Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Vreemd probleem door RobVille
03 August 2025, 23:37:42
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frank 123
03 August 2025, 22:53:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
03 August 2025, 22:09:30
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
03 August 2025, 19:57:09
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
03 August 2025, 19:28:31
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
03 August 2025, 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
03 August 2025, 13:15:07
  

Auteur Topic: 19 Toen  (gelezen 1928375 keer)

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re: 19 Toen
« Reactie #1800 Gepost op: 15 June 2010, 15:16:38 »
Nee, die gelden alleen voor treinbewegingen. Het idee van een gewoon sein is dat je er, als je er eenmaal voorbij bent, niet meer achteruit terugkeert, maar doorrijdt naar het volgende sein. Bij een rangeersein daarentegen is er achter het sein een bepaalde ruimte tot waar je mag rangeren en kun je wel degelijk weer langs hetzelfde sein achteruit rijden. Het eind van zo'n rangeersectie wordt gemarkeerd met een wit bord met een zwarte R. Meestal was zo'n rangeersein een zgn. rouwbrief, maar bij de SS en later dus ook plaatselijk bij de NS werden ook de rood-witte "gewone seinen" gebruikt.

grt. Carlo
« Laatst bewerkt op: 15 June 2010, 15:19:33 door Dpc Fo »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8526
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: 19 Toen
« Reactie #1801 Gepost op: 15 June 2010, 17:43:56 »
Ach, zo!
Nog een vraagje hierover: een rouwbrief gel... uh... gold meestal voor een groep sporen. Op de foto's is dat met de rood/witte niet zo (voor zover ik zie). Kon dat wel?
Groet weer,

Huibert

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re: 19 Toen
« Reactie #1802 Gepost op: 15 June 2010, 22:18:46 »
Hoi Huibert,

Ik weet niet zeker of de rouwbrieven inderdaad overal verdwenen zijn, dat even terzijde. Maar wat die rood-witte seinen betreft; van station Oss kan ik me herinneren dat er richting Nijmegen drie armseinen (uitrijseinen) stonden; de meest linkse was een zwart-witte, degene rechts daarvan een roodwitte, dan een seinhuis en rechts daarvan een derde wat kortere rood-witte paal (en tenslotte nog een rouwbrief). De kortere dekte de goederensporen, de beide andere resp. het linker en het rechterhoofdspoor naar Nijmegen. Nu was het zo dat het rechterspoor een eind verder op aantakte op het linkerspoor, omdat Oss-Nijmegen in die tijd enkelspoor was. Daar waar het aantakte op het linkerspoor, liep het rechterspoor met een wissel een eind door en ging het over in een stamlijn. Het linker zwart-witte sein heb ik nooit op veilig gezien (linkerspoor vanuit het station), maar de rood-witte gaf dus als gewoon sein toegang tot het blok naar Nijmegen via het overloopwissel. Als rangeersein werd het gebruikt voor het kopmaken in de (spitsuur)dienst Den Bosch - Oss; de trein uit den Bosch reed dan vanuit het station door langs de rood-witte paal, maar ging dan na het sein niet linksaf het spoor naar Nijmegen op, maar rechtdoor en stopte dan na het wissel. Daar stond dan een laag rangeersein en als dat veilig kwam, keerde de trein weer langs de rood-witte paal terug naar het station en vertrok daarna weer naar Den Bosch. In het laatste geval deed het sein dus dienst voor een rangeerbeweging. De derde paal, ook rood-wit, gaf ook zowel toegang tot het hoofdspoor, als toegang tot het hetzelfde rangeerspoor. (zie voor een schema van het emplacement www.sporenplan.nl en dan de kaart van 1965).

