Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 00:15:11
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bahn-AG
21 July 2025, 23:59:53
Sfeer op je modelbaan door René 4312
21 July 2025, 23:25:13
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Raadplaatje door Huup
21 July 2025, 22:39:08
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
21 July 2025, 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
21 July 2025, 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
21 July 2025, 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
21 July 2025, 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
21 July 2025, 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
21 July 2025, 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
21 July 2025, 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
21 July 2025, 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
21 July 2025, 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
21 July 2025, 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
21 July 2025, 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
21 July 2025, 14:40:06

Auteur Topic: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"  (gelezen 143872 keer)

IC 2000

• Offline Offline
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #60 Gepost op: 17 November 2008, 19:23:58 »
Natuurgebied is het codewoord

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
« Reactie #61 Gepost op: 17 November 2008, 19:25:49 »
Natuurgebied ja.

Er lopen genoeg wilde zwijnen rond en zo, maar dan heb je ook echt alles gehad.
Ik vind ze maar een plaag, ze vernielen bijna alles.
Bij ons in het zuiden hebben de landbouwers behoorlijk veel last er van.

Ik vind wild zwijn altijd lekker met kerst.

Jos.
« Laatst bewerkt op: 17 November 2008, 19:36:03 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #62 Gepost op: 17 November 2008, 19:29:20 »
Net als Klaas snap ik het ook niet. Wat was er nu eerder, het natuurgebied of de spoorlijn?
Als we de A1 nu eens een weekje stil leggen en er komt wat onkruid tussen het asphalt omhoog kruipen, is het ineens ook een natuurgebied geworden en is auto verkeer verboden? Rare jongen die Limburgers!!!
SK ;)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
« Reactie #63 Gepost op: 17 November 2008, 19:33:29 »
En waarom zou het eigenlijk een natuurgebied zijn als delen onder het spoor gekenmerkt worden door vervuilde grond?
Dan hadden ze al lang moeten afgraven.

Ik ben trouwens ook Limburger, maar wat mij betreft kan de lijn morgen nog voor spoorvervoer toegankelijk zijn.

Zonder tunnels of de hele mikmak. (wel fatsoenlijke beveiliging natuurlijk)
Scheelt heel veel belastingcenten.

Kan ook anders Hekwerkje of geluidsscherm er omheen en hier en daar een ecoduct er over.

Jos.

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 17 November 2008, 20:02:41 »
Als Roermondenaar (wel import  8) ) ben ik wel bekend met de ijzeren rijn.
Het toverwoord is zoals gezegd natuurgebied.
De Meinweg lag er al heel lang met een spoorlijn erdoor heen. Geen probleem. Was gewoon een groot stuk bos.
Totdat het treinverkeer gestopt werd. Toen ging de natuur zijn gang en werd het tot nationaal park gebombadeerd en kreeg je een lang wandelpad met een hele lage railing ernaast ;D
En wat dachten de bewoners naast het eeste stuk vanaf het station. Als er toch geen treinen meer rijden kan ik best mijn tuin wat groter maken. Nu zijn er dus een heleboel tuinen met een eigen spooraansluiting :D ;D
En rara wie gaan er protesteren. Juist. Je wilt toch geen trein door je achtertuin hebben rijden.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Erwin (n-spoorder)

• o(N)t-spoorder uit Limburg
  • Offline Offline
    • www.leukehobby.nl
« Reactie #65 Gepost op: 17 November 2008, 20:06:04 »
Plaatselijk goed bekend,

Gewoon rijden met die treinen, bij ons op de fabriek kwam de trein voorheen ook binnen vanaf de ijzeren rijn, trouwens het ligt aan de rand van het gebied, het natuurgebied heeft de spoorlijn als grens met industriegebied, dus snap ook niet waarom er niet gereden mag/kan worden.
De beesten die er nu zitten, zijn ook aan de duizende bezoekers van het wandelgebied gewend, dan wennen zo ook maar aan die paar treinen die langs rijden.
Omdat iedereen een hobby moet kunnen hebben.

