Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 12:26:42
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 12:03:59
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:41:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"  (gelezen 136780 keer)

Erwin (n-spoorder)

  • o(N)t-spoorder uit Limburg
  • Offline Offline
  • Berichten: 428
    • www.leukehobby.nl
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #30 Gepost op: 14 augustus 2007, 23:09:13 »
Maar goed, over de ijzeren rijn zal in roermond voorlopig geen trein rijden.  Een aannemer heeft er een 4 baans autobaan overheen laten gaan  aangekondigd door het al om bekende driehoekigbordje met de stoomtrein.
Omdat iedereen een hobby moet kunnen hebben.

Erwin (n-spoorder)

  • o(N)t-spoorder uit Limburg
  • Offline Offline
  • Berichten: 428
    • www.leukehobby.nl
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #31 Gepost op: 16 augustus 2007, 23:15:00 »
bron :  limburger.nl
Duitsers zien heropening oud tracé IJzeren Rijn niet zitten

Gepubliceerd op 16 augustus 2007, 20:00

Roermond - 
Verkeersminister Oliver Wittke van de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen ziet een heropening van het historisch tracé van de spoorlijn IJzeren Rijn helemaal niet zitten.
Wittke gaat ervan uit dat het historisch tracé niet meer in gebruik wordt genomen.
Dat heeft hij vandaag laten weten tijdens een vergadering van de verkeerscommissie van de deelstaat over de IJzeren Rijn tussen Antwerpen en Duisburg.
De commissie kwam bijeen om te praten over het onderzoek uit juni waarin wordt gesteld dat het Duitse deel van die spoorlijn het best langs de autosnelweg B52 kan worden aangelegd.


 
Omdat iedereen een hobby moet kunnen hebben.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #32 Gepost op: 17 augustus 2007, 00:11:07 »
Tja, en laat België nou geen verdrag hebben met Duitsland waardoor ze recht hebben op een spooraansluiting. Dus dringt zich de vraag op wat er nu gaat gebeuren. Dat ze nog ooit over het historische tracé gaan rijden lijkt me uitgesloten, vanwege de betekenis van de Meinweg en de disproportioneel hoge kosten om een tunnel aan te leggen - nog afgezien van het ontbreken van Duitse medewerking, die het waarschijnlijk ook niet zien zitten om flink te investeren voor wat strikt genomen een Belgisch probleem is. Niet veel anders dan met de Betuweroute dus.

Dus gaat de route over Landgraaf en Herzogenrath een blijvertje worden? Ik kan me niet voorstellen dat er daar geen bezwaren tegen gaan komen. Er is nogal een verschil tussen een dieseltweetje en een goederentrein.

Klik hier voor een weergave met Google Maps om te zien hoe dicht die lijn langs de bebouwing ligt in Eygelshoven. De gebogen lijn van links midden naar richt beneden is de spoorlijn.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Luc

  • Offline Offline
  • Berichten: 129
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #33 Gepost op: 17 augustus 2007, 00:26:25 »
@rail4marcel, niet alleen DLC zal deze lijn gaan gebruiken, ook de NMBS heeft al een paar containertreinen over dit traject laten rijden, nu is dat wel wat stilgevallen, maar ze zijn bezig met hun treinbestuurders op lijnstudie te sturen.
B-Cargo heeft er maar één trein laten rijden en dat was een promoritje dat in dezelfde samenstelling via Emmerich en Essen weer terugging naar België. Commercieel vervoer heeft B-Cargo er niet uitgevoerd.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #34 Gepost op: 02 september 2007, 15:39:55 »

Ik heb deze theorie ooit eens van iemand gekregen. Kon er wel om lachen

Complottheorie over de Ijzeren Rijn


Duidelijk een complottheorie, waarin Nederland er alles aan doet om te voorkomen dat de IJzeren Rijn er weer komt. Waarom Nederland zo moeilijk doet? Het afscheidingsverdrag met België brutaalweg opzeggen kan ook, en zie daar maar eens wat aan te doen... ;-)
Alleen dat verdrag opzeggen, tja, dat betekent oorlog met Frankrijk, Groot Brittannië en Duitsland want die landen garanderen het verdrag.
En we hebben slechte ervaringen met veldslagen op de Mookerhei, dus dat durft zelfs het duo Balkenende-Donner niet aan.
De Fransen hebben we er al eens uitgegooid, De Engelsen worden vanzelf mak als we weer even de Theems opvaren en elke Grunneger weet wat er van Bommen Berend (Bernard van Galen – Bisschop van Münster) terechtgekomen is.

