Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 10:38:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ronald Halma
Vandaag om 10:34:24
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 10:29:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 10:24:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 10:22:49
Dat overkomt mij niet. door Arjan6511
Vandaag om 10:20:16
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 10:07:42
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Blausee-Mitholz
Vandaag om 10:01:59
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 09:56:29
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 09:09:34
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 09:02:33
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
21 July 2025, 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
21 July 2025, 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
21 July 2025, 17:00:00

Auteur Topic: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"  (gelezen 143911 keer)

Peter Korsten

• Offline Offline
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #45 Gepost op: 17 July 2008, 12:38:24 »
De spoorwegen zijn één van de weinige zaken die nog federaal geregeld zijn. Als er ook daar devolutie gaat plaatsvinden (binnenkort krijg je bijvoorbeeld de situatie dat je in Vlaanderen 70 km/u buiten de bebouwde kom mag en in Wallonië 90 km/u) kun je er donder op zeggen dat de Vlamingen hun 'eigen' spoorlijn willen hebben.

Maar dat is inderdaad niet het grootste probleem van onze zuiderburen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #46 Gepost op: 02 October 2008, 16:13:46 »
Rotterdam steunt herstel van IJzeren Rijn

Rotterdam steunt de heringebruikneming van de IJzeren Rijn. In Nederland was al wel bekend dat Rotterdam graag van die in onbruik geraakte goederenspoorlijn tussen de Belgische havens en het Duitse achterland gebruik wil maken. In Antwerpen, waar de Rotterdamse havenwethouder, Mark Harbers, zijn Antwerpse collega Marc Van Peel bezocht, kwam zijn steunbetuiging toch nog als een verrassing.
'Ook voor Nederland is deze verbinding belangrijk', zei Harbers. 'We hebben naast de Betuweroute op termijn belang bij een extra verbinding met Duitsland.' Tot voor enkele jaren was voor heringebruikname van de IJzeren Rijn in Nederland geen enkele steun te vinden. De laatste jaren is dat totaal veranderd.
bron:transport
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

• Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #47 Gepost op: 03 October 2008, 17:05:01 »
Rotterdam steunt herstel van IJzeren Rijn

Rotterdam steunt de heringebruikneming van de IJzeren Rijn. In Nederland was al wel bekend dat Rotterdam graag van die in onbruik geraakte goederenspoorlijn tussen de Belgische havens en het Duitse achterland gebruik wil maken. In Antwerpen, waar de Rotterdamse havenwethouder, Mark Harbers, zijn Antwerpse collega Marc Van Peel bezocht, kwam zijn steunbetuiging toch nog als een verrassing.
'Ook voor Nederland is deze verbinding belangrijk', zei Harbers. 'We hebben naast de Betuweroute op termijn belang bij een extra verbinding met Duitsland.' Tot voor enkele jaren was voor heringebruikname van de IJzeren Rijn in Nederland geen enkele steun te vinden. De laatste jaren is dat totaal veranderd.

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Trabantfahrer

• Offline Offline
    • Spoorwegfoto's uit Duitsland, DDR, Polen en Nederland
« Reactie #48 Gepost op: 04 October 2008, 12:00:19 »
Er worden nu ook mogelijkheden onderzocht met elektrificatie...

www.raymondkies.nl

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 04 October 2008, 18:17:46 »
Tussen Roermond en Dalheim, tussen Mol en Weert, of beide?

Neemt nog steeds niet weg dat er bijzonder weinig capaciteit aan de Belgische kant is en dat het voor Weert een hard gelag zal worden.

- Peter

Hans Reints

• Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #50 Gepost op: 07 October 2008, 15:20:23 »
Wat kost elektrificatie van de IJzeren Rijn?

Op verzoek van België wordt bekeken wat de kosten zijn van elektrificatie van de IJzeren Rijn. CDA-minister Camiel Eurlings schrijft dat aan de Tweede Kamer, staat op de website van L1.
De IJzeren Rijn is de goederenspoorlijn van Antwerpen via Weert en Roermond naar het Duitse Ruhrgebied. De verwachting is dat elektrificatie van de lijn een stuk duurder is, maar uit milieuoogpunt kan het wel aantrekkelijk zijn. Eind november nemen de verkeersministers van Nederland, België en Duitsland een besluit over de IJzeren Rijn.

Hans Reints

• Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #51 Gepost op: 07 October 2008, 15:21:43 »
Extra spoorkraan voor Deurganck Terminal

De Chinese kranenfabrikant ZPMC heeft in Antwerpen een nieuwe spoorkraan geleverd voor de Deurganck Terminal van PSA HNN. Het is de tweede spoorkraan voor de containerkade. Ze kan ruim dertig containers per uur behandelen, waardoor de totale capaciteit van de terminal eind oktober verdubbelt naar 450 containers per shift.
De nieuwe kraan komt niets te vroeg, want er werden voor de eerste kraan al vaak bijkomende nachtploegen georganiseerd om alle spoorlading te kunnen behandelen. Wanneer de Deurganck Terminal verder wordt uitgebreid, komt er nog een derde spoorkraan bij. De terminal zal dan op een 2.750 meter lange kade over 24 portaalkranen beschikken. De jaarlijkse capaciteit bedraagt dan 5,7 miljoen teu.