Moddemeijer

• Offline Offline
« Reactie #66 Gepost op: 17 November 2008, 20:06:16 »
Ik blijf dit een merkwaardig spelletje vinden. De spoorlijn had ooit als bestemming de afvoer van de Beatrix mijn in Herkenbosch.
De Beatrix mijn is nooit afgebouwd zodat het daar rustig bleef.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kolenmijn

Zie citaat:

http://www.nationaal-parkdemeinweg.nl

Rond 1930 veranderde de Meinweg in snel tempo van aanzien. Grote stukken heide werden in het kader van de werkverschaffing omgespit en met bos beplant (stuthout voor de mijnbouw). De verdeling van bos en heide, zoals wij die nu kennen, kwam op deze manier tot stand. De aantasting van het gebied bleef doorgaan, ondanks dat men tot besef was gekomen dat er hier sprake was van een bijzonder waardevol natuurgebied. Toch begon men In 1954 met de aanleg van nieuwe mijnschachten. Op verschillende plaatsen werd het oorspronkelijk landschap geheel verwoest. Op 7 augustus 1962 werden -om economische redenen- de werkzaamheden ten behoeve van de staatsmijn ‘Beatrix’ stopgezet.

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
« Reactie #67 Gepost op: 17 November 2008, 20:35:37 »
En wat dachten de bewoners naast het eeste stuk vanaf het station. Als er toch geen treinen meer rijden kan ik best mijn tuin wat groter maken. Nu zijn er dus een heleboel tuinen met een eigen spooraansluiting :D ;D
En rara wie gaan er protesteren. Juist. Je wilt toch geen trein door je achtertuin hebben rijden.

Gr.
Eric

Dus zoals ik zeg, meer eigenbelang als wat anders, Bah.

Jos.

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

henk

• Offline Offline
« Reactie #68 Gepost op: 17 November 2008, 21:18:57 »
Net als Klaas snap ik het ook niet. Wat was er nu eerder, het natuurgebied of de spoorlijn?

Uiteindelijk natuur natuurlijk, net als overal.

De volgorde der dingen boeit niet erg. Er moet nu, in de huidige omstandigheden, worden gekozen.
Wat mij vooral opviel is dat de Belgen kennelijk geen serieuze dubbelsporige verbinding willen, omdat dat te veel zou kosten. Liever de oude enkelsporige lijn met beperkte capaciteit. Dan vraag je je toch af of het aan die kant niet vooral een prestigekwestie is.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #69 Gepost op: 17 November 2008, 23:59:03 »
De spoorlijn had ooit als bestemming de afvoer van de Beatrix mijn in Herkenbosch.

Misschien dat er dat later ooit is bij gekomen, maar de oorspronkelijke bedoeling was toch echt om België (met name Antwerpen) een directe verbinding te geven met het Duitse Ruhrgebied.

De volgorde der dingen boeit niet erg. Er moet nu, in de huidige omstandigheden, worden gekozen.

Absoluut. En het klopt van die tuinen in Roermond (waar ze ook graag huizen in de uiterwaarden van de Maas bouwen, nog zo'n briljant idee), maar wat ook klopt is dat (a) de Meinweg een belangrijk natuurgebied is en (b) dat de overlast over de hele lijn plaats zal vinden.

Ga eens naar deze pagina:

http://www.prorail.nl/internetresources/geluidskaart/geluidkaart.htm

En vul '6001' voor de postcode in. Nu kun je de geluidsoverlast rond Weert bekijken. Je ziet dat de lijn Eindhoven-Weert redelijk wat overlast veroorzaakt, tot aan Weert. Dat wil niet zeggen dat er tussen Weert en Roermond geen overlast is, maar het valt onder de ondergrens die ProRail stelt.

Je hoeft geen wiskundige te zijn om uit te rekenen dat 70 extra treinen zo ongeveer een verdubbeling van het aantal treinen betekent. Immers, tussen Weert en Roermond rijden twee treinen per uur in beide richtingen, dus op een dag zullen er iets van 80 treinen rijden, inclusief die enkele goederentrein naar DSM of Born.