Waarom zo geweldadig? Die Walen en Vlamingen mogen elkaar toch niet en hun staatsvorm verandert ook langzaam van eenheidsstaat naar federatie. Gooien we het op een akkoordje: Vlaanderen komt bij Nederland, Wallonië bij Frankrijk, omgeving Eupen bij Duitsland en Brussel wordt "Capitol Territory of Europe".
Ter compensatie (Nederland wordt dan wel erg groot!) geven we Friesland aan Madagaskar, waarmee het gemiddelde ontwikkelingsniveau in beide landen aanzienlijk stijgt. ;-)

qua spoorwegnet is het eeuwig zonde dat Nederland en België gescheiden zijn. Er zijn maar 2 grensovergangen voor treinreizigers. Als Nederland en België 1 land waren, was er vast en zeker een IC-spoorlijn van Eindhoven naar Antwerpen en van Turnhout naar Tilburg (en dan verder via Arnhem naar Zwolle ;-) ). En van Maastricht naar Hasselt natuurlijk...
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #35 Gepost op: 02 september 2007, 17:51:13 »
Als Limburg gewoon bij België was blijven horen, zoals het van 1830 tot 1839 deed (met uitzondering van Maastricht, waar een garnizoen gelegerd lag) was er dit geneuzel nooit geweest. De rare vorm van Limburg is ingegeven door de veldtocht van koning Willem I, die Maastricht niet wilde opgeven (en geef hem eens ongelijk).

Maar goed, zelfs van 1839 tot 1866 hoorde Limburg strikt genomen niet bij Nederland: er was een personele unie tussen het Koninkrijk der Nederlanden en het Hertogdom Limburg, waar de Nederlandse Koning ook Hertog van Limburg was. De reden voor dit rare gedoe was dat Limburg lid was van de Duitse Bond, net als Luxemburg trouwens. Bij het uiteenvallen van de Duitse Bond kwam Limburg bij Nederland, werd Luxemburg een groothertogdom in een personele unie met de Nederlandse Koning en werd de rest van de Duitse Bond het Duitse Keizerrijk, na een akkefietje met de Fransen.

Op de Duitse Wikipedia (op de discussiepagina) kun je trouwens lezen dat tijdens de oorlog de Limburgers harder onderdrukt zouden zijn dan de rest van de Nederlanders, omdat de bezetter het gebied tot aan de Ürdinger Lijn (het verschil tussen 'ik' in Nederlands en 'ich' in Duits en Limburgs) als Duits beschouwde, wat natuurlijk op weinig begrip kon rekenen bij de Limburgers.

Met andere woorden, het is de schuld van Den Haag, Brussel en Berlijn. ;)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #36 Gepost op: 03 september 2007, 01:21:05 »
En als na WO 1 de Belgen Limburg hadden gekregen was het heropenen een belgisch probleem geweest, de Franstaligen zijn ook tegen de heropening van de ijzeren rijn.   ;D

Groeten, Alexander

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #37 Gepost op: 03 september 2007, 08:45:09 »
De lijn die de Walen willen behouden (de Montzen-lijn) is gebouwd door de Duitsers tijdens de Eerste Wereldoorlog, juist omdat ze de IJzeren Rijn niet konden gebruiken omdat die over Nederlands grondgebied liep.

Overigens is het niet voor de stellen dat de Belgische gemeenten, door wie de IJzeren Rijn loopt, zich zonder meer neer zullen leggen bij een stel zware goederentreinen die dwars door dorpskernen heen zullen gaan denderen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #38 Gepost op: 12 november 2007, 15:47:28 »
Mannen broeders,
Als het nog lang doorgaat zo als het nu gaat bij onze zuiderburen, dan gaat het weer een Nederlands probleem vormen.
Ik denk dat twee leeuwen het wel op kunnen nemen tegen een van honger verzwakte haan ;D

SK
« Laatst bewerkt op: 12 november 2007, 17:35:07 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #39 Gepost op: 31 december 2007, 01:55:38 »
Nu zijn we vandaag teruggekomen van een drietal overnachtingen in Gent. Prachtige stad, vriendelijker mensen dan in Brugge of Antwerpen (maar die laatsten hebben dan ook de dikke nekken), alleen gaat je een beetje de lol over als 2/3e van de mensen in een restaurant Hollanders zijn (waarmee ik even voor het gemak de hele Randstad bedoel).

