Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Joz
Vandaag om 14:26:56
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 14:26:21
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 14:03:08
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
NS 1700 transfers door spoorzeven
Vandaag om 13:59:16
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Rudy0907
Vandaag om 13:42:57
Sfeer op je modelbaan door Bouwer
Vandaag om 13:41:19
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:35:45
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 13:35:39
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:27:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 09:23:54
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25

Auteur Topic: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"  (gelezen 143565 keer)

Miljoenenlijn

• Offline Offline
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #225 Gepost op: 29 January 2015, 22:35:45 »
@Peter,

72 (zware) goederentreinen per dag. Dat zijn er 3 per uur. Als je dan nog de IR voor de ''lol'' bij rekend zijn dat dus 4 treinen per uur dus 1 trein per 15 min. Dan nog rekening houdend dat de IR ook nog terug moet naar Antwerpen en de lijn tussen Weert en Budel/Mol (B) enkel sporig is met ''hier en daar'' een uitwijk mogelijkheid.

Ondanks dat ik altijd geinteresseerd ben in de spoorwegen en alles wat daar bij hoort, vind ik dit echt een waanzinnig plan. Waarschijnlijk snapt iedereen (ook diegene die dit plan bedacht heeft) wel dat dit niet kan. Ik snap de bezwaren en protesten dan ook, los van het feit dat de huizen er dan kort op staan.

Ik ben altijd een voorstander om zulke lijntjes (zowel de IJzeren Rijn als het Duits Lijntje) te heropenen/reactiveren voor personenvervoer of desnoods museumdoeleinden maar 72 (zware) goederentreinen is totaal van de zotte (zoals mijn Belgische collega zou zeggen).

MVG, Hielke1501

Hoi Hielke,

Ik heb het al meermaals geschreven, oudere huizen en nieuwe huizen die langs spoorlijn liggen moeten er rekening houden
dat er treinen kunnen voorbij komen,ik woon tussen twee spoorlijnen in en heb meer last van die verder weg ligt dan die waar ik 100 meter vandaan woon.
Mensen die  kort bij spoorlijn wonen weten waar ze aan begonnen zijn,dus niet klagen.

MVG

Jo

Luit

• Offline Offline
« Reactie #226 Gepost op: 29 January 2015, 23:19:39 »
Kijk en daarom zet iedereen ook de hakken in het zand.
De overheid vindt dat net als jij ook. En ook al zal menigeen niets tegen personenverkeer hebben , de onbetrouwbare overheid maakt dat er van dat zware goederengedreun komt . Daarom beter niets dan de kans op.
Zelfs op lijnen waar vroeger de buurtsuper reed heeft menigeen wel last van die 700m containertrein die enkele keren per dag langsdenderen. Het is gewoon heel ander en meer geluid dan die personenboemels die elk kwartier langs zoeven.
Daarom dus de regels van nu laten gelden en liefst iets aanscherpen om jouw opvattingen te voorkomen.

henk

• Offline Offline
« Reactie #227 Gepost op: 30 January 2015, 08:46:51 »
Hoi Hielke,

Ik heb het al meermaals geschreven, oudere huizen en nieuwe huizen die langs spoorlijn liggen moeten er rekening houden

Waar moeten ze dan precies rekening mee houden? Met goederentreinen van 1872, met goederentreinen van het bouwjaar van een huis, met goederentreinen uit 2015, met treinen die nog niet bestaan? En met hoeveel treinen? Een capaciteit van 72 moderne goederentreinen per dag zou een geheel nieuwe situatie inluiden waar mensen zich nauwelijks op kunnen voorbereiden.
Volgens mij mogen mensen er in ieder geval op rekenen dat bestaande wet- en regelgeving wordt nageleefd.
Ik vind het zo'n vreemd standpunt. Alsof er niks verandert. Alsof er nooit wat beter mag worden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
« Reactie #228 Gepost op: 30 January 2015, 10:38:24 »
Jo heeft wel gelijk.
Je weet waar je aan begint als je langs een spoorlijn gaat wonen.
Dus dan moet je niet gaan klagen als er treinen langs komen.
hetzelfde geld voor wonen in de nabijheid van een vliegveld.
Dan weet je dat ze laag over komen.

Jos
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

henk

• Offline Offline
« Reactie #229 Gepost op: 30 January 2015, 10:54:00 »
Jo heeft wel gelijk.
Je weet waar je aan begint als je langs een spoorlijn gaat wonen.

Stel ik jou ook maar de vraag. Wat worden mensen precies geacht te weten als ze bij een spoorlijn gaan wonen? Mag het nooit beter worden?