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
« Reactie #52 Gepost op: 07 October 2008, 17:03:42 »
Dat ze gewoon dat stukje tussen Roermond en Dalheim weer in gebruik nemen, ik ben een paar weken geleden door het natuurgebied de Meinweg gewandeld
Het Spoortracé na, en ik heb hier wat vragen bij.

-Waarom is nu juist de Meinweg een nationaal park?
-Wat zijn de bezwaren tegen de her-ingebruikname?

Ze hadden beter van ons mooie Zuid Limburg een nationaal park kunnen maken, dat is veel mooier.
Er zit hier ook veel wild.

Wat ik heb gezien in de Meinweg, daar kan ik maar een ding over zeggen.
"Niks bijzonders"

En rondom het tracé zelf is in feite niet zo heel veel te zien wat bezwaren kan hebben om het niet opnieuw in gebruik te nemen.

Ik vind dat ze af en toe met natuurbehoud wel heel erg overdrijven.

Als ze echt zich met de natuur willen bezig houden, lijkt het me intresanter om meer spoorlijnen aan te leggen, en alles electrificeren.
Dat is ook nog eens milieu vriendelijk, minder uitlaatgassen.

Maar ja, ik weet wel het een en ander te vertellen over verenigen tot natuurbehoud.
Ook toen enkele weken geleden in Noorbeek de Beneluxcup mountainbiken was.
De vergunningen waren al lang en breed verleend, en ongeveer een week van te voren komt er een vereniging die zich inzet voor dassen.
En die gaan ook nog eens zeggen dat het parcours gedeeltelijk over een dassenspoor loopt, en dat mag niet want dat is beschermd.

En het leuke van het verhaal is, in dat gebied zitten geen dassen, die zitten aan de andere kant van Noorbeek.
Ik vind dat als ze bezwaar hadden tegen dit parcours hadden ze dat kenbaar moeten meken bij de gemeente toen de vergunningen nog ter inzage lagen.
Maar niet als de vergunningen al zijn toegekend.

Hiermee wil ik ook mee zeggen:
Verenigingen voor natuurbehoud vind ik goed, ze moeten voorral blijven bestaan.
Maar soms overdrijven ze wel heel erg.

De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 07 October 2008, 23:19:42 »
In het geval van de Meinweg denk ik dat er van overdrijving niet echt sprake is. Het is ook niet zo leuk voor de beestjes als er tientallen zware treinen per dag door dat gebied gaan rijden.

En ik breng Weert nog maar eens onder de aandacht, dat wettelijk gezien zoveel geluidswanden zou moeten krijgen dat de stad in tweeën wordt gesneden en dat je, in plaats van een groene spoordijk, vier kilometer geluidswand krijgt.

- Peter

Alexander

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 08 October 2008, 02:21:00 »
In heel het drama tussen Nederland en Vlaanderen hoor ik niets over het stukje door Duitsland. Gaan die zonder zeuren een aansluiting aanleggen en / of andere spoorlijnen hierop aanpassen ?
Ik hoop niet dat het zo'n Betuwe route verhaal wordt van een nieuwe goederen spoorlijn die tussen de stoptreinen eindigd, en die heel misschien na 10, 15 jaar na de opening een fatsoenlijke goederenlijn in Duitsland krijgt.

Groeten, Alexander

Hans Reints

• Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #55 Gepost op: 17 November 2008, 18:01:13 »
Bewindslieden uit Nederland, België en Duitsland hebben na overleg in Brussel maandag geen overeenstemming bereikt over de aanleg van een alternatief tracé voor een deel van de IJzeren Rijn. Dat liet de Belgische minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte weten.
De kosten voor een alternatief tracé zouden te hoog oplopen. De IJzeren Rijn, de goederenspoorverbinding tussen het Belgische Antwerpen en het Duitse Mönchengladbach, is sinds 1991 grotendeels buiten gebruik. Dat is een doorn in het oog van de Antwerpse havenautoriteiten die graag containers over dat spoor naar het Duitse achterland zouden willen vervoeren.
'In plaats van een tweesporige lijn met onbeperkte capaciteit gaan we nu voor een bescheiden lijntje met maximaal zeventig treinen per dag', aldus Eurlings. 'De tunnel zal enkelsporig zijn.' Volgens Eurlings is deze variant op zijn vroegst in 2018 klaar. De Nederlandse verkeersminister had nog 100 miljoen euro extra geboden om te komen tot de aanleg van een alternatief tracé. 'Dat bleek niet genoeg.'
Ook de Duitse verkeersminister van Noord-Rijnland-Westfalen Oliver Wittke was bereid de portemonee te trekken, ook tevergeefs. Hij toonde zich zeer teleurgesteld dat een doorlopende goederenspoorverbinding tussen de Antwerpse haven en het Duitse achterland nu zeker tot 2018 op zich laat wachten.
De IJzeren Rijn is sinds 1991 grotendeels buiten gebruik, een doorn in het oog van de Antwerpse haven. Nederland hield de lijn de afgelopen jaren grotendeels op slot met als argument dat de natuur zou worden verstoord als er goederentreinen door natuurgebied De Meinweg bij Roermond zouden denderen. Volgens de Belgen beschermt Nederland de belangen van de Rotterdamse haven en de Betuweroute.
In 2005 kreeg België hulp van het Hof van Arbitrage in Den Haag. Op basis van een verdrag uit 1839 heeft België in dit geval recht op doorgang over Nederlands grondgebied. De kosten voor de tunnel moeten Nederland en België samen dragen
bron transport