Nu zijn er vanuit Midden-Limburg, Nederweert om precies te zijn, verschillende manieren om per trein naar Gent (St. Pieters) te reizen.

Je kunt bijvoorbeeld vanuit Weert naar Maastricht reizen. Dan neem je de boemel naar Luik en dan stap je over op de intercity naar Gent. Weliswaar rijdt er een intercity van Maastricht rechtstreeks naar Brussel, maar dan moet je toch daar overstappen. Totale reistijd: drie uur en drie kwartier; twee keer overstappen.

Je kunt ook de route nemen waar de NS de voorkeur aan geeft, omdat je dan langer met hen onderweg bent. Je gaat dan eerst vanuit Weert naar Den Bosch, dan Roosendaal, dan Antwerpen Centraal om tenslotte in Gent aan te komen. Totale reistijd: drie uur en drie kwartier; drie keer overstappen.

Je kunt het sneller doen, als je naar Eindhoven, Breda, Roosendaal en Antwerpen reist. In totaal is het dan drie uur en een kwartier, maar je moet maar liefst vier keer overstappen.

Dus heb ik mijn ouders gevraagd of ze me naar Neerpelt, het dichtsbijzijnde station in Belgisch Limburg konden rijden. Totale reistijd: iets meer dan twee uur; overstappen alleen in Antwerpen Berchem.

Totale kosten: voor een retour van donderdag tot en met zondag, omdat het de kerstperiode was, betaalden we 7 euro per persoon.

Dus ja, we zijn over de IJzeren Rijn gereisd. In Neerpelt stond nota bene een trein te wachten tot onze diesel weer richting Mol vertrokken was. Voorop stonden twee stoere locs uit de reek 77 (met nummers in de 7800) en uiteraard was deze uit Nederland aangekomen. Alleen rijdt de NMBS niet verder dan Budel.

Om redenen, die niet helemaal duidelijk zijn, vertrekken er drie diesel-tweetjes vanuit Antwerpen Centraal, maar worden de laatste twee afgesplitst in Mol en rijdt alleen het voorste tweetje door over lijn 19 naar Neerpelt. (Met 'dank' aan de NMBS om dat helemaal nergens op het perron aan te geven, zodat ik in Mol weer met de bagage kon gaan slepen.)

Het is echt een lijntje van niets, ondanks dat Neerpelt een voor een dorp van die grootte een nogal uit de kluiten gewassen station en emplacement heeft. Het enkelsporige diesellijnte slingert zich tussen beken en huizen en zelfs na Mol loopt de lijn door allerlei dorpen en steden. Als de gemeenten Weert en Roermond moeilijk gaan doen over zware goederentreinen, kan ik me niet voorstellen dat gemeenten als Lier, Geel, Herentals en Mol wel zouden staan te springen om meer dan die ene goederentrein per dag door hun kern te hebben denderen.

Echter, laten we het goederenvervoer even voor wat het is. We zitten dus met de idiote situatie dat er een spoorlijn van Antwerpen naar Weert loopt, dat er vrijwel tot aan de Nederlandse grens een trein rijdt, dat er technisch en logistiek gezien niet zoveel bezwaren kunnen zijn om die trein door te laten rijden tot Weert, maar dat dit niet gebeurt. Erger nog, met de auto doe je langer over dan de trein het zou doen.

De trein naar Neerpelt zou door kunnen rijden tot Weert, die naar Hasselt naar Maastricht (in plaats van een vage tram). Limburgers aan beide kanten van de grens blij. Maar dit zal dus niet gebeuren.