Feit is dat het Hof van Arbitrage heeft uitgesproken dat er bij de wensen van België/Antwerpen sprake is van een nieuwe situatie die ook als nieuwbouw mag worden beschouwd met alle eisen die daar bijhoren.

Hollandspoor

• Offline Offline
« Reactie #230 Gepost op: 30 January 2015, 11:04:47 »
NS,
Vind persoonlijk de reactie kort door de bocht. Er zijn gebieden waar weinig woningen beschikbaar zijn en mensen jarenlang moeten wachten om zelfstandig te kunnen gaan wonen. Dus heb het het niet altijd zo maar voor het uitkiezen want je wilt toch ook wel eens een eigen dak boven je hoofd. Bij bijvoorbeeld de Luchthaven Schiphol staan grote aantallen woningen onder de aanvliegt routes of loopt er wel een spoor vlakbij woningen.

Frans.
Soms spoor ik, soms niet

Luit

• Offline Offline
« Reactie #231 Gepost op: 30 January 2015, 11:52:28 »
Kijk als je nu pal op de HSL huizen gaat bouwen weet je dat je last gaat krijgen.
Schiphol zo nu ook niet meer daar gebouwd gaan worden , en heeft niet onbelangrijk steeds de hand van de politiek boven haar hoofd gehad. Maar duwen helpt wel degelijk want ondanks meer vluchten moet je nageven dat de geluidsdruk niet is vergroot.
Voor( re)activatie van een spoorlijn gaat dat natuurlijk ook op . Op een amper bereden spoorlijn met wat personenverkeer heeft de aanliggende bebouwing meestal ook geen last van de geluidsveroorzaker. Maar als 30km verderop een goederenterminal uit de grond wordt gestampt en er komen plots veel lange goederentreinen langs dan mag je bezwaar hebben en vragen om maatregelen om de overlast te beperken.
Blijkbaar vinden voorstanders dat soort bezwaar hebbenden maar lastig volk die je moet wegzetten met : Had je er maar niet moeten gaan wonen.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #232 Gepost op: 30 January 2015, 12:03:26 »
Me dunkt dat de voorstanders graag treintjes zien rijden, zolang het maar niet voor hun voordeur is. Want ik durf te wedden dat Jos noch Jo langs een drukke spoorlijn wonen. Die zijn er namelijk niet in Zuid-Limburg.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

ijzeren rijn

• Offline Offline
« Reactie #233 Gepost op: 30 January 2015, 13:24:20 »
L.S.

In Nederland geldt de nederlandse wetgeving en europese wetgeving en dat geldt ook wanneer een definitieve afspraak gemaakt is over de vervanging van de IJzeren Rijn (nieuw danwel oud-trace ). Gezien de rechterlijke uitspraak over het lijngedeelte Weert-Budel zal dit ook gelden voor Roermond-Duitsland (mocht de spoorlijn het oude trace volgen): ER IS SPRAKE VAN EEN NIEUW AAN TE LEGGEN SPOORLIJN.

Voor het gedeelte Weert-Roermond betreft het een inlandse bestaande lijn en daar bestaan worden ook eisen aangesteld.

En dan nu het knelpunt bij de heringebruikname/ingebruikname van een oude/nieuwe spoorlijn:
- wat is internationaal belang?
- wat is het nationaal belang?
- wat is het provinciaal belang?
- wat is het lokaal belang?
- wat is het persoonlijk belang?

groet coen

Luit

• Offline Offline
« Reactie #234 Gepost op: 30 January 2015, 15:41:42 »
@IJzeren Rijn
Je noemt een aantal belangen. Maar die zijn vaak nooit zo zwart-wit af te bakenen.
Internationale belangen zijn in deze redelijk te benoemen: Antwerpen en haar achterland. En zo ik lees heeft men daar ook de nodige € voor over.
Landelijk zal al minder makkelijk zijn of het moet zijn dat men elders een knelpunt heeft en via deze weg op kan lossen.
En de andere 3 zijn op zo een kleine schaal dat je het bijna 1 kunt noemen. Provincie en gemeente zullen graag personenverkeer hebben . Maar zij zijn ook de hoeders voor de burger en al zijn ze voor het 1 het niet zo is dat ze dan ook voor het andere moeten zijn. Daarom willen de regionale en locale overheden ook graag dat zo een spoor verdiept wordt aangelegd, ter bescherming van hun burgers.
En persoonlijk is heel divers: Van het om moeten rijden omdat de overweg verdwijnt, het bouwen van een station tegenover je huis of een station vlak bij het huis.

