Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:15:44
Bauarbeiten im gange door Eric v C
Vandaag om 12:07:53
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 11:54:54
Dat overkomt mij niet. door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:48:20
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:10:30
Lokpilot 4 defect door Menno
Vandaag om 11:06:27
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:06:24
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:52:54
Raadplaatje door Prutsert
Vandaag om 10:48:19
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 10:48:10
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:29:18
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 10:20:35
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door RobVille
Vandaag om 09:19:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
27 July 2025, 20:49:54
US diorama in H0 door jan47
27 July 2025, 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
27 July 2025, 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
27 July 2025, 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
27 July 2025, 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
27 July 2025, 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
27 July 2025, 13:59:41

Auteur Topic: Conrad wisselaandrijving  (gelezen 16471 keer)

Henk Veenstra

• Offline Offline
Re:Conrad wisselaandrijving
« Reactie #60 Gepost op: 26 April 2009, 15:52:52 »
Volgens mij wordt het tijd dat ik eens ga experimenteren, want vanuit het schema gezien kan dat helemaal niet. Dus daar moet ik het mijne van weten.
Het waarom is niet zo moeilijk. Als je een decoder hebt met positieve uitgangen, zoals de k83 of de Viessmann 5211, dan moet de de NPN hebben. De ESU Switchmaster heeft negatieve uitgangen, en dan moet er PNP in. En dat is dus precies wat Henk moet doen. Blijkbaar is hij daar al meer op gewezen.

Volgens mij heb ik heel wat los gemaakt met het aansturen van een conradwisselmotortje.
Ik weet niets van PNP en NPN transistors.Heb simpelweg het printje nagebouwd en het werkte maar 1 kant uit.
Ik wacht nu op een printje Koos (Jabaay) en wacht verder wel af.
Een ieder bedankt voor alle reakties en...... eigenwijs ben ik dus helemaal niet.

mvg Henk

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #61 Gepost op: 26 April 2009, 16:27:36 »
Experiment uitgevoerd, en hier de resultaten:

Schakeling met 2 gewone powertransistors type NPN:

Dit is dus bedoeld voor een decoder met positieve uitgangen.
Als de rode uitgang wordt aangestuurd komt rood (de plus) direct aan de bovenkant van de motor.
Tegelijk wordt via R2 de transistor T2 open gestuurd, waardoor de onderkant van de motor via T2 aan geel komt, de min dus.
Als de groene uitgang wordt gestuurd komt de plus aan de onderkant van de motor, de min komt via T1 aan de bovenkant.
Werkt als een tierelier.

Maar nu de polariteit omgekeerd. Dus de rode en groene aansluitingen worden de min. De transistors staan daarvoor verkeerdom, en worden niet opengestuurd. Dus het werkt in allebei de richtingen niet.

Maar nu de schakeling met 2 darlington transistors, die in deze schakelingen meestal worden gebruikt. In dit geval ook weer NPN.

Een darlington transistor bestaat niet alleen uit 2 transistors, maar in dezelfde behuizing zitten ook nog 2 weerstanden en een diode. En die diode is de boosdoener, dus heb ik die er bij getekend.
Als rood en groen de plus zijn, en geel de min, dan is er niks aan de hand, de diodes staan dan steeds in sperrichting.
Maar...., als rood en groen de min zijn, dan vormen de diodes een directe kortsluiting op de uitgangen van de decoder. Het resultaat daarvan was, in mijn experiment, dat de diode zodanig werd opgeblazen dat de transistor een volledige kortsluiting vormde. En dat is er dan weer de oorzaak van dat het in de ene richting wel, en in de andere richting niet werkt.

Het experiment heeft me wel 3 transistors gekost, maar voor mij is het probleem nu helder.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Henk Veenstra

• Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: 26 April 2009, 16:42:05 »
Beste Klaas,

Je maakt er wel werk van.Jammer van de 3 transistors.Dus de bovenste tekening is de juiste met de NPN tramsistors
BD679.

mvg Henk
« Laatst bewerkt op: 27 April 2009, 18:29:42 door Bart Tigges »

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #63 Gepost op: 26 April 2009, 16:53:10 »
Dus de bovenste tekening is de juiste met de NPN tramsistors, BD679.
Henk, dat is zoals het meestal getekend wordt. Maar in deze schakeling worden meestal darlington transistors gebruikt, en dat is meer dan alleen maar een transistor.
Maakt voor de werking niet uit, maar het gaat fout zodra je de plus en de min er verkeerdom op aansluit.

De uitvoering met NPN transistors is geschikt voor decoders met de plus op rood en groen, zoals de k83 en de 5211.
Maar bij een Switchpilot komt er een min uit rood en groen. Dan moeten er PNP transistors in.

Is overigens al vaker gezegd, maar aangezien je nou niet echt deskundig bent in de materie is het kwartje blijkbaar nog niet gevallen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Aspelix

• Gast
« Reactie #64 Gepost op: 26 April 2009, 18:00:30 »
Het gaat hier ook over de schakeling en niet over de motor.

