Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 19:13:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 18:53:44
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 16:01:24
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
  

Auteur Topic: 19 Toen  (gelezen 1926906 keer)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: 19 Toen
« Reactie #1860 Gepost op: 21 June 2010, 23:52:54 »
De arm met het ronde uiteinde ( het hoofdsein) geeft aan dat de trein dit sein mag passeren, het blok erachter is vrij.
De andere twee armen behoren bij het vertakkingsvoorsein. In deze "K"-stand is de betekenis, het volgende hoofdsein staat in de stand Waarschuwen, met andere woorden, verminder de snelheid, want waarschijnlijk zal een wissel in afbuigende stand bereden moeten worden of de trein kan ook naar een doodlopend spoor geleid worden.

De betekenis van de afzonderderlijke elementen is me bekend; het ging me om de betekenis het totale seinbeeld in deze situatie. Wat is hier het verschil tussen hoofdsein veilig + voorsein als 'K', en hoofdsein veilig + voorsein 'gewoon' onveilig? Voor welke situatie is er een extra seinbeeld nodig naast hoofdsein veilig + voorsein gewoon onveilig (middelste arm verticaal, oftwel het gewone vertakkingssein)?
Het antwoord zit 'm denk ik inderdaad in de situatie op Leiden CS, waar de treinen van/naar Utrecht komen en gaan van de kopsporen 1 en 2. Dus inderdaad doodlopend spoor. Dat zou dan moeten betekenen dat de combinatie hoofdsein veilig + voorsein gewoon onveilig (middelste arm verticaal) alleen gebruikt zou worden als de trein niet op een kopspoor, maar op een van de doorlopende perronsporen in Leiden CS gaat binnenkomen. Maar is dat mogelijk (in het gegeven sporenplan)? En zo ja, waarom is het van belang dat de machinist dat in Lammenschans al weet? Het gebeurt/de in elk geval (bijna?) nooit, bij mijn weten.
Of gaat het misschien om iets in de route van goederentreinen -- maar ik zou verwachten dat die naar/van Leiden Goederen gingen (dat tussen het getoonde punt en CS ligt), en dus weinig te maken hadden met de sporensituatie op CS.

Hoe zit dit met het exemplaar in Venlo? Is het daar van belang aan te kondigen of een machinist op doodlopend of doorlopend aftakkend spoor binnenkomt?

(met 'het volgende hoofdsein staat in de stand Waarschuwen' bedoel je neem ik aan een voorsein of een vertakkingssein?)  Mooie site trouwens!
« Laatst bewerkt op: 22 June 2010, 00:39:18 door janw »

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: 19 Toen
« Reactie #1861 Gepost op: 22 June 2010, 08:53:52 »
Een werkplaats?  Zwolle?? Zutphen??
Zwolle.
Motorpost in ??
Leidschendam.

Yuri v L

  • Offline Offline
  • Berichten: 321
Re: 19 Toen
« Reactie #1862 Gepost op: 22 June 2010, 11:51:30 »

Zwolle?? (ik zie nu pas dat de dia gespiegeld is sorry ;))

Als ik het goed zie, staat rechts van de mat'46 en de Plan V nog de 1600P
Dat maakt het zeker een interessant plaatje! (y)

Groeten, Yuri
***** ***** ***** ***

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3094
    • Mijn Flickr pagina
Re: 19 Toen
« Reactie #1863 Gepost op: 22 June 2010, 12:21:29 »
Van die 1600p zitten er heel wat dia's tussen.
De lelijkste lok die ooit op NL rails heeft gereden ;D

gr Ed.

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8523
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: 19 Toen
« Reactie #1864 Gepost op: 22 June 2010, 22:39:12 »
1600P? Dm '90....

klaasvinkie

  • Offline Offline
  • Berichten: 61
Re: 19 Toen
« Reactie #1865 Gepost op: 22 June 2010, 22:41:09 »
1600p is een proefloc die de ns een tijdje gebruikt heeft om te testen.
maar uiteindelijk hebben ze voor de tegenwoordige 1600 gekozen

grtzz dennis

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8491
  • Spoor N
Re: 19 Toen
« Reactie #1866 Gepost op: 23 June 2010, 16:36:49 »
1600P? Dm '90....
Ik zie nergens een DM'90 staan hoor. Mocht je de 1600P aanzien voor een DM'90, er staat een mat '46 naast en die hebben nooit een DM'90 meegemaakt. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: 19 Toen
« Reactie #1867 Gepost op: 23 June 2010, 17:52:12 »
Rick, volgens mij gaat het even niet meer om het plaatje, maar geeft DE-II antwoord op de lelijkheidsopmerking; hij vindt DM'90 nóg lelijker dan de 1600P.



denk ik.....
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8523
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: 19 Toen
« Reactie #1868 Gepost op: 23 June 2010, 17:58:04 »
Die DE_II is wel vaker wat vaagjes.... ;)
De inspiratie leidde tot een bordessein
Beetje fijnafstellen en de trafo wat dicht knijpen....
« Laatst bewerkt op: 23 June 2010, 18:10:16 door DE_II »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8491
  • Spoor N
Re: 19 Toen
« Reactie #1869 Gepost op: 23 June 2010, 18:04:11 »
Rick, volgens mij gaat het even niet meer om het plaatje, maar geeft DE-II antwoord op de lelijkheidsopmerking; hij vindt DM'90 nóg lelijker dan de 1600P.



denk ik.....
Dat zou kunnen, in dat geval: DM'90 is geen loc. ;D
Bovendien zouden we dan de Protos helemaal vergeten.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re: 19 Toen
« Reactie #1870 Gepost op: 23 June 2010, 18:44:26 »
@ janw, misschien zie je een heel klein detail over het hoofd, Post T op Leiden Goederen. Verder werden de seinen ook nog bediend vanaf de ovw aan de Haagweg. Ik moet er ergens plaatjes van hebben. Effe zoeken voor je.

Gr Hans

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re: 19 Toen
« Reactie #1871 Gepost op: 23 June 2010, 18:55:42 »


Moet er nog ergens een paar hebben, maar denk in een mappie op werk. Post T was trouwens Haagweg en Post 1 op Leiden Goederen.

Gr Hans

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re: 19 Toen
« Reactie #1872 Gepost op: 23 June 2010, 18:57:51 »


Doei, gr Hans

klaasvinkie

  • Offline Offline
  • Berichten: 61
Re: 19 Toen
« Reactie #1873 Gepost op: 23 June 2010, 19:30:06 »
leuk om al die oude foto's tezien
heb iemand nog foto's van station tiel.
grtzz dennis

basdouma

  • Offline Offline
  • Berichten: 991
  • Hoezo er gaat niks boven Groningen?!
Re: 19 Toen
« Reactie #1874 Gepost op: 23 June 2010, 20:27:31 »
Moet je ff terug bladeren  ;D ;D
Modelspoorder in winterslaap