Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door cor_b
Vandaag om 13:58:43
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 13:34:12
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:26:20
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ben
Vandaag om 13:06:55
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Da's Daz 2 door Keska
Vandaag om 12:53:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door laurent
Vandaag om 12:48:26
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 12:34:57
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 12:26:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 11:19:41
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 10:03:11
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 09:39:00
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door Sikko
Vandaag om 08:12:04
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 02:25:29
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 August 2025, 20:21:24
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 August 2025, 19:52:29
  

Auteur Topic: 19 Toen  (gelezen 1927861 keer)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re: 19 Toen
« Reactie #1830 Gepost op: 20 June 2010, 11:04:11 »
En deze vond ik ook wel aardig:

In 1962 stond ik in Weert voor op de loc op spoor 6 die in 1983 in de Botlek een roemloos einde zou vinden en op de tweede foto staat te Roosendaal, in afwachting van de sloper. Mijn fotoplekje naast de korte huif is wat verbouwd..........



Groet, Frank

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3094
    • Mijn Flickr pagina
Re: 19 Toen
« Reactie #1831 Gepost op: 20 June 2010, 11:11:03 »
Echt gaaf al die foto's.
De enige 2 koeiekoppen(wij noemde ze ossekoppen)
die ik in mijn eigen collectie heb zijn deze:

Mariënberg 3-05-1987.

Apeldoorn ong. 1988.
Vooral de eerste foto is van slechte kwaliteit,een Kodak disc toestel.
Pas in 1988 had ik een spiegelreflexcamera (Practica).
Alle plekken waar vanaf 1985 nog armseinen stonden heb ik wel bezocht,
vaak hangend uit een dieseltrein ;D:

Lijn Zutphen-Hengelo 1986

gr Ed.


RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3530
  • Mcn NSR Groningen.
Re: 19 Toen
« Reactie #1832 Gepost op: 20 June 2010, 12:18:07 »
Mooie plaatjes van al deze verschillende seinen in den lande.
Nu heb ik een vraagje, zijn er ook medeforummers die plaatjes hebben met daarop
het mechanisme van het vertakkings-voorsein?

Ik begrijp namelijk dat de 2 lenzen aan de rechterzijde middels een mechaniek
bediend worden en dat in relatie tot de stand van de beide vleugels, ze zit
dus niet vast verbonden met de verticaal staande vleugel.....

Het is een beetje een puzzel wat dit betreft om dit sein ook in model werkend te krijgen.
En anders moet ik even een keer naar Noordhorn om daar achter één van de huizen
langs de hoofdweg plaatjes te maken, daar staat een compleet vertakkings-voorsein
van de lijn Groningen -Leeuwarden (station Zuidhorn).

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: 19 Toen
« Reactie #1833 Gepost op: 20 June 2010, 12:29:11 »
Hier zien we een foto van station Leiden-Lammenschans met twee seinpalen vlak achter elkaar, één voor het hoofdsein en één voor het vertakkingsvoorsein (jaar 1978).
(voor wie het wat kan schelen, n.a.v. de naam van het bestand: dit is niet een voorsein voor Leiden natuurlijk, maar voor Leiden Goederen, dat nog voor de boog naar station Leiden lag aan de noordzijde)

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: 19 Toen
« Reactie #1834 Gepost op: 20 June 2010, 12:34:13 »
Vertakkingsvoorsein i.c.m. hoofdsein, Bovenste Molen, zijde Kaldenkirchen op 07-02-1987
Heee, volgens mij is dit dezelfde seincombinatie van de achterkant gezien, net geen maandje later (3 maart): NS 2239 en 2225 met 14 ketelwagens als trein 47023 uit IJsselmonde bij km 0.8 tussen Venlo en Kaldenkirchen. Rechts het voorsein van het inrijsein van Venlo.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re: 19 Toen
« Reactie #1835 Gepost op: 20 June 2010, 12:49:45 »
Werden deze seinen (in ieder geval het vertakkingsvoorsein, dat was neem ik aan voor Kaldenkichen) vanuit Kaldenkirchen bediend? Wel curieus dan, Nederlandse seinen, behorend bij een Duits station.
« Laatst bewerkt op: 20 June 2010, 13:24:29 door Bart Tigges »
Groet, Frank

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8524
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: 19 Toen
« Reactie #1836 Gepost op: 20 June 2010, 13:08:04 »
Hé, en anders gestreept!
Dat vertakkingsvoorsein in model... da's idd een lastige. Gelukkig hoef ik voor Kampen de bewuste arm niet werkend te maken, dus voor mij geen probleem. Overigens wel benieuwd naar de werking.
Het geheel hier werkt inspirerend. Ik heb de afgelopen dagen de seinen van Kampen (op een drietal na) opgesteld. Daaronder twee rouwbrieven. Één daarvan. (.avi, ong. 15 meg)

Groet,

Huibert

« Laatst bewerkt op: 20 June 2010, 13:16:46 door DE_II »

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3094
    • Mijn Flickr pagina
Re: 19 Toen
« Reactie #1837 Gepost op: 20 June 2010, 14:16:41 »
Werden deze seinen (in ieder geval het vertakkingsvoorsein, dat was neem ik aan voor Kaldenkichen) vanuit Kaldenkirchen bediend? Wel curieus dan, Nederlandse seinen, behorend bij een Duits station.
De seinen werden volgens mij vanuit deze post bediend:

Nog net in Nederland.De vervangende lichtseinen staan er al.
Als je iets naar rechts draaid zie je de grens.Het Duitse sein staat in
Nederland en het Nederlandse sein in Duitsland.(dacht ik,mischien nog net in Nl weet niet precies waar de grens ligt).