Ondanks dat we dezelfde taal spreken, we dezelfde munt gebruiken en Nederland in rap tempo Vlaanderen economisch lijkt in te lijven (Hema, Blokker, Kruidvat, We, Intertoys, noem maar op) is deze situatie een typisch voorbeeld van hoe eigenbelang en het simpelweg uit elkaar groeien sinds 1839 er voor zorgen dat beide Limburgen vooral veel eindstations hebben.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #40 Gepost op: 15 juli 2008, 15:33:42 »
Voor u gelezen;
dinsdag 15 jul 2008

Rotterdam steunt reactivering IJzeren Rijn

Het stadsbestuur van Rotterdam staat achter een snelle reactivering van de IJzeren Rijn. Dat heeft de Rotterdamse havenschepen Mark Harbers gezegd tijdens een bezoek aan zijn Antwerpse collega Marc Van Peel. De IJzeren Rijn is de kortste spoorverbinding tussen de Antwerpse haven en het Duitse Ruhrgebied. Maar deze spoorverbinding is volgens Mark Harbers ook voor Nederland belangrijk. Hij voert aan dat Rotterdam naast de Betuwelijn op termijn ook belang heeft bij een extra verbinding met Duitsland. Hierbij raakt het Rotterdams belang volgens Harbers aan dat van Antwerpen. Antwerpen blijft ijveren om de IJzeren Rijn zo snel mogelijk in gebruik te kunnen nemen. Ondanks internationale afspraken blijft Nederland, en vooral dan Nederlands-Limburg, echter dwars liggen. (MH)

Bron: Gazet van Antwerpen
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #41 Gepost op: 16 juli 2008, 00:05:09 »
Op zich is het natuurlijk niet raar dat Nederlands Limburg dwars ligt, want de Belgen zijn van zins om op termijn 72 treinen per etmaal over die lijn te sturen. Tussen Weert en Roermond heb je het dan over 242 treinen per etmaal. Dan kijk je opeens tegen heel andere geluidsnormen aan, vooral omdat de toename puur uit lawaaiige goederentreinen bestaat. Moet er dan vier kilometer geluidscherm dwars door Weert gaan lopen? Nog eens bovenop de al aanwezige spoordijk? Dat zou het aanzicht van Weert enorme schade berokkenen.

Dus Weert en de andere gemeenten willen best wel die treinen laten rijden, maar dan wel door een tunnel van €500 miljoen, aangezien "ongeveer ieder konijn bij de Betuweroute zijn eigen tunnel heeft gekregen". En daar kunnen dan meteen de goederentreinen door rijden die op dit moment vanuit Eindhoven naar Zuid-Limburg en vice versa rijden.
(Bron: "De Trompetter")

Maar het schrijnende van de zaak is dat het gedoe om de IJzeren Rijn voornamelijk een interne Belgische kwestie is. De Montzen-route heeft weliswaar problemen met capaciteit, maar geen die onoverbrugbaar zijn. Nee, het echte probleem van de Montzen-route is dat die via Wallonië gaat. En de Vlamingen gaan liever via Nederland dan via Wallonië. Het zijn namelijk de nationalistische Vlaamse partijen die voorop staan om via de IJzeren Rijn te gaan rijden. Wellicht als opmaat naar een definitieve splitsing?

Echter, de vraag dringt zich op waar ze denken die 72 treinen per etmaal te laten. Tussen Mol en Weert is er slechts enkelspoor, waarover één keer per uur in beide richtingen een reizigerstrein rijdt tot aan Neerpelt. Vertrekkend vanuit Neerpelt in de richting Antwerpen gaat het lijntje vlak langs huizen en het wordt niet beter naarmate Antwerpen nadert. En niet op een spoordijk, nee, gewoon op straatniveau, dwars door verschillende kernen.

Misschien zouden de Vlamingen eens wat meer stennis moeten gaan schoppen daarover, want hun eigen regio dreigt nu het slachtoffer te worden van de taalstrijd.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #42 Gepost op: 17 juli 2008, 11:40:09 »
voor er wat zou gebeuren moeten ze toch eerst een regering hebben daar... dus de komende 10 jaar kan iedereen nog rustig slapen in weert denk ik zo  ;)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #43 Gepost op: 17 juli 2008, 11:49:58 »
Bingo....!!!!
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #44 Gepost op: 17 juli 2008, 12:05:24 »
Als België zichzelf over 10 jaar opheft, dan zijn we gelijk van dat bestofte verdrag af.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.