De situatie in Oss was dus zo dat het rood-witte sein óf als gewoon sein toegang gaf tot het hoofdspoor óf als rangeersein tot in dit geval 1 rangeerspoor, maar ik kan me voorstellen dat het ook meerdere rangeersporen hadden kunnen zijn. Het verschil met de in Oss ook aanwezige rouwbrief is dat de rouwbrief ook toegang geeft tot een (groep) rangeerspoor(/sporen), maar dat die ook tijdens het rangeren de opdracht kan geven om de rangeerbeweging te staken en weer terug te keren naar de plek waar het rangeerdeel vandaan kwam. Bij de rood-witte paal is daar weer een apart sein voor nodig, zoals het daar geplaatste lage rangeersein.

groet, Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: 19 Toen
« Reactie #1803 Gepost op: 16 June 2010, 00:18:59 »
leuk, na wat plaatjes nemen we de werking van de klassieke beveiliging ook gelijk even mee.

Sja, het aantal members die het nog in actie hebben gezien met blinkende kettingen en ratelende bellen aan het bloktoestel zal niet al te groot meer zijn vermoed ik. Jammer want het leefde echt: zingende trekdraden een klap van het sein. 't had wel wat....




















grtz,
Wim


Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: 19 Toen
« Reactie #1804 Gepost op: 16 June 2010, 00:28:42 »
Ik ben helemaal niet thuis in de oude armseinen.
Welke betekenis hebben de verschillende standen .
Ik heb ze naar beneden zien hangen, maar ook horizontaal of schuin omhoog.
En dan ook nog eens onder verschillende hoeken.
kan iemand dat eens uitleggen?
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: 19 Toen
« Reactie #1805 Gepost op: 16 June 2010, 00:34:44 »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re: 19 Toen
« Reactie #1806 Gepost op: 16 June 2010, 08:16:08 »
Mooie plaatjes, Wim! Vooral die foto's met de schijven en handels, prachtig sfeertje....

grt, Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8526
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: 19 Toen
« Reactie #1807 Gepost op: 16 June 2010, 10:49:42 »
Wim, Carlo, ik heb die tijd wel degelijk meegemaakt, maar de roodwitte gewoon te laat opgemerkt om de bedoeling te begrijpen. Te veel geconcentreerd op het materieel en het landschap, te weinig op de infra, zeg maar. Rouwbrieven staan niet meer, behalve in Simpelveld. De laatste stond op Utge, en is een aantal jaren geleden 'omgehakt'. Utge was het laatste stuk met klassieke beveiliging.
Dank voor de foto's en de uitleg!

Groet,

Huibert

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3094
    • Mijn Flickr pagina
Re: 19 Toen
« Reactie #1808 Gepost op: 16 June 2010, 14:31:30 »
Fantastische foto's, het is allemaal weg :'(
Die onderste foto's zijn van Budel,daar heb ik ook
menig uurtje rond gedwaald en heel veel foto's gemaakt.

En ik herken ook nog Susteren,de 3e van boven.

gr Ed.

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re: 19 Toen
« Reactie #1809 Gepost op: 16 June 2010, 15:24:41 »
Hoi Huibert,

Ik weet niet zeker of de rouwbrieven inderdaad overal verdwenen zijn, dat even terzijde. Maar wat die rood-witte seinen betreft; van station Oss kan ik me herinneren dat er richting Nijmegen drie armseinen (uitrijseinen) stonden; de meest linkse was een zwart-witte, degene rechts daarvan een roodwitte, dan een seinhuis en rechts daarvan een derde wat kortere rood-witte paal (en tenslotte nog een rouwbrief).


U was Ossenaar?  (y)

Ik woon niet ver van de plek waar die seinen stonden  :)
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re: 19 Toen
« Reactie #1810 Gepost op: 16 June 2010, 16:12:39 »
Ge meugt wel gij zeggen, hôr  ;)  Ja, van 1961 tot 1993 in Oss gewoond. Als puber was ik vaak op het station te vinden, toen daar nog elke dag met sik 330 gerangeerd werd bij de van Gend&Loos-loods met de Gls-jes die we nu van Artitec kennen. Soms had je geluk en was er ook wat ander goederenmaterieel, maar dat was zeldzaam.