En dit was het voorsein voor het nederlandse hoofdsein:

 En ik heb ook nog een foto van het vertakkingsvoorsein:

Mooie tijd,ik heb heel wat km gemaakt naar het verre oosten om die mooie
techniek te fotograveren.

gr Ed.



Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: 19 Toen
« Reactie #1838 Gepost op: 20 June 2010, 23:01:09 »
Speciaal voor Peter Korsten, maar wellicht ook leuk voor anderen: wat zeer oude 19toen plaatjes uit Weert.

Ah, geweldig!

Je moet je het als volgt voorstellen: ik zit hier (tijdelijk) op een kamer zonder air conditioner, terwijl het buiten 21 graden is en binnen een stuk warmer. De zomer in Nederland mag dan beroerd zijn, hier in Malta kun je er gewoon van op aan dat het warm tot gewoon heet is. :)

Maar om dan foto's te zien die zowel qua tijdperk als afstand ver bij me vandaan liggen, is het mooi om te zien dat iemand de moeite doet om die oude foto's op te zoeken. Waarvoor mijn dank.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Schiespoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Re: 19 Toen
« Reactie #1839 Gepost op: 21 June 2010, 08:26:57 »
"De openingstrein van de electrificatie Eindhoven - Maastricht / -Heerlen in mei 1949 op de nog enkelsporige brug over de Zuidwillemsvaart."
Ha ha, de proefsnor werd dus al in mijn geboortejaar uitgeprobeerd. Het jaar daarop zouden ze al met mat 46 dubbeldekkers gaan rijden. De dieselvijven rijden ondertussen internationale TEE diensten naar Frankrijk en Zwitserland. NS neemt DB over. Even later rijdt de uit Frankrijk afkomstige 1300 met een recordsnelheid op het traject Amsterdam-Keulen: 200 km/u. Door het verouderde seinwezen wordt de snelheid echter teruggebracht naar 140 km/u totdat de mist bij Harmelen er voor zorgt dat enkele jaren later alle treinen geel geschilderd zullen worden.

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3983
  • de hondsrug baan
Re: 19 Toen
« Reactie #1840 Gepost op: 21 June 2010, 08:41:43 »
vond het tijd worden dat ik zelf ook maar eens weer wat dia's (die ik al gescand had)hier te laten zien, ben niet echt te vreden over de kwaliteit, maar voor nog 40 euri (aldi) mag je dan ook niet klagen, maar heb nu een ander probleem mijn nieuwe laptop heeft windows 7 en mijn oude xp en de software werkt niet op windows 7, wie van hier heeft er een oplossing voor.maar eerst nog een paar foto's.

hier 3 DE2en s'morgens rond de klok van 7:00 heeft net het station van Emmen bargeres verlaten richting Nieuw Amsterdam.tussen 1981-83.


deze plaat is ook in de vroege uren gemaakt van de dag de DE2 zijn net binnen gekomen de datum weet ik niet maar weet nog wel dat deze treinen net een revisie hebben gehad in Amersfoort (wie weet welk jaartal dat was (1981-1984).


een elok (1626)in Emmen op 5-5-1984 samen met de 2401 en 2405.

ps wil graag weer dia's scannen met mijn nieuwe laptop (widows 7) maar de software van mijn aldi scanner laat dat niet toe wie heeft voor mij een oplossing.

BVD en mvgr Evert Masselink.
« Laatst bewerkt op: 21 June 2010, 10:44:24 door mass am see »

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: 19 Toen
« Reactie #1841 Gepost op: 21 June 2010, 08:48:07 »
Ha ha, de proefsnor werd dus al in mijn geboortejaar uitgeprobeerd.

Wat jij aanziet voor een proefsnor zijn volgens mij vlaggen op de neus van het stel.

Eelco

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8991
  • Hengelooo 1:160
Re: 19 Toen
« Reactie #1842 Gepost op: 21 June 2010, 09:34:17 »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: 19 Toen
« Reactie #1843 Gepost op: 21 June 2010, 09:37:38 »
deze plaat is ook in de vroege uren gemaakt van de dag de DE2 zijn net binnen gekomen de datum weet ik niet maar weet nog wel dat deze treinen net een revisie hebben gehad in Amersfoort (wie weet welk jaartal dat was (1981-1984).
Zoals Frank al aangeeft, lijkt de eerste foto wel erg sterk op een in Amersfoort gereviseerd stel (de 81).
Die schilderbeurt heeft in 1982-83 plaatsgevonden en de "nieuwe" inzet vond plaats per zomerdienst 1983, waarna het op Emmen helaas al snel weer ophield (winterdienst?).
Ik zou dus zeggen: zomer 1983 (juni-augustus).

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3983
  • de hondsrug baan
Re: 19 Toen
« Reactie #1844 Gepost op: 21 June 2010, 10:15:34 »
Heren dank je wel,

Frank hoe kan je dat zo duidelijk zijn dat het om de 81 gaat, destijds zag je ook al dat het om de 22 ging door de vishaak op een andere plaats zat.

De zomer van1983 zou goed kunnen ik zat des tijds zonder werk tot 10-1983 toen ik bij mij huidige werkgever aan de slag kon.
Weten jullie ok hoe ik mijn scanner aan de praat krijg onder windows 7.


mvgr Evert Masselink.