Hans Reints

• Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #56 Gepost op: 17 November 2008, 18:08:29 »
Geen akkoord over alternatief IJzeren Rijn
Bewindslieden uit Nederland, België en Duitsland hebben na overleg in Brussel maandag geen overeenstemming bereikt over de aanleg van een alternatief tracé voor een deel van de IJzeren Rijn. Dat liet de Belgische minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte weten.
De kosten voor een alternatief tracé zouden te hoog oplopen. De IJzeren Rijn, de goederenspoorverbinding tussen het Belgische Antwerpen en het Duitse Mönchengladbach, is sinds 1991 grotendeels buiten gebruik. Dat is een doorn in het oog van de Antwerpse havenautoriteiten die graag containers over dat spoor naar het Duitse achterland zouden willen vervoeren. 'In plaats van een tweesporige lijn met onbeperkte capaciteit gaan we nu voor een bescheiden lijntje met maximaal zeventig treinen per dag', aldus Eurlings. 'De tunnel zal enkelsporig zijn.' Volgens Eurlings is deze variant op zijn vroegst in 2018 klaar. De Nederlandse verkeersminister had nog 100 miljoen euro extra geboden om te komen tot de aanleg van een alternatief tracé. 'Dat bleek niet genoeg.'
Ook de Duitse verkeersminister van Noord-Rijnland-Westfalen Oliver Wittke was bereid de portemonee te trekken, ook tevergeefs. Hij toonde zich zeer teleurgesteld dat een doorlopende goederenspoorverbinding tussen de Antwerpse haven en het Duitse achterland nu zeker tot 2018 op zich laat wachten.
Nederland hield de lijn de afgelopen jaren grotendeels op slot met als argument dat de natuur zou worden verstoord als er goederentreinen door natuurgebied De Meinweg bij Roermond zouden denderen. Volgens de Belgen beschermt Nederland de belangen van de Rotterdamse haven en de Betuweroute.
In 2005 kreeg België hulp van het Hof van Arbitrage in Den Haag. Op basis van een verdrag uit 1839 heeft België in dit geval recht op doorgang over Nederlands grondgebied. De kosten voor de tunnel moeten Nederland en België samen dragen-SK

Robert E

• Offline Offline
    • Robert’s Modelspoor Pagina
« Reactie #57 Gepost op: 17 November 2008, 19:10:55 »
Citaat
'De tunnel zal enkelsporig zijn.'

Nog een tunnel in Roermond, mogen we effe lachen... Die van de A73 is/zijn al een
drama.... Laten we maar hopen dat de Belgen de goederen wagons niet te hoog laden,
staan ze stil voor de tunnel  ;D

Citaat
nu zeker tot 2018 op zich laat wachten.

MER, bewoners protesten, allerlei organisaties die tot de Hoge Raad gaan, uit de pan
vliegende kosten, ander kabinet tzt, noem maar op, 2028 zal het wel worden...

Citaat
een bescheiden lijntje  met maximaal zeventig treinen per dag

Eurlings noemde het al een 'Kippenlijntje'...

Robert

MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #58 Gepost op: 17 November 2008, 19:19:33 »
Ik ben ter plekke niet bekend, daarom is mijn volgende vraag misschien wel heel dom. Maar waarom kunnen die treinen niet gewoon gelijkvloers door de Meinweg rijden? Het tracé ligt er, het spoor hoeft alleen maar opgeknapt te worden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
« Reactie #59 Gepost op: 17 November 2008, 19:23:33 »
Ik ben er wel een beetje bekend.

Maar ik zie eigenlijk ook geen bezwaren waarom de trein niet gelijkvloers door de meinweg mag komen.

Anders hedden ze de betuwe lijn ook nooit aangelegd, want dat vind ik persoonlijker een stuk mooiere natuur als de meinweg.

Volgens mij zijn dit meer persoonlijke kwesties en eigenbelangen.

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)