Wat jij met je 29 jaar gemist hebt, was in ieder geval het Philips-lijntje dat bij de Lievekamp aftakte naar Philips in het centrum. Als kleuter stond ik strak tegen een boom aangedrukt, toen daar midden in de stad zo'n treintje (in mijn ogen gigantisch groot) over straat reed. Ook kan ik me heel vaag een overstekende sik in de Ridderstraat herinneren (ja, daar hebben ook sporen gelegen). Echt 19 toen-herinneringen, mmhh, ik word toch oud  ;D

Drie keer raden wat mijn baan in aanleg/planning voor een thema heeft....

Je woont in de Vogelbuurt?

houdoe, Carlo
« Laatst bewerkt op: 16 June 2010, 16:14:10 door Dpc Fo »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re: 19 Toen
« Reactie #1811 Gepost op: 16 June 2010, 19:51:42 »
Sja, het aantal members die het nog in actie hebben gezien met blinkende kettingen en ratelende bellen aan het bloktoestel zal niet al te groot meer zijn vermoed ik. Jammer want het leefde echt: zingende trekdraden een klap van het sein. 't had wel wat....
grtz,
Wim
Niet alleen in actie gezien, maar ook vaak mogen bedienen. Eerst nog op Post T in Weert en, nadat de CVL in Weert had toegeslagen, ook nog wel eens in Budel (waarvan Wim een aantal plaatjes heeft laten zien hiervoor). En ja, helemaal eens met Wim: het leefde echt, zowel die techniek als de collegialiteit en menselijkheid bij de oude NS. Wat te denken van de sneltrein Zandvoort-Maastricht: de machinist van de 1200 stopte naast Post T en vroeg dan wie op kop lag in de etappe van die dag van de Tour de France. In het seinhuis stond namelijk een radio, ondenkbaar dat een machinist een transistortje mocht meenemen........
Groet, Frank

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: 19 Toen
« Reactie #1812 Gepost op: 16 June 2010, 20:11:08 »
Da's toevallig, ik zat net aan Weert te denken. Wanneer zijn de armseinen daar verdwenen om plaats te maken voor de huidige stoplichten? En waar bevond zich die Post T?

Enne, je hebt zeker geen foto's?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re: 19 Toen
« Reactie #1813 Gepost op: 16 June 2010, 21:58:31 »
Da's toevallig, ik zat net aan Weert te denken. Wanneer zijn de armseinen daar verdwenen om plaats te maken voor de huidige stoplichten? En waar bevond zich die Post T?

Enne, je hebt zeker geen foto's?

- Peter
Post T in Weert bevond zich op het perron onder de (toen iets langere) overkapping, aan de zijde Roermond. En daar heb ik helaas geen foto van. De armseinen verdwenen 13 juni 1965. Daar moet ik ergens nog wel een foto van hebben. Aan de zijde Eindhoven stond Post I, een mooi, hoog seinhuis. Bijzonder was ook het inrijsein aan de zijde Eindhoven. Een enkelvoudig armsein met een soort 'Koeiekop' ervoor met borden die de snelheid aangaven voor de verschillende richtingen: overlopen naar het linkerspoor, rechtuit of afbuigend naar het emplacement.(zie OdR 1965 SW blz. 186). Aan de zijde Roermond stond een prachtig bordessein.
Groet, Frank

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: 19 Toen
« Reactie #1814 Gepost op: 16 June 2010, 22:20:31 »
Nou, die foto zou in dit draadje meer dan welkom zijn.

Als achtergrond, ooit wil ik nog een station Weert deels nabouwen, maar de vraag is natuurlijk rond welk tijdstip. 1965 is eigenlijk net wat te vroeg. Hoewel je natuurlijk altijd een beetje kunt sjoemelen (of 'foetelen', op z'n Limburgs).

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40