Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Wim Vink
17 June 2025, 23:26:51
Rails roestig verven door Ferdinand Bogman
17 June 2025, 23:21:16
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Intermittende kortsluiting door Albert de Heer
17 June 2025, 23:08:36
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Klein baantje 1200x1200mm door Laenderbahn27
17 June 2025, 22:32:53
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
17 June 2025, 22:28:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Longtall203
17 June 2025, 22:23:30
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
17 June 2025, 22:05:45
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door AlbertG
17 June 2025, 21:54:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
17 June 2025, 21:47:19
US diorama in H0 door wob
17 June 2025, 21:39:14
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Aachenau West door wob
17 June 2025, 21:10:25
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Olav
17 June 2025, 20:42:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
17 June 2025, 20:15:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
17 June 2025, 20:11:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
17 June 2025, 19:54:04
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
17 June 2025, 19:01:17
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
17 June 2025, 18:02:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
17 June 2025, 15:50:25
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
17 June 2025, 09:49:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
17 June 2025, 09:27:54
  

Auteur Topic: 19 Toen  (gelezen 1916711 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: 19 Toen
« Reactie #1845 Gepost op: 21 June 2010, 10:21:04 »
Hoi Evert,

Je zou kunnen proberen om 'XP-mode' te installeren in Windows 7, dan vervolgens daar de driver te installeren en vanuit de XP-mode te scannen.

Grtzz en suc6,

Karst

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17678
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: 19 Toen
« Reactie #1846 Gepost op: 21 June 2010, 10:23:45 »
Citaat
Weten jullie ok hoe ik mijn scanner aan de praat krijg onder windows 7.

Karst was me voor...... Maar toch;

Misschien iets voor een ander apart draadje? Alvast een tip; welk merk is het? Ga naar de site van de fabrikant en kijk bij software/updates. Kies je model, kies je besturing, download de juiste software, installeren en klaar is kees (of Evert ;))

Sommige scanners zijn out-of-date... mijn eigen Medion loopt ook niet meer onder Windows 7. Even goed kijken dus. Weet je je model niet? Even onder- en achterkant bekijken, daar staat vaak het serie- en modelnummer.

Succes :)

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re: 19 Toen
« Reactie #1847 Gepost op: 21 June 2010, 10:24:15 »
hier 3 DE3en s'morgens rond de klok van 7:00 heeft net het station van Emmen bargeres verlaten richting Nieuw Amsterdam.tussen 1981-83.
Dat was toch z'on beruchte Boeing 747-formatie? Wel een mooie plaat (y) Graag meer hiervan (y)
Mvgr Jan Wiebrand

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8970
  • Hengelooo 1:160
Re: 19 Toen
« Reactie #1848 Gepost op: 21 June 2010, 10:40:47 »
Frank hoe kan je dat zo duidelijk zijn dat het om de 81 gaat, destijds zag je ook al dat het om de 22 ging door de vishaak op een andere plaats zat.

Dat was de 21... ;D

De 81 herken ik aan zijn smoeltje, daarin werd ik bevestigd door het ontbreken van de blauwe banen en emaille bordjes...

Wat dat Boeing 747-verhaal betreft... is dat niet gewoon een verzinsel, tot stand gekomen vanachter de burelen van uitgeverij Ukelele/Kukeleku (doorhalen wat niet wan toepassing is) anno thans, om een verhaal in boek en tijdschrift wat op te leuken? Ik ken dat begrip niet terwijl de 3x rode DE-2 van mijn tijd is. In die tijd ging ik ook om met lieden uit de Achterhoek, die hoorde ik daar ook nooit over...
« Laatst bewerkt op: 21 June 2010, 10:53:24 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2208
  • Bruggen-IG:
Re: 19 Toen
« Reactie #1849 Gepost op: 21 June 2010, 13:41:21 »
Hier zien we een foto van station Leiden-Lammenschans met twee seinpalen vlak achter elkaar, één voor het hoofdsein en één voor het vertakkingsvoorsein (jaar 1978).

