lijn zal wat t mij betreft wel blijven zoals t nu is,bos en hei dat steeds meer in zal nemen van de lijn,want een echte reactivatie zie ik niet meer gebeuren,het kost te veel landen teveel geld wat men er nu niet voor over heeft.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1479
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #260 Gepost op: 04 February 2015, 20:41:00 »
net gelezen op l1

In het gemeentehuis van Cranendonck worden woensdagmiddag ruim tienduizend handtekeningen overhandigd aan gedeputeerde Patrick van der Broeck en de burgemeester van deze Brabantse gemeente.


De werkgroepen die de handtekeningen ophaalden willen dat het personenvervoer tussen het Belgische Hamont, het Brabantse Budel en het station in Weert weer in gebruik wordt genomen. In 1953 passeerden hier de laatste treinreizigers de grens tussen beide landen.

De spoorverbinding maakt deel uit van het traject Antwerpen-Weert.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #261 Gepost op: 04 February 2015, 21:22:42 »
Willen ze dan ook een station een station in Budel? Dat zou het tweede station in de gemeente Cranendonk zijn, een gemeente van net iets meer dan 20.000 inwoners.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Rinus H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #262 Gepost op: 04 February 2015, 21:25:58 »
Denk dat Budel dan is aangewezen op station Hamont.
Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen

Rinus H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #263 Gepost op: 23 February 2015, 22:24:31 »
Vandaag het volgende bericht op nu.nl;


De Vlaamse regering wil de oude spoorverbinding van Antwerpen via Roermond naar het Duitse Ruhrgebiet nieuw leven inblazen.

Dat zegt de Vlaamse minister voor Mobiliteit Ben Weyts in een interview met Vlaamse editie van Metro. Alle drie de partijen zijn bereid geld te steken in de studie naar de heropening van de zogenoemde 'IJzeren Rijn'.

De spoorverbinding, aangelegd in de negentiende eeuw, verbindt het Duitse Mönchengladbach via het Limburgse Weert en Roermond naar de haven van Antwerpen. Een groot deel van de route is inmiddels buiten gebruik. De Vlaamse regering pleit al jaren voor een heropening van de route, maar stuitte daarbij eerder op verzet vanuit Nederland en Wallonië.

Voor de Antwerpse haven is de verbinding met het Duitse Ruhrgebiet ontzettend belangrijk, aldus Weyts. De Vlaamse minister verwacht dat het vrachtverkeer de komende vijftien jaar met 50 procent zal toenemen, en is daarom op zoek naar alternatieve manieren om goederen te vervoeren.

"Alle betrokkenen willen dit historisch dossier uit het slop halen. Omdat Vlaanderen de leiding heeft, zal ik de studie uitbesteden en heb ik ze al aangemeld bij de Europese Commissie. Als we hun steun krijgen, kunnen we er een Europees verhaal van maken", aldus de Weyts.

http://www.nu.nl/economie/3998276/vlaanderen-doet-onderzoek-heropening-ijzeren-rijn.html
Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6439
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #264 Gepost op: 24 February 2015, 00:20:07 »
Alweer.  ???

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22627
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #265 Gepost op: 24 February 2015, 08:02:43 »
Vlaanderen gaat er niet over, NRW ook niet. Het echte nieuws is dat er kennelijk niet meer wordt geloofd in heropening van het tracé Roermond Dalheim.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6439
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #266 Gepost op: 24 February 2015, 20:15:40 »
En we hebben een doorbraak volgens de Belgen.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150223_01543710


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Rinus H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #267 Gepost op: 24 February 2015, 21:06:28 »
Een dossier uit het stof halen. In een land waar dossiers liever nog verder weg gestopt worden is dat al snel een doorbraak ja.  ;D
Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen

Miljoenenlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #268 Gepost op: 24 February 2015, 23:24:57 »
Hoi,

Met dit nieuw over de documenten,kan het wel in een stroomversnelling komen,omdat de Betuwelijn 7 jaar haar beperkingen heeft,
Venlo komt hierdoor ook op zijn maximum,omdat het richting Duitsland deels enkelsporig is.
De enige uitweg is dan nog voor treinen richting zuiden,is Haanrade,richt noorden zijn nog enkele spoorwegverbindingen met Duitsland,
Maar de soep wordt nog steeds niet zo snel gegeten dan het opgediend wordt,maar je weet nooit als de ambtenarij wakker wordt.

gr,

Jo

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #269 Gepost op: 25 February 2015, 08:46:54 »
Ik wens ze alle geluk met de bezwaarprocedures. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40