Wat dat betekent voor Weert laat zich raden. Als je een foto van de spoordijk bekijkt:

(Bron foto: Wikipedia)

dan mag je daar een paar meter aan geluidsscherm bovenop denken. Dit zou een enorme aanslag op het aanzicht van deze stad betekenen. Ik begrijp niet waarom daar zo gemakkelijk overheen gestapt wordt, alsof het niet ter zake zou doen.

Als je op de bovenstaande kaart iets naar het oosten gaat, kom je bij Roermond uit. Hetzelfde verhaal, behalve dan dat er al behoorlijk van overlast is op een stukje midden door de stad. Tel daar 70 treinen bij op en het wordt nog veel erger.

Citaat
Wat mij vooral opviel is dat de Belgen kennelijk geen serieuze dubbelsporige verbinding willen, omdat dat te veel zou kosten. Liever de oude enkelsporige lijn met beperkte capaciteit. Dan vraag je je toch af of het aan die kant niet vooral een prestigekwestie is.

Het is eerder een politieke kwestie. Het zijn de Vlaamse partijen die hier zo spits op zijn, omdat de lijn niet via Wallonië loopt. Om maar alvast voorbereid te zijn op devolutie van de spoorwegen, dat die van federaal naar gewestelijk niveau verplaatst worden.

België heeft volgens mij niet echt het geld om een dubbelsporige lijn aan te leggen. Ze hebben ook niet de ruimte en de capaciteit van het lijntje tussen Mol en Weert is een lachertje. Neerpelt, waar de diesel uit Antwerpen en Mol eindigt, heeft een flink uit de kluiten gewassen station, uit de tijd dat daar twee spoorlijnen naar Nederland elkaar kruisten. Maar aan beide zijden ligt gewoon enkelspoor, op straatniveau, dus met overwegen, midden door diverse woonkernen.

Ik weet niet hoe het met inspraakprocedures in België/Vlaanderen zit, maar om de lijn even te verdubbelen zou waarschijnlijk vele jaren juridisch gesteggel tot gevolg hebben. Want de overlast in Nederland zal al aanzienlijk zijn, in Vlaanderen zal het nog veel erger zijn.

Dus ja, we houden allemaal van treintjes, de groten en de kleintjes, maar dat is geen reden om de realiteit uit oog te verliezen: al die extra treinen laten rijden zal het leven van tienduizenden mensen negatief beïnvloeden, voor een niet onaanzienlijk deel veroorzaakt door interne Belgische aangelegenheden.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #70 Gepost op: 18 November 2008, 09:46:31 »
Kijk ook eens naar het draadje "90 jaar geleden" krijg je een andere kijk op de Yzeren Rijn
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

henk

• Offline Offline
« Reactie #71 Gepost op: 18 November 2008, 10:13:38 »
Zeker indrukwekkend. Het hele Duitse leger is na afloop van de Eerste Wereldoorlog via Nederlands Limburg 'ontsnapt', onder andere via de IJzeren Rijn, hetgeen niet overal in goede aarde viel.
Alleen heeft dat bericht weinig met de discussie over heropening te maken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Robert E

• Offline Offline
    • Robert’s Modelspoor Pagina
« Reactie #72 Gepost op: 23 November 2008, 01:06:54 »
Citaat
Nog een tunnel in Roermond, mogen we effe lachen... Die van de A73 is/zijn al een
drama.... Laten we maar hopen dat de Belgen de goederen wagons niet te hoog laden,
staan ze stil voor de tunnel

Kijk, ik heb de krant gehaald, en Beneluxspoor.net ook  ;D

Robert

MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #73 Gepost op: 23 November 2008, 09:59:30 »
Krijg nou wat. :D

Dan is het slechts een kwestie van tijd eer we de voorpagina van de New York Times halen. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
« Reactie #74 Gepost op: 23 November 2008, 10:03:32 »
Ik kan alleen niet lezen wat er staat.
zou je het mischien beter kunnen laten zien?

Jos.

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)