Wim.
Het is jou nog steeds niet duidelijk. dat mij dat allang duidelijk is.
Klaas heeft de oorzaak gevonden en daar ben ik bennieuwd naar. (y)
Wat de oorzaak van jouw eigenwijsheis, ga ik niet uitzoeken.

Verder zwijg ik

Ruurd
« Laatst bewerkt op: 26 April 2009, 18:11:04 door Ruurd Benthem »

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #65 Gepost op: 26 April 2009, 19:25:29 »
Ruurd,

Wim heeft een heel eigen wijze van communiceren. Daar moet je maar gewoon aan wennen, want je er over opwinden helpt niet. Gewoon stug doordouwen tot het goede verhaal boven water is. En zo af en toe zelf een experimentje uitvoeren om wat meer inzicht in de materie te krijgen. :)
En blijven lachen.  ;D ;D ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Aspelix

• Gast
« Reactie #66 Gepost op: 26 April 2009, 19:53:32 »
Ruurd,

Wim heeft een heel eigen wijze van communiceren. Daar moet je maar gewoon aan wennen, want je er over opwinden helpt niet. Gewoon stug doordouwen tot het goede verhaal boven water is. En zo af en toe zelf een experimentje uitvoeren om wat meer inzicht in de materie te krijgen. :)
En blijven lachen.  ;D ;D ;D

Zucht, Klaas,

Ik weet het.....
Maar jij kent mij ook al langer en ik ben ook wel eens s....t eigenwijs.

Alleen durf IK het toe te geven.

Maar je hebt gelijk... (y) (y) (y)

Groeten, Ruurd

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #67 Gepost op: 26 April 2009, 23:34:57 »
Klaas, in een vorige discussie over deze zelfde schakeling zijn we ook al tot dezelfde conclusies gekomen. Wat mij tegen de borst stuit is dat er iedere keer dezelfde discussie over deze schakeling plaatsvind.

Lenz heeft er voorgekozen de schakeling te maken met NPN transistoren en een diode. Om het voor de leek begrijpbaar te houden is het eenvoudiger deze te klonen. Het schema is door Rees-Cees een keer op het forum gezet. Het andere schema komt uit de Lenz documentatie uit de begin periode. Wat het lastig maakt is dat beide versies van Lenz afkomstig zijn.
Dat het met PNP transistoren werkt dat zijn we de vorige keer ook al overeengekomen, dus waarom er nu weer om een bevestiging daarover wordt gevraagd snap ik even niet.

Mvg
Wim.

Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #68 Gepost op: 27 April 2009, 00:08:55 »
Dat het met PNP transistoren werkt dat zijn we de vorige keer ook al overeengekomen, dus waarom er nu weer om een bevestiging daarover wordt gevraagd snap ik even niet.
Nou ik snap dat heel goed. Het komt omdat jij door je manier van antwoorden deze keer de suggestie wekte dat dat niet de goede oplossing was, maar dat je perse de originele LA010 schakeling met de diodes moet hebben. Als jij je nou eens aanleert om in één keer het goede en complete antwoord te geven, dan hoeven we er niet pagina's lang aan te trekken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #69 Gepost op: 27 April 2009, 01:42:23 »
Klaas, ik heb je mijn motivatie daar omtrent al gegeven. OM het voor de LEEK eenvoudiger te houden, te meer omdat beide schema's al gegeven waren.
Bovendien kan het met de transistoren die reeds aangeschaft zijn. Dus in beide schakelingen dezelfde BD679, alleen op een andere manier aangesloten.

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 27 April 2009, 01:45:17 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Aspelix

• Gast
« Reactie #70 Gepost op: 27 April 2009, 01:48:13 »
 :-X :-X :-X

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #71 Gepost op: 27 April 2009, 10:23:39 »
OM het voor de LEEK eenvoudiger te houden, ...
Nou, als je alles eens terugleest is die opzet niet erg gelukt. 8)

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Aspelix

• Gast
« Reactie #72 Gepost op: 27 April 2009, 10:29:49 »
Waarmee je het wel érg zachtjes uitdrukt, Klaas.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #73 Gepost op: 27 April 2009, 11:11:15 »
Klaas, een volgende keer beter dan maar, nu zat er wel erg veel ruis op de lijn.

Mvg
Wim.

Marcel (BR643 Talent)

• Offline Offline
« Reactie #74 Gepost op: 27 April 2009, 13:03:06 »
Als je het echt eenvoudig wilt houden voor de leek, plaats dan gewoon direct het juiste schema met daarbij de juiste onderdelen. Ik kan me niet voorstellen dat een leek uit dit draadje nog kan halen welke schakeling er gebouwd moet worden, en welke transistoren daar dan in moeten (NPN of PNP, Darlington of niet) en of er diodes bij moeten en zo ja, op welke manier.

Gewoon voor decoders met plus op rood en groen (in Klaas z'n tekeningen) en min op geel dit type schakeling met deze transistoren, en voor decoders met plus op geel en min op rood en groen dat type schakeling met die transistoren. Eventueel nog een paar veelvoorkomende voorbeelden erbij van welke decoders dan waar de plus en min hebben, en iedereen kan dit schakelingetje bouwen.

Helaas nu even geen tijd om die plaatjes te tekenen...