Fraaie foto; ik herinner me op die plaats alleen een hoofdsein, maar ik was ook nog heel jong. Moet wel hetzelfde jaar zijn geweest. Of is dat voorsein ooit afzonderlijk weggehaald?
Maar wat betekent dit seinbeeld nu? Wat is het verschil met als de middelste arm verticaal zou hebben gestaan? Die trein gaat naar Leiden CS, niet Leiden Goederen.
Volgens mij heb ik ergens een beschrijving van hoe die bril van het vertakkingsvoorsein werkt. Moet ik opzoeken...

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: 19 Toen
« Reactie #1850 Gepost op: 21 June 2010, 13:42:03 »
Wat dat Boeing 747-verhaal betreft... is dat niet gewoon een verzinsel, tot stand gekomen vanachter de burelen van uitgeverij Ukelele/Kukeleku (doorhalen wat niet wan toepassing is) anno thans, om een verhaal in boek en tijdschrift wat op te leuken? Ik ken dat begrip niet terwijl de 3x rode DE-2 van mijn tijd is. In die tijd ging ik ook om met lieden uit de Achterhoek, die hoorde ik daar ook nooit over...
Zoiets... maar Arjan Ligtenbarg gebruikt de term ook in tenminste één van zijn boeken (Spoorwegen in Winterswijk & omstreken), misschien komt het van hem "weg" (zoals de Achterhoekers dan zeggen ;D) - maar hoe hij daar in vreeeedesnaam bij komt?

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8970
  • Hengelooo 1:160
Re: 19 Toen
« Reactie #1851 Gepost op: 21 June 2010, 14:15:08 »
Het is een indirecte verwijzing naar hem. Hij heeft (mede) het boek geschreven "Dieselend door Nederland" waar wel meer kletspraat in staat. Ik kwam het ook weer tegen in een artikel van zijn hand in een onlangs verschenen RM over de lijn naar Winterswijk.

Misschien is het wel een bewust opgezette canard om te kijken hoe lang het duurt voor het nageblaat wordt... ;D


Maar wat betekent dit seinbeeld nu? Wat is het verschil met als de middelste arm verticaal zou hebben gestaan?

Doorrijden en rekenen op volgende beperkte snelheid (aftakkend spoor).

Middelste arm verticaal:
Doorrijden en rekenen op volgende groen (doorgaand spoor).
« Laatst bewerkt op: 21 June 2010, 14:29:26 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 871
Re: 19 Toen
« Reactie #1852 Gepost op: 21 June 2010, 14:24:55 »
Heee, volgens mij is dit dezelfde seincombinatie van de achterkant gezien, net geen maandje later (3 maart): NS 2239 en 2225 met 14 ketelwagens als trein 47023 uit IJsselmonde bij km 0.8 tussen Venlo en Kaldenkirchen. Rechts het voorsein van het inrijsein van Venlo.


Mooie plaat, heb je toevallig ook een foto van de terugrit met de 2225 voorop?
Meer NS in spoor 1!

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2208
  • Bruggen-IG:
Re: 19 Toen
« Reactie #1853 Gepost op: 21 June 2010, 14:51:49 »

Doorrijden en rekenen op volgende beperkte snelheid (aftakkend spoor).

Middelste arm verticaal:
Doorrijden en rekenen op volgende groen (doorgaand spoor).

Maar wat betekent dan: hoofdsein hoog, middelste arm verticaal, onderste hoog? *Dat* is toch ' Doorrijden en rekenen op volgende groen' ?

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
    • Mijn fotosite
Re: 19 Toen
« Reactie #1854 Gepost op: 21 June 2010, 15:07:08 »
Ja, dat klopt.