Alleen nu dwalen we wel af van die "IJzeren Rijn" , en zolang daar geen aanvraag voor wordt ingediend kunnen we beter afwachten.

Miljoenenlijn

• Offline Offline
« Reactie #235 Gepost op: 30 January 2015, 15:45:44 »
Me dunkt dat de voorstanders graag treintjes zien rijden, zolang het maar niet voor hun voordeur is. Want ik durf te wedden dat Jos noch Jo langs een drukke spoorlijn wonen. Die zijn er namelijk niet in Zuid-Limburg.

- Peter

Hoi Peter,

Haha,domme praat kan ook verkopen,maar er zijn richtlijnen voor bebouwing bij het spoor en die worden met voeten getreden,
Ik kan zeker zeggen dat wij last hebben van spoorweggeluiden en met oosten wind heel erg,van de oosterburen,die rijden 24/7
Dus waar heb je het over,ik woon plus minus 100 meter van de lijn Kerkrade Heerlen en 1km van het station Herzogenrath,om de 5 a tien minuten een trein,die als de berg bij Kohlscheid naar beneden komen ze al vanaf Die plaats hoort komen en omgekeerd vanaf übach=Palenberg, in de kolentijd kon je zelfs de klok zetten op de cokestrein van Luxemburg naar Alsdorf,2lokken voor en een opdruk om 12 uur s nachts
ot dec 1992,ik stoor me er niet aan omdat ik met het spoor ben groot geworden,vandaag de dag zijn zelfs spoormensen die klagen over treingeluiden, dus hoe groot moten de spijkers zijn die men op laag water zoekt.
Dus aan een zo n drukke spoorlijn zijn ook negative dingen maar die krijg je erbij . 
Het is van de zotte in Nederland,als iemand naast een boerderij een huis laat bouwen en een klacht indient voor stankoverlast
 en die boer het veld moet ruimen,dit is het het zelfde als bij spoorlijnen,dan zou in Amsterdam Rotterdam Utrecht een hele hoop spoorlijnen afgebroken,vanwege de overlast.
En dit heeft niks met treintjes kijken te maken,maar men wil wel de voordelen van het spoor maar niet de nadelen,Kijk eens bij de buren,waar het spoor door de achtertuin rijd,als de hobby niet van de realiteit niet kunt scheiden ben je slecht bezig.
ik doe het het wel,want anders kun je geen afstandelijk en neutraal oordeel geven,daarom heb ik al geschreven,dat ik niet alles wil prijsgeven wat de planning is ,

MVG

Jo ;)

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
« Reactie #236 Gepost op: 30 January 2015, 16:51:18 »

Het is van de zotte in Nederland,als iemand naast een boerderij een huis laat bouwen en een klacht indient voor stankoverlast
 en die boer het veld moet ruimen,dit is het het zelfde als bij spoorlijnen,dan zou in Amsterdam Rotterdam Utrecht een hele hoop spoorlijnen afgebroken,vanwege de overlast.

Een hierbij heeft Jo 100% gelijk.
Ik heb het meerdermaals in mijn eigen omgeving gezien.
En wie is dan inderdaad de pineut?
Niet de nieuwe bewoner uiteraard, maar wel de hardwerkende boer, die kan oprotten.

Zo is dit ook met andere (overlast) geluidsproducerende dingen.
Het is gewoon belachelijk dat bestaande dingen moeten wijken voor nieuwe bewoners.
Want die komen bij wijze van spreken effe landjepik doen.

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

henk

• Offline Offline
« Reactie #237 Gepost op: 30 January 2015, 17:12:56 »
Hoezo, hebben die dat huis dan illegaal neergezet?

ijzeren rijn

• Offline Offline
« Reactie #238 Gepost op: 30 January 2015, 20:41:55 »
Hoi Luit,

je hebt volkomen gelijk. Na de uitspraak in 2005 is er niet veel concreets gebeurd.
Het laatste is dat eind 2012 belgië en nederland een samenwerkingsovereenkomst hebben opgesteld. Echter deze is door de belgische regering nog steeds niet met een memorandum bekrachtigd.

groet coen

henk

• Offline Offline
« Reactie #239 Gepost op: 31 January 2015, 07:01:21 »
 ;D
In december 2012 is ook een afspraak over de kosten en de kostenverdeling gemaakt. Heb jij de tekst daarvan al eens gezien Coen? Of is dat "memorandum of understanding" niet openbaar en ook niet uitgelekt.
« Laatst bewerkt op: 31 January 2015, 07:50:41 door henk »