Onderste arm schuin naar beneden, middelste verticaal: doorgaand spoor, maar rekenen op stop
Onderste arm schuin naar beneden, middelste schuin: aftakkend spoor (beperkte snelheid)
Onderste arm schuin naar boven, middelste verticaal: doorgaand spoor, rekenen op volgende groen.

grtz, Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8970
  • Hengelooo 1:160
Re: 19 Toen
« Reactie #1855 Gepost op: 21 June 2010, 15:09:38 »
Maar wat betekent dan: hoofdsein hoog, middelste arm verticaal, onderste hoog? *Dat* is toch ' Doorrijden en rekenen op volgende groen' ?

Die bedoel ik, excuseer...

onderste arm schuin omlaag in dat geval: betekent nu doorrijden en volgende rekenen op stoppen, het is niet voor niets dat ik het wat ingewikkeld begon te vinden... ;D
« Laatst bewerkt op: 21 June 2010, 15:21:10 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5545
Re: 19 Toen
« Reactie #1856 Gepost op: 21 June 2010, 17:47:37 »
Wat jij aanziet voor een proefsnor zijn volgens mij vlaggen op de neus van het stel.

Eelco

Eelco heeft het helemaal bij het rechte eind.
Groet, Frank

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1278
Re: 19 Toen
« Reactie #1857 Gepost op: 21 June 2010, 20:28:36 »
@ JanW,

De arm met het ronde uiteinde ( het hoofdsein) geeft aan dat de trein dit sein mag passeren, het blok erachter is vrij.
De andere twee armen behoren bij het vertakkingsvoorsein. In deze "K"-stand is de betekenis, het volgende hoofdsein staat in de stand Waarschuwen, met andere woorden, verminder de snelheid , want waarschijnlijk zal een wissel in afbuigende stand bereden moeten worden of de trein kan ook naar een doodlopend spoor geleid worden.
Bij mijn weten zijn beide seinpalen tegelijkertijd verwijderd ergens begin jaren tachtig.

De betekenis van de armseinen kan zelf nagelezen worden op de website van seinarm.nl onder het kopje Armsein.

Gerard

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: 19 Toen
« Reactie #1858 Gepost op: 21 June 2010, 22:25:34 »
Mooie plaat, heb je toevallig ook een foto van de terugrit met de 2225 voorop?
Nee, en van eerdere losse-loctrein 85360 bij km 1.4 is de opname ook niet echt interessant...

Maar als goedmakertje dan nog maar een van het span vóór die rit, nu met ketelwagentrein 47003 bij km 1.4, eerst een uitsnede uit een vroege opname voor het voorsein van het eerder getoonde bloksein en dan de trein zelf:



En nog heel wat anders, voor degenen die een S-Bahn 111 (ook) mooi vinden en ICR ook (D 2505 Den Haag - Köln):

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3094
    • Mijn Flickr pagina
Re: 19 Toen
« Reactie #1859 Gepost op: 21 June 2010, 22:42:39 »
Ik heb op dit forum altijd zelfgemaakte foto's geplaatst,
maar ik bezit ong 1000 dia's van een voor mij onbekend persoon.
Die heb ik gekregen van mijn broer die machinist was bij NS tot 2000.
Ze waren van een man die altijd foto's maakte op Den Haag cs en mijn broer
heeft ze van die man gekregen (de man is inmiddels overleden).
Het zijn dia's uit Nederland en vml West-Duitsland uit de jaren 70 en 80.
Totaal niet geachiveerd en bijna allemaal statieportretten,maar het materieel
is natuurlijk wel interresant.
Ik bezit nog geen goede dia scanner,maar ik wil wel een paar dia's tonen.

Een werkplaats?  Zwolle?? Zutphen??


een 1100 Amsterdam cs

Zwolle?? (ik zie nu pas dat de dia gespiegeld is sorry ;))

Motorpost in ??

Slechte dia,maar deze weet ik helemaal niet,volgens mij zie ik een gedeelte van een oude
ringlokloods.

Na de zomer koop ik een goede dia scanner (of ik mag er eentje lenen)
en zal ik hier nog meer plaatjes tonen.

gr Ed.